bitloos tegenvallen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

bitloos tegenvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 10:58

Om een lang verhaal kort te maken, tijd terug een paard overgenomen, wat eigelijk nooit echt makkelijk was met rijden, nu 13 jaar oud.
terug met basis begonnen en ontdekt dat hij een tongafwijking heeft, voorste en achterste deel staan gekanteld tov elkaar, een soort kronkel dus. Ik hoopte dat bitloos dè oplossing zou zijn en heb een fra Indy hoofdstel geprobeerd bij hem. Hij loopt al een hele tijd met een aanleuningsprobleem, neemt bijna altijd links vast, maar dat is dan weer te verklaren met zn tongprobleem. Nu heb ik een paar keer bitloos gereden met hem, de eerste keer viel best mee, maar daarna ging hij ontzettend hangen, waardoor de kaakriemen nog meer op spanning komen en de spanning alleen maar opbouwt. Resultaat ik kwam van het paard af met armen die een halfuur 600 kg rondgedragen hebben. Ik ben nu weer terug naar mn myler gegaan, die heeft aardig wat tongvrijheid, schaart niet volledig, en ligt mooi vast in de mond (eentje met sleufjes). daar reageert hij tot nu toe het beste op en daarop kan ik hem sneller en beter corrigeren. Maar is dit probleem bij meer mensen bekend, eventuele tips and tricks.

Yvonne_Mika

Re: bitloos tegenvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 11:08

Hoi, ik zou wat meer bitloze hoofdstellen proberen! Er zijn verschillende systemen, alleen van FRA zijn er al een stuk of 5. Het is soms even zoeken welk systeem jouw paard het beste begrijpt. Alles wat de kaaklijn vast zet of kruislings aansnoert ben ik persoonlijk niet zo fan van, een sidepull werkt bij mijn merrie goed. Naar mijn mening ook een duidelijk systeem voor een paard. Als mijn merrie gaat hangen laat ik haar steeds een paar passen extra voorwaarts gaan zodat ze op haar eigen benen moet lopen, als ze dan weer ontspant dan vraag ik weer contact. Dit is mijn eigen ervaring, bij elk paard werkt iets anders! Succes!

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 11:12

Ik heb ook die ervaring met de fra indy. Er zijn zoveel verschillende bitloze optomingen, dat is net als met bitten, gewoon uitproberen welke het beste bij jouw paard past. Ik heb de beste ervaringen met een sidepull, dan heb je niet dat dat hoofd omsnoerd wordt bij druk. Ik rij nu overigens met een kaptoom, maar die heeft een beetje dezelfde werking als een sidepull. En als blijkt dat hij toch het lekkerste loopt op een myler bitje, dan is het ook prima toch? :)

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 11:36

Ik vind zelf ook de kaak- of kingekruiste hoofdstellen niet fijn rijden. Maar met een sidepull loopt mijn paard hetzelfde als met bit, ik merk nauwelijks verschil. Om het uit te proberen kun je eens met een halster en twee touwen rijden. Succes!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 01:17

Ik ben geen fan van gekruiste systemen, de release is vaak niet goed en dat zou hier ook een probleem kunnen zijn. Probeer eens een sidepull inderdaad. :)

Los daarvan zou ik om eerlijk te zijn nooit hetzelfde verder rijden als mijn paard zou gaan hangen. :)

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 13:19

Zou je geen hackamore proberen? Misschien eerst een S-hack? Hier gaan ze minder snel op hangen, als ik mijn paard met stalhalster rijdt gaat ze ook vreselijk hangen!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 00:06

Een hackamore is niet gemaakt voor het rijden met constante aanleuning en is best een scherp hoofdstel, vergelijkbaar met een stang...

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 00:29

Er zijn verschillende bitloze optomingen en de een werkt beter bij het ene paard als het andere. Ook is de ene bitloze optoming meer geschikt voor het rijden met contact dan het andere.

Maar wat je ook nog mee moet nemen is dat er gewoon een bitloze optoming aan hangen en dan een paar keer proberen niet de oplossing is. Door de andere inwerking die ze hebben op het hoofd is het erg handig om het paard uit te leggen wat er bedoeld wordt. Net zoals je een paard moet leren wat je bedoeld met de verschillende hulpen van het bit moet je het paard ook leren wat de verschillende hulpen van de bitloze optoming betekenen.

Over het algemeen mag gezegd worden dat een sidepull het meest overeen komt met het bitgebruik, dit pakken de meeste paarden snel op. Maar het is geen zekerheid dat jouw paard dat ook prettig vindt of gelijk begrijpt.

Kijk bv eens op bitloos.nl, daar staan vele verschillende optomingen uitgelegd en zij hebben ook een bruikleenservice waardoor je wat verschillende optomingen kan proberen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 18:26

Ik zou eerst even een osteopaat naar nek, hals en rug laten kijken, en laten controleren of het zadel wel past voordat je schuld geeft aan de tong/mond.

En een paard kan alleen gaan hangen als jij vasthoudt. Dus, anders gaan rijden.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 21:37

Cassidy, mss is het handig als je het hele verhaal leest, paard is bij osteopaat geweest, krijgt vrijdag een 2de beurt, hij heeft de afwijking aan de tong, waarbij die paarden vaak een kant van het bit vastnemen. Het zadel ligt prima, en ik ben zelf da.
Anders gaan rijden is wel heel makkelijk gezegd, daar heb ik weinig aan. als ik loslaat, dan zakt hij alleen verder tot hij weer hangt. Paard is nu eenmaal nog niet fijn in de aanleuning en heeft diverse problemen. een keer hangen zorgt dat de keelriemen strak komen te staan en hij daardoor alleen meer spanning opbouwt. Ik rij normaal met een minimaal aan contact, maar dit paard is jaren anders gewend geweest en dat verander ik niet in een maand tijd. Overigens doet hij dit niet zo erg met bit.

Klopt, Bowen, ik heb hem ook tijd gegeven om de hulpen te leren, want het is toch heel wat anders. maar ik vond het na een tijd ipv vooruitgaan, alleen elke keer slechter gaan. Ik kom al een heel end met hem, dus een beetje bang om wat we tot nu toe bereikt hebben weer te verliezen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 21:42

Uiteraard heb ik ook eerst ingelezen over de verschillende optomingen. bitloos dan. Ik hang niks om het hoofd als ik niet een beetje weet wat de inwerking enzo is.
maar vaak is het toch een beetje voelen en uitproberen wat het beste werkt.

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:42

ik heb deze :http://www.ruitersport.com/fra-bitloos-hoofdstel-pardoes.html
voor ons het ideale hoofdstel :) ( ook een sidepull)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 23:08

Cemlys schreef:
Cassidy, mss is het handig als je het hele verhaal leest,

De laatste keer dat ik bij mezelf gecontroleerd heb, heb ik nog niets van telepathische vaardigheden bij mezelf kunnen ontdekken. Ik lees ook in dit topic niets over het hele verhaal? Of verwacht je dat ik echt je berichtengeschiedenis induik om te kijken of daar meer staat? Als er iets op Bokt staat over dit paard dat iemand misschien zou moeten weten, dan is het misschien handig om hier een link neer te zetten, inclusief je hele eigen cv.

Ik blijf bij mijn mening, anders gaan rijden, eventueel signaalrijden gaan overwegen. Een paard kan alleen hangen als jij vasthoudt.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 12:18

Citaat:
Maar wat je ook nog mee moet nemen is dat er gewoon een bitloze optoming aan hangen en dan een paar keer proberen niet de oplossing is. Door de andere inwerking die ze hebben op het hoofd is het erg handig om het paard uit te leggen wat er bedoeld wordt. Net zoals je een paard moet leren wat je bedoeld met de verschillende hulpen van het bit moet je het paard ook leren wat de verschillende hulpen van de bitloze optoming betekenen.

Mijn ervaring is dat alle 'fatsoenlijk gereden' paarden zó overstappen op bitloos. Omhangen en wegrijden... Een enkele keer lukt dat niet en het verschil zit dan bijna altijd toch vooral in het hoofd van de ruiter...

Verder denk ik dat Cassidy best iets zinvols zegt mbt signaalrijden. :)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 16:56

TurdusMerula schreef:
Mijn ervaring is dat alle 'fatsoenlijk gereden' paarden zó overstappen op bitloos. Omhangen en wegrijden... Een enkele keer lukt dat niet en het verschil zit dan bijna altijd toch vooral in het hoofd van de ruiter...

Verder denk ik dat Cassidy best iets zinvols zegt mbt signaalrijden. :)

Als je in de basis op je zit rijdt zal er niet veel verschil zijn, maar bv als het gaat om in contact rijden dan vind ik niet elke bitloze optoming geschikt daarvoor.
Zelf vind ik het touwhalster, kaakgekruist, kingekruist en hackamore met scharen niet geschikt voor in contact rijden, dan vind ik de inwerking van de optoming te zwaar aanwezig terwijl dat in mijn ogen dan niet de bedoeling is.

Dat een paard gaat hangen bij in contact rijden met een optoming die dan actief inwerkt kan ik best begrijpen, lijkt me vrij vervelend voor het paard, dan kan het paard geen release vinden.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:00

Het hangen komt wat mij betreft voor grotendeels voort uit het te weinig dragen van achter.
Zorg dat het paard sterker en buigzamer word in de achterhand zodat het gewicht van voor over kan nemen, zodat jij dit niet meer hoeft te dragen.
En zoals eerder genoemd kan het ook bij jou als ruiter liggen..

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:01

Ik heb een Micklem hoofdstel, niet de goedkoopste vorm van bitloos hoofdstel, maar wel eentje die op meerdere manieren te gebruiken is.
Zelf zou ik op zoek gaan naar een goede instructeur/trice die zich ook bezig houd met rechtrichten.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 17:54

Het paard is dus niet voor mekaar wat rijden betreft en heeft een probleem in het rijden, dat is bekend. het is niet dat hij dat bij mij alleen doet, maar ook bij andere ruiters, dat is dan ook de reden van verkoop geweest. En doordat hij die balans niet heeft/vindt, is het dus moeilijk corrigeren/begeleiden als de spanning alleen maar opbouwt.

Crazycactus, met rechtrichten zijn we gelijk vanaf het begin bezig en dat wordt steeds beter, maar we zijn er nog lang niet.

Ijssnuiver, dat weinig dragen vanachter klopt, want hij had ook een bekkenprobleem, hiervoor is hij behandelt. Zn heiligbeen lag te ver naar beneden gekanteld en ook iets geroteerd. een ouder probleem, want hij mist bespiering aan een kant, en probeert dat dan aan de andere kant voor op te vangen.

Vanaf september krijgen we ook weer instructie, rijden staat nu op een heel laag pitje ivm drukte en warmte en nu weer osteopaatbehandeling.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 18:25

Bowen, daar ben ik het wel mee eens. Ik denk dat de systemen met gekruiste teugelvoering wel degelijk geschikt kunnen zijn voor het rijden met constante aanleuning, maar ik ben sowieso geen fan van de hoofdstellen vanwege de slechte release. En dan dus inderdaad liever zonder constante aanleuning - maar het is niet per definitie ongeschikt daarvoor imo, zoals ik dat wel vind bij bv. een hack.

Persoonlijk kan ik mij niet zo goed een voorstelling maken bij een sacrum dat gekanteld en geroteerd is, maar dat je een probleem hebt met rijden door lichamelijke klachten is duidelijk.

Rechtrichten in de brede zin van het woord met behulp van een hoofdstel zonder kruislingse teugelvoering lijkt mij een goed idee. Wellicht met dubbele lijnen en evt ook onder de man. :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 18:28

Mijn ervaring is weer dat een sidepull ontzettend hangende paarden geeft..
Kaakgekruist bevalt mij beter, misschien eens wat anders proberen? Glucksrad of een bloem?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 18:35

Je kan idd nog andere modelle proberen ?

Je weet wellicht dat de mijne bitloos is opgeleerd, maar dat ik op aanraden van 2 verschillende instructeurs toch naar een bit ben overgestapt. Beide instructeurs zijn nochtans grote voorstanders van bitloos, maar het werkt gewoon niet voor de mijne, jammer genoeg.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 08:56

Is het misschien niet verstandiger om voorlopig aan de hand te trainen, tot je paard er enigszins klaar voor is? (fysiek)
Want hangen in de hand (ongeacht de optoming) is een trainingstechnisch/rijtechnisch probleem, en gezien de (oude?) problemen van je paard...
Een paard wat correct mee kán werken en aan de hulpen staat, zal nergens in hangen. :)
Edit: nu je dit weet (dat je paard in een bitloze optoming hangt) is een bit in weze symptoombestrijding.
Hoe langer je op de manier waarop je nu bezig bent verder rijdt, hoe moeilijker dit te corrigeren valt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 12:11

Locanda, ik heb hem pas sinds eind april, eigelijk is er helemaal nog niet zo vaak mee gereden (ik denk dat als ik er al bij al 15 keer heb opgezeten dat al veel is ;)). Ik wil hem zowiezo qua rug en bekken eerst goed hebben. Hij is vorige week voor de tweede keer door de osteopaat behandeld en eigelijk behalve een paar kleine dingetjes zag het er goed uit. dus nu kunnen we echt van start. Mijn idee was om hem op te bouwen met longeren, en dan 1 of 2 keer in de week erop. Wel wil ik over een paar weken hem meenemen naar de les, uiteraard ook opbouwend.
Ik blijf er wel bij dat ik de release niet goed vind bij het bitloze hoofdstel die ik heb, en ter vergelijking vind ik dat je met een bit (en mss een ander bitloze optoming, maar daar heb ik nog geen ervaring mee), makkelijker los kunt laten wanneer dat moet, ik heb de indruk dat dat met de indy te traag gaat en je dus niet op het goede moment kunt reageren. Dus ik denk ook niet dat ik op een foute manier bezig ben met rijden. Integendeel, ik probeer de oorzaken van het hele rijtechnische probleem (dat voor alle duidelijkheid niet bij mij is ontstaan) op te lossen en dat op een aangename manier voor hem te doen.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:18

Ah, dat is al wat meer info. Ik prefereer een sidepull, boven alle kruislings systemen.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:37

dat hoor je vaak, dat een kruiselings niet genoeg release heeft. Reden voor mij dat ik er niet eens ben aan begonnen, met mijn harige pluizebol. :D

Soms is het echt zoeken wat voor je paardje werkt, er zijn paarden genoeg waarbij dat kruiselings wél goed werkt. Maar je moet maar net eentje hebben bij wie het tegenvalt. :)