[AR] Leeftijd voor het beleren voor de wagen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Leeftijd voor het beleren voor de wagen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 11:31

Het is bij veel menners een discussie punt, je hoort bij de oudere generatie dat een paard makkelijk met twee jaar kan worden beleerd en voor de kar kan. Bij de jongere generatie menners is dit toch een struikelblok, ze zien liever dat een paard word beleerd rond zijn of haar 4de levensjaar om vervolgens rond zijn 5de levensjaar pas voor de kar te belandden om vervolgens rustig op te bouwen.

Wat is de mening van bokt? :)
Laatst bijgewerkt door Gem op 30-08-13 11:52, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Topictitel aangepast

Lissenn

Re: Leeftijd voor het beleren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:24

Ik zou gewoon goed kijken naar de bouw van je paard of pony, als die goed ontwikkeld is maakt het volgens mij niet veel uit hoe oud die is. omdat de meeste paarden/pony's pas ontwikkelen/ uitgegroeid zijn oid op een latere leeftijd, wordt er vaak aangeraden om nog even te wachten met beleren als ze een jaar of 2 zijn

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:56

beleren is nog wat anders dan daarna gelijk flink aan het werk zetten...

Ik denk dat je een 3 jarige prima voor de wagen kunt beleren, maar met beleid, zoals je alles met beleid doet met een jong paard.
Dus daarna evt weer lekker de wei in om verder te groeien en/of rustig 2x per week wat onderhoudend werk, om dit vervolgens in de jaren erna rustig uit te bouwen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:00

Ik zag laatst een advertentie van een koudbloed van 2 jaar te koop staan die al volledig beleerd was voor de wagen en onder het zadel. Dat vind ik wel heel erg vroeg...

Maar hoe dan ook, zulke topic's zijn er al heel veel en elke keer loopt de discussie iets te heet op of loopt dood..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:19

Mijn pony's worden vanaf hun 3e beleerd. Maar ook paard afhankelijk.
Heb een 5 jarige staan die er nog steeds niet veel voor loopt ivm dat hij het concentratievermogen van een aardbei heeft. En een 4 jarige die ik ook maar max 2x per week rij, maar al wel een paar keer mee geweest is op wedstrijd (wedstrijd pony's komen hier ook vaak maar 2x per week voor de wagen, maar die lopen daarnaast ook ohz).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:24

Je moet idd kijken naar het paard. De een kan het met 3 aan, de andere kun je beter nog even laten staan. Drie vind ik wel de minimale leeftijd om te beginnen voor de wagen, met rijden zou ik 3,5/4 aanhouden. En uiteraard rustig beginnen. Ik zou een jonkie niet snel 6 dagen per week voor de wagen gaan zetten.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 13:26

Die koudbloed is daar een mooi voorbeeld al, vaak worden die al met 2 jaar beleerd en moeten ze aan de bak. Zogenaamd omdat hun boten sneller ontwikkelen als de botten van een (bijvoorbeeld) Shetlander of AMHA.

Mij persoonlijk lijkt dat onzin, het er al vrij veel leesvoer gehad over het groeien van botten en wanneer bepaalde groeischijven dichtgaan. Toch was dit nooit rasspecifiek, dus altijd in het algemeen. Dus imo groeit een koudbloed qua botten even snel als een shetlander.

Odette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:32

Ik kijk een beetje naar waar ze aan toe zijn.
Mijn verzorgshetlander heb ik sinds 2 maanden voor de sulky, ze is nu 5 jaar.
Voorheen had ik ook geen sulky dus ook niet de mogelijkheid, maar hierdoor heb ik heel fijn lang de tijd gehad met haar te langelijnen en een bandje te slepen waardoor het met de sulky eigenlijk opstappen en wegrijden was.
Maar ook zij staat er niet iedere dag voor omdat het toch wel een hele andere belasting is dan voorheen en afwisseling haar veel goed doet.

Mijn eigen mini wordt maart 2014 3 jaar en ik zou haar graag komend voorjaar/zomer voor de sulky willen beleren, maar als ik merk dat ze er nog niet klaar voor is (ik wil dan eerst aan de lange lijnen commando's ho, stap en draf bevestigd hebben) dan wachten we gerust nog even. En stel dat ze er klaar voor is en het echt gebeurd is mijn plan 1 of hooguit 2 keer in de week haar ervoor te zetten en het lekker simpel te houden.
Gewoon lekker de weg op, rechtuit en dan stap en draf. :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:40

KimD schreef:
Die koudbloed is daar een mooi voorbeeld al, vaak worden die al met 2 jaar beleerd en moeten ze aan de bak. Zogenaamd omdat hun boten sneller ontwikkelen als de botten van een (bijvoorbeeld) Shetlander of AMHA.

Mij persoonlijk lijkt dat onzin, het er al vrij veel leesvoer gehad over het groeien van botten en wanneer bepaalde groeischijven dichtgaan. Toch was dit nooit rasspecifiek, dus altijd in het algemeen. Dus imo groeit een koudbloed qua botten even snel als een shetlander.

Sterker nog, een fors paard heeft veel langer de tijd nodig om uit te groeien!

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:40

Ik denk dat je moet kijken naar het type paard.. maar ook naar de kar waar die voor komt..
Dravers worden bijvoorbeeld vaker op 2 jarige leeftijd beleerd voor een lichte sulky en vooral rechtuit op de baan.. Als ze het eenmaal snappen hoeven ze niet altijd meteen aan het werk maar worden ze nog even terug op de wei gezet om uit te groeien.. Dat lijkt me persoonlijk echt helemaal prima!
Ik vind koersen met een 2 jarige een ander verhaal.. gelukkig gebeurd dat ook niet veel in NL

Voor een sulky vind ik echt iets heel anders dan voor een huifkar bijvoorbeeld.. op stal staat een huifkar nou daar zou ik mijn paard zelfs nu nog niet voor zetten en hij is al lang uitgegroeid (is 13 inmiddels)

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:41

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:44

Pony die ik op het oog heb is nu enkele keren mee geweest met een ervaren paard in tweespan. Beest is nu 5 jaar oud.
Verder ben ik niet zo bekend met de menwereld, dus voor mij hoeft dat er niet op te zitten haha

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:54

Onze 3 jarige springpaard gefokte ruin is mentaal gezien klaar om aan het werk te gaan.

Hij is gigantisch aan het puberen, wat niet alleen voor ons soms tot wanhoop leidt, maar ook voor zijn weidegenoten. Echter heeft hij in het verleden lichamelijk gezien behoorlijke deuken opgelopen die we nu aan het inhalen zijn. De afgelopen 4 maanden is hij dan ook zo'n 5 cm gegroeid en ruim 50 kg aangekomen......oftewel het groeit en doet van alle kanten.

Hij is nu 10 keer onder het zadel geweest, waarna we hebben besloten het over een andere boeg te gooien. Hij gaat het komende jaar voor de wagen. Zodra de rem en het stuur er op zitten mag hij één a twee keer per week mooi de bossen in, lange stukken rechtdoor. Paard bouwt zijn conditie en spieren op zonder dat hij hier enorm voor hoeft te werken. En het mijn inziens tot schade lijdt.

Als hij 4 jaar is bekijken we de situatie weer opnieuw.

KimD

Re: Leeftijd voor het beleren. *MENNEN*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 18:26

Ik heb zelf ook zo'n dilemma pony, hij is nu 2,5 maar ontzettend werkwillig aangelegd. Het gaat echter tegen mijn principes in omdat ik me juist in zulke lappen tekst heb verdiept. Ik neem hem nu vaker mee met mijn 13jarige, als 'handpaard' maar dan bij de sulky. Waardoor hij inderdaad mentaal wat rust vind. :)

Superassie, een vriend van mij doet dat ook met zijn paarden. Een jong dier leert als eerste het tweespan met een van zijn meer ervaren paarden en pas daarna beleert hij ze enkelspan.

Viefdepief, wat een interessante link, dankjewel! :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:29

2,5 vind ik persoonlijk nog wel jong om ermee aan het werk te gaan, in de kop kunnen ze er wel aan toe zijn, maar het lichaam is nog echt wel jong...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 18:31

Nouvel, het was geen vraag of antwoord. ;) Het is ook zeker niet het juiste topic om die discussie voort te zetten. Maar zoals aangegeven gaat hij enkel mee als handpaard aan de sulky waardoor hij mentaal rust vind.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:34

ik zeg ook niet dat jij daarmee teveel doet, ik geef alleen aan dat ik zelf vind dat je op moet passen om een 2,5 jarige niet te veel te belasten als je eenmaal echt aan de slag gaat en ze pakken het goed op...
wat dat is het vaak he... je begint, ze doen het goed, en voor je het weet doe je teveel...

algemeen genomen hoor, niet op of tegen jou gericht... ;)

bonnie1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:34

ik vind persoonlijk na de 3de levensjaar. mijn eigen pony is met 12 jaar beleerd maar dit was puur omdat ik op dat moment pas interesse kreeg voor het mennen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 20:12

Zie ook de Wiki en FAQ van AR voor meer informatie. Bovendien zijn er al heel veel topics geschreven over de minimale leeftijd.

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 20:13

Mijn merrie is op haar 3e beleerd, in het tuig.
Ze staat sinds deze zomer voor de kar.

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:42

Het ligt aan je paard, wanneer die er klaar voor is :)
Mijn pony heb ik pas met 9e jaar beleerd, maar dat was omdat ik er eerder nooit aan dacht, en omdat ik toen nog op hem kon rijden, maar aangezien het nu niet meer kan, men ik nu met hem :)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:50

Ik heb een Welsh Cob, mijn plan is hem in mei volgend jaar weg te brengen om te beleren voor de wagen. Eind me wordt hij 3. Ik ben van plan pas heel wat maanden later er op te klimmen. Als ik nu naar zijn lijf kijk zou hij zo al voor de wagen kunnen, hij is onwijs uitgezwaard en ziet er verschrikkelijk sterk uit, maar hij moet nog heel lang bij mij blijven dus hij mag lekker nog een klein jaar wachten! (en ik helaas dus ook :D )

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:55

Mijn lusitano is nu ruim 3,5
Hij heeft van de week voor het eerst eventjes het tuig op gehad.
Ik wil er komende tijd rustig wat achter gaan lopen, en afhankelijk van hoe hij alles oppakt wordt hij van de winter of volgend voorjaar voor de wagen beleerd.
Dan wil ik 'm eigenlijk weer een paar maanden lekker met rust laten, in de zin van niet inspannen, en dan weer oppakken en rustig verder door rijden...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:10

viefdepief schreef:

In ieder topic over dit onderwerp staat een link naar dit artikel of een vertaling ervan :z . Naast dat het dus verschrikkelijk oud nieuws is geeft het ook nog eens totaal geen relevante informatie. Het is wel leuk om te weten wanneer een paard is uitgegroeit maar word in het stuk geen enkele referentie gegeven naar wat voor invloed belasting nu precies zou hebben in de groei/op de groei :? .

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 00:03

Kijk heel erg naar het paard. Het liefste pak ik ze als ze dik 3 zijn. Dan ben ik in de jaren ervoor gewoon al rustig aan bezig met de training, voor zover je het training kan noemen. Op het moment dat ik ze beleer zijn ze super verkeersmak, kennen ze de commando's en geven ze weinig om dingen op hun rug. Lekker op een speelse manier de dieren bekend maken met alles maakt het zoveel makkelijker om ze te beleren. Heb er 2 staan die zijn met 3,5 beleerd, eentje heb ik net voor zn 3e gepakt, die was al zo af en mentaal al zo volwassen en heb er nu eentje staan die richting de 3,5 gaat maar zich nog als een twenter gedraagt. Vorige maand heb ik een zadeltje opgedaan en een hoofdstel en heb ik 50 meter gewandeld. Dat is ook zo'n beetje het enige wat ermee gedaan is. Hij heeft als veulen zijn jeugd gemist en haalt dat nu in. Hij is zowel lichamelijk als mentaal hier gewoon nog niet aan toe.