Zonder zadel/bareback pad ervaringen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

missymb

Zonder zadel/bareback pad ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 21:20

Ik ben er sinds vandaag achtergekomen dat ik met bbp eigenlijk een veel betere, stabielere en vastere zit heb dan met zadel, ik heb een paard waar spaans bloed door heen stroomt en die vind ik normaal gesproken erg lastig uitzitten (maaien) maar sinds kort rij ik buiten zonder zadel en merk dat ik in draf en galop veel fijner zit.
Vraag me nu alleen af of het ook erg kwaad kan als je wat langere ritten maakt zonder zadel, en of er anderen zijn die ook alleen maar zonder zadel rijden of gedaan hebben, positief of negatief..

Def

Re: Zonder zadel/bareback pad ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:23

Ik ben ervan terug gekomen, van het zonder zadel rijden.
Mijn bijrijdster heeft een tijdje op mijn pony zonder zadel gereden, omdat we geen passend zadel hadden.
Die traint op Z dressuur niveau en uiteindelijk bleek dat door de puntbelasting die je krijgt zonder zadel, dat mijn pony vast was gaan zitten in de rug.
Zij zat ook lekker zonder zadel en kon alle oefeningen rijden.
Zou dus niet te zwaar trainen of te lange ritten zonder zadel maken.

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 21:38

Hoevaak reed zij dan?

ik rijdt eigenlijk alleen door de bossen waar ik vooral veel stapritjes doe met af en toe een drafje en galop

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:41

Dat is wel een verschil. Mijn bijrijdster reed destijds gewoon net zo vaak als altijd. Ongeveer 4x in de week. Ik denk dat je goed naar je paard moet kijken of die er last van krijgt of niet.
Zadels zijn niet voor niets uitgevonden natuurlijk. Maar als je voornamelijk in stap rijdt met wat galop en draf zou het wel moeten kunnen denk ik.

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 21:43

Ja ik heb ook altijd met elke soort paard wat ik heb gehad met een zadel gereden maar bij deze kwam ik er eigenlijk bij toeval achter dat met bbp ik een vastere zit heb echt lange ritten heb ik dus nog niet gemaakt, maar ben daarom benieuwd of andere hier dus wel ervaringen mee hebben, maar bedankt alvast voor jou ervaring!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:44

Ik vind het ook heerlijk, maar heb dan wel een Christ onder m'n kont met een drukverdelende pad ;)

Wat voor bbp heb je, marjonrebel ?
En wat voor pad ligt eronder ?

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:46

Je zou ook eens naar goede boomloze zadels kunnen kijken, die verdelen de druk beter maar geven jou misschien toch genoeg vrijheid en gevoel van je paard om goed te zitten.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:48

Ik wissel het zelf al, ik heb een BBP van Emiel Voest (die lekkere luxe met traagschuim, zit FANTASTISCH!!). Ik merk dat het erg goed is voor mijn zit om zo nu en dan de BBP te pakken. Ik ben echter wel van mening dat een boomzadel echt niet voor puur lol is uitgevonden, en de drukverdeling van een goed passend boomzadel zal altijd beter zijn dan die van een BBP. Je kan er dan wel weer allemaal andere drukverdelende pads onder leggen, maar dat gaat dan weer ten koste van het zadelloze gevoel.

Met de BBP rij ik gewoon alle dressuuroefeningen, en ik hou voor mezelf dan een rijtijd aan van max. 1 uur. Op een buitenrit kan het dan wel wat langer zijn, maar ik maak er geen megalange ritten mee (rond de 15 kilometer ongeveer).

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 21:48

Ik heb een simpele van best friend geloof ik die heb ik echt al heel lang maar gebruikte die eigenlijk nooit nu dus maar weer uit de kast gepakt want helemaal zonder deed pijn aan mijn billen ;), maar als ik dus ga besluiten vaker te gaan wil ik wel een andere aanschaffen..

ingeK boomloos zadel heb ik al gehad en daar zat ik eigenlijk nog onstabieler op dan een boomzadel plus mijn paard heeft korte rug en ik een dikkere kont dus lastige combi voor een boomlooszadel die vaak te lang zijn als ik dus een grote zitting maat nodig heb..maar bedankt voor de tip

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:54

pb pmarena even of en hoe de cantle van een barefoot af zou kunnen, dan kan je een korter zadel gebruiken en toch betere drukverdeling. Ik zou dan wel ook de stijgbeugels er af laten.

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 21:57

Thnx tamary maar dan blijft die onstabiliteit die ik op zon zadel heb nog steeds hetzelfde lijkt me?..ook als die cantle eraf zou halen..het gevoel wat ik zeg maar nu zonder zadel ervaar heb ik nog niet eerder met zadel gehad

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 22:18

De belasting is groot want er is een slechtere drukverdeling... Ik denk daarom dat je inderdaad beter kijkt naar een (boom)zadel. Als je wel met bbp rijdt dan zou ik er een westernpad onder doen. Dat zit best breed maar dan is de druk wel beter verdeeld.

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 22:33

Voorkeur gaat uit naar idd een bbp het is nml ook meer als afwisseling met mijn gewone zadel, maar omdat ik er wel eens wat langere ritten mee wil maken vroeg ik me de ervaringen van andere af

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 07:06

Mijn ervaring met die van mij is dat hij in verhouding met andere bbps de druk beter verdeeld door de traagschuim vulling. Het is best een dikke pad waar je als het ware een beetje in zakt, hij vormt zich naar je zit.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:32

maar als ie meezakt met je zit dan is ie op de plaatsen met veel druk toch juist dunner?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:52

Ik heb een friesje gereden ook veel 'zonder zadel'. Ze heeft nooit last gekregen vaan haar rug na die 2 jaar zonder zadel. Ik reed dan wel met de Christ barenackpad met een pad met inlages er onder. Ideale combinatie. Het gevoel van vrij zitten en contact met je paard maar toch de bescherming voor je paard en jouw zitvlak.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 21:05

Ik heb wel buitenritten gemaakt zonder zadel op mijn oudere draver, en ook in de bak gereden vaak, met alleen een dun barebackpadje om te voorkomen dat ik een natte spijkerbroek kreeg van zijn zweet. ;) Het is zeker goed voor je zit en je communicatie, ik merkte bijv. dat ik dan veel beter kon doorzitten en ook de galop mooier rustig kon houden. Maar het geeft idd wel puntbelasting, dus je moet het niet teveel doen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 17:06

Ik heb al verschillende barebackpads gehad waar onder een christ met heavy duty inlages,maar ik vind de bbp van voest met traagschuim echt het fijnst..Hier zit je heel stabiel op en het is naar mijn idee nogal schokdempend..In het verleden had ik een dunne van best friend waar ik altijd mee reed maar daar kregen mijn paarden op den duur wel last van hun rug van,dus daarom zou ik wel gaan voor eentje die voldoende bescherming biedt..Van thinline schijn je ook een hele fijne te hebben,dat spul werkt ook echt schokdempend!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 17:19

TurdusMerula schreef:
maar als ie meezakt met je zit dan is ie op de plaatsen met veel druk toch juist dunner?

Klopt. Het is ook niet zaligmakend qua drukverdeling, maar dat is geen een BBP. Alleen door het traagschuim wordt het in ieder geval nog 'iets verdeeld, doordat de oppervlakte wat vergroot wordt door het schuim. Het schuim is, als ik het goed heb, een goede 5 tot 10 cm dik.

mayrafamke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 14:12

Ik rijd zelf met en zonder zadel.
Zonder zadel rijden kan prima voor langere buitenritten vind ik, als je maar een beetje stabiel zit :)
Ik rijd zelf zo vaak mogelijk (maar door de komende winter kan steeds minder |( ) zonder zadel omdat mijn paardjes (en ik) dat veeeeeel leuker vinden. Het enige nadeel, en de reden dat ik ook vaak met zadel rijd is vanwege de rug, want nageven met halstertje om wil niet ;)
Maar ik vind dat paarden zonder zadel veeeel meer bewegingsruimte hebben, dus dat is voor hen veel fijner!!!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 10:11

Ik heb de bbp van Barefoot met daaronder een boomloospad van Barefoot. Na het rijden is de ruggegraad nog droog, dus daar zit geen druk op. Ik rij zo heel veel en hij krijgt geen last van zijn rug.

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 08:59

Ik rijd de laatste 1,5 a 2 jaar bijna alleen maar zonder zadel met een bbp.
Ik moet zeggen dat mijn pony hiermee veel fijner loopt, meet bewegingsvrijheid en vlotter, hij heeft ook nooit een gevoelige rug hierdoor ofzo.
Sinds kort heb ik ook een boomloos barefoot zadel en hier loopt hij ook wel lekker onder maar toch blijf ik de bbp het fijnst.
Ik heb de luxe emiel voest bbp, en de f.r.a macon met inlages.
Ik vind ze beide erg fijn alleen is mijn zit met de emiel voest wat steviger.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 16:48

Zonder zadel is zoals de eerste reactie al zegt niet goed voor de rug vanwege de drukpunten.:)

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 16:55

Ik rij ook veel zonder zadel, maar ik vind wel dat je naar de persoon zelf moet kijken die op de blote rug van je/een paard rijd, de ene zit heel rustig en stil, maar ook zijn er mensen die je zit stuiteren en echt onrustig zitten, dan heb je meer kans op een vastzittende rug of rugklachten van het paard.

Heb een bbp van Barefoot gehad, je zat er heerlijk stevig in, maar vond het een nadeel dat hij zo dik was, je voelde niet veel van wat je pony deed. Heb nu een Barefoot Chayenne zadel en die zit heerlijk, maar staat te koop, omdat ik over wil naar een meer dressuur model.

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 17:19

helaas zijn die zadels te lang voor mijn paardje met korte rug (ik heb ook echt een maat 2 nodig) en ik vond het toch nog niet zo lekker zitten als helemaal zonder zadel..maar goed ik wissel nu zo af en toe eens af