Paddock Paradise in aanbouw!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hinkewal

Paddock Paradise in aanbouw!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 17:43

Hallo Bokkertjes,

Ik loop al een poos rond met het idee dat een Paddock Paradise perfect zou zijn voor mijn paarden! Ze staan nu namelijk op de wei en het is altijd gedoe met paaltjes verzetten, strookbegrazing etc. Ik heb nog eens goed over de plannen nagedacht en wil over een week of 2 beginnen met de bouw...! Mijn PP zal niet volgens het PP-beleid worden gebouwd. Hierbij moet je namelijk een natuurlijke drinkwaterplek (poel) heuvel etc. Om voor jullie even de situatie te schetsen heb ik geprobeerd een goede plattegrond in paint te maken:

Afbeelding

Hier heb ik geprobeerd de situatie te schetsen. Het voorste stuk is ong 80 bij 50 meter. Met het stuk erachter kom je uit op een dikke hectare.

Afbeelding

Hierbij hoe het PP er uit moet komen te zien. Dit lijkt mij een mooie oplossing. De vierkantjes met V zijn voerbakken. Het vierkantje met W is de waterbak. Het gestreepte gedeelte is de track. Het grijs ingekleurde deel zijn de weilandjes.

Natuurlijk wil ik bij de 2 voerplaatsen extra ruimte maken. Dit is alleen een beetje lastig in te tekenen met paint :')

Ik heb nog een paar vragen waar ik nog geen antwoord op heb gevonden. Hoeveel paarden denken dat hier op kunnen? Wat vinden jullie van de indeling, en wat zouden jullie veranderen? Hoe groot moeten de weilandjes zijn? Hierbij denk ik zelf aan 10 bij 5 meter. Zo kan ik elke dag 1 of 2 weilandjes openmaken. Het is de bedoeling dat ze in elk weilandje een dag staan en dat het weilandje dan weer even rust krijgt zodat het gras weer goed kan aangroeien. Zo blijft het gras op een mooie lengte!)

Ik wil rond de voerbakken grindtegels plaatsen voor de natuurlijke slijtage van de hoeven. In de winter kan het hier nog best nat zijn. Daarom denk ik dat ik dan grindtegels in de track ga leggen zodat ze goed kunnen lopen. Op termijn wil ik dan nog ergens een heuvel plaatsen zodat ze ook in de winter lekker droog kunnen staan.

Ook zou ik dit plan in een goed programma willen uitwerken zodat ik precies weet hoeveel paaltjes etc ik nodig heb. Iemand hier nog tips voor?
Ik ga in dit toptic proberen vaak foto's van de aanleg te posten zodat jullie op de hoogte blijven! Tips zijn altijd welkom!!!
Laatst bijgewerkt door hinkewal op 12-06-13 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 17:45

Super voor je paardjes ,ik volg !
Maar ik snap de plattegrond niet helemaal, maar dat ligt vast aan mij :')

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 17:47

[***] schreef:
Super voor je paardjes ,ik volg !
Maar ik snap de plattegrond niet helemaal, maar dat ligt vast aan mij :')

Dat kan ook aan de samenwerking tussen mij en Paint liggen hoor :+ Als je een programma weet waar ik het beter in kan schetsen...

Edit ik zie nu ook dat ik de schuilstal ben vergeten in te tekenen. Dit zal ik nog even toevoegen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 17:50

Oh, weet niks anders dan Paint sorry :(:)
Maar die vierkante hokjes zijn dus stukken wei, en wat zijn de zwarte vegen er in?
Wat zijn de afmetingen trouwens ?

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 17:51

Hierbij nog met de schuilstal (links in het midden, het vierkantje):

Afbeelding

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 17:52

[***] schreef:
Oh, weet niks anders dan Paint sorry :(:)
Maar die vierkante hokjes zijn dus stukken wei, en wat zijn de zwarte vegen er in?
Wat zijn de afmetingen trouwens ?

Dat staat in de tekst eronder. Dit is om aan te geven dat dit de weilandjes worden :)

Hygge

Re: Paddock Paradise in aanbouw!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 18:07

Wat gaaf! Past helemaal bij jullie! Ontzettend veel succes met de bouw! :)

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 17:48

Vandaag heb ik de plattegrond helemaal uitgewerkt. Ik heb besloten dat er allemaal mini weilandjes van 5x5 meter komen. Zo kan ik 2 of 3 weilandjes per dag openzetten. Door elke dag weer andere weilandjes open te zetten blijft het gras lang en groeit het weer veel sneller aan! Zoals het er nu uitziet komen er 74 mini weilandjes!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 09:54

Dju, dat is een werk (en geld) om te omheinen. Ik zou zelf voor grotere landjes kiezen. Al snap ik jou redenatie ook wel.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 10:11

pol013 schreef:
Dju, dat is een werk (en geld) om te omheinen. Ik zou zelf voor grotere landjes kiezen. Al snap ik jou redenatie ook wel.

Dat is zo. Dit hebben wij ook overwogen. Maar door allemaal kleine landjes te maken heb je veel controle over wat je paard eet. Bovendien kan je elke dag een ander landje openstellen. Daardoor zal geen enkel landje (in de lente, zomer en herfst) helemaal kaalgegeten worden. Daardoor groeit het gras weer veel sneller. Qua kosten valt het reuze mee. Ik heb 120 paaltjes nodig. Lint is ook niet erg duur. Ik heb de optie om het handvatten op te zetten. Hier denk ik nog over na.

Paaltjes: 140.- (we zijn nog aan het kijken of we houten paaltjes willen, of kunststof. Deze zouden wel veel duurder worden maar dan heb je het in 1x goed.
Draad: 100.- (ik heb gekozen voor dun draad. Dit zien ze goed genoeg, en wanneer ze een keer in paniek door het draad gaan knapt het makkelijk en ligt mn paard niet open)
Handvatten (optioneel) 1,75 per stuk. 74 landjes dus zo'n 100.-

Totaal: 240/360.- ong. (dit is exclusief al het werk, maar dit heb ik er graag voorover!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 10:13

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 10:15

Leuk projectje! Waarom gebruik je geen simpele prikpaaltjes voor de weitjes? Om de kosten wat te drukken? Dat je bijvoorbeeld de buitenste rand van de wei met goede houten palen omheind, en dat daarbinnen afzet in kleinere stukjes met prikpaaltjes.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 10:21

BaileyMix schreef:
Leuk projectje! Waarom gebruik je geen simpele prikpaaltjes voor de weitjes? Om de kosten wat te drukken? Dat je bijvoorbeeld de buitenste rand van de wei met goede houten palen omheind, en dat daarbinnen afzet in kleinere stukjes met prikpaaltjes.

Hier hebben we ook over nagedacht. Het is hier met prikpaaltjes altijd het gehannes dat ze scheef gaan staan. Bovendien zijn prikpaaltjes hier ook algauw 1.50 per stuk. Paaltjes zijn dus goedkoper We willen het ook graag robuust en landelijk aanleggen. Hiervoor gebruiken we best grote (in de diameter) paaltjes.

We hikken er wel tegenaan dat het weiland wat we willen gebruiken op 30 tot 40 cm overal puin in de grond ligt. (van een oude boerderij) Voor de gezondheid van de paarden maakt dit niks uit, alleen met paaltjes slaan wordt dit wel lastig...

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 10:21

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 10:22

Daar heb je gelijk in ja, ze gaan maar al te vaak scheef staan := Tja hoe je dat zou moeten doen weet ik ook niet, lastig...

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 10:23

@baileymix inderdaad, en wanneer die paaltjes te scheef staan moet je weer nieuwe kopen etc. Dan liever veel werk van de paaltjes in de grond en dan in een keer goed dan telkens weer dat gehannes :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 10:26

Wat me opvalt is dat alles in het midden zit: schuilstal, voerbakken, waterbak. Het doel is juist dat je paarden in beweging zijn omdat ze steeds op weg zijn naar iets waar ze naartoe willen. Nu is er bij jouw plan niets wat je paarden motiveert om de hele track te volgen. Dus zet alles zo ver mogelijk uit elkaar, verspreid over het pad. Wij hebben bij voorbeeld een track paddock in aanbouw, in de vorm van een 8, met op de ene lus de hooinetten en aan het einde van de andere lus de waterbak. Dan MOETEN ze lopen, en dat is ook het doel.

Daarnaast kun je misschien even aan een modje vragen om de titel te veranderen, Paddock Paradise is een beschermd begrip. Je geeft zelf al aan dat je niet de richtlijnen volgt. Het is mooi wat je aan het bouwen bent en het is zeker een verbetering ten opzichte van wat je had maar het is geen paddock paradise. Je mag het dus ook niet zo noemen ;)

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 10:29

Zo, dat is een mooi plan!

Wij hebben onze wei 1,5 jaar geleden opnieuw laten omheinen met schrikdraad (dikke draad) en houten palen. Onze palen kosten 10euro per paal (gewone normale paal van 12cm dik en 2,5 meter lang, zo'n dingen kosten gewoon zoveel geld) en draad was ook niet goedkoop. Wij zijn dus een X keer 1000 euro kwijt geweest. Als jij het kan voor 350euro valt m'n mond er van open :oo . Je neemt toch geïmpregneerd hout? Hoe kan dat 1 euro per paal kosten? Hoe dik zijn de palen dan? En hoe dik is je draad? Ze zien het wel, maar de mijne breken zo'n omheining af in no time (ervaringsdeskundige :+ ).
Ik ga je project wel even volgen :)

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 10:30

Koper schreef:
Wat me opvalt is dat alles in het midden zit: schuilstal, voerbakken, waterbak. Het doel is juist dat je paarden in beweging zijn omdat ze steeds op weg zijn naar iets waar ze naartoe willen. Nu is er bij jouw plan niets wat je paarden motiveert om de hele track te volgen. Dus zet alles zo ver mogelijk uit elkaar, verspreid over het pad. Wij hebben bij voorbeeld een track paddock in aanbouw, in de vorm van een 8, met op de ene lus de hooinetten en aan het einde van de andere lus de waterbak. Dan MOETEN ze lopen, en dat is ook het doel.

Daarnaast kun je misschien even aan een modje vragen om de titel te veranderen, Paddock Paradise is een beschermd begrip. Je geeft zelf al aan dat je niet de richtlijnen volgt. Het is mooi wat je aan het bouwen bent maar het is geen paddock paradise. Je mag het dus ook niet zo noemen ;)

De indeling is inmiddels ook alweer veranderd. Ik zal binnenkort foto posten van de plattegrond op schaal. In principe is het wel een paddock paradise in aanbouw hoor, maar we doen alles in stapjes. Eerst gewoon de omheining, weilandjes, voederplaats voor kuil met net erover en aan de andere kant slowfeeders waar echt hooi in kan, en weer aan de andere kant de watervoorziening. Op termijn willen we wel graag een heuvel en een poel creëren. Er staat nu al een schuilstalletje, maar deze is wel veel te klein voor 4-5 paarden. Dit wordt dus ook veranderd, maar alles in stapjes :)

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 10:33

Ine23 schreef:
Zo, dat is een mooi plan!

Wij hebben onze wei 1,5 jaar geleden opnieuw laten omheinen met schrikdraad (dikke draad) en houten palen. Onze palen kosten 10euro per paal (gewone normale paal van 12cm dik en 2,5 meter lang, zo'n dingen kosten gewoon zoveel geld) en draad was ook niet goedkoop. Wij zijn dus een X keer 1000 euro kwijt geweest. Als jij het kan voor 350euro valt m'n mond er van open :oo . Je neemt toch geïmpregneerd hout? Hoe kan dat 1 euro per paal kosten? Hoe dik zijn de palen dan? En hoe dik is je draad? Ze zien het wel, maar de mijne breken zo'n omheining af in no time (ervaringsdeskundige :+ ).
Ik ga je project wel even volgen :)

Het verschil zit er al in dat jij palen hebt van 2,5 meter. Die kan ik ook niet voor 1.- krijgen!!! Die kon ik voor 7.- per paal krijgen. Ik heb paarden met veel respect voor draad. Daarom wil ik paaltjes van 1.30. Op 1 meter hang ik het draad op. Dit moet genoeg zijn. Ze gaan er zowieso niet overheen. Ik doe nu aan strookbegrazing met 1 lint op 1 meter hoogte, en dit gaat ook prima. Daarnaast kan je bij groothandels prima draad kopen voor weinig geld (wel heel veel, maar we hebben 8ha om ons huis heen en pachten ook nog 5 dus dat komt wel goed :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 10:34

Oh okee, ben benieuwd naar hoe het gaat worden. Je schreef ook al over verschillende ondergronden, dat is prima. Bedenk wel dat één van de grondbeginselen van Paddock Paradise is dat paarden geen gras eten. Ben benieuwd hoe je dat dan gaat inpassen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 10:38

Leuk idee TS! (en wat een RUIMTE!)
Wat betreft een geschikt programma, Google sketchup is een simpel programma en makkelijk te downloaden. Erg overzichtelijk vind ik zelf! Misschien een idee om het e.e.a. mee te 'schetsen'!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 10:40

Waarom eten paarden geen gras?????

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 10:41

Koper schreef:
Oh okee, ben benieuwd naar hoe het gaat worden. Je schreef ook al over verschillende ondergronden, dat is prima. Bedenk wel dat één van de grondbeginselen van Paddock Paradise is dat paarden geen gras eten. Ben benieuwd hoe je dat dan gaat inpassen.

Het weiland waar het wordt gebouwd is momenteel helemaal kaal. (schapen hebben er net op gelopen) Wanneer we de track hebben aangelegd is kunnen ze er dus gelijk in. Ik wil mijn paarden wel gras geven, maar heel gecontroleerd. Ik stel een paar uur per dag 2 of 3 weilandjes open (afhankelijk hoeveel paarden erin lopen) en laat ze dan eten. Na een paar uur gaan de weilandjes weer dicht. Dan krijgen ze hooi. In de winter willen we ze via zo'n grote overkapte bak een kuilbaal geven. Hier doen we 2 netten overheen zodat ze er lekker lang over doen. Hier hebben ze bijna de hele dag toegang tot. (afhankelijk hoe het gaat met hoeveelheden die ze eten)

Ik ben ook heel benieuwd wat het wordt! We doen ook eerst een klein stukje om te kijken hoe het werkt voordat we meer gaan doen! We willen zowieso bij de voerbak grindtegels neerleggen. In de winter krijgen ze een klein stuk waar we ook grindtegels neerleggen. Ook willen we een stuk met van dat ronde grind maken voor de hoeven, maar dit ook weer op termijn!

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 10:42

LoveUggs schreef:
Leuk idee TS! (en wat een RUIMTE!)
Wat betreft een geschikt programma, Google sketchup is een simpel programma en makkelijk te downloaden. Erg overzichtelijk vind ik zelf! Misschien een idee om het e.e.a. mee te 'schetsen'!

Ik heb google sketchup gedownload (om dit ook te schetsen) maar ik kan er geen wijs uit worden. Ik heb geen idee hoe ik daarmee om moet gaan. Ik zal vanmiddag even mijn plattegrondje inscannen, dan kunnen jullie meekijken en evt. nog tips geven. Je moet het namelijk in 1x goed aanleggen!

@ dinopino, ze krijgen wel gras hoor, maar gecontroleerde hoeveelheden :)