paard komt naar binnen met longeren wat nu?!?!?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

riannezweeds

paard komt naar binnen met longeren wat nu?!?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 20:25

mijn haflinger die echt een ***** hekel aan longeren heeft komt tegenwoordig naar binnen met het longeren, komt zodicht bij dat het ook niet meer mogelijk is om te longeren, nu mijn andere paard, hij was heel erg makkelijk aan de longe, ik had geen zweep hij liep braaf zn rondje, ho was ho en vooruit was vooruit, inmiddels is ho een 20 keer nodige ho een ruk aan de longe omdat er gewoon GEEN reactie komt en vooruit is een onwijze dosis gas die zo snel gaat dat hij vaak onderuit gaat, mijn andere jongen paarden die net zo als mijn andere 2 elke week aan de longe komen doen het super! hoe kan het dat deze 2 dit zijn gaan doen en vooral hoe krijg ik ze weer zo aan het lopen zodat er weer gelongeerd kan worden en niet alleen maar geklungeld en gerend?!

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:21

Je haflinger ziet de kans om naar binnen te komen, je andere paard kan door blijven lopen zonder dat je effectief iets doet.
Dus er ontbreekt iets aan jouw lichaamstaal, je jonge dieren zijn alleen nog niet zo bijdehand om daar gebruik van te maken.
Het makkelijkst/beste is om iemand te vinden daar, die weet hoe dit in de praktijk op te lossen, en jou les kan geven.
Zodat je de haflinger geen kans geeft om naar binnen te komen, je andere paard kan blokkeren en zo voorkomt dat hij/zij doorrent. Als ze je eenmaal serieus gaan nemen, hoef je geen politieagent meer te spelen. Zonder hulp vermoed ik dat je jonge dieren vroeg of laat ook moeilijk gaan doen. Maar je oudere paarden.. die hebben gewoon eens even je grenzen getest, en gemerkt dat die er eigenlijk niet (duidelijk) zijn.

juval

Re: paard komt naar binnen met longeren wat nu?!?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:24

gebruik je inmiddels wel een zweep met het longeren?
bij longeren gaat het inderdaad vooral om lichaamstaal.. door jouw houding en bewegingen zou het paard moeten leren wat je van hem wil. harder is zweep omhoog, langzamer zweep omlaag bijvoorbeeld. t is niet de bedoeling om hem te slaan. Longeer je aan het hoofdstel en met bijzetteugels?

misschien is het nuttig om in het begin iemand er naast te laten lopen zodat het paard niet naar binnen komt. veel succes.

Kelly_Viona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:24

Voor je haflinger: je kan met een stokje naar de schouder wijzen of lichtjes op de schouder tikken, zodat ze op een afstand blijft en zo proberen de cirkel te vergroten. Het kan zijn dat hij geen respect heeft en je zowat omver wil lopen (als hij met zijn schouder naar je toe komt). Mijn haflinger had dit vroeger ook en was puur en alleen een gebrek aan respect voor mij.
Voor je andere paard: oefen eerst eens in stap. Zorg dat hij je commando's weer kent en hier heel consequent in zijn. Als dit in stap lukt, zou ik terug in draf of galop proberen.

En inderdaad, les nemen is een goede oplossing!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:27

Ik zou gewoon eens les nemen. Ja, ook longeren moet je leren. Een beetje rondjes lopen aan een touwtje is geen longeren. En wat Locanda ook al zegt, je paard begrijpt je niet, omdat je niet duidelijk bent. Een ruk aan de longe? Heeft geen nut hoor! Begrip, samenwerken, vertrouwen, leiderschap, non-focus, zomaar wat termen die bij me te binnen schieten. Aan het werk!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:28

Oh ja...zet een jong paard nooit vast met bijzetteugels o.i.d. Ik weet niet hoe oud je paard is?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:42

Dat de haf zover naar binnen kan komen komt alleen omdat jij hem daar de ruimte voor geeft. Je kunt met je zweep ter hoogte van de schouder zwaaien, op die manier neem je die ruimte in en kan hij niet naar binnen komen. Ik weet niet of een longeerzweep hiervoor heel handig is, waarschijnlijk is die gewoon te lang om op dat punt lekker te kunnen werken. Ik zou denk ik in eerste instantie een menzweep erbij pakken, zeker omdat je ook aan moet gaan voelen/moet gaan zien op welk moment hij naar binnen begint te komen en je dan net te laat kunt zijn. Met een menzweep is dat iets makkelijker op te vangen.

Je andere paard neemt je ho niet meer serieus. Als je af gaat remmen adem je uit, laat je je energie minder worden (alsof je een lange zware dag hebt gehad en je je bijna naar de bank moet slepen), en draai je je heup wat in zodat je de schouder van het paard blokkeert. Het paard hoeft aan het begin hier nog niet volledig op te reageren, maar het is wel de bedoeling dat je ziet dat hij vertraagt. Dit kun je dan weer uit gaan bouwen. Heb ook niet de intentie/gedachte van ho, maar van "ik wil dat je stil staat", deze gedachte zie je terug in je lichaamstaal. Mocht dit allemaal niet werken dan ga je bovenstaande gebruiken, maar vul je die aan met een zweep. Als je wil dat je paard stil staat en het lukt niet met een barrière van energie/lichaamstaal, dan maak je je barrière fysiek door gewoon de zweep voor de neus van het paard te houden/zwaaien, tot hier en niet verder, mijn ho is echt ho en ik meen het.

Hoe laat jij een paard versnellen? Roep je gewoon draf?

Annemun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 09:44

Ohja, dat naar binnen komen draaien bij longeren en met geen mogelijkheid weer terug op de ronde krijgen ... klinkt (klonk) ook herkenbaar hier.
Ik deed het toen fout en ik miste de minste aanwijzing van het paard voordat hij naar binnen kwam. ik reageerde dus te laat.

Mijn oplossing: paard los in de paddock. Als hij los is heb ik meer controle zodat hij niet naar binnen komt. Als hij al drijgt zijn hals iets naar binnen te draaien en hij kijkt mij aan met die blik van "zou ze het doorhebben wat ik van plan ben?" dan grijp ik al in door mij groter te maken en nee te zeggen. Idd, je houding zegt alles. Maak je groot en sta er of je heel de wereld aankan en ben vooral allert op de minste tekenen van dat hij naar binnen wilt draaien. Zet desnoods een zelfverzekerde stap richting je paard om hem naar buiten te dwingen. Maak je jezelf kleiner (schouders laten hangen en timide overkomen) dan zal je paad dat als uitnodiging zien om naar binnen te komen. Probeer het eerst in stap. Als dat 100% goed voelt ga je over op draf en galop. Maar blijf naar je paard zijn lichaamstaal kijken en vergeet daarbij ook vooral je eigen lichaamstaal niet.

Sindsdien heb ik mijn paard nooit meer vast met longeren. Ik kan bij wijze van spreken in het midden op een krukje gaan zitten en hij doet braaf zijn rondjes op commando van mijn stem. Leuke oefening met je paard om het vertrouwen en respect bevestigd te zien.

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 11:50

ja ik longeer met zweep, mijn ruin van 15 longeer ik met bijzetteugels, mijn haflinger niet (ze trekt dan zo hard dat haar mond tot bloedenstoe toegetakeld is, kan de touwtjes niet langer meer doen omdat het dan gevaarlijk word omdat ze nogal hoog opgooid) ik weet dat mijn lichamstaal in het algemeen niet goed is, ben nogal een goedzak voor iedereen, laat iedereen maar over me heen lopen enzv, het stomme is... ik heb een compleet andere lichaamstaal bij paarden van een ander! dan loop ik recht op, praat ik hard op, loop ik zelfverzekerd enzv. ik zat te denken om een stuk af te zetten in de wei, een cirkel en dan idd mijn haflinger los doen, ze heeft idd geen respect meer, ik ben haar 4 jaar geleden begonnen met doorrijden ze was ooit zadelmak geweest maar verder niks mee gedaan dan 1x in de maand voor de grap er op zitten en rond stappen zei de eigenaar, vanuit daar heel langzaam respect opgebouwd, daarna waren we 2 handen op een buik, heeft echter n jaar geduurd, nu heeft ze de hele winter in nederland gestaan en is 1,5maand geleden naar zweden gekomen, de eerste week was ze wat ontstuimig maar braaf, nu verveeld ze zich en doet alles tegen de keer in gaat vervelend doen naar mijn ruin enzv,

Annemun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:10

Dat je een goedzak bent is niet erg, zolang de paardjes dat ook voor jou zijn :-) Ik adviseer je ze los te longeren in de paddock of klein stukje weide. Ze zal zich in het begin misschien verzetten, maar zorg er ten alle tijden voor dat ze niet naar binnen komt. Of ze in het begin van links naar rechts gaat, bokken of rennen ... laat het maar gebeuren maar zorg dat ze afstand van je houd. na een poosje zal ze het opgeven en dan kun je rustig beginnen haar haar rondje te laten maken in de cirkel. wil ze dan naar binnen komen, flinke stap richting het paard maken en je groot maken, eis je eigen ruimte op. veel oefenen en geduld hebben. en als ze het goed doet ook vooral niet vergeten te belonen :-) Nu klinkt het of ze misbruik van jou goedheid probeert te maken.

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 12:18

Annemun schreef:
Dat je een goedzak bent is niet erg, zolang de paardjes dat ook voor jou zijn :-) Ik adviseer je ze los te longeren in de paddock of klein stukje weide. Ze zal zich in het begin misschien verzetten, maar zorg er ten alle tijden voor dat ze niet naar binnen komt. Of ze in het begin van links naar rechts gaat, bokken of rennen ... laat het maar gebeuren maar zorg dat ze afstand van je houd. na een poosje zal ze het opgeven en dan kun je rustig beginnen haar haar rondje te laten maken in de cirkel. wil ze dan naar binnen komen, flinke stap richting het paard maken en je groot maken, eis je eigen ruimte op. veel oefenen en geduld hebben. en als ze het goed doet ook vooral niet vergeten te belonen :-) Nu klinkt het of ze misbruik van jou goedheid probeert te maken.

dankjewel! ja, ze komt inderdaad in mijn ruimte, loop soms met voeren ook tegen mij aan, ik duw haar terug of zwaai met mijn armen dan draaid ze zich om en bokt ze, eerder nog NOOIT GEDAAN! onwijs vervelend maar ben inderdaad bang dat ik alles weer opnieuw moet beginnen met dr...

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:35

Als je met andermans paarden wel zelfverzekerd bent, zit het wel in je. Niemand waar je ff paardenruil mee kan doen? :+

Bijzetten zal je probleem niet oplossen, maar dat ze zichzelf open trekt.. dat is echt niet goed! Weet je daar de oorzaak van?

Annemun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:36

Oei oei Rianne, dat is niet best als ze naar je omdraaid en bokt naar je. Dat is een duidelijk signaal dat ze dus totaal GEEN respect heeft voor je, en kan zelfs gevaarlijk woden. Het probleem zit hem dus niet alleen of zozeer met longeren, maar jullie hebben een scheve verstandshouding op dit moment. Ze is jou de baas en dat moet je snel zien om te keren!
Wacht hier niet te lang mee. Mijn advies van het los longeren e.d. blijft van kracht, want daarmee kan je mijn inziens de verhoudingen weer goed terug krijgen. Maar in je totale omgang met dit paardje zal je aan je houding moeten denken en straal uit dat jij de baas bent. Het is niet erg als je eens flink tegen haar uitvalt met je stem te verheffen als ze bokt naar je, je bent daardoor niet slecht voor je paard. Maar maak haar duidelijk dat je daar niet van gediend bent. Desnoods doe je in een dergelijke situatie jezelf groot maken, flinke stem opzetten en ga hem achterna, desnoods met zweep. Direct reageren op dergelijke acties. Een ander paard zal zijn oren in zijn nek gooien en jagen om duidelijk te maken dat ze respect willen afdwingen, aangezien onze oren niet zo flexibel zijn moeten wij het van onze lichaamstaal hebben :-)

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 12:37

haha paardenruil... helaas heb ik van die gekken die bij andermans thuis een grote ramp zijn... nee geen idee waarom ze dan doet, als ik dr op zit is ze heel licht in de mond... schrok er zelf erg van toen ik het zag...

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:50

Je hebt als ik het zo lees, een probleem met je leiderschap. Je zou echt les moeten nemen. Of misschien heb je dat al? Dan zal je het er met je instructeur over moeten hebben. Grondwerk kan je ook les inkrijgen, dan leer je dit soort dingen wel.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:16

RT-P >> TVG

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 13:39

ja ik weet het... maja met de paarden van een ander gaat het dus wel... heb gister een half uur met mn haflinger gevohten en ben extreem op mezelf gaan letten... was dood op daarna hahaha ze luisterd nu wel! ook met poetsen is om om en niet een duw terug, en is vooruit vooruit,

Annemun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 18:24

Goed bezig zo te lezen :-) en nu volhouden. Bij alles wat je doet, voeren, poetsen, longeren ect. uitstralen dat jij de alpha merrie bent. En doet ze iets onbraafs, direct ingrijpen. Ben er nu een tijdje erg consequent in en het zal straks zijn vruchten afwerpen. Hou ons op de hoogte ;-)

Annemun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:26

Ben eens benieuwd hoe het nu met jou en je paard gaat.

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 12:08

super! vriendin van me gedragsdeskndige heeft vastgesteld dat mijn haflinger gewoon overgevoelig is voor alles wat er om haar heen gebeurd.

Annemun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 19:42

Fijn! En als je paard overgevoelig blijkt te zijn, hoe heb je het dan opgelost met het willen trappen naar je? Of is het een kwestie van juist erg ontspannen met hem omgaan?

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 09:20

alleen maar aangeven dat ik het niet fijn vind als zxe naar me toe komt voor dat soort dingen, ook aangven dat het beter is dat ze van me weg gaat dan dat ze wil dat ik van haar weg ga, 2 dagen snapten ze er niets van maar nu is ze zo fijn! ook met poetsen een totaal ander paard!

wellyberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 12:01

mij paard van 13 jaar komt ook naar binnen als ik haar longeerd ik kan het niet naar buiten krijgen wat nu

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 20:14

ook even iemand er bij halen of laten helpen met haar/jou problemen?

wellyberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 14:22

dat helpt ook niet ze komt gewoon voor je omhoog en dat houd ze heel lang vol