Paard aan de teugel laten lopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BalouLovertJ

Paard aan de teugel laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 10:46

Hoe laat je je paard aan de teugel lopen?
Ik heb het gelezen in boeken, maar ik snap er echt helemaal niks van.
Ik heb af en toe dat mn pony door de stelling even aan de teugel loopt, maar dat is dan voor een half rondje door de bak en dan loopt hij weer met een stijve nek....

Tips?

Emma21Nobel

Re: Paard aan de teugel laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 10:48

Buiten hand druk houden en met de binnenhand kleine kneepjes maken. Af en toe ontspannen. Als die aan de teugel komt buiten hand nog steeds druk houden en binnenhand ontspannen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 15:46

Nageeflijkheid is geen doel maar een beloning. Als jij goed van voor naar achter rijdt, het paard zijn rug laat ontspannen en nog meer, zal het paard gaan nageven.
Nooit kneepjes of zagen gaan gebruiken, vraag aan je instructeur wat je kan verbeteren.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 15:47

Emma21Nobel schreef:
Buiten hand druk houden en met de binnenhand kleine kneepjes maken. Af en toe ontspannen. Als die aan de teugel komt buiten hand nog steeds druk houden en binnenhand ontspannen.

>;)
Kneepjes?

Je paard moet gewoon uit ontspanning na gaan geven, niet omdat jij aan de teugels loopt te rommelen. %)

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 15:48

Emma21Nobel schreef:

GEEN kneepjes geven! Nageeflijkheid komt, zoals EskeGirl al zei, vanuit ontspanning!

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 15:48

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 15:50

Emma21Nobel schreef:

Aparte beschrijving, dit klinkt mij in de oren als zagen.

TS, heb je dit topic al eens gezien? Staat een hoop nuttige informatie in!
[RT-P] [centraal] Aan de teugel

aischa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:34

JE MOET NIET GAAN TREKKEN OF ZAGEN!!!

blijf het rustig proberen en vraag het aan je instructeur want die kan t wel het beste uitleggen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:39

Wie zegt dat zij het over zagen heeft? Een kneepje is toch niets anders dan een ophouding?

Mijn pony werd altijd vanzelf nageeflijk als ik lekker actief aan het rijden was met veel overgangen en figuren. Anders reed ik goed voorwaarts en ving ik haar iets op met een kleine ophouding.

Emma21Nobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:41

Sorry hoor, ik bedoel helemaal niet zagen!
'Kneepjes' betekend wat anders als zagen. Ik bedoel daarmee ophoudinkjes maken.
Bij mij noemt me instructeur het kneepjes, of met de teugel zachtjes spelen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:58

Emma21Nobel schreef:
Sorry hoor, ik bedoel helemaal niet zagen!
'Kneepjes' betekend wat anders als zagen. Ik bedoel daarmee ophoudinkjes maken.
Bij mij noemt me instructeur het kneepjes, of met de teugel zachtjes spelen.

Moet ook niet, nageeflijkheid is niet alleen met het hoofd omlaag lopen, maar komt uit ontspanning. En volgens mij ontspant een paar niet als je kneepjes, ophoudingen geeft of met de teugels speelt, zoals jouw manier :).

Emma21Nobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:01

Ik weet het dan ook niet meer hoor, mijn paard loopt netjes aan de teugel nu en zo zegt mijn instucteur het

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:03

Emma21Nobel schreef:
Ik weet het dan ook niet meer hoor, mijn paard loopt netjes aan de teugel nu en zo zegt mijn instucteur het

Ach, ik kan het niet beoordelen zo vanaf de computer, maar dit is wat mij altijd verteld is :).

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:06

EskeGirl schreef:
Emma21Nobel schreef:

Ach, ik kan het niet beoordelen zo vanaf de computer, maar dit is wat mij altijd verteld is :).

Mij is dit ook verteld, dat je niet met kneepjes moet doen maar dat het uit ontspanning komt.

Shariell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:06

Je moet het langzaam opbouwen en niet gelijk rukken en alles je begint met lange teugel en begint bij allebei de handen een beeetje te kneden het paard heeft er niet veel last van maar werkt wel naar je hand toe en loopt over zijn hele rug zodat hij wat los word, werk hem verder wt los door figuren te rijden, dan begin je dus met buitenhand druk te zetten en binenhand losjes kneden : zorg er voorl voor dat hij los is

Emma21Nobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:07

Mij is het dus zo verteld :Y)

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:08

Emma21Nobel schreef:
Mij is het dus zo verteld :Y)

Haha geeft niet hoor! Jij kan er ook niks aan doen als het jou fout verteld wordt :D

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:08

Shariell schreef:
Je moet het langzaam opbouwen en niet gelijk rukken en alles je begint met lange teugel en begint bij allebei de handen een beeetje te kneden het paard heeft er niet veel last van maar werkt wel naar je hand toe en loopt over zijn hele rug zodat hij wat los word, werk hem verder wt los door figuren te rijden, dan begin je dus met buitenhand druk te zetten en binenhand losjes kneden : zorg er voorl voor dat hij los is

Kneden moet dus niet, dan wijkt je paard voor de druk van het bit. Dat is juist niet de bedoeling.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:10

Weer een zoveelste topic. Aan de teugel is idd geen doel ansich, wel een antwoord op.
Basiszaken die in orde dienen te zijn: actieve achterhand, rug erbij, schoudercontrole/lichaamsgebruik (kennis en ervaring) en iemand met gevoel.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:12

Goede lesgever nemen en gaan lessen. :Y)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:15

EskeGirl schreef:
Nageeflijkheid is geen doel maar een beloning. Als jij goed van voor naar achter rijdt, het paard zijn rug laat ontspannen en nog meer, zal het paard gaan nageven.
Nooit kneepjes of zagen gaan gebruiken, vraag aan je instructeur wat je kan verbeteren.

Ik mag hopen dat je van achteren naar voren bedoelt?

Aan de teugel, of nageeflijkheid, is vooral een gevoelskwestie. Als jij je pony goed rijdt, en goed voelt wat zijn bewegingen zijn en je vriendelijk in je hand bent, komt het er vanzelf. Alleen constant kneepjes geven is niet de manier van nageeflijkheid bereiken.

Ga eens op een ervaren paard zitten, die weet wat je bedoelt. Ga voelen wat hij doet, en wat er gebeurt als je een ophouding geeft, been geeft, etc.

Emma21Nobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:16

Zit op lessen en heb zeer goede instructeur :Y)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:17

kleinvosje schreef:
EskeGirl schreef:

Ik mag hopen dat je van achteren naar voren bedoelt?

Aan de teugel, of nageeflijkheid, is vooral een gevoelskwestie. Als jij je pony goed rijdt, en goed voelt wat zijn bewegingen zijn en je vriendelijk in je hand bent, komt het er vanzelf. Alleen constant kneepjes geven is niet de manier van nageeflijkheid bereiken.

Ga eens op een ervaren paard zitten, die weet wat je bedoelt. Ga voelen wat hij doet, en wat er gebeurt als je een ophouding geeft, been geeft, etc.

Ja, bedoel ik. Typefoutje :=.

xsanne98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:22

Ik heb het ook zo geleerd als Emma21Nobel ...

Maar wat hier boven gezegd word, het moet vanuit ontspanning komen. hou je handen stil en hou je paard goed tussen 2 teugels. En meestal willen bij mij veel figuren rijden wel helpen. Probeer gewoon een aantal dingen, en al zie je dat die lekker loopt.. kan je altijd verder werken om wat nageeflijk te rijden.

Emma21Nobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:23

Zo doe ik het dus ook altijd, gaat super!