Longeerhulp of dubbele longe?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pacific

Longeerhulp of dubbele longe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 20:37

Ik googelde op dit onderwerp en verwachtte ontzettend veel topics te vinden waarin het verschil duidelijk werd, maar heb het niet kunnen vinden.

Ik ben op zoek naar iets (hulpteugel o.id.) om te gebruiken bij het longeren. Nu ben ik blijven hangen bij de zogenoemde longeerhulp en de dubbele longe. Ze spreken mij beide erg aan, maar toch wil ik graag weten welke er nu beter is. Wat ook erg belangrijk is om te weten, ik wil bitloos gaan werken. Hebben deze teugels dan überhaupt een functie?

Ik vind het voornamelijk belangrijk dat een paard over de rug loopt en de achterhand gebruikt. Welke van de twee zou daar nu het best voor zijn?
Laatst bijgewerkt door Pacific op 23-07-13 20:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Maartje1990

Re: Longeerhulp of dubbele lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 20:42

de zogenoemde longeerhulp? Was da? :+ en dubbele lijnen je bedoelde met dubbele longe?

Ik heb zelf met dubbele longe gedaan bij mijn shet, en bij mijn oude haf heb ik een tijd met pessoa gedaan. Ik vind zelf de dubbele longe erg prettig omdat je ook kunt sturen en veel meer controle hebt over je paard :j

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 20:42

Pessoa teugel is dan ook een optie.

Ik ben persoonlijk fan van dubbele lijnen. Daarmee kan je ook mooi aan stelling en buiging werken. Wel moet je dit leren hanteren dus is een longeerles erg verstandig.

Nadeel van andere hulpteugels tov dubbele lijnen vind ik dat ze in 1 houding lopen of je moet telkens de boel anders afstellen.
Met dubbele lijnen heb je dat zelf in de hand en kan je daar onder het longeren mee 'spelen'.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 20:47

Ik bedoel inderdaad de dubbele longe, heb het snel aangepast :+.

Dit is een longeerhulp.

Ik was inderdaad van plan om een les te nemen. Is één les over het algemeen genoeg? Mocht dat niet zo zijn neem ik natuurlijk meer, maar het zal wel prijzig zijn...
En welke houding van de dubbele longe is dan het beste? Ik neig zelf naar degene dat de longeerlijn achter de achterhand zit.

Oh jongens, ik vergeet iets heel belangrijks. Ik wil bitloos gaan werken, dat zal zeker verandering in de zaak brengen?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 21:58

HAR --> TVG

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 22:06

De longeerhulp heb ik nooit gebruikt, de pessoa gebruikte ik vroeger veel en nu gebruik ik de dubbele longe. Ik vind het een fijne manier van trainen zonder te rijden. Als je het nog nooit hebt gebruikt raad ik aan om de achterste longeerlijn eerst over de rug te doen, dit is makkelijker. Wanneer je het onder de knie hebt kun je de achterste lijn om de achterhand laten lopen. Voordeel van de dubbele longe tov een longeerhulp is dat de dubbele longe om de achterhand kan.
Of het bitloos kan, ik denk het wel maar daar heb ik geen ervaring mee.

Ashley5760

Re: Longeerhulp of dubbele longe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 22:29

Als je bekend met met dubbele longe zou ik dat doen. Hiermee kun je zoveel meer dan met een pessoa of longeerhulp. ;).

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 22:31

Ik ben er bekend mee, heb het eens van dichtbij gezien maar nog nooit zelf gedaan. Uiteraard ga ik dan eerst een les nemen of een kennis vragen voor hulp bij de eerste keer :j.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 22:32

Beide kunnen gebruikt worden met een bitloze optoming. Voor goed longeren met dubbele lijnen is les wel essentieel vind ik, de longeerhulp kan je weinig fout aan doen mits hij goed past.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 22:33

Zou ik dan regelmatig les moeten nemen? En veranderd er nog iets als het bitloos gebruikt wordt?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 22:36

Als je eenmaal handigheid erin hebt en jullie beide het goed snappen is les geen noodzaak meer. Ik heb geen verschil gemerkt in bit en bitloos werken.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 22:38

Regelmatig is m.i niet nodig zolang je maar leert hoe je het moet doen, misschien de eerste keer aanwijzingen en het daarna zelfstandig doen waarbij iemand mee kijkt of je het goed doet.

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 23:10

Aan de dubbele lijnen kun je inderdaad goed werken aan horizontale en verticale balans. Mijn ervaring is dat je een aantal lessen nodig hebt om met de basis aan de dubbele lijnen aan de slag te kunnen. Als je daarna nog verder wilt werken in verfijning en techniek heb je meer lessen nodig. Succes

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 02:52

xNikitaaa schreef:
Ik bedoel inderdaad de dubbele longe, heb het snel aangepast :+.

Dit is een longeerhulp.

Ik was inderdaad van plan om een les te nemen. Is één les over het algemeen genoeg? Mocht dat niet zo zijn neem ik natuurlijk meer, maar het zal wel prijzig zijn...
En welke houding van de dubbele longe is dan het beste? Ik neig zelf naar degene dat de longeerlijn achter de achterhand zit.

Oh jongens, ik vergeet iets heel belangrijks. Ik wil bitloos gaan werken, dat zal zeker verandering in de zaak brengen?

Wordt ook geregeld gebruikt in combinatie met het monti robberts dually halster :j

HannaCaptain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:03

ik gebruik bij mijn fjord een dubbele longe. Omdat ik het belangrijk vind dat ze door haar rug loopt en ik zo ook stelling en buiging kan oefenen. Longeren met 2 lijn is naar mijn idee puur voor de beweging, hier heb je ook echt wat aan tijdens het rijden :D

HannaCaptain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:09

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 15:28

Knappe Fjord, ziet er goed uit! Heb je les genomen?

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:31

Dubbele lijnen werken heel fijn. Wel doe ik liever de lijn over haar rug in plaats van achter haar kont, ik vind dat ze met de lijn achter hun kont telkens een snokje krijgen in hun mond.

Zoals Maartje zegt, kun je ook met de dubbele longeren met een Monty Roberts Dually halster :j Werkt heel fijn.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 15:34

Ik heb er even naar gekeken en vind ze vrij prijzig... zijn ze noodzakelijk als ik zonder bit ga werken, of kan het ook met een gewoon bitloos hoofdstel/halster?

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:42

Het is inderdaad een prijzig halster :o

Ik heb verder geen verstand van bitloos longeren, sorry. Ik hoop dat er genoeg Bokkers zijn met veel kennis hierover :j succes!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 17:14

Volgens mij gaat dat prima met een bitloos hoofdstel. Halster zou ik niet snel doen ivm de ruis die je dan krijgt.

Ik zou zeggen gewoon proberen. Kijk eens of er iemand in je omgeving is die op die manier longeerd en vraag of die wil helpen. Evt eerst met een paard wat het al kent voor het gevoel.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 20:38

Goed leren werken met de dubbele lange lijnen en dan kun je veel meer bereiken dat met een hulpteugel!!

Bit of bitloos heeft wat mij betreft geen voorkeur. Zolang de optoming goed passend is voor het paard en de hulpen goed doorkoppeld naar het paard(niet/nauwelijks ruis).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 09:29

Mij lijkt het Dually Halter juist niet prettig qua inwerking bij de dubbele longe, doordat iedere druk die je geeft een terugwerkende druk/kracht op de neus geeft. De release vind ik vaak ook niet heel erg soepel.
Zelf werk ik met gewoon een bitloos hoofdstel en dat gaat prima!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 09:47

Werken aan de dubbele longe vergt wel handigheid. Met een les of 8 moet je al behoorlijk handig zijn om zelfstandig verder te kunnen werken. Ik zou hiervoor een instructeur/trice benaderen die werkt met het freestylesysteem. Even aangeven dat het je expliciet gaat om de DLL en dan kun je het qua kosten waarschijnlijk ook nog redelijk leuk houden.
Verder raad ik je aan om te investeren in de lange lijnen van Emiel Voest. Doordat ze wat zwaarder zijn heeft de wind er geen vat op. Je hulpen komen hiermee ook duidelijk door. Een ander voordeel is dat als je van kant wil wisselen dat dit met deze lijnen gemakkelijk gaat terwijl je aan het werk bent. Met de dunne lijntjes zoals die o.a. op de foto met de fjord getoond zijn moet je vaak je paard eerst stil zetten omdat er weer ergens wat blijft hangen.

Ik longeer overigens met een touwhalster, dat gaat prima.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 11:48

Deze zullen waarschijnlijk heel wat duurder zijn? In dat geval kies ik liever voor goedkopere lijnen, even stil moeten zetten om van kant te wisselen: so be it.