[AR] Opleiding meninstructeur niveau 2 2013/2014 --> deelnemers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HarmaS

Opleiding meninstructeur niveau 2 2013/2014 --> deelnemers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 11:40

Zijn er mensen geïnteresseerd in de opleiding tot meninstructeur niveau 2? Deze wordt dit jaar voor het laatst op de 'oude' manier gegeven. Ik wil hem graag doen, maar er is momenteel te weinig animo om de opleiding door te laten gaan. Heb hierover contact gehad met het KNHS. Als ik echter meerdere mensen bijeen kan krijgen, willen ze wel hun best doen om het te organiseren. Zelf zit ik in het midden van het land (Wageningen).
Voor informatie zie https://www.knhs.nl/kenniscentrum/instr ... ur-mennen/
Omdat ik geen wedstrijdklassering heb, wil ik toelatingsexamen doen. Laat me dus niet teveel afschrikken door toelatingseisen.
Misschien zijn er ook mensen die wel willen, maar om de een of andere reden geen mogelijkheid zien? Ik ben wel benieuwd waarom het zo lastig is om genoeg mensen bijeen te krijgen.

Jenkins

Re: Opleiding meninstructeur niveau 2 2013/2014 --> deelnemers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 11:51

Zou mij ook erg leuk lijken, alleen heb ik zowel geen wedstrijdklassering als koetsiersbewijs ed. kom dus niet ver haha.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:09

Ik heb de opleiding al 2 x willen doen. Echter het eerste jaar ging het in west niet door. Afgelopen jaar kon er ingeschreven worden in Groot Ammers, Raalte en Vinkega. Niet bij mij om de hoek dus allemaal + 100km op een doordeweekse avond voor mij niet te doen. Omdat toen leek dat we komend jaar de menopleiding ook in modules zouden krijgen ben ik begonnen met de algemene modules om zo komend jaar de menmodules te doen (het eigen rijden en het lesgeven) naar nu blijkt allemaal voor niks aangezien de modules niet door gaan voor het mennen. Ik baal er vreselijk van allemaal :( Maar goed afgelopen seizoen is er in Groot Ammers wel een cursus geweest. Stomme vraag misschien maar wat voor mensen wil je lesgeven als je zelf geen wedstrijden rijd?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:42

Citaat:
Stomme vraag misschien maar wat voor mensen wil je lesgeven als je zelf geen wedstrijden rijd?

Goede vraag, vroeg ik me ook al af. ;)

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 20:50

Wij willen met 2 personen graag de opleiding doen.
Wel apart want ik heb een week of 4 terug de KNHS gebeld en toen zeiden ze dat de inschrijving aan het einde van de zomer open gaat en dat er dan maximaal 3 opleidingen tegelijk worden uitgezet verdeelt over het land. Locatie en data werden bepaald aan de hand van de inschrijvingen.

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 21:12

Ik wil hem ook graag doen, helaas mag je niet met een kleinere ony dan een D maat mee doen... heb geen bechkkking tot een grotere aanspanning... balen dus :(

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 22:00

Kan je geen aanspanning van iemand gebruiken of anders ergens iets huren? Misschien zijn er bij de leslocatie nog wel aanspanningen te huur, geen idee hor, maar het zou kunnen.

Ik heb gelukkig wel de beschikking over een aanspanning.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 22:02

Leest mee, lijkt me leuk om de opleiding te doen, terwijl ik niet echt van plan ben les te gaan geven.
Heb daar totaal geen ervaring genoeg voor.

Wat moet je klassering zijn?
L+?

HarmaS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 23:19

Vandaag weer contact gehad met het hoofd opleidingen:

De opleiding kost 2250,- euro en loopt van sept tot juni.

Het is mogelijk om vrijstelling te krijgen voor eigen vaardigheid, als je dat onderdeel niet hoeft te doen wordt de cursusprijs 1750,-

Er schijnt nog iemand te zijn die de opleiding al heel lang wil doen. Ze kunnen met een opleiding aan de slag als er zes spannen zijn, dus dat valt mee!

Wat betreft de vraag aan wie ik les wil geven: je hoeft toch geen wedstrijden te rijden om les te geven of les te krijgen? En ook zou ik dan bijvoorbeeld instructeur kunnen zijn voor koetsiersbewijs-cursussen.

Over de westrijdklassering:
Wedstrijdklassering
Kandidaten dienen met een paard of met een pony opgenomen te zijn (geweest) in de klasse L dressuur mennen met één winstpunt of in klasse 2 (sgmw) met winstpunt. Deze klassering dient bij inschrijving te zijn bereikt.
d. Diploma’s
Heb je geen wedstrijdklassering dan is het mogelijk om toelatingsexamen te doen als je in het bezit bent van het Mendiploma (basismencursus), het Mendiploma zilver,
het koetsiersbewijs enkel- of tweespan, dan wel een vergelijkbaar diploma (ter beoordeling van de KNHS).

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 23:38

Denk dat de recreatie menners groep groter is dan dan de wedstrijd menners. ook recreatie menners vinden het fijn om instructie te krijgen!

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 06:11

@ HarmaS, weet jij wanneer je vrijstelling kunt krijgen voor eigen vaardigheid?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 07:44

Hier helaas ook geen beschikking over een grotere aanspanning, dus voorlopig houd het voor mij ook op.
Het lijkt me ooit wel leuk en nuttig om te gaan doen.
De vrijstelling voor eigen vaardigheden ben ik ook wel benieuwd naar aangezien ik er 1 in het ZZ gehad heb en nu 1 in het Z heb.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 08:15

Dennis, voor jou wel zonde dat je het niet kan doen.

Er zijn zat recreatiemenners die ook les willen dat klopt. Maar een wedstrijdklassering geeft toch aan op wat voor niveau iemand zit. Plus dat ik vind dat je een deel van de training mist als je geen idee hebt mbt wedstrijden. Stel dat een klantje wel op wedstrijd wil gaan, hoe begeleid je zo iemand als je zelf geen idee hebt. Koetsiersbewijs is inderdaad andere koek.

Ik stuur ook even een mailtje naar m vd brink :P

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 08:44

Zo meneer vd brink is op verlof tot en met 29 juli!

HarmaS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 10:57

Ik snap je punt over de wedstijden, Ipsilonka. Fanatieke wedstrijdrijders zullen dan ook niet mijn primaire doelgroep zijn. Ik kan en wil me er overigens nog wel meer in verdiepen.
Wie is M vd Brink? Heb overigens contact met Xander Noë, Hoofd Opleidingen & Sportontwikkeling van de KNHS. Als mensen mee willen doen, graag contact opnemen met het KNHS en laat het mij ook even weten. (X.Noe@knhs.nl)
Wie weet kunnen anderen straks de opleiding beginnen en word ik niet toegelaten, hihi.
Romy_tessa schreef:
@ HarmaS, weet jij wanneer je vrijstelling kunt krijgen voor eigen vaardigheid?

Dit mailde dhr Noë, maar snap hem ook niet helemaal. Kan daarover niks terugvinden. Zal ik nog navragen.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 11:14

Ik heb mijn mail doorgestuurd naar het algemene adres maar zal hem nu ook even naar bovenstaand adres doorzetten! Bedankt in elk geval!

HarmaS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 16:24

Voor zover ik heb begrepen wordt het na dit jaar met de modules lastiger en duurder om de opleiding te doen. Dus als je kans ziet...
Romy_Tessa, heb jij je aangemeld?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:45

Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat de modules voor het mennen er nooit gaan komen en dat ze de opleiding anders willen inrichten...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 19:46

Hmmm, ik ben geen L, laat dus maar.
En is er van te voren bekend van wie je les krijgt bv?

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 20:16

Er werd mij vertelt dat ik me nog niet kon opgeven, dat de inschrijving aan het eind van de zomer op de site komt. ik wil ook errst weten waar de cusus gegeven gaat worden en op welke dag. Dat kon niet volgens de knhs, dan moet ik me eerst inschrijven want daarna wordt alles pas bekend en dan zou ik het daarna kosteloos kunnen annuleren, ma dat wil ik wel zeker weten voor ik me inschrijf. Ik ga namelijk vanaf januari nog een andere opleiding doen dus als het samenvalt kan het niet.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:34

Nieuws nieuws nieuws. Ga zo even kopiëren en plakken, maar meneer Noe heeft mijn vraag echt niet begrepen... haha.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:36

Dit is een deel van mijn gestuurde email:

Naar aanleiding van verschillende berichten over de opleiding tot meninstructeur kom ik bij u terecht.
Het is als volgt. In 2011 werd de niveau 2 opleiding uitgeschreven in Wormerveer, helaas ging de opleiding toen na wat inspanning van uw kant helaas toch niet door. In 2012 werd de opleiding uitgeschreven in Groot Ammers (voor West dan) echter dat is voor mij 107km enkele reis dus dat ging me echt niet lukken op een doordeweekse avond. We hebben namelijk een eigen supermarkt dus de wekker gaat ook gewoon weer om 6 uur in de ochtend.
Iets na dat moment kwamen de modules voor ohz online. Ik heb toen contact gehad met iemand van de knhs. De menopleiding zou komend najaar in modules gaan. In reactie daarop ben ik de algemene modules alvast gaan doen. Met het idee dat ik dan in 2013 alleen nog eigen rijden en lesgeven van het mennen hoefde te doen. Mocht ik daarvoor dan verder moeten reizen is het wel te overzien. Echter nu blijkt dat de modules op de schop gaan en de menopleiding in modules verder weg is als ooit. Maar nu zit ik wel met 3 certificaten(longeren, praktische paardenkennis en voeding/gezondheid) waar ik niks aan heb, een hoop tijd en geld gespenderd aan niks nu. U kunt zich vast voorstellen dat ik daar wel een beetje van baal.
Echter ik hoor ook wat berichten van mensen uit noord holland/west die wel de opleiding willen doen. Hierbij uit ik dan nogmaals mijn interesse voor de opleiding voor het komende jaar. Wellicht dat er ergens iets van vrijstelling geregeld kan worden of een financiële compensatie.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:37

Beste Roos,

In 2013 komt er nog geen niveau 3 opleiding Instructeur Paardensport. De opleiding mennen staat voor 2014 gepland. Het is tot nu toe nog steeds niet gelukt om een opleiding te laten starten. Het aantal belangstellenden is te klein, en woont vaak te verspreid waardoor het de laatste jaren niet gelukt is.

De manier waarop de nieuwe opleiding wordt aangeboden maakt het makkelijker om in kleine groepjes de opleiding van start te laten gaan. Dus ik hoop dat in de toekomst ik ook de kleinere disciplines kan voorzien van een goede instructeurs opleiding.

Mbt de modules uit de vooropleiding het volgende. Je kunt direct examen doen voor de modules die je nog niet hebt.
Maar als ik het goed lees dan wil ik je het volgende advies geven. Je kunt in 2014 het beste direct toelatingsexamen doen. Je vraagt daarbij voor het onderdeel horsemanship vrijstelling aan. ( je hebt immers de drie onderdelen al). Dat betekent dat je alleen de eigen vaardigheid moet tonen. Als je een wedstrijdklassering hebt met twee spannen, kun je ook daar vrijstelling voor vragen. Dan zou je zo kunnen starten.

Mbt de kosten; de deelnemers aan de vooropleiding krijgen 25% restitutie over het betaalde lesgeld.

En het antwoord..

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:13

????

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:31

Tine, zoiets dacht ik dus ook.... Ben nog aan het bedenken wat voor antwoord ik terug ga sturen :P