Hoe correct longeren/loswerken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe correct longeren/loswerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 20:20

Omdat er zoveel informatie te vinden is op internet en waarschijnlijk nog veel meer ervaringen en meningen vraag ik me af hoe jullie zouden werken als jullie onderstaande paard hadden. Hoe zouden jullie longeren en wat zouden jullie zeker niet doen? Waar zouden jullie eerst aan werken, waar echt op letten, etc. Enige antwoord wat je NIET mag geven is dubbele longe :+ (deze blijkt in mijn handen niet zo succesvol te zijn en ik weet dat dit wel te leren valt, maar dat is niet zo handig als je een pony vanalles wil bijbrengen qua correct lopen... ).

Pony in kwestie is 17 jaar en heel zijn leven boshobbelpony geweest.
Doel is om toch wat meer dressuurmatig/rechtrichtend met hem te gaan werken, om hem nog een aantal jaren goed & sterk te houden.
Pony is rechtsgebogen en heeft achteraan knie-problemen (rechts meer dan links dacht ik, waarschijnlijk omdat hij dat been meer belast??).
Deze zijn niet van die aard dat hij niet meer kan werken (door DA bevestigd) maar hij heeft wel opwarmtijd nodig en misschien dat het hem toch hier en daar wel hindert. Dit laatste merk ik niet zo meteen, en hij zou er al heel zijn leven mee lopen (waarschijnlijk vroeger losse knieën gehad maar nooit wat van gemerkt) maar is toch iets om in het achterhoofd te houden.
Pony heeft verder nogal de neiging om opgekropt te gaan lopen en probeert dingen te ontwijken door met de kin op de borst te gaan lopen.

Dus, wat zou jullie plan van aanpak zijn? Tussen het ontspannen boshobbelen door?
Qua longeren gaat mijn voorkeur uit naar gewoon los longeren, dus hem laten lopen met een hulpteugeltje en zonder dat ik zelf een verkeerde invloed kan uitoefenen. Maar wat voor hulpteugel? En hoe toegepast? Of is een andere manier toch beter?

Ben eens benieuwd :)

Geryon

Re: Hoe correct longeren/loswerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 20:35

Ik zou hem zelf eerst longeren zonder hulpteugel en je vooral richten op de buiging. Zweep gebruiken als je binnenbeen. Rechtrichtend dus.

Als jullie daar beiden wat meer aan gewend zijn, dan zou ik er een hulpteugel aan doen. De longeerhulp van de EJ. Die kan je los doen, waardoor hij veel vrijheid heeft en de hulp is gewoon ook fijn omdat je veel vrijheid hebt om hem lekker te laten buigen. Eventueel met balkjes mee pikken ook.

Op deze manier heb ik het met 'mijn' draver gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 20:41

Dank je.
Dus wel gewoon met 1 longeerlijn bedoel je dan? En dat hij gewoon goed de cirkel volgt met zijn lichaam?

De longeerhulp ben ik een beetje huiverig voor. Sowieso wordt die doorgaans tussen de voorbenen vastgemaakt, kan die eigenlijk ook langs de zijkant gebruikt worden? Want ik denk niet dat het helpt om iets tussen zijn voorbenen vast te maken, dat nodigt denk ik nog meer uit tot opkroppen en op die manier de "druk" ontlopen. Kan dat dan wel proberen te voorkomen door hem voorwaarts te houden, maar vraag me af of dat wel goed gaat werken .. Hij heeft vroeger nogal veel staakgedrag vertoont dus moet wel opletten met wat ik van hem vraag zeg maar ;)

Heb 'm trouwens deze week eens met een slofteugel "gelongeerd", gewoon los. Eerst zonder opwarmen en dan de slof eraan, gewoon van het bit naar de zijkant van de longeersingel en dan bovenop vastgeknoopt. Vond hem daar eigenlijk niet slecht mee lopen moet ik zeggen.. (zegt een leek, dat wel :7 ). Hij ging niet zo opkroppen als dat ik van hem gewend ben, maar leek heel fijn naar voren te schuiven vanuit de schoft, en de neus was tussen borst & knie, lijkt me ook wel een fijne hoogte..

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 20:42

Geen hulpteugel. Zeker al niet als je paard de neiging heeft om 'dingen te ontwijken door met kin op de borst te gaan lopen'.
Richt je op lang en laag, maar wel voorwaarts. En met een longeerzweep kun je prima de rechtsgebogenheid aanpakken trouwens. Je wilt overbelasting op de volte natuurlijk voorkomen en je paard zo goed mogelijk in balans laten lopen, lijkt me.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 20:45

Ja met 1 longeerlijn, omdat je dan stelling kan vragen, en inclusief zweep ook buiging.

Mijn ervaring met de longeerhulp is dat het juist niet uitnodigt tot opkroppen. Tenzij je hem te strak doet natuurlijk, dan moeten ze wel rond lopen. Ik stel hem regelmatig zo af dat paard gewoon lang en laag loopt met het neusje op de loodlijn. Druk is er dan ook bijna niet om te ontwijken.

Je kan hem niet vanaf de zijkant gebruiken trouwens.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 20:48

Geryon schreef:
Ik zou hem zelf eerst longeren zonder hulpteugel en je vooral richten op de buiging. Zweep gebruiken als je binnenbeen. Rechtrichtend dus.

Als jullie daar beiden wat meer aan gewend zijn, dan zou ik er een hulpteugel aan doen. De longeerhulp van de EJ. Die kan je los doen, waardoor hij veel vrijheid heeft en de hulp is gewoon ook fijn omdat je veel vrijheid hebt om hem lekker te laten buigen. Eventueel met balkjes mee pikken ook.

Op deze manier heb ik het met 'mijn' draver gedaan.

Amen! _/-\o_

Ik vind dit persoonlijk een super fijne manier!
Vooral de balkjes kan echt goed werken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 20:50

@ LiVetime : en hoe doe je dat dan zonder hulpteugel?

De reden dat ik dit vraag is omdat ik in het verleden ook wel topics heb gehad, en daar kreeg ik dan de opmerking dat ik niet echt met mijn pony aan het werk was, dat hij maar wat liep rond te sloffen en dat hij nooit echt kon werken of goed kon gaan lopen of spieren kon bijkrijgen omdat ik gewoon niks van hem vroeg en er geen weerstand was (van bv. een hulpteugel, of je hand bij een dubbele longe, of .. ).

@ Geryon : en hoe zit het dan met de snokjes die ze krijgen in de mond elke keer dat ze hun voorbeen bewegen? Want dat is ook iets wat mij niet zo vrolijk stemt, zeker niet omdat ponylief al heel gevoelig is en pas weer met bit loopt (heeft weer een bit in gehad omdat hij voor de koets gaat lopen en toen dacht ik dat het ook niet slecht was om het 'grondwerk' met bit te doen, maar merk wel dat hij heel gevoelig reageert, meteen de mond open zodra ik iets te hard ben met mijn handen enzo ;) ).

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 20:56

Die snokjes krijg je als je de hulpteugel best strak instelt bij een pony die niet ontspant. Daarom vind ik het ook belangrijk om eerst zonder hulpteugel te gaan werken.

Bij een paard dat niet ontspant is iedere hulpteugel dwingend, de een wegens bijna constante druk, de ander door snokjes. (hoe kom je trouwens op dat woord :P)

De mijne is ook geen fan van het bit en als ik hem lang en laag wil trainen, dan doe ik dat bitloos want het bit neemt hij liever niet aan. Maar bij het longeren kan ik er wel een bit in doen, juist omdat het niet zo'n constant contact geeft zoals bij het rijden, en ook niet harde snokjes oid als hij zelf al ontspant.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 20:57

Als je het écht correct uit wilt voeren kan ik je alleen les nemen adviseren.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 21:02

Hoezo zou een paard zich opkroppen als je hulpteugels onder de singel vast maakt? Dat stimuleer je toch juist als je ze aan de zijkant (dus hoger) zet?

Ik gebruik touwtjes a la Lammert Haanstra die van de lage zijkant van de longeersingel, via het bit, naar de onderkant van de singel, onder zijn buik, lopen. Lager dan dat lijkt me lastig bijzetten.

Wel eerst inderdaad even zonder hulpteugels longeren dat hij even los kan lopen, als hij braaf en ontspannen is doe ik de touwtjes er bij.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 21:05

Foto's ter ondersteuning. Niet om reclame te maken voor de longeerhulp maar om te laten zien dat het mij wel echt geholpen heeft :P

Nadeel is wel, dat als je de longeerhulp los doet, hij wat zwiebelt bij de oksels. Maar mijn paarden hebben daar nooit hinder van gehad.

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 1944_n.jpg
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 4587_n.jpg
Dit was de eerste keer weer werken na weken lang vakantie. Hij was erg afgevallen in spier, teveel om erop te gaan zitten (al is dat niet zo duidelijk omdat hij zo over de rug loopt op de foto). Door lang en laag (afwisselend met laag en rond) te trainen aan de longe kwam het er weer goed bij :D

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 3295_n.jpg
Zonder hulpteugel werken aan lengtebuiging, steeds een stukje buiging vragen. Na een paar keer heb ik haar de hulpteugel om gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 21:06

Geryon schreef:
Die snokjes krijg je als je de hulpteugel best strak instelt bij een pony die niet ontspant. Daarom vind ik het ook belangrijk om eerst zonder hulpteugel te gaan werken.

Bij een paard dat niet ontspant is iedere hulpteugel dwingend, de een wegens bijna constante druk, de ander door snokjes. (hoe kom je trouwens op dat woord :P)

De mijne is ook geen fan van het bit en als ik hem lang en laag wil trainen, dan doe ik dat bitloos want het bit neemt hij liever niet aan. Maar bij het longeren kan ik er wel een bit in doen, juist omdat het niet zo'n constant contact geeft zoals bij het rijden, en ook niet harde snokjes oid als hij zelf al ontspant.

Zal mijn Belgische roots misschien zijn :+ Gebruik het eigenlijk zonder nadenken :')
Maar bedankt voor je reactie :j

@ LiVetime : dat is natuurlijk de meest gebruikte dooddoener ... Les nemen .. Heel fijn .. moet het wel iemand zijn die het ook correct ziet & kan overbrengen .. En daar loopt het nogal eens mis .. Hier kan ik de dingen nog eruit filteren waarvan ik iets heb van "hmm, neen, dat lijkt het mij toch niet". Als je les neemt dan moet je ook maar aannemen dat wat zij zeggen correct is ...

@ IngeK : voor mijn gevoel is dat zo, omdat je als het ware de neus/mond naar onder leidt en dan is het makkelijker voor het paard om deze verder richting borst te brengen. Dacht ook dat er bij de dubbele longe uitleg van Lammert Haanstra iets in die richting stond, maar dat moet ik dan morgen even op stal bekijken hoe het er juist staat ;)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 21:11

Ja ik moet je nageven dat er veel instructeurs zijn die traintechnisch gezien de ballen verstand hebben van hoe een paard hoort te lopen. Ik bedoelde het niet als een dooddoener, maar als een tip. Ik had een instructeur in beeld die jou goed zou begeleiden.
Ik kan jou alleen niet in theorie via Bokt uitleggen hoe je je rechtsgebogen paard aan de longe het beste recht kunt richten, omdat ook rechtsgebogenheid weer zo z'n vormen heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 21:14

Ik begrijp het wel :j Iemand die bij mij staat met dezelfde manier van werken en ook nog eens de kennis & kunde zou natuurlijk super zijn, maar ik denk dat ik liever eerst zelf wat basisdingen probeer dan de kans te lopen dat ik het al vanaf het begin aanleer hoe het niet moet zeg maar (waar je dan meestal pas x aantal tijd later achter komt)..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 17:13

Zijn er hier ervaringen met lange lijnen? Want daar werk ik ook mee (pony gaat ook voor de koets lopen, moest dat nog interessant zijn om te weten :Y) ). Is lange lijnen gericht op het mennen, maar loop er ook wel af en toe naast en doe ook wat cirkels enzo (dus dan is het meer lange teugelen/dubbele longe). Zijn daar nog leuke oefeningen voor om mee te nemen? Ik neem aan veel cirkels en ook dingen als 8'tjes enzo?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 13:36

[***] schreef:
@ LiVetime : en hoe doe je dat dan zonder hulpteugel?

De reden dat ik dit vraag is omdat ik in het verleden ook wel topics heb gehad, en daar kreeg ik dan de opmerking dat ik niet echt met mijn pony aan het werk was, dat hij maar wat liep rond te sloffen en dat hij nooit echt kon werken of goed kon gaan lopen of spieren kon bijkrijgen omdat ik gewoon niks van hem vroeg en er geen weerstand was (van bv. een hulpteugel, of je hand bij een dubbele longe, of .. ).

Omdat men het zegt, betekent niet dat het waar is ;)
Met een dubbele longe werk je met aanleuning en kan je dus op dezelfde manier inwerken als in het zadel.
Met een hulpteugel wil je over het algemeen juist niet dat ze aanleuning aannemen. Als het paard contact zou nemen met een passoa of longeerhulp, zaagt hij zichzelf naar beneden -O-
Je kan met een hulpteugel gewoon makkelijk het paard voorwaarts laten gaan zonder dat hij z'n hoofd omhoog doet.
De moeilijke weg is het paard aanleren dat hij én voorwaarts kan gaan én daarbij ontspannen kan blijven.
Je zou eventueel op Karen Rolf kunnen zoeken, die heeft daar goede ideeën over.

Citaat:
@ Geryon : en hoe zit het dan met de snokjes die ze krijgen in de mond elke keer dat ze hun voorbeen bewegen?

Ik zou nooit iets tegelijkertijd vastbinden aan de mond en aan de benen :( . Of dat nou de achterbenen (passoa) of de voorbenen (longeerhulp) zijn. Ze krijgen dan inderdaad altijd om en om rukjes in de mond, hoe los je zo'n ding ook omdoet. Je ziet dat ook op de getoonde foto's. Als het voorbeen naar achter gaat, dan staat de ene kant strak en de andere kant hangt los.
Nou hangt de longeerhulp ontzettend los op die foto's, dus zal het paard niet zo zeer rukjes voelen, maar meer een glijdende om-en-om druk.

Ik gebruik onder het zadel nooit om-en-om contact, hoe licht dan ook, dus dat is niet iets wat ik met longeren wel wil doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 17:02

Dank je wel voor je reactie nog :)
Probleem is een beetje dat ik die moeilijke weg al een tijdje aan het proberen ben, maar er lijkt geen vooruitgang te zijn (of ja, eigenlijk is er wel vooruitgang, in die zin dat ik hem al kan longeren of los laten lopen in de verschillende gangen, dat op zich is al een immense vooruitgang :Y) :)) ).. en tja, heb gewoon schrik dat ik hem (nog verder) kapot maak als ik nu er niet serieus werk van maak. Wat niet wil zeggen dat ik hem in houdingen wil dwingen of dergelijke, maar als er iets is om wat te helpen dan sta ik daar wel voor open.

Gisteren heb ik trouwens even met de lange lijnen gewerkt, weekend was nogal intensief qua buitenritten (voel het zelf ook :P ) dus gisteren gewoon even wat gestapt aan de lange lijnen, wat voltes en slangenvoltes en dat soort dingen. Moet zeggen dat het best wel fijn ging. Ik merkte wel heel veel verschil tussen het begin en het einde, in het begin kon hij linksom niet op de hoefslag blijven (en als je dat wel "eist" van hem loopt hij echt met zijn hoofd naar buiten .. rechtsgebogen hé ;) ) en dat ging op het einde wel een volledige zijde .. Dus toen ben ik ook gestopt, ik vond het prima zo, leek op die kleine sessie best vooruitgang te zitten in het losser worden van hem (en wat rechter). Hij begon er ook zelf meer plezier in te krijgen, wilde zelfs spontaan draven terwijl ik dat helemaal niet vroeg .. Is bij hem echt zowat een mirakel als dat gebeurd. Dus geeft ook wel wat aan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:11

Vandaag ben ik even in de piste bezig geweest met de targetstick .. die even van onder het stof gehaald :+ Kan ik misschien ook wel gebruiken in het hele rechtrichten/trainingsconcept .. Als ik dan zelf bij de singelplek blijf lopen en zijn neus die targetstick laat volgen kan ik op die manier misschien ook laten (in)buigen en dergelijke. Moet het nog eens uitvogelen .. Vandaag gewoon wat laten stappen op stemcommando en zodra hij vertrokken was de targetstick laten aanraken. Ging best netjes voor zolang geleden te zijn. Ook de hals wat laten buigen enzo (stick aan de singelplek houden) en dat ging ook goed, alleen ging dat volgens mij beter naar links dan naar rechts, maar dat zou toch juist andersom moeten zijn bij een rechtsgebogen paard? Of zit ik nu mis? (omdat de spieren rechts korter zijn en die moeten dan toch uitrekken om de hals naar links te buigen?).

Ga binnenkort trouwens ook vragen aan de eigenaresse van de stal of zij dat ziet zitten om les te geven. Zij rijdt zelf dressuur (op best hoog niveau) en geeft ook les, dus misschien kan ze dat ook wel vanaf de grond. Het is puur dat er iemand mee kijkt hoe de pony loopt en hoe hij zijn lichaam gebruikt en waar ik op moet letten .. en dat zou toch wel moeten lukken als je zelf op niveau rijdt denk ik .. Heb haar zelf nog niet veel bezig gezien maar de ene keer dat ik haar heb zien rijden op een jong paard, en de keren dat ik een stuk van de les gevolgd hebt, kon ik mij wel vinden in haar manier van rijden & wat ze de mensen (en paarden) liet doen in de les. Dus dat zit denk ik wel goed .. Alleen gaat ze nu net op vakantie dus het moet even afwachten, in tussentijd kijk ik zelf wel even wat of hoe :)

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:20

ik zelf adviseer: Laat die longeer hulp asjeblieft voor wat het is. bij iedere beweging zie je het bit letterlijk door de mond gaan... en in galop is helemaal een verschrikking om te zien... een keer heeft bazin het een week geprobeerd. paard ging spontaan in de staak. (beweegt dus heel ruim en los en dat ding maakt dus dat t bit bij iedere beweging heen en weer gaat...) ook bij een ander paard geprobeerd voor een keer maar die kon de druk niet verdragen van aan de mond naar over de rug. singel geeft toch wat meer verdeeld druk

ik zou of los longeren of met touwtjes, voor het opkroppen: altijd naar voor oplossen. Dan moet hij wel ''uitvouwen''. touwtjes kan je zo los of vast doen als je wil. dus dat is zeker een voordeel! vooral als je nog een beetje onzeker ben kan je ze beter iets te los hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:26

Wat zijn die touwtjes dan? Want heb dat nogal gelezen maar weet eigenlijk niet wat het is :o Zijn gewoon letterlijk touwtjes van het bit naar de longeersingel? :+ Of is het zoals je een slof ook kan gebruiken, dat het dan op de rug geknoopt wordt?

Longeerhulp en passoa en dergelijke dingen ga ik in ieder geval niet mee beginnen, lijkt mij persoonlijk helemaal niks voor mijn pony en denk niet dat hij er blijer van gaat worden ... Het opkroppen inderdaad naar voren oplossen, moet zeggen dat ik deze week eigenlijk nog maar weinig opgekroptheid ( :+ ) heb gezien .. Misschien begin ik het wel allemaal door te krijgen :Y) Of ponylief natuurlijk, dat kan ook :P Hij loopt in ieder geval niet slecht de laatste tijd in mijn ogen .. Maar natuurlijk is extra hulp en tips altijd welkom, kan ik altijd meenemen ;)

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:35

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:38

Ah, op die manier. Komt wel overeen met wat ik laatst met de slofteugel heb gedaan (alleen had ik dat niet schuin gedaan en bleef het niet goed zitten, dit lijkt wel handiger :Y) ). Zijn er nog speciale eisen aan die touwtjes? Moet het bv. elastisch zijn of juist niet of .. ?

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:40

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:43

Ok, super, dan ga ik daar eens naar kijken als ik nog eens in de ruitershop komt. Is wel zo makkelijk :Y)
Kan ik hem op die manier toch wat helpen zonder zelf (te)veel te moeten doen, want die dubbele longe is echt een ramp := En dan verder lange lijnen (dat gaat gek genoeg wel, ook met cirkels :+ ) en via het grondwerk wat proberen met buigen enzo .. En tussendoor eens het bos in en daarnaast gaat hij voor de koets gaan .. dus dat komt wel goed denk ik :)

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:47