lissie_zigor schreef:Geen voedsel beloning bij nh.. Is je paardje eigenwijs of dominant? Dan kan voedsel gevaarlijk worden..
ik neem aan dat je bedield dat je los loopt met je paard en dat het lopen daarbij goed gaat met volgen maar draven niet? In principe ben jij op dit punt al de leider. Want hij volgt. Hij wilt alleen niet draven als jij "draaft" klopt dat?
Dan heb ik de volgende vraag (als dit allemaal klopt): als jij gaat rennen, hoe ver ren je van hem weg voordat jij denkt dat hij niet wilt draven? En kijk je tijdens het rennen naar hem of voor je? Ren je richting iets wat hij eng vind of niet? Waar kijkt ie naar als je rent? Zonder deze dingen te weten zou ik je geen advies kunnen geven..
Behalve dan het advies: geen snoepjes geven.. Hij moet jou als leider zien en gemotiveerd zijn door jou als leider en niet door snoepjes, daar maak jij jezelf onderdanig mee en daar kun je dan probleempjes mee krijgen.. Problemen die je kunt krijgen:
- tijdens wandelen of rijden gaat je paard opeens uit zichzelf draven omdat hij denkt dan snoepjes te krijgen
- wanneer je een keer geen snoepje hebt of geeft, kan die opdringerig, in jou ruimte of zelfs "aggrssief" worden
- je paard krijgt respect voor snoepjes en niet voor jou
Ps. Dit gaat over dit paard, dus ik zeg niet dat je bij geen 1 paard snoepjes kunt geven..
ik ren helemaal naar de overkant van de piste en ik kijk in de helft is een keertje om... en ze vind niks eng in die piste dus dat is het ook nie!
en ze kijkt naar mij, maar wandelt gewoon achter mij en als ik te snel ga staat ze gewoon stil....