Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Emma21Nobel schreef:Buiten hand druk houden en met de binnenhand kleine kneepjes maken. Af en toe ontspannen. Als die aan de teugel komt buiten hand nog steeds druk houden en binnenhand ontspannen.
Emma21Nobel schreef:Buiten hand druk houden en met de binnenhand kleine kneepjes maken. Af en toe ontspannen. Als die aan de teugel komt buiten hand nog steeds druk houden en binnenhand ontspannen.
Emma21Nobel schreef:Sorry hoor, ik bedoel helemaal niet zagen!
'Kneepjes' betekend wat anders als zagen. Ik bedoel daarmee ophoudinkjes maken.
Bij mij noemt me instructeur het kneepjes, of met de teugel zachtjes spelen.
EskeGirl schreef:Emma21Nobel schreef:Ik weet het dan ook niet meer hoor, mijn paard loopt netjes aan de teugel nu en zo zegt mijn instucteur het
Ach, ik kan het niet beoordelen zo vanaf de computer, maar dit is wat mij altijd verteld is.
Shariell schreef:Je moet het langzaam opbouwen en niet gelijk rukken en alles je begint met lange teugel en begint bij allebei de handen een beeetje te kneden het paard heeft er niet veel last van maar werkt wel naar je hand toe en loopt over zijn hele rug zodat hij wat los word, werk hem verder wt los door figuren te rijden, dan begin je dus met buitenhand druk te zetten en binenhand losjes kneden : zorg er voorl voor dat hij los is
EskeGirl schreef:Nageeflijkheid is geen doel maar een beloning. Als jij goed van voor naar achter rijdt, het paard zijn rug laat ontspannen en nog meer, zal het paard gaan nageven.
Nooit kneepjes of zagen gaan gebruiken, vraag aan je instructeur wat je kan verbeteren.
kleinvosje schreef:EskeGirl schreef:Nageeflijkheid is geen doel maar een beloning. Als jij goed van voor naar achter rijdt, het paard zijn rug laat ontspannen en nog meer, zal het paard gaan nageven.
Nooit kneepjes of zagen gaan gebruiken, vraag aan je instructeur wat je kan verbeteren.
Ik mag hopen dat je van achteren naar voren bedoelt?
Aan de teugel, of nageeflijkheid, is vooral een gevoelskwestie. Als jij je pony goed rijdt, en goed voelt wat zijn bewegingen zijn en je vriendelijk in je hand bent, komt het er vanzelf. Alleen constant kneepjes geven is niet de manier van nageeflijkheid bereiken.
Ga eens op een ervaren paard zitten, die weet wat je bedoelt. Ga voelen wat hij doet, en wat er gebeurt als je een ophouding geeft, been geeft, etc.