We hebben ongeveer 3 kwartier lekker gereden, alles braaf, waarna we weer op de terug weg gingen.
Na zo'n 5 minuten dat we op de terugweg waren aan het stappen, stopt mijn pony ineens en begint achteruit te lopen.
Ik zocht er nog niks achter, dacht dat ze misschien last had van een vlieg of wat dan ook. Ik had de leidsels lang, en we waren gewoon relaxed aan het stappen achter de fries aan.
Na weer ongeveer 5 minuten (en een klein, relaxed drafje later), wil ik haar even halt laten houden en naar links sturen. Het halt houden zorgde ervoor dat ze weer (beetje schuin) achteruit liep.
Goed, we gingen weer vooruit waarna ze weer stil ging staan en achteruit lopen. Ik ben even met haar naar een veldje gereden, streng geweest want ik wil gewoon níet dat ze dit voor de kar in het verkeer doet.
Ze liep weer lekker relaxed en de vervelende bui bleek weer weg te zijn.
Weer na 5 minuten deden we een drafje en galop. Ik kon haar goed inhouden en ze was braaf tot ze bokte. Ik heb hierop mijn stem verheft. Daarop bokte ze weer en kreeg ze een tik met de zweep.
Hierop ging ze door het lint en heeft ze me 4x flink op mijn been getrapt (kont naar de zijkant, HCA sulky).
Ik ben afgestapt, vriendin en ik hebben geruild want ik kon alleen maar hinkelen (en we moesten nog een half uur naar huis).
Ik op de fries, mijn vriendin met mijn pony.
Mijn vriendin had haar lekker aan het lopen, totdat ze een paar minuten later vanuit het niets ook bij mijn vriendin begon te bokken.
Mijn vriendin is afgestapt en heeft er even naast gelopen.
Toen ze weer op wilde stappen, begon mijn pony achteruit te lopen en ineens steigert ze zo hoog dat ze bijna achterover valt. Gelukkig trok mijn vriendin haar om waardoor ze naar de zijkant viel en wel ff op haar kont ging zitten. (Beter dan achterover klappen toch).
Daarnaast er naast blijven lopen, wel "aan het mennen" maar zonder op de sulky te zitten. Dit ging prima, pony was zelfs lekker aan het briesen. Dus mijn vriendin stapt weer op de sulky (met in gedachte, als je er nu niet meer opstapt is het helemaal klaar).
Ze zegt: ik ga even voor je rijden, misschien is ze dan wat rustiger. Dus rustig drafje langs mij en de fries, tot mijn pony er vandoor gaat. Na 2 km kwam er een weg. Mijn vriendin kreeg haar niet meer terug met "hooo", rustig blijven, kleine kneepjes etc., dus heeft letterlijk een noodstop moeten maken (omtrekken), waarop de pony weer venijnig begon te bokken.
Hierna ben ik er zelf naast gaan lopen/hinkelen, ben er niet meer op gaan zitten. Maar het "mennen" zonder op de sulky te zitten, deed ze prima.
Wat ik vreemd vindt: * ik men al 2 jaar met haar, dit gedrag heeft ze nog nooit vertoont.
* Het hysterische gedrag lijkt te beginnen als je haar inhoudt tijdens draf/galop (trappen) of stil wil laten staan (achteruit lopen). Overigens staat ze bij weg oversteken keurig stil, maar zodra je haar stil wil laten staan op een lang pad begint ze achteruit te lopen.
* De pony loopt/wijkt naar rechts bij stilstaan met haar hoofd naar links (Als een hoepel). Als je het linker leidsel aanneemt, gaat ze alleen maar meer sneller achteruit/opzij lopen (en die ene keer ontiegelijk hoog steigeren).
* Waar komt dit gedrag ineens zo plotseling vandaan? Ik zit er aan te denken een osteopaat en/of tandarts (?) erbij te laten komen, of hebben jullie andere opties/tips.
* Ze staat op een nieuwe stal. Op mijn vorige stal reed ik niet zo vaak samen met andere paarden. Misschien vind ze het niet leuk als ze achterop moet lopen?
* Hiervoor heeft ze afgelopen zondag gebokt, hier zijn ook foto's van (opvragen via PB). Ze leek het na die dag ineens door te hebben ofzo? Ik verweet het bokken toen aan "geen zin meer hebben om te rijden". (Hadden een redelijk lang ritje gemaakt, ze moest alleen voor de foto's nog een drafje en galopje laten zien, vandaar dat het op foto staat).
Ik hoop dat jullie nuttige tips hebben. Ik vind het echt onwijs jammer dat dit zo gelopen is, ik ken mijn pony als een koele kikker die nergens van schrikt, zelfs niet van klappende ballonnen, trekkers ed. Alleen nu met het mennen flipt ze ineens volledig.
De pony heeft overigens 2 dikke achterbenen en wat schaafwonden, gelukkig niet kreupel.
Tevens hoop ik op tips, hoe nu weer te beginnen met het mennen oppakken, en welke veiligheidsmaatregelen extra nemen. Ik men nu zonder oogkleppen en met een dubbelgebroken bitje.
Als ik iets niet of niet duidelijk in mijn verhaal heb gezet, vraag het even maar ga niet speculeren.
Alvast bedankt voor het lezen, aub. alleen reageren met tips, niet met afbranders...