Traumatische ervaring longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sillyent

Traumatische ervaring longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 20:26

Mijn haflinger van 18 jaar heeft in haar jongere jaren een traumatische ervaring ervaren met longeren.
De vorige eigenaar is het nooit gelukt haar aan een longeerlijn te laten lopen.
Ze raakt dan volkomen in paniek en wilt alleen maar vluchten.

Dit wist ik natuurlijk toen ik haar kocht.

Mijn haflinger en ik hebben een goede band opgebouwd en dus heb ik stap voor stap de longeercirkel opgezocht.

Ik begon met het ' longeren zonder lijn' om te kijken of ze de commando's uberhaupt wel kent en hoe ze hiermee om ging.
Dit ging allemaal erg goed.
stap, draf, galop, halthouden en omkeren zaten er allemaal op.
Ze vond het ook erg leuk om te doen en toonde geen enkele vorm van protest.

Dit heb ik dus een aantal keer in de week gedaan.

Vervolgens ben ik begonnen met een hoofdstel en een longeersingel, dit vond ze ook geen enkel probleem.

Ik heb met het ' longeren zonder lijn ' ook een aantal longeerhulpen gebruikt om haar over haar rug te laten lopen. Ook dit vond ze geen probleem.

Ik vond dit al heel wat gezien het verhaal.

Toch wou ik met eigen ogen zien wat ze deed als ik er inderdaad een longeerlijn aan zou doen.
Dit heb ik gedaan en ze raakte helemaal in paniek.
Het was dus inderdaad zo.

Weer terug gegaan naar het begin maar zolang er geen longeerlijn aan zat was er geen enkel probleem.

Ik ben gaan nadenken wat ik zou kunnen proberen.
Ik dacht aan het rijden met twee teugels, misschien als ik er twee longeerlijnen aan hang (dubbele lijnen, niet langs achter maar over haar rug) accepteerd ze het misschien wel, omdat ze zo het gevoel heeft dat ze aan beide kanten gestuurd wordt.

Het werkte!
Ze vond het wel een beetje spannend maar ze liep super, en ook nog eens over haar rug!
Ook achterlangs heb ik geprobeerd, dit accepteerde ze in stap maar verder niet!

Wat was ik blij!

Afbeelding

Dit doe ik nu een paar maanden, minstens 1x per week.
Het blijft super gaan.

Maar zodra je het weer met 1 longeerlijn wil proberen is het weer foute boel.
Toch zou ik graag ernaartoe willen werken om haar ook gewoon te longeren MET longeerlijn (enkel)
Gewoon omdat ik wil dat ik dit doel met haar kan bereiken.
Ook omdat ik misschien ooit haar nog voor de kar zou willen beleren ( of in ieder geval de stap naar het slepen van een band zou willen maken, ik vind het wel belangrijk dat ze dan helemaal vertrouwd is met alles qua longeren )
Tips zijn welkom! Vragen natuurlijk ook.
Laatst bijgewerkt door Sillyent op 03-01-14 20:45, in het totaal 2 keer bewerkt

SheeNegro

Re: Traumatische ervaring longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 20:29

En als je begint met naast haar te stappen op schouder hoogte en stilletjes aan meer afstand neemt?

Sillyent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 20:34

SheeNegro schreef:
En als je begint met naast haar te stappen op schouder hoogte en stilletjes aan meer afstand neemt?

Zodra ze merkt dat je niet meer naast haar loopt (niet meer op halstertouw-afstand) gaat het mis.

Ze raakt niet meer zo erg in paniek dat ze in blinde paniek de bak afbreekt maar ze raakt wel zodanig in paniek dat ze stil gaat staan en niet meer weet wat ze moet doen. Als je ze dan probeert te overtuigen op een vriendelijke manier blijft ze staan en gebeurt er verder niets maar als je er een beetje druk op zet ( natuurlijk nog steeds vriendelijk ) dan raakt ze weer in blinde paniek

Sillyent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 20:38

Verder nog tips? :P

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:44

Is het voornamelijk 1 kant op, of raakt ze beide kant op in paniek?

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:44

Eigenlijk ben ik wel heel benieuwd naar een filmpje waar dit dan gebeurd. niet omdat ik je niet geloof, maar meer om te zien hoe ze reageerd en wat er dan gebeurd.

Sillyent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 20:53

Wendy_Komen schreef:
Is het voornamelijk 1 kant op, of raakt ze beide kant op in paniek?

Dit gebeurd op beide kanten

Ik snap wat je bedoeld met een filmpje maar hier denk ik eigenlijk nooit aan als ik met haar aan het werk ben, deze foto is gemaakt in het begin en ben voornamelijk alleen met haar bezig ter concentratie maar ik kan een keer kijken haha

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:54

Ok, dan gaat mijn theorie niet op. ;)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:55

En als er iemand aan de buitenkant van de cirkel loopt (wel in de bak) die haar aan een halstertouwtje vast houdt en dan jij aan de binnenkant langzaam je longeerlijn langer gaat laten worden? Dat jij uiteindelijk in 't midden staat, de lijn lang is maar er nog wel iemand aan de andere kant bij haar loopt? En dan uiteindelijk afbouwen met de persoon die meeloopt, als ze snapt dat er niks gebeurd.

Raar he, als ze zoveel wat betreft de lijn en longeren accepteren, maar nét dat ene niet, wat is er dan gebeurd he...

Sillyent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 20:58

Joscaa schreef:
En als er iemand aan de buitenkant van de cirkel loopt (wel in de bak) die haar aan een halstertouwtje vast houdt en dan jij aan de binnenkant langzaam je longeerlijn langer gaat laten worden? Dat jij uiteindelijk in 't midden staat, de lijn lang is maar er nog wel iemand aan de andere kant bij haar loopt? En dan uiteindelijk afbouwen met de persoon die meeloopt, als ze snapt dat er niks gebeurd.

Raar he, als ze zoveel wat betreft de lijn en longeren accepteren, maar nét dat ene niet, wat is er dan gebeurd he...

Dit heb ik ook al eens geprobeerd, mijn vriend heeft er naast gelopen zowel met als zonder halstertouw..
Ik stond gewoon in de normale longeerhouding met longeerlijn eraan.
Alles ging goed totdat we inderdaad af gingen bouwen.

Ja erg raar, inderdaad omdat ze de dubbele lijnen wel accepteerd maar dan de enkele niet..
Nu vind ik het niet een overdreven probleem verder kan ik echt alles met haar maar vind het gewoon.. raar :P

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:58

Hoe maak je de longeerlijn aan het hoofdstel vast? Door een of twee bitringen, achter de oren langs, met een longeertussenstukje of nog anders?

Wat er gebeurt als je een kaptoom gebruikt en de longeerlijn op de neus vast maakt?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:58

Allereerst super dat je zo ver bent gekomen!

Ik zou het toch eens proberen met het steeds meer afstand nemen. Daarbij hoef je niet gelijk de hele lijn erbij te pakken, maar elke sessie een beetje meer afstand nemen. Maar bijvoorbeeld twee knopen in het touw: knoop 1 waar je was, knoop 2 waar je die sessie naartoe wilt.

Wat soms ook helpt bij bange paarden is ze flink aan het werk zetten. Iets engs in de bak kan je stiekem steeds dichter langs rijden als je het paard zo hard aan het werk zet dat hij/zij niet eens ziet dat het "enge" steeds dichterbij komt.
Dus: veel overgangen vragen terwijl je ernaast loopt, zodat ze geconcentreerd moet blijven en dan minder doorheeft dat jij wat meer afstand neemt.

Ik volg, ben benieuwd of het gaat lukken :j

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:03

ik ben ook erg benieuwd hoe je de longeer lijn bevestigd

Sillyent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 21:07

Maflinger_S schreef:
Hoe maak je de longeerlijn aan het hoofdstel vast? Door een of twee bitringen, achter de oren langs, met een longeertussenstukje of nog anders?

Wat er gebeurt als je een kaptoom gebruikt en de longeerlijn op de neus vast maakt?

Het maakt niet uit hoe ik hem bevestig, heb het al op alle mogelijke manieren geprobeerd haha..
Zowel met hoofdstel als met halster als met kaptoom..
Als door beide bitringen of door een enkele bitring.
Achter de oren langs ook en longeertussenstukje..

Het gaat echt om de lijn die ze ziet denk ik..

Nu ik dit zeg misschien oogkleppen? wat denken jullie hiervan?

Magrathea schreef:
Allereerst super dat je zo ver bent gekomen!

Ik zou het toch eens proberen met het steeds meer afstand nemen. Daarbij hoef je niet gelijk de hele lijn erbij te pakken, maar elke sessie een beetje meer afstand nemen. Maar bijvoorbeeld twee knopen in het touw: knoop 1 waar je was, knoop 2 waar je die sessie naartoe wilt.

Wat soms ook helpt bij bange paarden is ze flink aan het werk zetten. Iets engs in de bak kan je stiekem steeds dichter langs rijden als je het paard zo hard aan het werk zet dat hij/zij niet eens ziet dat het "enge" steeds dichterbij komt.
Dus: veel overgangen vragen terwijl je ernaast loopt, zodat ze geconcentreerd moet blijven en dan minder doorheeft dat jij wat meer afstand neemt.

Ik volg, ben benieuwd of het gaat lukken :j

Met de afstand ben ik ook zeker nog bezig, tot nu toe nog niets opgeleverd, ik probeer het steeds op een andere manier.. en zolang er iemand naast loopt in alle gangen geen probleem..

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:11

Een filmpje zou misschien veel meer duidelijkheid scheppen. pak alle fases daar in mee die je hebt doorlopen met haar. erg leerzaam

Top, dat je wel zover bent gekomen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:13

Oogkleppen zou misschien goed lijken te gaan, totdat ze er 'achter komt' dat je toch verder weg bent dan ze denkt. En dan zou ze in paniek raken.

Denk ik hoor!! Ik heb geen idee, maak een filmpje! Ik zou het zoals ik het nu hoor iig niet riskeren.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:15

Oogkleppen zou ik ook niet doen denk ik, is zonde van alles wat je tot nu toe bereikt hebt als ze wel ineens ontdekt dat je verder weg bent en ze dan met oogkleppen in paniek raakt met alle gevolgen van dien...

Sillyent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 21:21

Arjan1983 schreef:
Een filmpje zou misschien veel meer duidelijkheid scheppen. pak alle fases daar in mee die je hebt doorlopen met haar. erg leerzaam

Top, dat je wel zover bent gekomen.

Ik zal eens kijken waarneer ik hier aan toe kom!

jester_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:27

misschien kan je steeds iets verder weglopen door middel van beloningen (snoepjes, klopjes, lieve woorden) . maar neem vooral je tijd ervoor.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:30

Oogkleppen klinkt niet als een goed plan. Ze vertrouwt je nu, dat zou zomaar kunnen verdwijnen. Toch steeds een stapje verder weg klinkt nog wel als de beste optie maar kan een langdurige kwestie worden.

Blijf trouwens ook afwisseling bieden in je grondwerk met haar zodat jullie band nog sterker wordt en jullie ook samen spelen. Als je focus alleen op het willen longeren ligt wordt dat zo'n beladen iets en dat zou zonde zijn.

Overigens compliment voor je werkwijze tot dusver.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:32

Doe je wel eens grondwerkoefeningen met haar aan een lange leadrope?
Bijvoorbeeld figure 8?
Dan zou je haar af en toe eens een hele ronde om je heen kunnen laten lopen en dan weer een figure 8, dan leert ze spelenderwijs wat longeren is. Niet met hoofdstel of bijzetteugels etc doen, gewoon aan touw halster met leadrope.

Sillyent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 21:34

Maflinger_S schreef:
Oogkleppen klinkt niet als een goed plan. Ze vertrouwt je nu, dat zou zomaar kunnen verdwijnen. Toch steeds een stapje verder weg klinkt nog wel als de beste optie maar kan een langdurige kwestie worden.

Blijf trouwens ook afwisseling bieden in je grondwerk met haar zodat jullie band nog sterker wordt en jullie ook samen spelen. Als je focus alleen op het willen longeren ligt wordt dat zo'n beladen iets en dat zou zonde zijn.

Overigens compliment voor je werkwijze tot dusver.

Ja inderdaad, veel afwisseling!
Daar zorg ik zoieso altijd wel voor.

Bedankt voor alle tips, ze zijn natuurlijk nog steeds welkom!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:38

Heb je Lammert Haanstra al eens benaderd voor dit probleem? Hij is toch wel de longeerexpert in Nederland. Misschien komt hij met een goed en/of simpel idee.

Sillyent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 21:50

Maflinger_S schreef:
Heb je Lammert Haanstra al eens benaderd voor dit probleem? Hij is toch wel de longeerexpert in Nederland. Misschien komt hij met een goed en/of simpel idee.

Nog niet aan gedacht nee,

Zou het verhaal eens aan hem voor kunnen leggen ja!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:57

Maak je de lijn anders vast dan wanneer je er 2 gebruikt? Want dan zou ik eens proberen om de buitenste lijn te vervangen door een losse bijzet en binnenste longe net zoals bij 2 vast te maken. Of beide kanten bijzetten en enkele longe er aan. Kennelijk is er iets met 2 longes of contact op 2 kanten wat veiliger voelt/anders genoeg is t.o.v. wat er vroeger gebeurd is.

Heb je trouwens in beide gevallen een longeerzweep in je hand?