[AR] Wel/niet groom laten mennen in wedstrijdvoorbereiding

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Barney1978

Wel/niet groom laten mennen in wedstrijdvoorbereiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 09:41

Inmiddels zijn we gestart met de voorbereidingsperiode 1 om ons voor te bereiden op volgend mendurance seizoen. We zijn bijna klasse 2 startgerechtigd en ons schema is hier al op aangepast. Ik ga volgend jaar ook met 1 pony in de dressuur starten, dit dus afgewisseld met de mendurance. Ik volg met beide pony's ook in enkelspan privé lessen.

Maar ik heb ook regelmatig grooms bij me, mijn man is normaal mijn vaste groom maar die zit soms met zijn werk. Afgelopen jaar waren we net gestart en mochten mijn grooms soms ook mennen met ze. Maar nu zijn we verder en de trainingen zijn veel intensiever en serieuzer aan het worden. Zouden jullie je groom dan nog laten mennen?

Ik heb zelf het idee dat het niet handig is, vooral om het feit dat 1 pony jong is en nog veel aan het leren is en ik dat samen met hem leer en opbouw. Daarnaast zijn het geen grooms die normaal ook mennen en hier geen routine in hebben ontwikkeld. Ik ben bang dat het de training in de weg gaat staan.

Maar misschien heb ik hier een verkeerd idee over en vinden jullie dit anders?

baudyh

Re: Wel/niet groom laten mennen in wedstrijdvoorbereiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 11:19

Ik vind dat grooms grooms zijn en dus niet mennen. Ik wil zelf mijn paard mennen, ach mijn vriend stapt er af en toe eens achter maar verder niemand. Mijn grooms hebben zelf een paard waar ze op rijden en hebben ook niet de behoefte om te mennen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:29

Ik heb mijn pony eens een week mee gegeven op pony kamp, kwam vrijdag avond thuis, zaterdag rust dagje en zondag m'n Z debuut. Had er dus meer dan een week niet zelf mee gereden en pony had alleen buiten gereden, spelletjes gedaan, gesprongen en gecrossed onder het zadel.
Maar ook worden ze wel door niet-menners soms voor de wagen rond gestuurd vlak voor een wedstrijd.

Ik maak me er niet zo druk om. Als het zo uit komt dan rijd er een ander ook wel eens mee. Als je op wedstrijd ga moet je je pony voor elkaar hebben, en dan hangt het niet van een paar trainingen af is mijn mening.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:30

Hier hou ik het ook gescheiden. Ik wil zelf mennen en heb daar een groom bij nodig. Maar als groom wil mennen en ik groom :? is dan omgekeerde wereld. Daarbij men ik tot nu toe altijd met wat jonger / groener spul, dan werkt het helemaal niet. Heb niet van die dieren die zomaar over te geven zijn aan iemand anders... tot nu toe. Alleen bij Alwyn ging het af en toe. Als mijn groom(s) willen leren mennen kunnen ze les nemen bij mijn instructeur met een van zijn pony's. Soms geef ik wel eens een lesje weg.
' Mijn' ene hele trouwe super fijne groom heeft dus wel eens gemend met een van mijn pony's, maar dat kon dan ook bij die specifieke pony. En was puur voor de lol erbij. Ik vind dat een groom niet moet willen groomen om ook te kunnen mennen, dat werkt uiteindelijk volgens mij toch niet.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:42

Goh dus niemand wil dat als er iets gebeurd is dat zijn groom naar huis kan rijden.
Lekkere team dan.

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:50

Ik ben ook verbaasd, waarom zo krampachtig doen? Ik laat mijn grooms ook gewoon rijden. Als ze niet ervaren zijn blijf ik natuurlijk wel in de buurt (op de wagen)
In dat opzicht zie ik het als teamsport en moet iedereen alle taken binnen het team kunnen doen, zeker in geval van nood

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:50

Het is juist handig als een groom ook het span kan rijden, in noodgeval, andere momenten.
En daarbij: een paard merkt heus wel wie er ment/rijdt, en zal daar niet zomaar door in verwarring raken.

Als menner moet je op je groom terug kunnen vallen als er wat is, maar andersom ook.
Je bent een team!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:55

Ik heb tot nu toe ook mijn grooms laten mennen. Maar alleen in mijn bijzijn :) dus niet zelfstandig en alleen.
En pas op een moment dat de groom wist hoe het werkte e.d. en ik er het vertrouwen in had :)

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:57

En wat denk je er van als je op wedstrijd bent en je moet verkenen als je pony ingespannen is ga je dan niet verkenen? Je doet het als team met elkaar en voor elkaar en nu snap ik ook wel hoe het komt dat er rijders zijn die geen groom kunnen vinden.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:59

mriekie schreef:
Ik ben ook verbaasd, waarom zo krampachtig doen? Ik laat mijn grooms ook gewoon rijden. Als ze niet ervaren zijn blijf ik natuurlijk wel in de buurt (op de wagen)
In dat opzicht zie ik het als teamsport en moet iedereen alle taken binnen het team kunnen doen, zeker in geval van nood

+:)+

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:11

Waarom zou een groom niet mogen/kunnen mennen? Juist gemakkelijk op wedstrijden, net wat ardo_iggy zegt, fijn als je parcours gaat lopen of thuis als je ziek bent, etc.
Janouk loopt ook onder het zadel en ook met mijn nichtje van 11. Ze weet echt wel wie er op de bok zit of in het zadel.
Trouwens als je paard goed is afgericht, vind ik dat ze gemakkelijk na te rijden moet zijn door andere menners of ruiters.

En wat de een niet traint, omdat hij/zij daar niet handig in is, traint de ander juist wel. Dat maakt de combinatie/team juist goed.
En een goede groom kan pas goed inspelen of situaties als ze ook goed kunnen mennen.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:14

mijn grooms mogen gewoon rijden.
vind het fijn dat ook hun de leidsels overkunnen nemen in geval van nood. en ik denk dat ze dan in de wedstrijd ook beter kunnen samenwerken als team met de paarden en menner. omdat ze weten hoe de pony's reageren.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:18

ardo_iggy schreef:
Goh dus niemand wil dat als er iets gebeurd is dat zijn groom naar huis kan rijden.
Lekkere team dan.

Diegene die ik als groom heb kunnen het paard wel naar huis sturen als het moet. Dat is wat anders dan er daadwerkelijk mee rijden.
In nood situaties heb je juist een goede groom nodig. En ben je heus wel een team. Beetje kort door de bocht antwoord ardo iggy

Ik vind het ook een heel verschil wat je voor de kar hebt. Je kan niet alles over 1 kam scheren. Ik vind op een wedstrijd even rond stappen of in nood iemand anders achter je paard wat anders dan iemand daadwerkelijk je paard trainen.

Somebody85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:27

magicmist schreef:
mijn grooms mogen gewoon rijden.
vind het fijn dat ook hun de leidsels overkunnen nemen in geval van nood. en ik denk dat ze dan in de wedstrijd ook beter kunnen samenwerken als team met de paarden en menner. omdat ze weten hoe de pony's reageren.

Ben ik het helemaal mee eens! Het is een team. Ik zou het juis waarderen als ik er bij betrokken werd en dus steeds meer kan leren en zo dus ook beter kan helpen waar nodig. Wordt het meer een team en voel je je ook gelijkwaardig.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:41

Groom laten rijden bied vele voordelen: ze leren je pony's beter kennen, de pony leert omgaan met verschillende menners, de groom kan beter ingrijpen als er iets is en het span over moet nemen (ik denk even aan de keer dat ik op de kar bijna flauwviel van de migraine), de groom blijft gemotiveerd om mee te rijden omdat de kans voor een stukje mennen erin zit

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 13:43

Goed om te lezen dat er zo verschillend over wordt gedacht.

Misschien wel goed om te melden dat mijn man de vaste groom is op wedstrijden, ik rij dan nooit met iemand anders. Tijdens de trainingen gaat er soms iemand anders mee als mijn man niet kan ivm werk. Mijn man rijdt ze ook niet altijd als we trainen, hij heeft liever dat ik dat doe.

Andere mensen die als groom mee gaan vinden het leuk achterop de wagen. Ik vind het zelf alleen moeilijk om ze dan niet ook even op de bok te laten, omdat het inderdaad voor hun ook leuk is. Maar 1 pony is vijf jaar en daar heb ik mijn handen vol aan. In tweespan geef ik ze sowieso ivm veiligheid niet over aan de groom. De andere pony kan in enkelspan wel met een andere koetsier over de weg, mits ik erachter sta en inderdaad de veiligheid in de gaten hou.

Ik vind het dus best lastig, de ene kant gun ik het hun ook zo maar aan de andere kant zit ik me echt af te vragen wat nou handig is. Zeker omdat ik de wedstrijden altijd zelf men en mijn man een topgroom is en we hierdoor dus een prettig team zijn met de pony's. Ik wil ze ook niet teleurstellen of het gevoel geven dat ze meegaan omdat het zonder groom niet verantwoord rijden is.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:44

Je geeft het antwoord zelf al TS ;)

Of je grooms ook mogen mennen ligt aan het niveau van het paard, het niveau van de groom en de omstandigheden. En of je het als menner zelf wil.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 13:50

Daar heb je dan ook weer een punt @Hafjelinger en @Napie.

Misschien zit ik in de knoei met het niet willen kwetsen van mensen en ze zeker waarderen voor alle hulp en moeite. En het feit dat het tweespan niet verantwoord gereden kan worden door mensen die nooit mennen en dat de ene pony zo jong is en erg onverwachts uit de hoek kan komen. Mijn man vindt het soms ook nog spannend met die twee.

Gisteren hadden we een hele leuke en bijna wilde buitenrit, de groom vond het geweldig maar ik had wel mijn handen vol aan ze. Ik wilde haar eerst naar huis laten rijden maar vond het niet verantwoord op dat moment. Gelukkig begreep ze dat omdat ze ook wel zag dat ze vrij wakker waren en hier hele drukke wegen en dijken zijn waarover we rijden.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:59

Wat een luxeprobleem ;) . Op wedstrijden is mijn man groom. Die vindt mennen niet leuk, dus zal er ook niet achter willen zitten. Hij gaat er wel mee stappen als dat zou moeten ivm verkennen (alhoewel ik dat eigenlijk altijd zo inplan, dat dat niet hoeft), maar willen rijden is hier niet aan de orde. Verder heb ik helaas geen groom. Maar die zou zeker wel mogen mennen. Ook met mijn ZZ combinatie. Paard is denk ik slim genoeg om de verschillen te weten en hij vergeet echt niet zomaar de oefeningen hoor.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:18

Mijn pony's zetten mij altijd voor gek: ik maar beweren dat ze moeilijk te houden zijn maar mijn vriend die net een paard van een koe kan onderscheiden, reed zo met ze weg. Ze voelen dat aan. Je kan je groom eerst laten uitstappen en dan kijken hoe dat gaat. Je kan ze vaak zo overnemen vanaf je positie achter de menner.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:23

Idd, ze weten donders goed wie ze voor zich hebben hoor. Hoe harder jij roep dat ze moeilijk zijn, hoe beter hun het tegendeel proberen te bewijzen.

Ik ben weer hard op zoek naar iemand die kan groomen. Kan er zelf een wedstrijd pony bij krijgen die bijna fulltime ter beschikking gesteld kan worden. Maar het blijft moeilijk iemand te vindne.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:27

Ik geloof dat ik het woord onmogelijk wel haast durf te gebruiken bij het vinden van een groom.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:43

Idd, en als je een groom heb moet je die koesteren. Ook als die zelf af en toe een leuk stukje wil sturen :).

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:45

Inderdaad. Ik heb hier 3 combinaties ter beschikking, ze kunnen ook ohz gereden, maar ik woon te veraf. Dat lijkt toch steeds weer het probleem. Zo jammer

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:46

Een partner als groom is ideaal. Beter kan je niet ingespeeld zijn op elkaar en hij neemt ook nog eens je gevloek en zenuwen voor lief.
Helaas ben ik de mijne kwijtgeraakt.