Pony haalt uit tijdens grondwerk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BrittS

Pony haalt uit tijdens grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 16:54

Allereerst bedankt voor het klikken op mijn topic.

Sinds een tijdje doe ik veel met grondwerken, loswerken, rechtrichten, dubbele lange lijnen etc. met mijn eigen paardje. Ik heb wekelijks les (afwisselend waarin) en eigenlijk gaat alles hartstikke goed. Nu kreeg ik de vraag of ik bij een kennis wilde helpen met een haflinger merrie van 6 jaar, deze moet verder ingereden worden (zadel en ruiter kunnen er al op, maar ruiter ligt er regelmatig naast). Gister wezen kijken, kennis gemaakt met eigenaren en pony en een beetje gekeken naar de mogelijkheden op het terrein. Het werd me al snel duidelijk dat de pony 'eigen baas' is en nog niet eerder van een leider heeft gehoord. Verder leek het me een lieve pony die graag wat aandacht wilde, dus het leek me een leuke uitdaging om eens te kijken of ik er wat mee kon. Het idee werd om voordat ik het rijden op zou pakken eerst wat aan het leiderschap te gaan doen en vertrouwen krijgen in elkaar. Evt. dubbele lange lijnen om het sturen te oefenen. Het idee is dus volgens mij wel goed.

Vandaag vol goede moed heen met mijn leadrope en touwhalster. Pony kwam braaf naar me toe en heb eerst even lekker staan poetsen en kriebelen. Hartstikke braaf allemaal, keurig voetjes geven en stond netjes vast. Vervolgens pony meegenomen naar een afgezet stukje weiland (helaas geen bak/roundpen) en wat volg oefeningen gaan doen. Pony liep braaf mee.

Ook het stilstaan wanneer ik stil ging staan (mijn ruimte) even bekeken en daarbij werd ik gewoon om ver gelopen. Goed, oke, beestje kent geen leiding en is dit gewend. Rustig teruggestuurd en beloond toen ze (met pas vrij veel druk) eindelijk een stap naar achteren deed. Merkte wel gelijk dat mevrouw hier niet echt van gediend was. Ze keek me aan met zo’n blik van ‘Ik ben hier de leider, jij hoort mij niet terug te sturen!!’. Vervolgens nog een rondje gelopen en weer stilstaan, zelfde probleem. Echter kreeg ik nu met het terugsturen meteen een boze blik met oren in de nek en tanden naar voren. Ik ben kwaad geworden en heb haar wat ruwer op haar plek teruggezet. Besloten dat het doel voor vandaag werd om haar zonder boze reactie nog een keer op haar plek terug te zetten.

Nog maar een poging dus, wat er toen gebeurde was dat ze haar hoofd wegtrok, zich omdraaide en gericht naar me uit begon te halen. Ik wilde haar met het uiteinde van mijn leadrope terug sturen, maar toen kwam ze met haar tanden ontbloot en met haar oren in haar nek achter me aan, om vervolgens weer om te draaien en al trappend achterwaarts achter me aan te komen.

Ik heb toen uiteindelijk nog maar een keertje een rondje gelopen met haar en daarna teruggezet, wel laten wachten bij het schrikdraad zodat ik het rustig open en dicht kon doen. Dit ging wel weer.

Ik baal vreselijk dat ik het niet goed heb kunnen afsluiten, maar dit werd gewoon gevaarlijk.

Wat nu mijn vraag is: wat kan ik hier mee? Ik heb veel geduld, ben rustig en ik kan consequent zijn, maar ik twijfel toch of ik dit wel aan ga kunnen. Of ik ervaring genoeg heb om met deze pony aan de slag te gaan. Ik hoop eigenlijk dat iemand zegt: nou probeer eerst dit eens! Want ik wil het ook niet zomaar opgeven, het is immers de eerste dag dat ik met de pony bezig ben geweest en ik snap dat ik het op een andere manier aan moet gaan pakken, maar ik zit niet echt te wachten op een ziekenhuisbezoek. Ik ga morgen zeker vragen aan mijn instructrice wat ik hiermee kan doen (werkt volgens Emiel Voest), maar ben ook benieuwd naar reacties van hier.

Ter info: pony is opgegroeid bij die mensen en staat 24/7 buiten met 2 andere pony’s . Het is dus NIET mijn eigen pony en ik kan niet voor die mensen bepalen dat er een professional bij moet komen, ik kan enkel en alleen mijn uiterste best doen om er wat van te maken.

Goed, lang verhaal, maar hopelijk wel duidelijk haha.

Nachtlampje

Re: Pony haalt uit tijdens grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:59

Ik ben altijd voor een duidelijke maar zachte aanpak.. In dit geval denk ik dat je gewoon een keer een zweepje moet meenemen of dergelijk en madam een mep moet verkopen als ze met de tanden op je af komt. Als zij het hard speelt, moet jij dat ook terugdoen, anders wordt je omver gelopen. Zodra ze doorheeft dat je NIET met je laat sollen, is de 1e stap gemaakt en kun je verder :)

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 17:09

Ik ook, heb er de derde keer ook een zweep bij gepakt (had ik al liggen) om in ieder geval duidelijker mijn ruimte aan te geven, maar ze kwam gewoon door de zweep heen en werd alleen nog maar kwader. Vraag me dus af of daarin de oplossing zit.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 17:12

Misschien kun je je "eng" opstellen? Opeens een grote rode doek uit je zak halen, gillen en je groot maken?
Op een of andere manier moet je indruk kunnen maken (hm)

ElianneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 15:31

Misschien moet ze niet dag en nacht buiten wand nu is ze minder gewend aan mensen
En om de baas te worden kun je misschien de manier van emiel voest gebruiken ( emiel voest kun je op zoeken op interneren ook zijn er boeken en dvd's van
Dat kan misschien helpen

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 15:39

wat dacht je van een goede schop onder haar kont? ;)
Hier ook een nieuweling die van de week dacht dat hij naar me uit kon halen. Dat doet ie geen tweede keer meer.

ElianneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 15:42

En ik denk dat het paard niet dag en nacht in de wei moet nog de belangrijkste reden is want als het paard binnen staat ziet die meer mensen
Als die dan binnen staat moet er natuurlijk wel veel mensen in de buurt zijn ( dus vaker.naar hem toe) dan went hij aan mensen
En als je met hem gaat lopen ( is erg belangrijk) en dan af en toe omdraaien en en dan moet die na 1 paadje veder lopen wel stil staan doet die dat niet achteruit ( wat je al deed dus) en als die je omver loopt zou ik hem een klap geven op zijn neus ( misschien zielig maar het moet tot die.respect heeft voor mensen)

En ik zou voor de veilig heid.altijd met zijn 2 zijn

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 15:44

ElianneV schreef:
En ik denk dat het paard niet dag en nacht in de wei moet nog de belangrijkste reden is want als het paard binnen staat ziet die meer mensen
Als die dan binnen staat moet er natuurlijk wel veel mensen in de buurt zijn ( dus vaker.naar hem toe) dan went hij aan mensen
En als je met hem gaat lopen ( is erg belangrijk) en dan af en toe omdraaien en en dan moet die na 1 paadje veder lopen wel stil staan doet die dat niet achteruit ( wat je al deed dus) en als die je omver loopt zou ik hem een klap geven op zijn neus ( misschien zielig maar het moet tot die.respect heeft voor mensen)

En ik zou voor de veilig heid.altijd met zijn 2 zijn

wat een onzin :') paarden horen zo veel mogelijk buiten

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 17:14

gekvanfleur schreef:
Hier ook een nieuweling die van de week dacht dat hij naar me uit kon halen. Dat doet ie geen tweede keer meer.

Zou wel willen, maar voor ik daar de kans voor krijg heb ik al een paar achterbenen in mn nek. Daarbij komt dat de pony het gevecht aan gaat dus dat heeft weinig zin denk ik.

Pony is prima gewend aan mensen en ze accepteerd ze tot zekere hoogte ook, zolang ze haar maar de leider laten en niks van haar vragen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:39

BrittS schreef:
gekvanfleur schreef:

Zou wel willen, maar voor ik daar de kans voor krijg heb ik al een paar achterbenen in mn nek. Daarbij komt dat de pony het gevecht aan gaat dus dat heeft weinig zin denk ik.

Pony is prima gewend aan mensen en ze accepteerd ze tot zekere hoogte ook, zolang ze haar maar de leider laten en niks van haar vragen.

je bent een mens, je kunt vooruitdenken. :)
Je weet wanneer je het ongeveer kunt verwachten, dus dan is het bam..

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 05:28

Ik zou idd de eigenaars overtuigen om er es je lesgever of zo bij te halen voor de eerste les(sen), tenzij je een voldoende grote ruimte hebt om te gaan vrijwerken en je haar met de zweep toch voldoende kan afstraffen als het te gevaarlijk wordt (of een zweep met plastic zak aan om haar uit de buurt te houden). De klassieke paddock van 15x15 voor het vrijwerken lijkt me in dit geval heel gevaarlijk. Maar als je onzeker bent, zal ze dat voelen, en dan verlies je het sowieso.

En idd, laat het paard maar lekker op de wei, waarom zouden ze meer mensen zien in de stal dan op de wei (tenzij de eigenaar in een stal woont, maar dat zal wel niet). Het paardje heeft duidelijk geen angst voor mensen, eerder integendeel.

Hou ons op de hoogte, benieuwd hoe dit verdergaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 05:34

Laat je niet tgen de grond werken door de onopgevoede knol van een ander ;) Deze is duidelijk een maaje te groot voor je, en er is geen groter mens dan degene de z'n grenzen kent.

Laat ze hier maar mooi een professional voor inzetten, of als ze dat niet willen fijn zelf het ziekenhuis ingeslagen worden door hun verwende knolletje.
Mensen genoeg ie dit paard kunnen corrigeren. Gaat alleen iets meer kosten dn een glaasje ranja met een koekje.

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 12:29

Wat Sonja zegt, daar ben ik het 100% mee eens!!
Als je het toch nog een keer wilt proberen pak een zweep (alweer)
Als hij je aanvalt geef je hem gewoon een tik, desnoods op zijn schouder of borst.
Zodra hij respect krijgt probeer je verder niks met de zweep te doen.
In het begin zou ik gewoon lopen en als je stil gaat staan de zweep horizontaal opzij voor zijn borst zodat hij (hopelijk) weet dat hij moet stoppen.

Succes!!

aandreaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 12:35

Als je een echte leadrope hebt, zit daar een fikse musketon aan. Daarmee kun je haar met een ferme fase 4 naar achteren sturen door een zwieper aan de rope te geven. Neem een stick mee om je eigen ruimte te beschermen. In dit geval zou ik niet langzaam druk opbouwen maar direct duidelijk maken waar jij als mens en leider staat. Als je je niet zeker genoeg voelt, moet je dit niet zelf doen, laat het dan aan een ander over. Succes !

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 12:41

Ben het ook eens met Sonja. Denk dat dit paard iets te lastig is en er iemand bij moet komen die dit vaker heeft gedaan.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 17:52

Bedankt voor de reacties! Aangezien ik pas 1 keer geweest ben ga ik het morgen nog 1 keer proberen: nieuwe dag, nieuwe kansen. Ik ben het verder met jullie eens hoor, ik ga nog een poging wagen
en mocht het nog hetzelfde zijn dan stop ik er mee. Ik dacht een leuk oefen projectje, maar dit is niet echt een 'leuk oefen project' zeg maar :')

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 18:12

Op het moment dat het gevaarlijk wordt, zou ik er idd mee stoppen. Als je dit nog een keer wilt proberen, zou ik de volgende keer echter wel een grondwerkstok meenemen en op het moment dat je paard je persoonlijke bubbel binnenkomt, daar duidelijk uitzetten. En als dat betekend dat het dier je aanvalt, oren in de nek en met tanden ontbloot aanvalt, mag je hem op dat moment raken waar je hem raken kunt. Paardje heeft duidelijk de eerste keer van je gewonnen. Had beter niet gebeurt, hier heeft ze van geleerd. En als je de volgende keer niet ingrijpt in een intensiteit die aankomt, gaat dit van kwaad tot erger.

Tipje voor de volgende keer. Paard aan touwhalster en leadrope vastnemen, en niet los mee gaan werken. Kun je het hoofd naar je toehalen als madam denkt zich om te draaien en je op twee achterbenen te trakteren. Kan ze je iig niet met de achterbenen raken. En two eyes is respect. Als je met het dier aan het werk gaat en je laat hem stilstaan, dan dient hij je met twee ogen aan te kijken. Al het andere is een teken van gebrek aan respect.

Veel wijsheid toegewenst.

nambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 18:25

Ik volg even.. (ben ook heel benieuwt hoe het morgen gaat).

Ik denk dat je dit inderdaad, zoals als sonja al zei, beter aan een proffessional kan over laten. Ik zou liever ook niet in het ziekenhuis belanden.

Voor morgen, zorg dat je altijd groot blijft. Buk nooit. Als je dat doet heb je grote kans dat je echt in het ziekenhuis beland. Verder hou het bij kleine dingetjes. Misschien nog kleiner dan je nu al gedaan hebt. Laat het paard los en blijf in eerste instantie staan waar je wilt staan. Na een tijdje ga je richting het paard en "claim' je de ruimte waar jij wil lopen. Dus niet specifiek naar het paard lopen, maar loop gewoon, je komt vanzelf het paard tegen. Blijf wel altijd op je hoeden! En ik zou er inderdaad altijd een zweep bij houden en mensen in de buurt, mocht het toch fout gaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 18:31

De oefening "plaatsje inpikken" en paard voor je opzij laten gaan, houdt in mijn ogen in dat het paard los is in de ruimte waar je met hem werkt. Dat houdt ook in dat het dier, dat zo te zien de neiging heeft om te trappen, dit ook kan doen als ze zich in haar leiderschap aangetast voelt. En dat is nu net een oefening die ik NIET mee zou nemen. Paard aan een touwhalster en leadrope vasthouden en hoofd naar je toehalen op momenten dat ze wil gaan trappen.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 18:37

Erg lastig..
Mijn paard was eerst ook geen lijderschap gewent en denderde zo langs me heen.
Ben gelukkig totaal niet bang waneer hij mij debaas probeerde te zijn met trappen en met de tanden ontblood op me af komt rennen. Bij mij werkte het om echt heel goed boos te worden, scheeuwen hande in de lucht en naar hem toe rennen. Hij was er snel klaar mee.. Heb ook meerdere keren aan de hand een zweep moeten gebruiken om het echt op zn plek te zetten. Misschien is het een idee om vanaf het begin gelijk de zweep en stem er goed bij te gebruiken en iedere keer als ze ook maar denkt dat het haar niet zint boos worden? Heel veel succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 18:39

Probleem is dat dit haar paard niet is. Wat zij er in een sessie in kan krijgen kan door de eigenaren 5 minuten later verpest worden als ze gewoon weer de kans krijgt om in haar oude patroon te vervallen.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 18:42

Cassidy schreef:
Probleem is dat dit haar paard niet is. Wat zij er in een sessie in kan krijgen kan door de eigenaren 5 minuten later verpest worden als ze gewoon weer de kans krijgt om in haar oude patroon te vervallen.

dat is inderdaad heel erg lastig, mischien kan ze eens oefenen met de eigenaar? Ik denk wel dat de pony op een gegevenmoment door heeft dat ze bij haar niet kan sollen, ookal heeft de eigenaar geen lijderschap..

nambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 18:49

Cassidy schreef:
De oefening "plaatsje inpikken" en paard voor je opzij laten gaan, houdt in mijn ogen in dat het paard los is in de ruimte waar je met hem werkt. Dat houdt ook in dat het dier, dat zo te zien de neiging heeft om te trappen, dit ook kan doen als ze zich in haar leiderschap aangetast voelt. En dat is nu net een oefening die ik NIET mee zou nemen. Paard aan een touwhalster en leadrope vasthouden en hoofd naar je toehalen op momenten dat ze wil gaan trappen.

Daar heb je zeker ook een heel goed punt. Maar zoals te lezen in het eerste voorval heeft ze dat gedaan, waar het paard op reageerde om via de voorkant aan te vallen. Dus eigenlijk is het gewoon een levensgevaarlijke situatie... Heel moeilijk, TS, maar ik had toch eieren voor mijn geld gekozen aangezien het niet je eigen paard is.
Laatst bijgewerkt door nambi op 18-06-13 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 18:50

Uiteindelijk moet de eigenaar met dit paard door een deur, en niet de ts. En dan idd, wat Sonja zegt, er zijn genoeg profs die hier hun brood mee verdienen, die kennis van zaken hebben, niet zo snel zich laten intimideren door een paard, en hopelijk verzekerd zijn als er echte brokken gebeuren.

Geen enkel paard is het waard om in een rolstoel, of sterker nog, een meter onder de graszoden voor te belanden. Echt geen enkel paard! Niet die van jezelf, en al helemaal niet die van een ander.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 18:52

nambi schreef:
Daar heb je zeker ook een heel goed punt. Maar zoals te lezen in het eerste voorval heeft ze dat gedaan, waar het paard op reageerde om via de voorkant aan te vallen.

Ik interpreteer de situatie als volgt: ts heeft het paard achterwaarts gezet omdat ze haar persoonlijke ruimte binnenkwam. Dat werd door het paard gezien als idd een aanval op het leiderschap, maar daar werd niet afdoende op gereageerd, de signalen werden geignoreerd oefening herhaalt, sterkere signalen nog steeds geignoreerd en dat resulteerde in een aanval.

Ts had de eerste keer bij dat lelijke gezicht paardlief al meteen een roei moeten geven. Met stok of leadrope.

Voorbeeld: Chris Cox met paard die bij eigenaar vanaf de grond en in het zadel recht overeind komt.

http://www.youtube.com/watch?v=kslW2MW_G4s

http://www.youtube.com/watch?v=R9IBHkrMpAc

Don't try this at home!