Vraagje... ik sta nu op pension op een super plek qua omgeving. Zomers 24/7 buiten en in de winter in de bak met open stal. Nu voeren ze daar mijn 2 paarden (haflinger en franse draver) samen 3x 2 plakken hooi. Als ik kom hebben ze niks en helemaal gefocust op eten. Ze willen niet meer hooi geven en ook geen biks (te duur). Als ze invallen geven ze wel meer hooi zeggen ze... ik ben er niet blij mee uiteraard.
Nu kan ik 3km vederop (14km) van huis kan ik een weiland huren, dan kan ik alles zelf bepalen. Maar ik kan maar 1x per dag heen! Ik dacht eraan om dan in schuilstal een grote baal hooi te zetten met een slowfeedernet erom. En meerdere bakken water...
Toch ben ik bang dat het in de winter te weinig is... en natuurlijk de zorgen bij ziekte/vakantie. ..
Kortom wat zouden jullie doen? Op pension blijven en zelf biks bijkopen of voor eigen weide gaan?
Groetjes laura
Koper
Geplaatst: 28-10-13 21:18
Ik zou voor dat weiland gaan Tenzij je maar één paard hebt, zijn beide paarden van jou, of kun je bij voorbeeld een shet met je paardje op dat weiland zetten?
Het ligt er natuurlijk wel aan wat de omstandigheden zijn, het is fijn als de grond van je wei in orde is, en als er iets van een schuilstal is en plek voor je spullen. Of als je dat mag neerzetten. Buren/omwonenden die een oogje in het zeil willen houden is ook handig.
Ik sta doe-het-zelf met mijn paard, en ik ben er ook maar 1 keer per dag (mijn medehuurder is er wel 2 keer per dag) Maar in principe kun je ook best 1 keer voeren, als je genoeg neerlegt. Want wat jij nu beschrijft is echt veel te weinig voor twee paarden.
Een doe-het-zelfwei is véél werk. En je moet er elke dag heen. Maar alles fijn helemaal kunnen doen zoals jij dat wil maakt dat ruimschoots goed
LicentioFide
Geplaatst: 28-10-13 21:19
Biks nijkopen
Zilverroosje
Mag je misschien zelf bijvoeren? Of misschien stro bijvoeren? Ik zou zo'n wei alleen huren als je het samen kan doen met iemand anders, anders is het te pittig, denk ik.
Koper
Dan krijgen de paarden nog steeds veel te weinig hooi.
xSogno
Geplaatst: 28-10-13 21:22
Zou op pension blijven en zelf hooi bijkopen als je dat kunt betalen. Als je alles zelf moet doen en je bent een keer ziek of iets dergelijks moet je wat regelen, zelfde met vakantie en dergelijke. Dagen als vandaag met al die storm ben ik blij dat iemand 24/7 op mijn paard let, wat ik zelf niet kan. Ook als je paard ziek is ofzo is pension veel makkelijker, ik koliek e.d dergelijke wordt het eerder opgemerkt. Nu heb je ook tenminste een bak.
hwn
Geplaatst: 28-10-13 21:23
Zijn het plakken hooi van een kleine of van een grote baal? Want maakt natuurlijk groot verschil.
Kan je niet op de huidige stal kijken voor een hooinet met kleine mazen waarin het hooi gedaan wordt? Als de paarden goed staan, hebben ze mss wel genoeg, dus dan zou biks niet nodig zijn, maar extra ruwvoer als "bezighouding" kan dan wel van pas komen.
Wat fijn die snelle reacties! Tja alle voors en tegens ben ik het mee eens... mischien moet ik eerst maar zelf bijkopen en nog eens goed om de tafel... als de wei dichterbij was zou ik het wel doen denk ik. Gewoon balen ook dit! :-/
Ik snap de voordelen van een eigen weide ook, maar zie wel dat mensen zich er vaak op verkijken, hoeveel werk dat is.
Tigra_
Geplaatst: 28-10-13 21:53
Eigen wei is inderdaad veel werk ik zou eerst kijken of je niet zelf hooi kan bijkopen en kan zorgen dat je ze daar voldoende van kan bijgeven. 1x per dag zou op zich niet zo erg zijn als je een eigen weide hebt maar dan moet je natuurlijk ook best gaan investeren. Denk in de winter aan waterbakken die bevriezen. Persoonlijk zou ik het te weinig vinden om dan maar 1x per dag er heen te gaan. Dan zul je moeten investeren in iets waardoor het water niet bevriest.
Koper
Geplaatst: 28-10-13 21:57
TurdusMerula schreef:
Ik snap de voordelen van een eigen weide ook, maar zie wel dat mensen zich er vaak op verkijken, hoeveel werk dat is.
Ik vind het juist hartstikke meevallen. Of nou ja het is wel veel werk, als er niks geks gebeurt (paarden door het draad oid) ben je toch al wel een uurtje bezig per dag. Maar ik vind het zo ontzettend veel leuker en fijner dan ik ooit had kunnen denken
0000
Geplaatst: 28-10-13 21:57
Ik zou nooit een paard ergens neerzetten waar maar eens per dag iemand aanwezig is. Er kan heel veel gebeuren en lang niet alles kan wachten tot jij er de volgende dag weer bent. Heb weleens meegemaakt dat paard om 8 uur met voeren dik in orde was maar om 10 uur tijdens de laatste koliek had. Die had het echt niet gered tot de volgende ochtend...Maar ook veel kleinere dingen, wat als je paard iets heeft wat 2x per dag behandeld moet worden, of zelfs vaker?
Koper
Geplaatst: 28-10-13 22:12
Daarom is het handig als omwonenden een oogje in het zeil kunnen houden.
ls1983
Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-13 22:13
De verhuurder woont er tegenover en staan meerdere woningen. Maar idd moet er eerst heel veel geregeld worden voor de winter voor water etc...
Koper
Geplaatst: 28-10-13 22:23
Het is belangrijk dat dat soort dingen er zijn. Water, iets van een afdakje, goede grond (geen modderbende) en iets van toezicht.
Als je dat voor elkaar hebt ben je al over de helft
Voordat je serieus overweegt om voor die wei te gaan, zou ik inderdaad in gesprek gaan over het zelf bijvoeren. Lijkt mij dat dat geen groot probleem moet vormen als je dit zelf betaalt en evt. zelf voert op het moment dat je er bent Zeker omdat je zegt verder heel fijn te staan en je je met de wei toch een hoop extra werk op de hals haalt.
Bedankt voor jullie meedenken. We blijven eerst op huidige pensionstal en wie weet als er een wei dichterbij komt dan kan het nog. Ik heb nu zelf biks gekocht...
senna21
Geplaatst: 09-11-13 11:42
Als je een eigen weide hebt, moet je wel zorgen voor een opslag voor het hooi etc. Daarbij is de kwaliteit van de bodem belangrijk. Is er goede afwatering; welke grondsoort, etc. Weide-, en grasbeheer zelf doen vraagt kennis van zaken en ook financiën. Mooi als je het kunt, maar het vraagt wel een en ander. TS, ik hoop dat je er in overleg met de staleigenaar uitkomt.
Barvrouwke
Geplaatst: 09-11-13 11:46
1kg biks. Daar kun je ongeveer 2kg hooi voor voeren qua voederbehoefte. Biks hebben ze in 10 minuten op, hooi doen ze langer mee. Ik snap dus niet waarom je biks bij wilt gaan voeren. Kun je niet beter investeren in een goede slowfeeder?
Akhal_Teke
Geplaatst: 09-11-13 12:18
Wat een onzin.
Ze vallen toch niet in? Wat is dan het probleem? Gericht op eten, ja dat zijn heel veel paarden, dat betekent niet dat ze te weinig eten krijgen.
Ik geef ook liever meer hooi en ga ook zeker op zoek naar een slowfeeder punt is dat ze daar niet genoeg opslagruimte hebben om zelf hooi bij de kopen... daarom maar biks gemengd met lucerne. Ze zien er nu verder goed uit en ook niet meer hyper op eten
Barvrouwke
Geplaatst: 09-11-13 12:57
Dus als ik het goed begrijp geef je ze nu een schep biks bij en daardoor zijn ze niet meer gefocused op eten??