conditie opbouwen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

conditie opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 08:44

In het vroege voorjaar kocht ik (toen bijna) een 9 jarige shetlander, die ik in de kliniek heb laten keuren.
Het beestje is als puppy ooit ingespannen geweest, maar heeft daarna alleen als fokmerrietje dienst gedaan en dus nooit meer gewerkt (behalve af en toe met een kindje op de rug aan de hand mee gesjokt)

Doel van dit paardje is op termijn inspannen voor recreatie. (dus gewoon buiten tochtjes)

Bij de keuring in de kliniek gaf de d.a. aan dat het beestje volledig gezond was en dat het ook goed voor d'r was als ze weer aan de gang werd gezet, maar dat het zeer rustig opgebouwd diende te worden, omdat conditie en spieren ronduit beroerd waren.

In de zomer hebben we wat tijd besteed aan elkaar leren kennen, beetje basis opgebouwd, de straat opgeweest etc.
Het stikte van het ongedierte en drukte van mijn kant heeft het op een laag pitje gehouden.

Maar nu ben ik dus regelmatig met haar aan het werk. Begonnen met veel wandelen, afgewisseld met licht longeerwerk en nu het wandelen buiten vervangen door leeg mennen.

Met longeren staan we nu op het punt veel stappen, draf links en rechtsom met kleine voltes en hele bakgebruik, tussendoor stappen en een paar galopsprongen (net mee begonnen) Veel uitstappen.

Met lange teugelen op straat stappen we vooral. Heb ook wel eens stukje gefietst, maar dat is nog te zwaar.

Ik zie echter niet zoveel vooruitgang. Ik vind dat ze nog erg snel moe is, te weinig energie laat zien en dat ze nog niet echt soepel loopt. (wat stijf en onhandig... maar zoals gezegd lichamelijk verder goed, maar enorm ongetraind)

Mogelijk ga ik toch nog te snel of deugd mijn aanpak niet.
Wie kan mij goede adviezen geven voor de opbouw in conditie en spieren?

(heb alle tijd en wagentje komt pas eind van het jaar)

liljebo

Re: conditie opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 19:29

Geen inspiratie voor goede adviezen?

Heb overigens wel de vraag op andere fora gesteld en ben eigenlijk tot de conclusie gekomen dat ik te vroeg met longeren ben begonnen, zelfs als ik nog erg rustig aan doen.
Longeren betekent toch meer focus op draf en meer belasting voor de gewrichten en voor een pony die jaren met veulens aan de voet heeft gelopen(veulens liepen er ong bij totdat de nieuwe werd geboren) en waarbij dat veel van het lijf heeft gevergd, denk ik dat ik beter voorlopig kan stappen, stappen en nog eens stappen, in stevig tempo, rechte stukken, (veel)later afgewisseld met korte stukjes draf.

Maar jullie mening hoor ik nog steeds graag :)

Nebuko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 19:38

Hoe lang ben je al bezig? Een beetje conditie goed opbouwen kan al gauw een half jaar, misschien wel een jaar voor het helemaal op peil is, duren hoor... Zeker als ze al zo lang geen basis hebben.
De bodem waarop je longeert, hoe zwaar is die? Anders zou je op een vlakke wat hardere bodem eens moeten proberen te longeren, in stap en draf. Dit is niet zwaar. Echter ook wel weer opbouwen, omdat de pezen en spieren vaak moeten wennen aan hardere ondergrond. Voordeel hiermee is dat ze dan ook gelijk gewend is aan hardere bodem voor voor de kar.
Verder wat je net zelf al zegt, veel gaan wandelen, stevig staptempo.
Niet iedere dag hetzelfde scheelt ook. Iedere dag longeren neemt de zin weg, dan gaan ze ook ''anders'' lopen, mentaal. En dan kan de mijne ook doen alsof hij heel moe is, haha.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 08:23

Ik heb haar nu vanaf het voorjaar en wel veel met haar gewandeld. In de zomer is het echter beduidend minder geweest, door omstandigheden.
De bodem is gewoon weidegrond. Het oefenbakje is een afgezet stuk van de wei. Dus zwaar is hij niet.
Maar het sterker worden van de pezen e.d. is zeker een punt.
Het lijkt natuurlijk gemakkelijk om af en toe te longeren ipv een lange wandeling te maken of een flink stuk te gaan mennen en het geeft de mogelijkheid om met draf te werken, maar longeren vergt natuurlijk weer veel meer van gewrichten en pezen, dus wellicht had ik beter veel langer kunnen blijven stappen op rechte stukken.
Een 9 jarige pony die jaren en jaren steeds met veulen aan de voet heeft gelopen en verder niet meer heeft gewerkt, is tenslotte een ander verhaal dan een jong paardje dat in de wei volop speelt en rent en ja... dan ben ik wrs toch te snel gegaan.
Longeren is overigens voor veel paarden per definitie saai, daarom werk ik eigenlijk nooit steeds op een rondje, maar gebruik het hele bakje en wissel af met kleine voltes, van hand veranderen etc. Maar ik denk dat ik het toch maar eens even laat zitten en mij ga concentreren op de stap en dan idd kilometers maken.
Overweeg alleen nog hoe vaak. Dagelijks is volgens mij teveel voor haar (ook niet helemaal haalbaar voor mij), maar om de dag is volgens veel mensen niet voldoende.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 08:41

Als je nu al 6 maanden aan het opbouwen bent, en er is zo weinig vooruitgang, is er vast meer aan de hand.

Een gezond paard heeft toch wel de energie/spieren om een stukje mee te fietsen, ook als ze al jaren in de wei lopen. Anders zou zo'n dier in de natuur ten dode zijn opgeschreven.

Ben je niet te voorzichtig? Als het paardje gewoon gezond is, zou ik het lekker voor de koets zetten en lekker rechtuit gaan stappen draven met de koets en kilometers maken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 08:53

Janoek, zoals je in de OP ziet, komt er pas eind van het jaar een wagentje. Ben nog aan het kijken wat het precies gaat worden. Vind een vierwieler erg handig omdat ik die ook kan gebruiken om bv voer te halen bij de molen (1 km verderop), evt een van de honden kan meenemen of bv wat hout achteraan in de wei kan halen etc. Helaas zijn vierwielers ook erg duur (vaak zijn het dan ook nog maratonwagentjes en die heb ik helemaal niet nodig) en de goedkopere 'flakt' wagentjes is meestal niet veel. En echt rommel ga ik er ook niet achter hangen. Vandaar.

Ik heb in de zomer niet echt in stap veel opgebouwd vanwege een gebrek aan tijd, maar meer korte stukken gewandeld (max 4 km) en gelongeerd.
Denk zelf echter dat het longeren voor haar niet zo handig is. Dat vergt toch veel van gewrichten en pezen en je concentreert je dan meer op draf.
De kliniek heeft bij de keuring duidelijk aangegeven dat haar niets mankeert, maar dat haar conditie en bespiering ronduit beroerd is en dat er heel veel tijd voor de opbouw moet worden genomen.
Ze heeft tenslotte jaren veulen na veulen gehad en die veulens bleven dan bij haar totdat er een nieuwe kwam en dat heeft wrs roofbouw op d'r lijf gepleegd, gezien ze vorig jaar ook ziek was (bij de vorige eigenaar)
Bovendien loopt een paard in het wild heel wat meer dan een pony met veulen in een weitje, lijkt mij zo, dus ik denk niet dat je dat kunt vergelijken.

Maar goed... ik ben idd ook heel erg (te?)voorzichtig. Ik heb de laatste jaren enorm veel pech gehad met paarden; kocht per definitie paarden met lichamelijke gebreken en heb afscheid moeten nemen van maar liefst 4 paarden in 8 jaar tijd. Gaat je ook niet in de koude kleren zitten.

Denk wel dat kilometers maken idd de oplossing is. Dat heb ik gewoon te weinig gedaan. Ga ik dus maar weer mee beginnen. Wordt dus wandelen voor mij en straks zou ik bv tussendoor kunnen beginnen met heel even aan de longe draven onderweg, op een of ander veld of zo, wat ik voldoende tegenkom hier. (kan zelf niet rennen) Dan heb ik vooraf en erna een flinke stapperiode en blijft die concentratie bij kilometers, veel stappen en sterker maken van pezen e.d.
En dan maar hopen op het vinden van een geschikt wagentje.
Dan gaat het opbouwen ook met draf wat handiger. (misschien schema van endurance aanhouden?)

Ben trouwens wel benieuwd naar de mening over dagelijks trainen of om de dag trainen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 08:58

Is ze verder wel goed op gewicht? Voer je haar wel iets bij zodat ze ook de kans krijgt om spieren op te bouwen?

Mijn shet was altijd te dik en daardoor lusteloos, sloom en snel moe. Ik ben veel met haar gaan wandelen toen ze moest herstellen van hoefbevangenheid. Gewoon goed actief tempo. We begonnen met 5 minuten en binnen een maand of 2/3 liepen we met gemak 10 km. Inmiddels is haar conditie weer wat weggezakt. Maar ze is wel heel levendig. Met wandelen of longeren moet ik haar steeds inhouden. Ze wil continu draven nu.

Wandelen kan prima dagelijks. Ze zijn erop gebouwd om veel te lopen. Longeren daar houd ik altijd een dag tussen minimaal. Na een zware training zou ik enkel een looptraining doen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 09:00

Ik denk ook dat je te voorzichtig bent. Een groen paard kun je in 4-6 weken naar een goede basisconditite trainen. Of het dier nu 4 of 14 is.

Simpel opbouwschema: 1 minuut stap, 1 minuut draf, 10x herhalen. 3-4 x per week trainen, niet vaker. Per week hetzelfde schema, dan stapje verder. In eerste instantie aantal herhalingen opbouwen, dus de 2e week 15x herhalen, en de 3e week 20 keer, 4e week 30x, zit je op een uur werken (exclusief in- en uitstappen).
Dan uitbouwen naar 1 minuut stap, 2 minuten draf, en dat dan weer 15-20 x (dus aantal herhalingen weer even stap terug), de week erop 1 minuut stap, 3 minuten draf, week 6 zit je dan op 1 minuut stap, 4 minuten draf, 15-20 keer herhalen, en dan ben je een uur tot meer dan een uur al op een aardig tempo bezig.

Als je zelf niet kunt rennen, neem maar mee aan de fiets of als handpaard.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 09:07

Ze is aan de mollige kant en ja, dat speelt zeker mee in gebrek met energie. Ook in dat opzicht is longeren waarschijnlijk minder geschikt.
Heb eens gelezen dat niets beter is in een dergelijk geval dan lopen, idd in een stevig tempo.
Maar dan kies je toch weer voor je eigen gemak (longeren kost immers minder tijd), denkt dat er meer gedraafd moet worden etc. Stom eigenlijk. Ik weet eigenlijk best beter.
Zeker bij een pony met toch iets teveel spekjes, een totaal gebrek aan conditie en beroerde bespiering, had ik veel langer met stappen en alleen stappen bezig moeten zijn.
Was daar ook goed mee begonnen in het voorjaar, maar toen kwam de zomer; weinig tijd, veel ongedierte, onregelmatiger trainen en meer willen etc. Toch overgegaan op regelmatig longeren e.d. en dat is wrs ook niet erg motiverend voor d'r geweest. Dat het zeker voor haar belastend kan zijn voor gewrichten en pezen kan ook mee spelen (dat ze daarom minder soepel loopt)
Had blijkbaar dit topic toch nodig om dat weer in te zien.

Ga dus weer stappen; dit keer stevig tempo. Denk dat ik het schema van endurance erbij pak, maar met de helft begin en vandaar uit opbouw. Is tenslotte niet gewoon een paardje in normale conditie wat moet opbouwen, maar een dikkertje met een ronduit beroerde conditie.

Dacht dan zo'n 5 keer per week met haar de weg op te gaan. Zou haalbaar moeten zijn.

Dat ze dan meteen een goede milieutraining krijgt, is meegenomen voor de toekomst.
Moet erbij zeggen dat ze op zich een behoorlijk cool karakter heeft (is dus ook een belangrijke reden geweest waarom ik haar kocht), maar zo veel mogelijk buiten komen, maakt haar straks alleen maar veiliger voor de wagen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 09:09

Ibbel schreef:
Ik denk ook dat je te voorzichtig bent. Een groen paard kun je in 4-6 weken naar een goede basisconditite trainen. Of het dier nu 4 of 14 is.

Simpel opbouwschema: 1 minuut stap, 1 minuut draf, 10x herhalen. 3-4 x per week trainen, niet vaker. Per week hetzelfde schema, dan stapje verder. In eerste instantie aantal herhalingen opbouwen, dus de 2e week 15x herhalen, en de 3e week 20 keer, 4e week 30x, zit je op een uur werken (exclusief in- en uitstappen).
Dan uitbouwen naar 1 minuut stap, 2 minuten draf, en dat dan weer 15-20 x (dus aantal herhalingen weer even stap terug), de week erop 1 minuut stap, 3 minuten draf, week 6 zit je dan op 1 minuut stap, 4 minuten draf, 15-20 keer herhalen, en dan ben je een uur tot meer dan een uur al op een aardig tempo bezig.

Als je zelf niet kunt rennen, neem maar mee aan de fiets of als handpaard.

Hm... gelijkgeplaatst, maar ik denk wel dat er een behoorlijk verschil is tussen een groen jong paard en een negenjarige waarbij roofbouw op het lijf is gepleegd. Vind jouw schema toch minder aantrekkelijk dan het endurance schema, waarbij de nadruk op stappen ligt. Heb ook veel vaker gehoord dat zeker in deze situatie stappen het belangrijkste is. Ga dus toch even werken zoals eerder omschreven.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 09:15

Gewoon lekker meenemen aan de hand als je de honden gaat uitlaten. Veel vliegen in één klap: honden uitgelaten, paard lekker op tempo gestapt en ook goed voor je eigen conditie.
www.endomondo.com als app installeren op je smartphone; kan je goed bijhouden hoe hard je loopt, en hoe ver. Gratis en slaat de geschiedenis op.

Een vierwielwagen heeft ook mijn voorkeur: familie/vrienden/honden kunnen mee, je kan spullen verslepen en 4 ski's eronder en je kan van de winter sleeën. Voor jou wel fijn.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 09:20

Samen met drie honden haar leeg mennen, gaat niet echt werken, vrees ik :+. Maar dat maakt niet uit. Die app... is dat niet alleen voor het rennen (kan ik nl lichamelijk niet)
Anders wellicht een optie.

Ja, vierwieler heeft zo zijn voordelen, maar ze zijn ook verdraaid duur. Ga binnenkort bij iemand kijken die betaalbare vierwielers heeft (rond de 900 euro o.a.), maar ik betwijfel of dat echt iets is.
Helaas staan ze hier vrijwel nooit tweedehands te koop. Ombouwen tot slee zou helemaal gaaf zijn, maar die heb ik nog helemaal niet gezien.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 09:26

Krijgt ze iets van vitaminekorrel? Want daar schort het nogal eens aan bij dieren die geen (of onvoldoende) krachtvoer krijgen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 11:05

Nee, krijgt ze niet, maar dat is wel een overweging, nu je het noemt. Geen enkel paard krijgt hier krachtvoer (drie van de vier zijn dan ook gepensioneerd), maar ik geef meestal wel vitaminen tijdens de rui. Meestal zie ik aan onze silja als dat nodig is, maar die ziet er gewoon goed uit.
Is echter zeker mogelijk dat shakira wel wat pitamientjes kan gebruiken. Goede tip.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 11:14

Bij die app kun je volgens mij ook wandelen aan klikken. En anders kun je sportstracker downloaden, daar kan het zeker bij.

Een vitamine korrel is wel een idee, dat krijgen die van mij ook in combinatie met ruwvoer.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 11:19

Ik vind zelf marstall Force erg prettig. Daarvan moet een shet 25-30gr krijgen. Dus dan kan je zelfs met de 5kg-emmer een lange tijd toe.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 11:25

capopjekop, ik zal eens kijken. En anders gewoon het horloge erbij. Kan ook.

Zal ook eens achter de vitamine aangaan. Kan nooit kwaad, zeker niet tijdens de rui.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 11:26

Je kan wamdelen intypen of paardrijden, etc alle sporten

Wij stappen janouk ook vaak aan de hand met de honden. 6 km per uur, flink doorwandelen.
http://www.endomondo.com/workouts/22970 ... o_robotext

Voorbeeldje van even 15 minuutjes stappen met paard en honden. Even de benen strekken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 11:39

Ik zal eens kijken. Maar honden mee vind ik echt niet handig. Daar wandel ik van te voren mee in het bos; kunnen ze lekker los rondrennen. Maar ik doe vooral leeg mennen en daar heb ik toch echt mijn aandacht bij nodig.
Merk toch al dat mijn skills wat roestig zijn.
Ze is best cool, maar schrok daarstraks flink van een vrouw die op haar hurken in de tuin zat te werken (is natuurlijk ook dood eng :+ ) en toen was ik dus net te laat om te voorkomen dat ze zich met een ruk omdraaide.
Dat moet met een wagen dus niet gebeuren. Gevalletje van verkeerde inschatting en te traag in reactie van mij.

Door leeg te mennen ipv gewoon te wandelen (hoewel dat tussendoor toch wel kan, maar geen hoofdmoot gaat worden) train ik mijzelf weer op feeling en reactievermogen (toch al geen overbodige luxe met een shet, want ze heeft feilloos door als je even niet oplet)

Bovendien wordt zij zo meer bomproof want het is voor haar toch spannender om voor mij uit te lopen, dan naast mij.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 12:03

Ik val even binnen, ik gebruik endomondo ook hiervoor! Heel handig. Ook omdat het de afstand bijhoudt. En je kan achteraf eens terugkijken wat je hebt gedaan. Ook opmerkingen toevoegen. Mijn paard stapt uit zichzelf erg door en als ik dan met een ander paard samen ben geweest doen we opeens veel langer over hetzelfde stuk, dus weet ik dat het voor mijn paard die dag eigenlijk niet zo veel heeft voorgesteld.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 12:21

Ja dat noemde nog iemand op bokt. Dat is toch zo'n app? Is idd wellicht wel handig.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 12:52

Ja, zie die link die janouk net postte. Je kan daar allerlei sporten in bijhouden. Ik deed het eerst voor het hardlopen, nu ook voor fietsen en ook bij het paard: wandelen en rijden. Als je gps op je telefoon hebt, heel handig. Gratis en houdt alles goed bij.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 16:31

liljebo schreef:
Hm... gelijkgeplaatst, maar ik denk wel dat er een behoorlijk verschil is tussen een groen jong paard en een negenjarige waarbij roofbouw op het lijf is gepleegd. Vind jouw schema toch minder aantrekkelijk dan het endurance schema, waarbij de nadruk op stappen ligt. Heb ook veel vaker gehoord dat zeker in deze situatie stappen het belangrijkste is. Ga dus toch even werken zoals eerder omschreven.

Mijn schema is ook een enduranceschema. Met stappen bouw je geen cardiovasculaire conditie op. Met stappen bouw je wel pees- en botconditie op, maar dat heeft een 9-jarige veel minder nodig dan een 3-4 jarige. Cardioconditie bouw je op door korte piekbelasting/intervalletjes. Vandaar mijn schema.
Als jouw paardje geen spieren en geen uithoudingsvermogen heeft, kun je stappen tot je een ons weegt, maar dat zet geen zoden aan de dijk. Zoals je ook gemerkt hebt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 16:36

Stappen is wel prima om een basisconditie te krijgen is mijn ervaring. Mijn shet was sloom en lusteloos. Ik moest haar continu aansporen om door te lopen. Toen we veel gingen wandelen en ze door haar dieet aan het afvallen was merkte ik dat ze steeds meer energie kreeg. Ze werd steeds levendiger en ik hoefde haar niet meer aan te sporen. Vanaf dat punt is het makkelijker om gericht op conditie te gaan trainen dan als je de pony moet gaan dwingen om door te lopen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 19:30

Ibbel, ik denk dat juist bij een wat ouder paardje dat lichamelijk in zeer slechte conditie is (qua bespiering en zeker ook pezen ed.) dit nog belangrijker is dan bij een jonkie dat zelf in de wei ook voor veel beweging zorgt.
Het stappen ging eigenlijk hartstikke goed. De twijfels kwamen met het longeren. Dat zette geen zoden aan de dijk, waarschijnlijk omdat (m.i.) de rest in slechte staat is.
Ik vergelijk het maar even met mensen. Juist als je lang eruit bent, is een zorgvuldige opbouw van groot belang omdat je anders meteen met blessures te maken hebt. Hoe ouder en hoe meer verwaarloosd (door bv een zittend leven) des te groter de kans op overbelasting.

Dat risico is ook iets waar de d.a. in de kliniek op heeft gewezen en de mening van velen hier en op andere fora is hetzelfde.

Mijn logisch verstand zegt dan ook goed opbouwen met veel stappen en daarbij zo'n beetje het endurance schema van de peelrand volgen (en naar het paardje kijken), dus dat wil ik dan ook liever doen. Het begint gewoon rustiger met veel stappen, maar later komt daar vanzelf die intervaltraining bij. Er gaat alleen meer basis aan vooraf en dat spreekt mij dus meer aan.