krijg jaarling nauwelijks in beweging

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

FrenchFries

krijg jaarling nauwelijks in beweging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 17:07

weet niet of t goed staat, sorry!
maar ik ben dus met mn arabische volbloed hengstje bezig(1 jaar 3 maanden), en het longeren gaat wel, maar hem in draf krijgen is echt onbegonnen, als ik hem een paar pasen in draf wil krijgen moet ik wel n kwartier om m heen dansen( :') ) en bij n tip stopt en kijkt ie met zo'n blik van, HUH?!?!

help?

unihorses

Re: krijg jaarling nauwelijks in beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:08

longeren ? !!! lekker laten staan zeg...
komt later allemaal wel... voor nu volgen aan het halstertouw, hoefjes krabben,dat soort basis

lauralarissa

Mag ik vragen waarom je een jaarling al aan het LONGEREN ben??? _-:( Als je zo nu en dan wat wil doen met hem ga dan wandelen maar niet longeren.. is veel te zware belasting voor zo'n jonkie

Casarell

Waarom een jaarling al willen longeren?? :?
Heb je er misschien aan gedacht dat zijn beenwerk nog volop in de groei is, en dat longeren van zo'n jong dier schade aan kan brengen?
Misschien wil hij wel niet lopen omdat hij groeipijn heeft.. ;)
Laatst bijgewerkt door Casarell op 03-09-13 17:12, in het totaal 2 keer bewerkt

luzerne

Re: krijg jaarling nauwelijks in beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:10

ga lekker grondwerk doen, wandelen etc...longeren van een jaarling zal niet in zijn belang zijn..

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:11

Longeren lijkt mij ook niet zo handig met een jaarling. Misschien kun je eerst met hem gaan wandelen? Dan kun je hem vast leren naast je te blijven, stoppen, achteruit stappen en als dat goed gaat naast je draven?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:11

Waarom een jaarling longeren? Gooi dat dier nog minimaal een jaar op het land, haal hem daarna eens op begin dan met spelen, buiten wandelen, verkeersmak maken. Tegen de tijd dat ie 3,5jr is snapt hij het allemaal een stuk beter en kun je gaan longeren en zadelmak maken.
Het belangrijkste wat hij nu moet weten is uit jouw ruimte blijven als jij dat wilt, opzij gaan voor druk, voetjes geven en netjes mee lopen aan het halster.

FrenchFries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 17:12

oh rustig maar... niet echt longeren, en dan echt 3 minuutjes ofzo

en bovenstaand gaat allemaal goed, alleen verkeersmak moeten we nog aan werken

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:12

Ik zou lekker met hem wandelen aan een touwtje knuffelen poetsen en leren voetjes geven etc maar nu al longeren is wel een beetje vroeg... veel te zware belasting voor zn gewrichten en knieën. kan je later alleen maar last van krijgen. gewoon lekker de basis dingetjes doen en verder lekker veulen laten zijn lijkt mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:13

Voel eens aan je voorhoofd. Beestje hoort tot zo'n jaar of drie soms wel vier met andere paarden lekker te ravotten en paard te zijn. Enige nuttige wat je nu kan doen is af en toe wandelen, voetje geven en poetsen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-09-13 17:14, in het totaal 2 keer bewerkt

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:13

in je post staat dat je dan een kwartier achter hem aan rent om hem in draf te krijgen??

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:14

Wat moet je hier nou op zeggen?

Ik zal een poging doen. Zorg dat je paard alleen de basis kent: aanraking, halster om, alle vier de voetjes geven, rustig met je meelopen, en dat was het wel. Meer moet je met een jong paard niet willen. Geen gepluk en geruk, niets. Gewoon jong laten zijn met soortgenoten in een ruime wei waar lekker gescheurd kan worden. Het is zo simpel.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:14

Wat versta jij onder longeren dan? Elke keer dat het dier nu "gedwongen" op een cirkeltje moet lopen, brengt schade aan z'n skelet.
Ik heb zelf een paard gehad die met 1,5jr beleerd was(niet door mij), maar die is niet ouder geworden dan 12.
Bezint eer ge begint is een juiste uitspraak die je ter harte moeten nemen als je je diertje heel wilt houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:15

Jij zegt: ik moet er een kwartier omheen springen
Jij zegt: ik longeer maar 3 minuutjes.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:15

lauralarissa schreef:
in je post staat dat je dan een kwartier achter hem aan rent om hem in draf te krijgen??

Echt he :')
Longeren is een veel te zware belasting voor een paard van 1 jaar en 3 maanden..

FrenchFries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 17:16

lauralarissa schreef:

let op de :') smiley
niet echt natuurlijk

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:17

Misschien banketstaaf gezegd maar er zou een leeftijdsgrens moeten zijn voor het aanschaffen van een jong paard.

FrenchFries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 17:18

Beb_bokt schreef:
Misschien banketstaaf gezegd maar er zou een leeftijdsgrens moeten zijn voor het aanschaffen van een jong paard.

jammern genoeg is deze niet zomaar even aangeschaft hé

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:19

ts: longeren , springen, al dat soort fratsen niet doen!!!!
( zie in je profiel dat ie ook springt... )
lekker laten in het land. doet hij de rest goed? het halster etc. dat is dan heel mooi, dan kun je dat herhalen. spelletjes met hem doen, maar niet zo intensief trainen ;)

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:19

Meen je dit nou? Zijn er niet genoeg topics op Bokt waar DUIDELIJK instaat dat dit echt not-done is? :?

NIET aan longeren beginnen nu! Dat komt rond 2,5/3-jarige leeftijd wel. Lekker wandelen en poetsen, heb geduld!! Anders moet je maar een ouder paard kopen als je zo graag wil longeren.

FrenchFries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 17:21

unihorses schreef:
ts: longeren , springen, al dat soort fratsen niet doen!!!!
( zie in je profiel dat ie ook springt... )
lekker laten in het land. doet hij de rest goed? het halster etc. dat is dan heel mooi, dan kun je dat herhalen. spelletjes met hem doen, maar niet zo intensief trainen ;)

nee springen doet ie uit zichzelf, en dan vooral bij de buren staan is zijn favoriet :')

mariekekroon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:24

hou t wel een beetje aardig op bokt :o

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:25

Oke, dat waren alle typische Bokt-reacties..

Dat doet ie omdat ie je niet begrijpt. En jij begrijpt hem niet. Ik zou je adviseren om eerst wat meer kennis op te doen mbt het houden van en het communiceren met paarden. Laat je jaarling ondertussen groot en sterk worden in de wei en over 2 tot 3 jaar serieus beginnen met grondwerk. Verkeersmak maken is overigens wel een goede voor heethoofdjes, wat natuurlijk niet inhoudt om ondoordacht langs de weg te gaan wandelen. Misschien kun je een auto laten starten op het terrein of een traktor voorbij laten rijden. Desnoods een scootertje of bladblazer. Verder kun je zeiltjes gebruiken om hem overheen te laten lopen en met heel veel geduld over hem heen te leggen. Of gebruik een plastic zakje, maar wees geduldig! Verder de dingen die al genoemd zijn: poesten, braaf meelopen en voetjes geven. Je moet echt nog geen dingen willen als longeren, zelfs voor volwassen paarden is dat een enorme belasting. De reactie op jou komt vanzelf als jullie beter communiceren en hij respect heeft voor jou. Succes

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:28

elinevandijk schreef:
elinevandijk schreef:
Wat is dit nou weer voor kinderachtige reactie?
Het is gewoon debiel dat jij je paard van 1 jaar en 3 maanden al zo intensief wilt trainen. >;)

mijn moeder heeft al 25 jaar ervaring met paarden en zij vertelde me dat ik het best met hem kon doen

bovenstaande reactie: bedankt! zal ik zeker doen

misschien ervaring met volwassen paarden...
en ja, er worden paarden ingereden met 1,5 dat betekent niet dat het best kan he...

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:28

elinevandijk schreef:
elinevandijk schreef:

Wat is dit nou weer voor kinderachtige reactie?
Het is gewoon debiel dat jij je paard van 1 jaar en 3 maanden al zo intensief wilt trainen. >;)

mijn moeder heeft al 25 jaar ervaring met paarden en zij vertelde me dat ik het best met hem kon doen

bovenstaande reactie: bedankt! zal ik zeker doen

Ohja, ze heeft lang ervaring dús ze weet het allemaal zo goed?