[AR] Hoge Knieactie trainen, KWPN TG

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Krista_S

Hoge Knieactie trainen, KWPN TG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 10:56

Hoi,

Ik Men een KWPN Tuiger.
Ben nu een half jaartje met hem aan het werk en hij pakt de dressuur, vaardigheid en marathon super op, nu ben ik een groot fan van tuigers die hun knieën hoog optrekken, als hij heel voorwaarts of nerveus is doet hij dit al.
Ik heb al eens gehoord dat ze het met gewichten doen?? Toen hij voor het eerst peesbeschermers om had trok hij gelijk zijn knieën omhoog, dus hij kan het wel!!
Nu is de vraag hoe je dit het beste kunt trainen, waardoor hij een hogere knie actie krijgt en dit ook in een arbeidsdraf kan..

Iemand tips?

Groetjes Krista!

MarlindeRooz

Re: Hoge Knieactie trainen, KWPN TG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 10:59

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:00

Meen je dit serieus?

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:02

Mensen het is weer vakantie _O-

Tigra_

Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 22-10-13 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Maar TS is 22. >;) %)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:03

Gewichtjes en kettingen worden volgens mij hiervoor gebruikt. Niet erg bokt geschikt onderwerp overigens..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:03

Tigra_ schreef:
Dat is iets heel anders hé.
Ik denk dat Ts dit meer bedoelt:
http://www.youtube.com/watch?v=U4accyhYTJk

Ja dan had ze maar een paard met betere ouders oid moeten kopen maar niet aan de weer willen gaan met gewichten/kettingen/zuren. :n

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:06

Jij bent degene die met een gruwelijk filmpje aankomt wat TS niet eens bedoelt.
Mag hopen dat je het verschil wel ziet tussen jouw filmpje en die van mij.

moralian

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:07

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:09

Dat met die gewichten enz (die filmpjes dan) is voor Tennessee walking horses. Is een bepaalde soort van training, en dat zou ik maar niet zomaar ff toepassen := al helemaal niet op een kwpn, aangezien TWH een gangenpaard is en dus sowieso al op zo'n manier loopt. Ook zonder gewichten.

Wat jij bedoelt is gewoon genetisch bepaald, voor zover ik weet niet echt te trainen.
Laatst bijgewerkt door Eileen_ op 22-10-13 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:11

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:14

Tigra_ schreef:

In de OP staat duidelijk iets over gewichten. :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:16

MarlindeRooz schreef:
Tigra_ schreef:

In de OP staat duidelijk iets over gewichten. :)

Bij het filmpje wat jij laat zien doen ze wel iets meer dan alleen gewichten volgens mij. Daarbij gaat het bij jouw filmpje om een tennessee walking horse en TS heeft het over een KWPN Tuiger dus even op youtube invullen en je krijgt geen filmpjes die jij laat zien hoor.

Volgens mij heb je ook wel van die dingen met ringetjes daardoor zouden ze benen ook hoger optillen hoe dat zit weet ik allemaal niet. Maar misschien kan je eens een fokker aanspreken die kan je misschien wel helpen?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:18

moralian schreef:

blijkbaar toch wel te trainen. Zou hier alleen niet zelf gaan mee zitten klooien, toch maar iemand er bij vragen die er verstand van heeft :) Als je dat gaat doen dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:20

Wil je er niet meer op rijden dan? Zit voor geen meter als je paard standaard zo veel knieaktie heeft hoor en ik kan het weten , met een 100% tuigpaard. En vind het al helemaal een no go om er van alles aan te gaan hangen, of het nou een hackney/tennessee walker/tuiger is, het is in mijn ogen allemaal dierenbeulerij, want de filmpjes zit wel verschil in, maar in de methodes om daar te komen niet echt, als het er van nature niet al inzit. Helaas. balkjes lopen is de enige paard vriendelijke manier....

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:23

Je hebt van die kettinkjes die je om de benen kan doen. Maar geen idee waar je die vandaan haalt. Zou inderdaad een fokker contacten.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:23

furious schreef:
Je hebt van die kettinkjes die je om de benen kan doen. Maar geen idee waar je die vandaan haalt. Zou inderdaad een fokker contacten.

De vraag is of je dit moet willen...

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:52

Dit kun je idd trainen, en nee niet op de manier hoe de TWH getraind worden %)

Je hebt speciale springschoenen (worden ook gebruikt bij IJslanders) welke voorzien zijn van gewicht.
En nee mensen, dit zijn geen kilo's!
Maar een paar gram, hierdoor gaat je paard op dat moment niet zijn been hoger optillen, maar wordt deze sterker in het optillen, en als de springschoenen dan af zijn (want deze mogen niet op wedstrijden gebruikt worden) dan tilt het paard zijn been hoger op.

Kettingen zou ik niet aan beginnen.
Evt kun je ook nog wat met het beslag van je paard doen, maar persoonlijk ben ik daar geen fan van, hier loopt je paard de hele dag mee, en die springschoenen die gebruik je alleen bij je training.

Maar zou eens gaan kijken bij stallen welke dit soort paarden trainen, op keuringen gaan kijken, en aan mensen vragen hoe ze dat trainen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:55

Inderdaad, zoals HTM zegt, de springschoenen met lood zijn hiervoor prima geschikt. Deze worden ook bij Friezen gebruikt.

Trainen met gewone ijzers en starten met aluminium ijzers kan ook helpen, maar dat is natuurlijk wel een hoop gedoe.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:57

Het paard moet het in zich hebben. Lang niet elke tuiger heeft dat. Met gewoon balkjes draven moet je al een heel eind komen. Maar waarom zou je het willen?? In de marathon,dressuur of vaardigheid heb je dat juist niet nodig. Je wilt een voorwaartse beweging niet opwaarts.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:58

Je kan beginnen je paard met balkjes of kleine cavaletti's aan de longe of dubbele longe te trainen. Als je zeer ervaren bent kan je je paard in de schoenen trainen. Dan gaan en bandjes aan zn hoeven/benen die via de longeersingel in JOUW hand komen. Bij elke stap trek je dan het been extra omhoog. Vergt zeer veel ervaring want als je een halve seconde te laat bent met weer loslaten valt je paard op zn bek.

Daarnaast heb je van die verzwaarde springschoenen of banden met ringen eraan die je om de hoef/koot bevestigd. Door het verzwaarde deel of de bewegende en geluid makende ringen krijg je meer knieactie.
Ik vond die dingen een keer bij mij op stal, grappig hoe mijn pony alle 4 zn benen hoger op gaat tillen

Note: Dit is een grote paardenmaat, hier wordt niet mee getraind, heb die dingen eenmalig omgehangen om te kijken hoe mijn pony zou reageren. Kan me wel voorstellen dat grote hete tuigpaarden hier best van onder de indruk kunnen zijn dus wees voorzichtig en doe dit soort dingen niet zonder iemand met veel verstand erbij.

Al laatste heb je ook nog beslag, tuigpaarden hebben vaak dubbele of driedubbele ijzers om zoveel mogelijk actie te creeeren. Persoonlijk vind ik dat je dat niet moet willen want dat is niet bevorderlijk voor de hoeven en het zal ook meer slijtage op de gewrichten meebrengen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:59

MarlindeRooz schreef:
Zoiets bedoel je?
http://www.youtube.com/watch?v=uacXRdH1 ... r_embedded

Dat is gewoon pure dierenmishandeling om je paard zo te martelen. :n

Volgens mij weet jij niet eens waar je het over hebt. Dan is het misschien soms verstandiger om je mond te houden.
het door jou getoonde filmpje is een Tennessee Walking Horse, dat heeft níets maar dan ook níets met het trainen van tuigpaarden te maken!!! Dat jij nou meteen de link legt tussen 'TS noemt trainen met gewichten' en een TWH......... Ook tuigpaarden, Hackneypaarden en Hackneypony's, Ijslanders en Friese paarden worden daar soms mee getraind. En dan heb je nog een scala aan hulpmiddelen, varieerend qua inwerking.

MarlindeRooz schreef:
Tigra_ schreef:
Dat is iets heel anders hé.
Ik denk dat Ts dit meer bedoelt:
http://www.youtube.com/watch?v=U4accyhYTJk

Ja dan had ze maar een paard met betere ouders oid moeten kopen maar niet aan de weer willen gaan met gewichten/kettingen/zuren. :n

Kijk, dáar hebben we een tuigpaard!

En marlinderooz, ook deze reactie van jou vind ik heel erg flauw. Je hebt overduidelijk geen idee waar je over praat.
Deze paarden worden gefokt op knieactie, maar om die knieactie optimaal te maken wordt er idd wel eens gebruik gemaakt van gewichtjes/kettinkjes aan de hoeven, en/of verzwaarde ijzers/hoefschoenen.

Zie hier voor een foto:
http://www.tweespan.com/wisexs/GetImage ... 2425&w=500

Dat heeft niets te maken met 'een paard met betere ouders kopen'. Of weet jij toevallig de afstamming van het paard van TS, en de kwaliteit van die lijnen, dat je er meteen zo over oordeelt?

@ TS:
Er zijn idd methodes om de knieactie van je paard te trainen. Máár, ik adviseer je dringend om daar absoluut niet zelf mee te gaan prutsen. Die methodes en evt. hulpmiddelen moeten kundig gebruikt worden, ga je er zelf mee prutsen dan is de kans groot dat je meer kwaad dan goed doet. Als ik jou was, zou ik op zoek gaan naar een trainen van tuigpaarden, iemand uit de tuigpaardenwereld die er verstand en ervaring van heeft.

Realiseer je wel dat je niet enkel 'knieactie' dan gaat trainen, maar dat het ook gevolgen kan hebben voor het rijden ohz. van je paard. Verder worden veel tuigpaarden gereden met opgeheven hoofd (soms dmv. een opzetteugel), hooggedragen staart (soms mbv. staartlepel) en toch helaas vaak een weggedrukte rug en 'strak' in het lichaam. Ik zou me als ik jou was wel afvragen of je dat wel moet willen. Dressuurmatig kan het nl. ook gevolgen hebben.

Maar zéker er niet zelf mee aanprutsen, maar contact opnemen met iemand uit de tuigpaardenwereld.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 22-10-13 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:04

MarlindeRooz schreef:
furious schreef:

De vraag is of je dit moet willen...

Ja hoor, mits kundig gebruikt is daar helemaal niets mis mee. Paard ondervind daar echt geen pijn/hinder van. Er zijn echter ook wel methodes waarbij ehm, het allemaal 'minder vriendelijk' gaat, maar hej, die zijn er in iedere tak van paardensport te vinden, toch? (denkt aan slaan op de benen bij het springen om ze hoger te laten springen, roll-kur bij de dressuur, etc. etc.)
Zo gaat een paard z'n staart bijv. ook hoger dragen als je er wat sambal onder smeert...........

Met die kettinkjes of banden met ringen is niets mis, stimuleert het paard om z'n benen hoger op te tillen en daardoor worden ze zich ook bewuster van hun eigen lichaam en benen, en hoe ze die benen gebruiken en weer neerzetten.
Echter zouden dit soort hulpmiddelen enkel gebruikt mogen worden door kundige, ervaren personen. Daarom zou ik TS echt niet aanraden om er zelf zomaar 'ff' mee aan de gang te gaan. Geldt overigens al helemaal voor het optrekken van de hoeven dmv. touwtjes, zoals Sappos eerder al noemde.

AmberB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:12

BertBaley schreef:
Mensen het is weer vakantie _O-

Ik denk het ook inderdaad. TS heeft zich vandaag geregistreerd