[AR] Wat zou je noooooooit (meer) doen *mennen*

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Wat zou je noooooooit (meer) doen *mennen*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 23:56

Geïnspireerd door het topic van Maartje1990 :D .

In het kader van *levensgevaarlijk*, écht of grappig bedoeld: wat heb je (kort uitleggen graag, geen complete stories) meegemaakt waar je van geleerd hebt, en wat zou je noooooooit (meer) doen?

Een topic letterlijk Ter Leering ende Vermaeck!

Het eerste waar ik opkwam: mijn paard ingespannen laten grazen }:0 .
Stalgenootje en ik hebben nu 2 x meegemaakt (ja, iets met ezels en stenen 8)7 ) dat we de Andalusische hengst zijn hoofd omlaag lieten doen.
De eerste keer om een paar grassprieten te knagen na de groepsles op de wei, gezellig naast elkaar staand evaluerend, maar daarbij gleed het hoofdstel van zijn oren. In het ergste geval zou hij met koets en al op mijn aangespannen, hengstige merrie gesprongen kunnen zijn.
De tweede keer was op wedstrijd, drinkend uit een emmer water, (mét voorzorgsmaatregel: pluk manen vastgemaakt aan het kopstuk) en *plop* daar ging hoofdstelletje in de emmer. Is ook goed afgelopen, maar voortaan blijft zijn kop omhoog, tenzij "halsstrekken gevraagd" :7
Laatst bijgewerkt door Gem op 31-08-13 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel gecorrigeerd

melody7

Re: Wat zou je noooooooit doen *mennen*

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 00:01

Teugels op de bok vergeten := Was wel mijn eerste keer mennen dus alles was even nieuw, maar dat was gewoon echt dom :')

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 00:11

Strengen vergeten vast te maken, gelukkig werd ik daar net op tijd op gewezen. Controleer nu alles goed voordat ik op de kar stap.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 00:19

Ik heb echt nooit dat m'n hoofdstel uitgaat. Ik heb ook als tip gekregen van dat vastmaken met een pluk omdat die anders uit zou gaan, maar nooit gehad :+ Stiekem doet hij wel eens grazen, ook al mag het niet.

Enige wat ik nóóit meer doe is als er een boomstam op de weg ligt er proberen met de wagen en de pony er aan vast er langs te komen, wagen vast in de bosgrond! uiteindelijk ponylief midden in het bos uitgespannen en toen weer terug ingespannen en zelf de kar vooruit moeten slepen haha.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 00:56

Poeh, wat doe ik nooit meer.... Door te krappe doorgangen willen, dat vind mijn wagen niet zo fijn :+ (pony staat gelijk stil).

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 07:48

Meerijden in bij een aangespannen rit van 6 uur met voor en achter ons tweespannen met bellentuig.
Het leek zo romantisch, maar na een 1/2 uur kon ik geen bel meer horen ~~}>

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 07:50

Mennen zonder zweep... (voel met dan gewoon als met rijden zonder cap, naar het strand zonder bikini) nu kon ik daar op dat moment niet zoveel aan doen maar het was zo 'raar'. Ik was aan het mennen, spoorde peerd aan met zweep en.... zweep dwars door midden (echt, gaf geen lel, hij begaf het gewoon :o ). Daar sta je dan met twee overgebleven kort stukjes beetje banketstaaf te doen }:0

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 08:10

Ik heb een keer geprobeerd een pony korter vast te zetten aan de boom van de ander tijdens het rijden.
Jong ding liep een beetje te ver voor de men pony uit.
ik dus naar voren buigen om het knoopje los te trekken... kiept mn marathonwagentje en lig ik vrolijk tussen pony en wagen in. Pony schrikt uiteraard en gaat rennen.. is goed afgelopen want na 50 meter stonden ze stil en kon ik overeind klimmen maar elleboog en knie zodanig ontvelt dat ik toch wel wat misselijk werd. Pony als nog beter vastgezet en zaggies an naar huis.. en NOOIT!!!! meer proberen rijdend iets opnieuw vast zetten :D

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 09:56

Zonder zweep rijden, Bij het uitspannen eerst het hoofdstel afdoen
(zelf nooit gedaan maar krijg wel de kriebels als ik het iemand anders zie doen)

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 10:05

Toen mijn shet ging bokken tijdens het mennen (en hoog ook).... ooh wat had dat slecht kunnen aflopen...

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 10:11

donna123 schreef:
Toen mijn shet ging bokken tijdens het mennen (en hoog ook).... ooh wat had dat slecht kunnen aflopen...

Dit heb je niet in de hand, kun je niet van zeggen: "dit zou ik nooit meer doen".

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 10:20

Tijdens een picknick in het bos begon ik mijn fries uit te spannen, ik weet nu nog niet waarom (black out ??) maar ik had 1 streng los gemaakt en trok zo haar hoofdstel af terwijl ze nog aan de wagen vast stond. Gevolg, paard vloog de bosjes in met tuig nog half om en een wagen erachter.
Dat doe ik nooooiittt meer :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 10:27

Voorlezen met dressuur, en met de galop niet naar de buitenkant verhuizen, Calvano (verzorgpaard) was fris en ging als een speer weg :0 in de bocht kwamen de wielen aan de buitenhand omhoog :0

Allemaal goed afgelopen :))

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 10:49

Ben ik nou abuis dat je als achterop-zittende voorlezer niet mag opstaan om van zitje te verwisselen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 10:54

Het hoofdstel uitdoen terwijl hij nog volledig ingespannen stond. Als het paard wou kon ie zo met koets en al ervandoor gaan :=

(Ik dacht; paard moet eerst maar lekker eten :') dus hoppa! Hoofdstel af.)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 10:56

Ik was gewend alleen paarden met oogkleppen te mennen, toen ik eens een paard zonder oogkleppen voor de kar had. Mijn moeder wilde even afstappen, dus stonden we stil, ondertussen pakte ik de zweep even anders vast, en paard zag dat en dacht dat dat een seintje was om vooruit te gaan... terwijl mam dus de kar afstapte... Gelukkig was mam erg vlot in haar reactie en is er niets gebeurd, maar ja... ik heb wel geleerd er rekening mee te houden wat het paard achter zich kan zien zonder oogkleppen. :D

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:05

met een 2e hands verbouwde wagen rijden zonder goede controle .

pony blokkeerde (was ergens bang voor) en de boom brak af .(pony stond gelijk stil)
gelukkig 500 meter van huis , wist niet dat ik zoveel kon vloeken en tieren in 500 meter :+
maar ik gebruik noooooit meer iets zonder grondige controle O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:12

Gem schreef:
Ben ik nou abuis dat je als achterop-zittende voorlezer niet mag opstaan om van zitje te verwisselen?

De eigenaar van het paardje zei dat ik dat de volgende keer efkes moest doen.. Liever veilig de proef rond dan halverwege stranden! Voor mij gaat veiligheid voorop, als je ook ziet wie ervoor loopt.. Heeft vaak genoeg bij het inrijden gegaloppeerd en niet op de hulPen gereageerd..

Iemand die zeker weet of het met wedstrijd mag ja/nee?
Zal zelf dan ook wel even zoeken! Ben nu nieuwschierig!

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:13

Joaltijd schreef:
Gem schreef:

De eigenaar van het paardje zei dat ik dat de volgende keer efkes moest doen.. Liever veilig de proef rond dan halverwege stranden! Voor mij gaat veiligheid voorop, als je ook ziet wie ervoor loopt.. Heeft vaak genoeg bij het inrijden gegaloppeerd en niet op de hulPen gereageerd..

Iemand die zeker weet of het met wedstrijd mag ja/nee?
Zal zelf dan ook wel even zoeken! Ben nu nieuwschierig!

Nee het mag inderdaad niet.
Een groom moet stil blijven zitten en niet praten.
Met uitzondering van het voorlezen van de proef.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:18

Titel van topic kan beter worden "wat zou je nooit meer doen" :P

Wat ik iig nooit meer zou doen: Op me rem trappen als je in volle galop in de bak door de bocht gaat... en een wagen rijden dat niet onderdoor kan draaien.

En wat ik nooit zou doen is: hmm dit is een lastige... rijden zonder zweep iig :)

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:18

Ik zou nooit meer een span pony's kopen met kar en hebben en houwe terwijl ik nog geen meter op een koets had gezeten. Ik zou er zo mee weg kunnen rijden volgens de vorige eigenaar. Op zicht heeft hij daar gelijk in gehad maar heb toch heel wat bloed, zweet en traantjes gelaten. Ze vervloekt, bijna verkocht en naar de slager gestuurd....
Ik lees heel vaak dat ongeoefende menners hun eigen pony willen beleren, of gelijk al iets willen kopen. Ik zou dat dus noooooooooooooit meer doen.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:20

XLeandrosX schreef:
Ik zou nooit meer een span pony's kopen met kar en hebben en houwe terwijl ik nog geen meter op een koets had gezeten. Ik zou er zo mee weg kunnen rijden volgens de vorige eigenaar. Op zicht heeft hij daar gelijk in gehad maar heb toch heel wat bloed, zweet en traantjes gelaten. Ze vervloekt, bijna verkocht en naar de slager gestuurd....
Ik lees heel vaak dat ongeoefende menners hun eigen pony willen beleren, of gelijk al iets willen kopen. Ik zou dat dus noooooooooooooit meer doen.

Oja, om het verhaal even af te maken moet ik toch vermelden dat ik inmiddels heel wat lessen en kilometers er op heb zitten en dat ik dol ben op mijn prachtige spannetje. Ze gaan noooooooooooit meer weg.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 11:20

Jenkins: zie titel, zo dekt hij alle lading _/-\o_ .

Jenkins

Re: Wat zou je noooooooit (meer) doen *mennen*

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:21

Beter Gem :D

ruitje

Re: Wat zou je noooooooit (meer) doen *mennen*

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:28

Blijven zitten als een lijn los schiet :+ , het liep goed af, maar de volgende keer neem ik afscheid van paard en sulky voordat we op volle snelheid zitten :') .