Longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anouskax

Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 19:48

Heey !

ik heb altijd zo iets vervelends tijdens t longeren en ik heb geen idee hoe ik dat mn paard af moet leren ;

mijn paard wilt met longeren altijd heel erg naar binnen komen en krijg haar dan met geen mogelijkheid terug op de hoefslag,
het is heel erg vervelend, ik heb er het meest last van in stap en wat minder in draf en in galop doet ze het bijna niet.
maar het is enorm vervelend haha heeft iemand daar een oplossing voor wat ik zou kunnen proberen ?

Groetjes :) :)

matedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 20:17

Ik had probleem
Maar doe eerst samen met iemand
1 houd de zweep en het touw vast
De anders loopt naast de pony aan de buitenkant
En als de pony naar binnenwil lijd je haar weer naar buiten
Zo went ze wat ze moet doen en naar eem beetje geduld hebben ze het we'll door

Happie

Re: Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 20:21

Ligt het probleem bij jou of bij je paard. Lichaamstaal is hierbij heel belangrijk. Dus stel eerst vast aan wie het ligt en dan kan je opzoek naar de oplossing.

Anouskax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 20:26

bij mijn paard ze deed het namelijk ook bij mn oude verzorgstertje

Anouskax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 20:26

matedor schreef:
Ik had probleem

ik ga het eens proberen :D

Anouskax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 20:34

wiekerobin schreef:
ik volg dit even toevallig heb ik hetzelfde probleem

weet ik :D

xDAINY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:29

Misschien ben je niet streng genoeg? Stelling naar binnen is nooit verkeerd, geeft enkel aan dat het paard soepel is. Maar je moet misschien eens wat strenger optreden, want het paard is in mijn ogen nu dominant. Ze zal het longeren wel begrijpen. Anders loop je een rondje met haar me over de hoefslag en loopt dat steeds meer van der weg. En dan ga je gewoon beginnen met het longeren

wiekerobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 20:52

xDAINY schreef:
Misschien ben je niet streng genoeg? Stelling naar binnen is nooit verkeerd, geeft enkel aan dat het paard soepel is. Maar je moet misschien eens wat strenger optreden, want het paard is in mijn ogen nu dominant. Ze zal het longeren wel begrijpen. Anders loop je een rondje met haar me over de hoefslag en loopt dat steeds meer van der weg. En dan ga je gewoon beginnen met het longeren

Dit hebben wij beide al geprobeert

Anouskax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 21:33

xDAINY schreef:

dat heb ik allang geprobeerd , en ik ben al zeg ik het zelf heel erg streng hoor! ze hoeven bij mij niks te flikken en dat weten ze maar op de een of andere manier vind ze dit gewoon lastig te begrijpen

wiekerobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 21:40

Anouskax schreef:
xDAINY schreef:

dat heb ik allang geprobeerd , en ik ben al zeg ik het zelf heel erg streng hoor! ze hoeven bij mij niks te flikken en dat weten ze maar op de een of andere manier vind ze dit gewoon lastig te begrijpen

+1

Deborah_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 21:44

wat mij was aangeleerd, was als t paard/pony naar binnen kwam, dat ik mn zweep naar zijn schouder moest wijzen. En wat bij mn verzorgpaardje ook helpt, gwn die zweep wijzen en "uit" roepen, ze loopt dan vanzelf. Bij je lichaamstaal, niet te ver voor je paard staan (blijf in een Driehoek, is mij uitgelegd). Wat ik eerst ook deed was "kom op" roepen, maar mn paardje reageerde op de "kom" en wilde dan steeds naar me toe lopen.
Let dus ook op je taalgebruik ;)

wiekerobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 21:52

Deborah_H schreef:
wat mij was aangeleerd, was als t paard/pony naar binnen kwam, dat ik mn zweep naar zijn schouder moest wijzen. En wat bij mn verzorgpaardje ook helpt, gwn die zweep wijzen en "uit" roepen, ze loopt dan vanzelf. Bij je lichaamstaal, niet te ver voor je paard staan (blijf in een Driehoek, is mij uitgelegd). Wat ik eerst ook deed was "kom op" roepen, maar mn paardje reageerde op de "kom" en wilde dan steeds naar me toe lopen.

ook al geprobeerd haha maar mijn pony word gek als hij de zweep ziet dan valt hij niet meer te stoppen dus dat is geen optie

Anouskax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 21:54

Deborah_H schreef:

op het moment dat ik mijn longeerzweep omhoog haal begint mn paard te rennen haha.....

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 22:08

matedor schreef:
Ik had probleem

En dan het commando 'buiten' zeggen ofzo. Zo het ik het die van mij geleerd. Als hij nu naar binnen gaat en ik ga naar buiten doet ie het ook.

Anouskax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 22:30

kevinsky schreef:
matedor schreef:
Ik had probleem

En dan het commando 'buiten' zeggen ofzo. Zo het ik het die van mij geleerd. Als hij nu naar binnen gaat en ik ga naar buiten doet ie het ook.

jaa daar ben ik mee bezig maar ik longeer niet vaak meer ik ben sinds kort echt met rijden begonnen op haar, dus dan is het voor haar ook moeilijk te onthouden als ik bijna niet meer longeer :p

Nieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 14:55

Idd wat hiervoor ook gezegd is, is het handig en duidelijk voor je paard, met de longeerzweep te wijzen naar de schouder van je paard en dan tegelijk daarbij commando te geven. Ik geef dan het commando 'grootuit' , maar dan kun je even kijken wat voor commando je zelf fijn vind hierbij. Uiteindelijk gaat je paard de link leggen en heb je de zweep ( waarschijnlijk) helemaal niet meer nodig.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:46

Je met je lichaamstaal op het zwaartepunt v/h paard richten, en jezelf dan groter maken. Net zoals je kan opdrijven of blokkeren, alleen dan richt je je op het zwaartepunt i.p.v. achterhand of voorhand. In de praktijk is het makkelijker uitleggen, misschien een stalgenoot vragen? Een touwtje gebruiken i.p.v. een zweep?

Anouskax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 20:08

Locanda schreef:
Je met je lichaamstaal op het zwaartepunt v/h paard richten, en jezelf dan groter maken. Net zoals je kan opdrijven of blokkeren, alleen dan richt je je op het zwaartepunt i.p.v. achterhand of voorhand. In de praktijk is het makkelijker uitleggen, misschien een stalgenoot vragen? Een touwtje gebruiken i.p.v. een zweep?

Lukt echt niet dat had ik al vaker geprobeerd maar ze doet het nog steeds niet

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 20:19

Je kan ook flink met je longeertouw zwabberen dan gaan ze ook wel naar buiten

Anouskax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 21:02

edith2 schreef:
Je kan ook flink met je longeertouw zwabberen dan gaan ze ook wel naar buiten

nee hoor

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 21:37

No offense, maar je doet waarschijnlijk iets niet goed.
Dus dan kom je zonder praktijkhulp niet veel verder.

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 23:51

Ik deel locanda's mening. Zoek iemand die het je kan laten zien hoe het werkt.

Anouskax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 21:19

ik kan echt wel longeren , ik heb een tijd geleden voor dat ik begon met longeren indd uitleg over gehad dus ik weet alles al jaren. dus dat is onzin ze doet het trouwens bij iedereen ;)

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 21:30

Jeetje, je vroeg om advies toch? Moet je niet alles 'onzin' noemen. Je geeft nu je pony de schuld, want jij weet t al jaren. Maar toch kun jij je pony het niet duidelijk maken. Da's jou gebrek. Neem er eens een lesje voor. :)

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 21:34

Anouskax schreef:
bij mijn paard ze deed het namelijk ook bij mn oude verzorgstertje

Hier gaat het al mis. Dit probleem ligt duidelijk bij jou omdat je paard gewoon doet wat jij op 1 of andere manier van hem vraagt/toestaat, blijkbaar onbewust.

Ook al heb je vroeger les gehad, het gaat nu weer mis dus is het verstandiger om gewoon weer les te nemen. Zeggen dat de fout bij het paard ligt is pas 'onzin'.