Dilemma: 's nachts op stal of verhuizen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Dilemma: 's nachts op stal of verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 13:32

Sinds afgelopen november heb ik mijn Tinker Maya. Ze staat 24/7 op de weide in een groep met onbeperkt ruwvoer en met alle luxe van een pensionstal: goede uitrijmogelijkheden, binnenbak, buitenbak, poetsplaats met warm en koud water etc. In mijn ogen perfect. Alleen voor Maya toch iets minder perfect omdat ze veel te dik wordt van al dat gras in de zomer en dus de kans op hoefbevangenheid sterk toeneemt.

Volgens de DA mag ze nu echt niet meer dikker worden en ze moet dus afvallen. Ik ben dus graasmaskers gaan proberen. Het resultaat: ik zit nu aan mijn 6e graasmasker in 1,5 maand tijd. Dit is dus geen doen zo. En meer beweging geven heeft niet genoeg effect. Een paddock hebben ze hier niet. Eigenlijk wil ik hier ook helemaal niet weg. Wel zou ik ervoor kunnen kiezen om haar 's nachts op stal te zetten. Overdag staat ze dan op een wat kleinere weide met een ander paard, zomer en winter, 7 dagen per week. Maar: als de paarden op de weide staan hebben ze geen beschikking tot ruwvoer (aangezien het gras erg snel opgegeten is en niet de tijd heeft om weer aan te groeien) en ik ben bang voor maagzweren.

Niets doen is geen optie voor mij.
Dus of:
- Paard 's nachts op stal, overdag buiten zonder ruwvoer
- Andere stal zoeken (wat helemaal niet gemakkelijk is gezien mijn hoge eisen)?

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:34

Lijkt mij een prima stal waar je nu staat. 1e optie dus. Er is toch altijd wat te knabbelen. En het is de bedoeling dat ze minder eet, toch? Als je dan hooi bij gaat geven ben je terug bij af. Is er op stal wel voldoende schoon stro om te knabbelen? Wel oppassen voor zandkoliek als de kleine weide helemaal kaal gegeten wordt.
Laatst bijgewerkt door blue_sky op 18-08-13 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:34

Kan je zelf geen ruwvoer in het land leggen?

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:35

Ik zou de eerst optie een tijdje proberen. Je paard goed in de gaten houden.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:37

Ik zou er voor kiezen om je paard snachts op stal te hebben en overdag op een kleiner stukje weide. Een tinker kan echt prima om een heel klein beetje gras...

En als graasmasker zou ik kiezen voor een Greenguard. Mijn paarden doen het er erg goed op, en slopen deze niet. Hij is wel prijzig, maar ik doe er nu al 3 jaar mee.

Cioccolato

Re: Dilemma: 's nachts op stal of verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:38

Wij hebben onze paarden ook 's nachts op stal en overdag op een kaal stuk land. Niks aan de hand en nog niks gebeurd :D

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:41

24/7 buiten laten staan en een Slowfeeder buiten neerzetten zodat ze onbeperkt hooi hebben. Uit ervaring kan ik zeggen dat dat de ideale oplossing is.
Laatst bijgewerkt door Izep op 18-08-13 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:42

En strookbegrazing of kan dat niet?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 13:45

Ik heb sinds gisteren de Greenguard om bij mijn paard, maar ik vrees dat hij het niet lang uithoudt. Ik heb hem voor de testweek. Maar omdat ze tot nu toe alles heel rap sloopt, houd ik er maar vast rekening mee wat ik moet doen indien hij inderdaad gesloopt wordt. De paarden op stal staan op stro, ik denk dat ik ook wel een hooinet op zou mogen hangen gevuld met stro. Ruwvoer op de weide leggen kan ik voorstellen, maar ik kan me zo indenken dat als je een grote pensionstal hebt, je niet alles toe gaat laten. Maar ik ga het overleggen. :) Strookbegrazing doen ze helaas niet aan. De andere paarden in de groep zijn ook allemaal lang niet zo dik als die van mij.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:49

Waarom wil je dan nog gaan bijvoeren overdag als ze op het land staan? Dat is toch nergens voor nodig? Zelfs op een vrij kaal stuk gras, eten ze nog gras :Y)
Dan 's avonds op stal wat kuil of hooi, misschien wat biks..

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:51

Ik had hetzelfde probleem, maar ik heb het geluk dat ik ook zelf bepaal hoe ik ze stal.. Dus nu staan ze overdag op het 'normale' land en 's avonds staan ze op een kleiner kaal stuk land :) Dus nog altijd 24/7 buiten. Maar ik kan me voorstellen dat die optie voor jouw wat lastiger is en dus zou ik ook voor 's avonds op stal kiezen.. Kan je in de herfst en winter, wanneer er dus geen gras is, niet terug naar 24/7? En in de lente en zomer wel 's avonds op stal. Beetje omgekeerde wereld :P Maar 24 uur op vol gras is in de lente en zomer altijd een probleem, qua dik worden.

Dat bijvoeren op het land overdag is inderdaad een beetje onzin, want ze moet juist minder gras binnen krijgen :P

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:53

dorientjuh schreef:
Ik heb sinds gisteren de Greenguard om bij mijn paard, maar ik vrees dat hij het niet lang uithoudt. Ik heb hem voor de testweek. Maar omdat ze tot nu toe alles heel rap sloopt, houd ik er maar vast rekening mee wat ik moet doen indien hij inderdaad gesloopt wordt. De paarden op stal staan op stro, ik denk dat ik ook wel een hooinet op zou mogen hangen gevuld met stro. Ruwvoer op de weide leggen kan ik voorstellen, maar ik kan me zo indenken dat als je een grote pensionstal hebt, je niet alles toe gaat laten. Maar ik ga het overleggen. :) Strookbegrazing doen ze helaas niet aan. De andere paarden in de groep zijn ook allemaal lang niet zo dik als die van mij.

Welke maat greenguard heb je om te testen? Maat paard? Want maat Pony is vaak gewoon te krap en te nauw om het neusje en dat slopen ze dan. Ik heb om mijn haflinger ook een maat paard.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 13:56

ElineS: dat van 's winters 24/7 buiten en 's zomers niet, daar had ik ook al aan gedacht ja. Er is alleen wel een wachtlijst voor je paard op stal te hebben, dus ik weet niet of dat haalbaar is. Maar misschien wel ja.

De reden dat ik op het land bij zou willen voeren is dus om maagzweren te voorkomen. Als een paard langer dan 5 tot 6 uur zonder ruwvoer staat, is de kans op een maagzweer heel groot. Dus als ik ruwvoer zou willen bijvoeren, zou dat waarschijnlijk stro zijn; weinig energie, wel wat te knabbelen.

Ik vind het idee van je paard op stal hebben ook best naar eigenlijk (geen beweging + geen sociaal contact). Vandaar dat ik dat liever niet heb. Maar ja, je kunt ook niet alles hebben in het leven.

Ik heb trouwens maat Paard van de Greenguard. Die is een klein beetje aan de ruime kant, maar ik denk dat maat Pony echt te krap zou zijn geweest.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:59

ElineS schreef:
Ik had hetzelfde probleem, maar ik heb het geluk dat ik ook zelf bepaal hoe ik ze stal.. Dus nu staan ze overdag op het 'normale' land en 's avonds staan ze op een kleiner kaal stuk land :) Dus nog altijd 24/7 buiten. Maar ik kan me voorstellen dat die optie voor jouw wat lastiger is en dus zou ik ook voor 's avonds op stal kiezen.. Kan je in de herfst en winter, wanneer er dus geen gras is, niet terug naar 24/7? En in de lente en zomer wel 's avonds op stal. Beetje omgekeerde wereld :P Maar 24 uur op vol gras is in de lente en zomer altijd een probleem, qua dik worden.

Dat bijvoeren op het land overdag is inderdaad een beetje onzin, want ze moet juist minder gras binnen krijgen :P

Nee hoor, dat is helemaal geen onzin. Een paard is nl. van nature een grazer, een continu eter, doen/kunnen ze dan niet dat kunnen er allerlei soorten problemen ontstaan, bijvoorbeeld een maagzweer waar ts bang voor is. Onbeperkt ruwvoer/hooi (geen stro!) is daarom een goed alternatief. En ik praat uit ervaring, 2 te dikke paarden die van wei naar paddock zijn verhuisd met onbeperkt hooi hadden vervolgens een prima gewicht. De natuur regelt dat allemaal zelf dus je hebt daar zelf totaal geen omkijken naar. Het enige wat je hoeft te doen is het onbeperkt via een slowfeedsysteem aan te bieden.
Laatst bijgewerkt door Izep op 18-08-13 14:04, in het totaal 3 keer bewerkt

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 14:00

Ik zou in eerste instantie voor optie 1 gaan. Dan kun je ondertussen rustig kijken naar andere mogelijkheden (paddock paradise, hit actief stal?) die geschikt zijn voor je paard. Je eigen eisenlijstje zul je daarbij wellicht aan moeten passen, maar je paard is het belangrijkste toch?
Bevalt optie 1 erg goed, dan hoef je misschien niet eens te verhuizen, maar weet je in ieder geval wat er in je buurt te koop is.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 14:03

Hoezo geen stro IZEP? I.v.m. verstoppingskoliek? Mijn paard kan daar in ieder geval goed tegen. :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 14:16

Zou je geen strookbegrazing mogen doen?
Misschien samen met nog een paar paarden die ook niet zoveel mogen eten.
Hier krijgen ze ´s ochtends een meter gras er bij.
´s Middags een kruiwagen kuil.
En s nachts of weer een meter gras er bij of op stal met kuil. (hangt van het weer af)
Ze krijgen hier sowieso kuil bijgevoerd op het land, anders is het gras te snel op.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 18-08-13 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 14:16

Vanwege koliek ja maar ook vanwege het gemis van belangrijke voedingsstoffen. Indien jouw paard het goed doet op stro is dat prima maar dan is het wel belangrijk dat je wel ook gewoon hooi bijvoert. Ik zou dan gewoon gelijk kiezen voor hooi per slowfeeder.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 14:20

Die van ons staan bijna dagelijks meer dan 5 a 6 uur buiten op een kaal grasland zonder bijgevoerd te worden. Voor dat ze naar buiten gaan krijgen ze kuil en als ze binnen komen krijgen ze ook kuil. We hebben in al die jaren nog nooit een maagzweer gehad. Het is allemaal mooi, die precieze uren wat wel en niet kan, maar ik zou uitgaan van de praktijk en niet van de theorie. Eerst proberen en misschien is er helemaal niks aan de hand en maak je je druk om niks.
Je kunt je paard in een stal naast een ander paard zetten, voila, daar is het contact. Ook niet zo'n groot probleem lijkt mij xd.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 14:28

40% van de paarden met een of meerdere maagzweren vertoont geen symptomen. Daarom vind ik het ook gevaarlijk. Ik moet er niet aan denken dat mijn paard misschien wel altijd buikpijn heeft en ik er niets vanaf weet. De zij-boxwanden van de stallen zijn dicht, dus geen sociaal contact mogelijk.

IZEP: ik zou inderdaad ook niet adviseren om een paard qua ruwvoer alleen maar hooi te geven. Maar in dit geval zouden ze alleen stro krijgen overdag op het land en 's nachts dan weer voordroog.

Strookbegrazing is helaas niet mogelijk.

Er zit overigens een Hit-Actiefstal bij mij in de buurt, en op zich zou mij dat ook perfect lijken maar die heeft A) geen uitrijmogelijkheden en B) is pokkeduur, dus die valt af.
Laatst bijgewerkt door dorientjuh op 18-08-13 14:30, in het totaal 2 keer bewerkt

miraculous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 14:29

Ik zou gewoon 's nachts op stal doen.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 14:32

En wat is 'gewoon' 's nachts op stal? In de praktijk is dat als het licht wordt naar buiten en als het donker wordt naar binnen. Dus 's winters rond 8.30 naar buiten en om 16.30 weer naar binnen. Dat betekent dus in praktijk in de winter dat het paard 8 uur buiten staat en 16!!! uur binnen opgehokt.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 14:44

En zou je niet een stukje met prikpaaltjes mogen afzetten zodat jouw paard apart kan staan (maar toch niet alleen)?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 14:46

Gewoon een tijdje proberen en als het niets is kun je altijd nog iets anders zoeken.

Stro bijvoeren is ook geen punt mits je het langzaam opbouwt en de juiste kwaliteit stro gebruikt.

Ik heb mijn paarden heel schraal staan,paar uurtjes per dag op het gras...matig met hooi en stro is er voor de knabbel.
Buiten het gras-seizoen gebruik ik zo'n 3 kleine baaltjes stro p/w voor 3 IJslanders.Stro is afkomstig uit Frankrijk en wordt heel goed gegeten.Nederlands stro lopen ze alleen maar mee te frutten.

Ze krijgen bij mij wel een vitamine korrel met wat zemelen en grof gehakseld kruidenhooi.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 14:58

Ja dat 16 uur per dag op stal staat mij ook niet aan.
Hm, prikpaaltjes.. Daar had ik nog niet aan gedacht. Ik vraag me af of het Tinkerproof is (maar dat zou ik kunnen uitproberen) maar als ik mijn paard daarin zou zetten, zou ze nog niet sociaal kunnen zijn met andere paarden. Alleen kijken en ruiken vind ik niet voldoende.