[AR] Mini voor de koets?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Lizanne

Mini voor de koets?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 21:19

Hallo allemaal! :wave:

Zo dat is gek! Normaal gezien post ik nooit iets in AR.
Maar ik zat dus met een vraagje.

Normaal gezien wou ik nooit iets te maken hebben met koetsen en die dingen, puur omdat het me niks aan leek. Maar nu heb ik vandaag een mini gezien voor de kar en ik dacht , oooooohhh! <3
Dat wil ik ook!

Maar ik heb altijd te horen gekregen dat dit alleen voor shetlanders goed is, en dat dit te veel gewicht is voor een mini?

Nu is mijn Menno nog geen 2 jaar hoor , dus ik moet er zowizo mee wachten als ik dit van plan ben...

Maar dus, mijn vraag, is het goed voor een mini om met een koets te tijden?
Als het nadelen heeft met de spieren of rug ofzo neem ik het risico zowizo niet.
Zoja? Hoeveel gewicht mag zo'n Minn ong dragen?
En dan, hoe oud moet een mini zijn voor je hier mee kunt beginnen?

Hoop wat van jullie te horen, ben erg benieuwd!

Ymor

Re: Mini voor de koets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:20

Mijn mini staat voor de wagen :D kan prima hoor. Als je sulky in evenwicht is dragen ze geen gewicht. Ze trekken alleen gewicht.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:21

Ik zou zo'n kleintje sowieso pas met 3/4 beleren, hoe groot is klein?

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 21:28

Ymor schreef:
Mijn mini staat voor de wagen :D kan prima hoor. Als je sulky in evenwicht is dragen ze geen gewicht. Ze trekken alleen gewicht.

Trekken bedoel ik dit! En is het niet te zwaar voor hun rug enzo? Het lijkt me wel echt super om te doen! :D (En volgens bij worden het echte spierbundels , niet ? )

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 21:29

MarlindeRooz schreef:
Ik zou zo'n kleintje sowieso pas met 3/4 beleren, hoe groot is klein?

Ja dat denk ik inderdaad ook wel! Zowizo niet voor zijn 3 lijkt me. En Menno is ong 80 cm groot. (Nouja zeg maar klein) haha

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:31

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 21:33

Maartje1990 schreef:
Waarom zou het niet kunnen? natuurlijk kan dat!

Ondertussen een aardige bekende mini voor de wagen: [AR-ITP] Ook Buck is op de shetlander strandrit geweest!

Oh wat een sfeertje daar !
Dus echt alle mini's kunnen dat aan?
En kunnen ze een gewicht van 2 meiden dragen ? (+koets dan he) of is dit te zwaar?

Love_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:27

Mijn vader heeft ook altijd mini's voor de koets, gaat prima :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:29

_Lizanne schreef:
Maartje1990 schreef:
Waarom zou het niet kunnen? natuurlijk kan dat!

Ondertussen een aardige bekende mini voor de wagen: [AR-ITP] Ook Buck is op de shetlander strandrit geweest!

Oh wat een sfeertje daar !
Dus echt alle mini's kunnen dat aan?
En kunnen ze een gewicht van 2 meiden dragen ? (+koets dan he) of is dit te zwaar?

Ik zou niet met 2 meiden op de sulky (ik zou je dan een sulky aanraden) gaan.

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:33

Mijn mini is een mini met redelijk slanke beentjes ed. Hij is maar 76 cm hoog dus echt klein.
Ik begon met een vierwieler maar die was groot voor het oog achter zo'n klein paardje, hij kon toen 2 personen makkelijk trekken op asfalt en HARD zand, toch al snel de overgang gemaakt naar een HCA sulky (eenzitter). Dat was een heel goede keuze! Bos, wei en weg kan hij allemaal heel fijn trekken.
Als je sulky goed in balans is draagt de pony ook niks, dat kun je makkelijk zelf afstellen en als ik op de sulky ga zitten en iemand houd hem vast op de hoogte waar hij op mijn pony hangt kan diegene mij op 1 pink tillen.
Met zn tweeën op de sulky raad ik wel af met zo'n kleintje.

Edit; Dit ben ik met mijn mini: http://i430.photobucket.com/albums/qq29/supriselover/IMG_1379_zps1224d835.jpg

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 13:50

Ja hoor dat kan prima.

Alleen heb je het steeds over 'is het niet slecht voor de rug' en 'hoeveel kunnen ze dragen'.
Nogmaals, een paard voor de wagen draagt in principe niet, althans, hoort dat niet te toen. Ze dragen niet, ze trékken gewicht! Uiteraard kan een paard meer gewicht trekken dan dragen.

Het is daarbij wel belangrijk dat je goed materiaal hebt (goede en veilige wagen en goed tuig) en dat je je materiaal ook goed hebt afgesteld. Als je bijv. je borsttuig veels te laag hebt hangen, is dat oncomfortabel en niet prettig voor je pony, die dan wordt belemmerd in z'n beweging en in plaats van met zijn borst, ineens met zijn schouders/bovenbenen moet gaan trekken.

Je zal toch gauw op een sulky of 2wieler komen, een 4wielige wagen vinden die én klein en licht genoeg is, maar toch comfortabel voor zowel jou als pony, zal wel lastig worden. In ieder geval, voor een enkelspan. Daarbij heb je niets aan een 4wielige wagen waar je 2 of meer personen op mee kan nemen, want dat is toch iets wat je niet moet willen met zo'n pony.

Ga in iedergeval niet zelf prutsen; pony moet beleerd worden, en dat kun je het beste laten doen door een ervaren, professioneel persoon die daar ruime ervaring mee heeft. En dan kun jij ondertussen zelf een mencursus/cursus koetsiersbewijs en/of menles nemen, zodat je niet alleen goed leert mennen (want het is echt heel anders dan het rijden ohz. ) maar dat je ook leert hoe je het tuig goed afstelt, en op een veilige manier optuigt en inspant.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 00:05

Ik men ook met mn mini's, fotos staan wel in mijn profiel.
ze kunnen het zeker goed aan, met mijn 2 span rijd ik ook sgmw en daar komen ze prima mee.
enkelspan rijd ik met dezelfde wagen, ook dat kunnen ze prima hebben maar dan moet je wel een beetje rekening houden met wat je doet, geen lange stukken met 2 pers. erop en ook zware ondergrond vermijden.

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 00:29

Bedankt voor de reacties allemaal!
Ik was zowizo van plan om 1 met 2 wielen te kopen en uiteraard een lichte qua gewicht.
Nu heb ik ook gehoord dat zo'n paardje 3x hun eigen gewicht mogen trekken.

Dus ik vind het dan speciaal dat de meerderheid zegt dat je er niet met 2 personen op mag zitten. Het gaat dan over 2 x 60 kilo ongeveer he. Maar dat raad dus niemand aan? Ik dacht als je dan een lekker licht wagentje hebt....

Vind het wel heel interessant!

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 00:31

Zouden jullie dit afraden? (Gwn een voorbeeldje he)

Afbeelding

Ben benieuwd waarom wel , waarom niet ?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 00:40

Ja, bovenstaand wagentje zou ik je zeker afraden. Waarom? Omdat het een zelfgebouwd prut-ding is. Kijk naar de wielen; zien die er stevig uit? kijk naar de spaken, zou je daarmee graag een galopje door het bos doen? De bok (bankje) is niet verstelbaar zo te zien, dat maakt het extra lastig om hem in goed balans en evenwicht te brengen. Iets wat juist bij een 2wieler heel erg belangrijk is, om te zorgen dat je pony het gewicht dus trékt, en niet draagt. Het lamoen oogt te lang en te smal, ik kan de uiteinden niet zien maar ik zie geen stophaken of haakjes aan het lamoen voor de broek.

Ook lijkt er geen enkele vorm van vering onder te zitten (niet erg comfortabel).

Helaas worden er veel on-dingen aangeboden op o.a. marktplaats.

Bedenk je dat een degelijke, veilige wagen en goed tuig nog best wat kost...... dan hoef je echt geen supersonische marathonwagen te hebben en gloedjenieuw Ideal tuig hoor, maar het blijft helaas toch een vrij dure tak van paardensport ;)

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 00:56

Nee dat snap ik ! Ik ben is gaan rondkijken en ik denk dat je een degelijk karretje rond de 400-500 euro hebt he? Maar al dat tuig kost zeker ook wel wat ?

Bedankt voor je antwoord! Ik wil het zowizo maar voor de hobby doen , dus dan spreek ik over is een rondje rijden eens in de 2 maanden. Daarom dat ik eigenlijk net iets goedkopers wou. Maar indd beter dat het goed zit voor het paardje!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 05:10

De cavaletti is tweedehands voor 200-250 al te krijgen.
Tuigjes beginnen rond de 100,-

Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt.

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 19:01

Oh dat valt dan weer goed mee !

Maareeeuh wat is een cavaletti? :') Ik zocht het op google en ik vind alleen maar sprongen!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 19:02

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 19:09

Ik weet wat een sulky is :D Maar zei heeft t over een Cavaletti :D

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 19:15

Hou maar aan dat shets als absolute max 3x eigen gewicht mogen trekken op asfalt. Over harde zandwegen of bosgrond 2x en over los zand 1x. Mijn sulky weegt ong 60 kilo en ik ook dus mag mijn mini me net wel/net niet mennen over t lossere zand. Maar ik merk t ook direct aan hem als t te zwaar wordt dus daar kun jij vast ook op letten!
Binnen jouw budget zou ik kiezen voor HCA sulky, sulky pirouette of sulky caveletti.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 19:18

MarlindeRooz schreef:

Dat is idd de sulky die ik ook heb.

Ben er zelf erg tevreden over.

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 20:00

Ah oke nu ben ik mee !

DIe sulky caveletti is voor 2 personen als ik het goed zie he?

En oke er is dus eig niemand dat met 2 personen op een sulky zit bij een mini?
Oook te zwaar gewoon op het beton?

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:02

Ts cavaletti is dat type sulky wat op de foto te zien is, gewoon de naam van dat ding zeg maar

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:02

_Lizanne schreef:
Ik weet wat een sulky is :D Maar zei heeft t over een Cavaletti :D

Daar bedoelde ze dat mee. :')
Sulky cavaletti. :')