[AR] Snel en veilig uitspannen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vera96

Snel en veilig uitspannen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 01:35

Hallo,

Normaal span ik altijd rustig uit, en houd niet bijzonder veel rekening mee met wat ik als eerste losmaak. Pony kan bij het uitspannen geen kant op, en maak me ook dus nooit druk dat hij weg zal springen met de sulky er nog half aanhangend. Het handigst vind ik zelfs kant voor kant, maar ik heb eigelijk altijd wel geleerd dat dat het minst veilig is. Toevallig dat ik (Shetlander met 2 perssulky) van de week snel moest uitspannen ivm paniek pony die zich met sulky en al liet vallen. Heel eerlijk, ik wist zogauw niet hoe ik hem het veiligst kon uitspannen. En dan bedoel ik dus rekening houdend met dat hij in paniek was, aan het springen en doen, en het op een groot veld buiten was, met kans dus dat hij aan de kletter gaat. Ik heb altijd iemand die hem vast houd, maar span hem zelf alleen uit. We hebben hem met bitstukje en halstertouw vast, dus de teugels/leidsels kunnen (en is ook het handigst) los.
Nu vroeg ik me af, hoe spannen jullie je pony (bij paniek) veilig en snel uit?

Cassidy

Re: Snel en veilig uitspannen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 01:43

Ik zou je toch willen adviseren om het hoofdstel als laatste los te maken en de kar/koets als eerste los te maken....

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 01:47

Ik zorg ook altijd ( eender met welk paard ik werk ), dat de koets eerst los is en het paard weg van de koets staat. Dan kun je altijd het hoofdstel afdoen en het halster aan doen en hem bijvoorbeeld op de poetsplaats zetten om de rest van het tuig af te nemen.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 01:48

Sulky gaat inderdaad als eerste los, zo bij het typen niet over nagedacht, maar bij paniek natuurlijk al helemaal. Maar welk riempje wanneer, voor mijn gevoel maakt het niet uit, als een ding nog vast zit zit in principe de sulky nog gewoon achter de pony, ookal zijn de lichtogen bijvoorbeeld al losgemaakt, . Toch weet ik dat hier een veiligheidsvolgorde in zit, maar wat hem precies is, en waarom..
Het makkelijkst zou voor mij ook gewoon echt zijn kant voor kant, en niet aan de ene kant het ene riempje, en dan aan de andere kant het andere. Maar toch heb ik ooit geleerd dat dit bij paniek en snel moeten uitspannen onveilig is.
In mijn geval gaat het trouwens om een shetlander met een sulky.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 01:54

Als ik het goed snap is de vraag : wat maak ik bij een paniekend paard als eerste los en hoe/waar. Bv strengen bij de borst ipv zweng, broek eerst of eerst lamoen uit de lichtogen? Goede vraag crosskarretje van mij is met 1 rukje geheel los van pony (nee, dat is niet zomaar te doen, is apart veiligheidssysteem). Met standaard tuigen heb ik (nog) weinig ervaring.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 01:58

Inderdaad, dat de sulky er zo snel mogelijk achter uit moet snap ik, maar op welke volgorde. Rekening houdend met dat hij weg kan springen en weg kan rennen, met een sulky half losgemaakt. Gaan we niet vanuit, hij word vastgehouden. Maar in paniek op een open veld, je moet toch rekening er mee houden dat zon beestje van 100 kilo nog hardstikke sterk is.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 01:59

Het ligt eigenlijk ook eraan welk tuig je hebt en of je een broek gebruikt.

Ik begin altijd met de riempjes van de broek die aan de koets vastzitten en daarna de strengen.
Meestal maak ik het zo dat je ze bij de zweng gemakkelijk eraf kunt halen. Dan is de pony los van de koets als je hem naar voren laat lopen of de koets naar achteren duwt en dat is toch al wel het belangrijkste vind ik!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 02:02

Een mes is gewoon essentieel...meteen alle strengen/leerwerk doorhalen bij een paniekend paard.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 02:04

Bij goed kwaliteitstuig lukt dat niet 1-2-3 en als paard alle kanten op gaat is een mes voor alle partijen levensgevaarlijk. Liever snelsluitingen, etc.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 02:08

Dan meteen de vraag: wie rijdt er met kwaliteitstuig?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 02:17

Zowel mensen die het voor elkaar hebben als idioten met geld als mensen die met de juiste timing op MP/bokt markt kijken. Niet noodzakelijkerwijs die genen die hun dieren goed opgeleid hebben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 02:22

Dus kwaliteitstuig is geen garantie voor het feit dat iemand weet waar hij/zij mee bezig is.

Echter heb ik de ervaring dat iemand met ervaring zelden het geld heeft voor de nieuwste snufjes, en de nieuwrijken met geld en recentelijke interesse voor de paardensport wel.

Zit ik er ver naast als ik roep dat iemand met de nieuwste snufjes op gebied van paardensport daar niet zo heel erg lang in omgaat?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 02:30

Ik heb de staartriem (dus met broek) vast bij het schoftje met een snelsluiting (klip). Deze doe ik als eerste los. (trek dan evt. De staart al door de culeron heen) Dan de strengen (veiligheidssluitingen) en dan pas de (veiligheids)lichtogen open. Ik heb mijn pony in max. Een halve minuut uitgespannen.
Eerlijk gezegd zou ik geen mes in mijn tuig zetten, tenzij we te water raken..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 07:47

Cassidy schreef:
Dus kwaliteitstuig is geen garantie voor het feit dat iemand weet waar hij/zij mee bezig is.

Echter heb ik de ervaring dat iemand met ervaring zelden het geld heeft voor de nieuwste snufjes, en de nieuwrijken met geld en recentelijke interesse voor de paardensport wel.

Zit ik er ver naast als ik roep dat iemand met de nieuwste snufjes op gebied van paardensport daar niet zo heel erg lang in omgaat?

Wat een rare constatering, Cassidy. Ik weet niet waar je dat op baseert.
Als je kwaliteitstuig goed onderhoudt, doe je daar jaren mee.
Maar in de wedstrijdsport is het heel normaal om met goede spullen te rijden. Ook voor de heel ervaren menners. Snelsluitingen zijn gewoon normaal goed en daarmee heb je sneller je paard los van de wagen, dan met een mes.
En als het nieuwste snufje werkt (want niet iedere vernieuwing is een verbetering) dan zie je al heel snel alle wedstrijdruiters er mee rijden hoor.

En een regel geldt boven alles en dat is veiligheid voor je paard, jezelf, je passagiers en de toeschouwers.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 08:02

Cassidy schreef:

Ik heb jaren op een menvereniging gestaan met m'n paard en daar had eigenlijk iedereen wel kwaliteitstuig. Ook de lang ervaren menners en de 'boertjes' uit de omgeving die al jaren menles hebben.

Toen ik mijn paard wilde beleren is me ook op het hart gedrukt om minimaal te beginnen met Ideal tuig, welke versterkt is met nylon in de kern. Ik weet (helaas) uit ervaring dat zelfs het shetlandertuig van Ideal niet in een vlotte beweging door te snijden is. Zeker niet door een zachte vrouwenhand, maar ook niet door een grote boerenhand met een paniekerende shetlander ernaast.

Een paard in paniek uitspannen vergt inzicht, maar een logische manier lijkt me: culeron (dus niet de broekriempjes, maar alleen de culeron, die is sneller los dan 2 gespen van de broek die soms nog om het lamoen zit gewikkeld), zweng en dan lichtogen.

Een paard normaal uitspannen doe ik liefst altijd met 2 personen, 1 die het paard vasthoudt, 1 die uitspant. Eerst broek los, dan zweng, dan lichtogen, dan paard voor de wagen vandaan en dan pas aftuigen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 10:22

Strengen heb ik snelsluitingen dus dat zijn twee bewegingen om die los te krijgen en ik heb veiligheidslichtogen. Nog twee bewegingen en los. Ik rij zonder broek met de sulky. Met broek zou ik de rugriem voorzien van een klip of snelsluiting. Dan is de hele rugriem en broek in 1 keer los.
Ik heb twee keer met het span in de sloot gelegen. 1 keer met het dubbelspan en een keer met het enkelspan. In beide gevallen alles losgetrokken wat ik los kon trekken en al doende uitgespannen. Nooit hoeven snijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 11:52

Interessant om te lezen, heb hier ook al over zitten nadenken :j
Hier een beginner met kwaliteitstuig :+ Denk inderdaad niet dat je dat zo makkelijk doorsnijdt ..
Moet er verder nog inzicht in krijgen, maar doe ook niks zonder begeleiding en krijg eerst nog les, dus dat komt wel goed ;)

Veiligheidssluitingen heb ik aan de strengen (of aan de zweng, toch?). Verder kan de broek los van het schoftje door een klipje.
Maar dan hangt de koets toch nog aan het schoftje vast? Is dat snel genoeg los te krijgen?

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:27

Ik span ook alleen uit. Buitensingel, broek los links, streng los links, extra riempje links, boom naar lichtoog bewegen, omlopen, broek los rechts, streng los rechts, extrariempje redchts, boom uit lichtoog rechts en links.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:05

Ik heb een pony die tot nu toe altijd lekker rustig staat met in en uitspannen, maar toch heb ik toendertijd een Ideal tuig gekocht met veiligheidslicht ogen, dan de strengen nog vast gezet met snelsluitingen en ook de broek aan het schoftje vastgezet met een snelsluiting. Mocht er wel nood zijn, is hij dus ook zo los, zonder iets te hoeven snijden.

Hoe ik het gewoon doe als alles rustig is: je stapt links af, dan bind ik de leidsels aan de rugriem, maak eerst de broekriempjes en slagriem los aan de linkerkant, dan de linkerstreng over zijn rug.
Vervolgens loop in naar de rechterkant, daar ook eerst broekriempjes en slagriem en dan de streng over zijn rug. Dan rechter veiligheidslichtoog los, weer terug naar links en daar de linker terwijl ik het lamoen omhoog doe en groom met pony wegstapt.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:07

Ideaal met een shetlander: ik maak alles los vanaf de linkerkant. Bij gewoon uitspannen alleen de snelsluitingen aan de strengen en dan kan ik de lamoenstokken zo ut de lichtogen halen

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:18

Ik had dus een clip aan mijn broek als verbinding aan het schoftje, helaas brak die laatst tijdens het mennen (berg af, gelukkig braaf paard, dus op de helling stilgezet met broek op haar hakken).
Ga maar weer een nieuwe kopen, aangezien het zoveel handiger is met losmaken.
Voor de rest hier ook snelsluitingen etc.

Dan in nood, die klip los maken, dan strengen (veiligheids sluitingen) en lichtogen (veiligheids sluitingen),
maar ik vraag me af of je in echte paniek wel echt de kans krijgt dat allemaal los te maken.
Singels losmaken, is ook optie om je van het lamoen te ontdoen.
En ik heb strengen met gespen aan de voorkant, dus als je er achter niet bij kan vanwege rondvliegende
achterbenen, kan je die nog los doen.

Hoop nooit in echte nood/paniek zoiets te hoeven doen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:22

Ik heb een andere vraag in welke gevallen spannje in paniek uit, buiten te water raken want die lijkt mij logisch. Ik probeer mijn pony s te kalmeeen en span uit al ze relaxed zijn. Meestal zijn ze overigens erg kalm dat scheelt, maar ik heb een keer in de greppel gezeten, en niet uitgespannen, maar juist de pony gekalmeerd en mee laten werken aan het terug op de weg komen. Daarnaast laatst een pony gehad die ging rollen in tweespan, meteen overeind gehaald , maar er zat een streng tussen zijn benen, zou dit onderweg gebeuren rest mij enkel het loshalen van de streng en opnieuw bevestigen en dan kan ik verder. Nu was ik na de rit in wei aangekomen en heb ik gewoon uitgespannen. Wat ik hiermee wil zeggen is wanneer besluit je los te maken, eventueel door je tuig kapot te snijden.... ik denk enkel bij een val of dergelijke, maar wellicht hebben jullie andere ideen. Ik vind de tip van het losmaken van de staartriem een goude tip, dat spaart bij paniek tijd en omlopen. Bij een paard dat schopt is wellicht de borst bij de hals losmaken ook een optie, dan zijn de strengen los van de wagen, dit heeft vooral bij enkelspan voordelen, bij tweespan zou ik enkel de strengen losmaken en de disselriemen en geen delen van het tuig.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:29

Ik heb geen idee wat ik wanneer zou beslissen, denk dat dat per geval verschilt en lastig zo te bedenken is,
behalve bv bij te water raken (waarbij ik me serieus afvraag of er überhaupt iemand in zo'n geval ooit zijn paard wel netjes voor de wagen heeft weg kunnen krijgen, denk dat het vaak kansloos is....)
Weet wel dat ze met de zus van mijn pony een keer in een voortuin zijn geland, met een achterbeen over het lamoen en dat is dus wel een reden om uit te spannen.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 18:52

Ik ga alle posts nog even rustig doorlezen met ons tuig in gedachten. Mes heb ik wel, maar wil niet te vroeg snijden.

Reden voor mij om uit te spannen was omdat mijn shetlander helemaal door het lint ging, was doodsbang voo de sulky dus kon alleen nog standje galop, was bang voor mij vriend, ging op zijn kont zitten, draaide zijn ogen weg. Toen hij zich wilde laten vallen was ik bang voor koliek die hij eerder gehad heeft, heb naar mijn gevoel geluisterd en besloten hem uit te spannen. Had het geluk dat ik ophet veld voor de ponyclub aan het mennen was, ik wist toen ik besloot hem uit te spannen dat ik hem in de bak kon zetten om wat vertrouwensoefeningen te doen, en waar het ook niet uit maakt mocht hij gaan rennen.

CBakkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 22:49

Toen mijn paard zo hoog steigerde dat ze tussen de buizen van het hek neer kwam hadden we een probleem.
Mes is geen optie leer te dik ik niet sterk en snel genoeg om door tesnijden.
Gelukkig had ik dit scenario na een heftige beleer periode al bedacht.
Op de strengen en broek zitten snel/paniek sluitingen,rug riem zit vast met een snelsluiting.
We rijden altijd met een menhalster onder het hoofdstel
Bij het uitspannen klikken we altijd eerst de wagen los,dat is secondewerk, vervolgens gaat het hoofdstel af.
We hebben altijd een halsterlijn bij ons zodat we haar kunnen vastzetten/vasthouden.
Soms is het zo dat bij een panieksituatie een paard nerveus/onhandelbaar wordt door het belemmerde gezichtsvermogen door de oogkleppen. bij ons paard is dit het geval.
Geruk en getrek aan het hoofdstel (bit) werkt vaak averechts
Ik zeg altijd, als de wagen eraf is en het hoofdstel verwijderd is de situatie veilig.
Het paard heeft weer overzicht t`is ten slotte een vluchtdier.