De vorige eigenaar is het nooit gelukt haar aan een longeerlijn te laten lopen.
Ze raakt dan volkomen in paniek en wilt alleen maar vluchten.
Dit wist ik natuurlijk toen ik haar kocht.
Mijn haflinger en ik hebben een goede band opgebouwd en dus heb ik stap voor stap de longeercirkel opgezocht.
Ik begon met het ' longeren zonder lijn' om te kijken of ze de commando's uberhaupt wel kent en hoe ze hiermee om ging.
Dit ging allemaal erg goed.
stap, draf, galop, halthouden en omkeren zaten er allemaal op.
Ze vond het ook erg leuk om te doen en toonde geen enkele vorm van protest.
Dit heb ik dus een aantal keer in de week gedaan.
Vervolgens ben ik begonnen met een hoofdstel en een longeersingel, dit vond ze ook geen enkel probleem.
Ik heb met het ' longeren zonder lijn ' ook een aantal longeerhulpen gebruikt om haar over haar rug te laten lopen. Ook dit vond ze geen probleem.
Ik vond dit al heel wat gezien het verhaal.
Toch wou ik met eigen ogen zien wat ze deed als ik er inderdaad een longeerlijn aan zou doen.
Dit heb ik gedaan en ze raakte helemaal in paniek.
Het was dus inderdaad zo.
Weer terug gegaan naar het begin maar zolang er geen longeerlijn aan zat was er geen enkel probleem.
Ik ben gaan nadenken wat ik zou kunnen proberen.
Ik dacht aan het rijden met twee teugels, misschien als ik er twee longeerlijnen aan hang (dubbele lijnen, niet langs achter maar over haar rug) accepteerd ze het misschien wel, omdat ze zo het gevoel heeft dat ze aan beide kanten gestuurd wordt.
Het werkte!
Ze vond het wel een beetje spannend maar ze liep super, en ook nog eens over haar rug!
Ook achterlangs heb ik geprobeerd, dit accepteerde ze in stap maar verder niet!
Wat was ik blij!

Dit doe ik nu een paar maanden, minstens 1x per week.
Het blijft super gaan.
Maar zodra je het weer met 1 longeerlijn wil proberen is het weer foute boel.
Toch zou ik graag ernaartoe willen werken om haar ook gewoon te longeren MET longeerlijn (enkel)
Gewoon omdat ik wil dat ik dit doel met haar kan bereiken.
Ook omdat ik misschien ooit haar nog voor de kar zou willen beleren ( of in ieder geval de stap naar het slepen van een band zou willen maken, ik vind het wel belangrijk dat ze dan helemaal vertrouwd is met alles qua longeren )
Tips zijn welkom! Vragen natuurlijk ook.