Hoe spieren van een shetlander sterker maken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anna390

Hoe spieren van een shetlander sterker maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 10:09

Bokkers!

Mijn shetlander heeft al wel aardig wat spiertjes, maar ik wil zijn
Spieren graag nog wat sterker maken!
Aangezien ik hem deze winter ook voot de slee wil hebben,
Ik doe verschillende dingen met hem, fietsen, vrijheidsdressuur, longeren, lange lijnen,
Springen, wandelen enz.
En hij heeft ook een goede conditie.
Maar is er een manier waarop ik zijn spieren sneller kan trainen,
Of komt dit gewoon langzaam met de dingen hoe ik nu bezig ben?

Ik heb geen idee of dit goed staat, ik wist niet waar ik het anders moest plaatsen.

Even voor de duidelijkheid, ik rijd natuurlijk niet op hem. :')

Alsvast bedankt! :j

Andewi

Re: Hoe spieren van een shetlander sterker maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 10:09

eerst maar gaan mennen?

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 10:11

Andewi schreef:
eerst maar gaan mennen?

precies, gaan mennen :)
en met mennen beginnen in de winter is niet echt ontiegelijk slim, het is glad vaak etc.
en sleeen is neit een goede optie als je nog niet ment ;P

Anna390

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 10:53

KingYasFenn schreef:
Andewi schreef:
eerst maar gaan mennen?

precies, gaan mennen :)
en met mennen beginnen in de winter is niet echt ontiegelijk slim, het is glad vaak etc.
en sleeen is neit een goede optie als je nog niet ment ;P

Waarom niet als ik vragen mag?:)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 10:57

Omdat het niet gewoon een kwestie is van de slee erachter knopen en gaan met die banaan. Er kunnen lelijke ongelukken gebeuren als je het niet veilig aanpakt. Dus ik zou toch minimaal van te voren goed gaan lange lijnen zodat het stuur en de rem er goed inzitten en hem laten slepen zodat hij gewend is aan druk op de borst. Als dat allemaal prima gaat en je tuig is in orde dan beperk je de risico's al enorm.

Zelf ben ik fan van longeren met de dubbele longe. Maar als je dat niet kent is een paar lesjes nemen geen overbodige luxe :D

Anna390

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 11:06

Met lange lijnen zijn we al een paar maandjes bezig!
Dat doet hij echt super, alle gangen, sturen, stoppen en achteruit!
Nu ben ik bezig met de druk op zn borst en iets trekken.

Andewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:15

Er is wel delgelijk verschil tussen werk aan de lange lijnen en het daadwerkelijk trekken van een koets/ slee.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:18

bij sleeën heb je overigens ook helemaal geen lemoenen ernaast, het is totaaaaaal anders dan gewoon wat mennen... ik heb een shet die al 6jaar voor de koets staat en daar plak ik nog niet gewoon een slee achter, waarom?
je wil niet weten wat er gebeurd als je alleen maar trekken hebt en geen begrenzing tot wegschuiven.
denk maar eens na als je pony de bocht maakt, touwen zorgen er niet voor dat jij precies de bocht meemaakt en je zal dus flink uitzwenken als je niet rustig aandoet, met over de kop vliegen als resultaat.

dit moet je zeker niet zomaar gaan doen en al helemaal niet met een shet waar niet mee gemend wordt.
het is anders dan mennen en dat maakt het zeker niet makkelijker... je moet je shetlander echt heel goed onder controle hebben en wat mij betreft is ervaring echt een vereisde...
het ziet er altijd leuk uit, maar gevaarlijk is het!

dus haal niet zomaar wat in je hoofd ( komt over alsof je geen sulky of wagen hebt en je toch zoiets wil proberen na te bootsen)

Anna390

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 13:10

Ik ben me zeker bewust van de gavaren van het sleeen! :j
En ben ook echt niet van plan in volle galop een bochtte nemen.. :')
Ik heb eerdere keren gement met de sulky, en een beleerde shet ook voor de slee laten lopen.
Ik weet ook zeker dat mijn pony geen rare streken uit zal halen of iets anders. Hij is namelijk
Heel erg gefocust op mij, en niet op andere mensen, en is heel erg werkwillig!
Hij luistert ook niet bepaald naar andere mensen als zij hem leidde, eigenlijk alleen echt naar mij, dit komt
Door zijn verleden, dus vandaar dat ik het ook wel vertrouw om dit met hem te gaan proberen!

Anna390

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 13:16

Btw. Ik heb al veel info gezocht over het sleeen. Maar ik heb juist gelezen dat sleeen een goede basis van het mennen is en dat je daarom heel goed kan beginnen met het sleeen ipv het mennen?

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 13:32

Anna390 schreef:
Btw. Ik heb al veel info gezocht over het sleeen. Maar ik heb juist gelezen dat sleeen een goede basis van het mennen is en dat je daarom heel goed kan beginnen met het sleeen ipv het mennen?

zeker niet.
het enige wat gelijk is met sleen en mennen is dat je pony jou trekt.
maar doordat je de stangen niet langs het lichaam hebt lopen, kan jouw pony wel trekwerk verrichten maar zeker niet controleert. je krijgt een uitzwenkgedrag in bochten etc. je slee blijft niet direct achter je pony zoals een koets achter je pony blijft, die stangen zijn er niet voor niks, als die niet nodig waren geweest, waren er geen lemoenen aan een koets gemaakt...
daarbij is sleeen iets wat je doet in omstandigheden die niet echt veilig zijn om hard te gaan werken , denk aan ijs onder de hoeven zorgt voor glijden en sneeuw in de hoeven zorgt ook voor een boel gevaar. en blijven glijden en tegen je pony aan kunnen botsen met een slee is ook niks ( je hebt nul controle over hoe de slee beweegt he)
als je gaat sleeen moet je veel beter kunnen sturen of in iedergeval gecontroleerder om dus te voorkomen dat je slee zijn eigen wil gaat krijgen..
bij een koets is daar ook sprake van, maar minder.

Andewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 13:36

Nu nog maar wachten op sneeuw en dan kunnen jij en je shetje zo de paden op en de lanen in.
Maar als het misgaat is dat je eigen risico.
Ik geloof niet dat het zin heeft om met jou de discussie aan te gaan om eerst je shet te beleren voor de koets.
Je vraag was hoe de spieren sterker maken?
mijn antwoord: Mennen (pony beleren voor de koets en dan lekker buitenritjes gaan maken. )

succes!

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 13:37

Anna390 schreef:
Ik ben me zeker bewust van de gavaren van het sleeen! :j
En ben ook echt niet van plan in volle galop een bochtte nemen.. :')
Ik heb eerdere keren gement met de sulky, en een beleerde shet ook voor de slee laten lopen.
Ik weet ook zeker dat mijn pony geen rare streken uit zal halen of iets anders. Hij is namelijk
Heel erg gefocust op mij, en niet op andere mensen, en is heel erg werkwillig!
Hij luistert ook niet bepaald naar andere mensen als zij hem leidde, eigenlijk alleen echt naar mij, dit komt
Door zijn verleden, dus vandaar dat ik het ook wel vertrouw om dit met hem te gaan proberen!

even dan maar terug op je vraag, want luisteren ga je toch niet...
spieren bouw je door te mennen. mennen leer je door te oefenen en te luisteren naar kritiek ;)

Anna390

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 13:48

Nou dat slaat nergens op sorry, ik wil graag tips, ik wil het beste voor mijn pony, en zeker geen ongelukken of gevaarlijke toestanden.
En als je dan overal andere dingen leest is het niet makkelijk om te bepalen wat nou echt klopt!

Als je geen sulky hebt kan je ook niet mennen, dus om daar zn spieren sterker mee te maken gaat m niet worden.
Eerst maar eens sparen voor de sulky ;)

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 21:15

Het is altijd goed om te longeren, en dan beide kanten op. Dat maakt je pony soepel en sterker. Verder zou ik gewoon veel met hem gaan fietsen en eventueel, als je wil gaan mennen met een slee, met lange lijnen. Je zou eventueel (!) een emmertje achter hem kunnen spannen, zodat hij al voelt hoe het is om iets te trekken. :)

Andewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 07:33

xNoaFredje schreef:
Het is altijd goed om te longeren, en dan beide kanten op. Dat maakt je pony soepel en sterker. Verder zou ik gewoon veel met hem gaan fietsen en eventueel, als je wil gaan mennen met een slee, met lange lijnen. Je zou eventueel (!) een emmertje achter hem kunnen spannen, zodat hij al voelt hoe het is om iets te trekken. :)

een emmertje?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 09:41

Een emmer daar zal een pony weinig van voelen, dat weegt niks. Het kan ook gaan klapperen, dus ik zou voor wat veiligers en zwaarders kiezen. Een autoband bijvoorbeeld of een pallet.

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 12:34

Ik verzin maar wat haha :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 13:01

Ik vind de reacties wel erg dramatisch. Ik heb zelf nogal vaak een sleetje achter mijn mini's gehad, zonder enig probleem. Beide mini's liepen niet voor de kar.
Wel ging er leeg mennen/lange teugelen aan vooraf, grondwerk voor gehoorzaamheid en het wennen aan lijnen die langs de benen lopen, maar ook wennen aan lijnen om de benen, voor geval iets fout gaat , zodat paard niet in paniek raakt, en het slepen van rammelend materiaal/materiaal met gewicht.

Veel lol gehad. (alleen in stap en klein drafje) En ja... het ging een keer anders dan bedoeld, toen mijn sleetje een schuiver maakte in een drafje en ik bijna de pony inhaalde. Maar mijn pony's zijn zoveel geklungel van mij gewend (daar zorg ik wel voor) dat ze nergens meer van opkijken :+
Zag hem alleen denken: tjonge jonge.... muts.

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 13:33

ik ben het helemaal met liljebo eens :)

Andewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:33

ach geluk is met de domme zeggen ze toch altijd.
Mischien ben ik wel te voorzichtig en zie ik te veel spoken op de weg.
Maar je kan beter voorkomen dan genezen.
En zo is het wel weer genoeg met de spreekworden en gezegde.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:14

Waarom zijn die reacties dramatisch? Wij geven toch alleen aan dat je het niet zonder voorbereiding moet doen. Zelf geef je in je verhaal ook al aan dat je wel aan voorbereiding hebt gedaan en dus niet zomaar blind de slee erachter geknoopt hebt.

Ook met een shet kun je ongelukken maken. Je kunt niet alles uitsluiten maar wel verkleinen. Ik snap eerlijk gezegd niet dat mensen wel van alles uithalen met een shet wat ze met een groot paard niet in hun hoofd zouden halen (dit is in het algemeen bedoelt, niet enkel voor in dit topic). Met een kleine uk kan het net zo goed fout gaan als ze schrikken of geen zin hebben :)

Anna390

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 10:43

Sorry lang niet geantwoord.
Mijn shet word gelongeerd, we lange lijnen en hij kijkt er ook niet van op als de lijn gedraait om zn been zit, of iets anders raars, het enige wat hij dan doet is stilstaan en omkijken wat ik aan het doen ben. :')

Een emmertje lijkt mij niet zo'n goed idee, klapperen, en denk eig niet dat hij er veel van merkt.
Een autoband zou wel kunnen, maar in de bak komt er dan al gelijk allemaal zand in te zitten, dus zou hij weer zwaarder worden, op gras valt misschien te proberen. bedankt!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 10:45

Maakt toch niet uit? Dan sleep je meteen de bak netjes aan :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:55

Juist dat klapperen vind ik wel een goed idee, eerlijk gezegd. Ik hang van alles dat lawaai maakt achter de shet voordat er een wagen of slee achter komt. Hoe meer ze achter zich zijn gewend, hoe beter :)