[AR] Steigeren voor de wagen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lies_sparkle

Steigeren voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 14:07

Hallo,

Graag zou ik jullie het volgende dilemma voorstellen:
Ik heb een ongelooflijk leuke pony,
Hij loopt nu een halfjaar voor de wagen en is extreem voorwaarts.
Dit leidt ertoe als ik stil moet staan dat hij dan omhoog komt.
Natuurlijk zorgt zo'n actie voor levensgevaarlijke situaties.
Ditzelfde prbleem komt ook voor met het rijden maar is dan veel minder erg.
Het gebeurt alleen als hij op commando moet halthouden.
De dierenarts + tandarts + hoefsmid hebben hem gecontroleerd en er is geen duidelijk aanwijsbare reden geonden.
Ook is het tuig aangepast.
Verder met het rijden e.d. totaal geen problemen....
Ik zou dit graag oplossen op een 'paardvriendelijke' manier.
Dus geen flesjes, eieren, zwepen op zijn hoofd slaan want ik ben van mening dat je dan nog veel gevaarlijkere situaties krijgt.

Mvrgr, Lisa

Eline_S_S

Re: Steigeren voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:11

Ik heb hier geen verstand van maar mischien kun je er iemand naar laten staan die hem vast houd bij het halthouden. Als hij niet om hoog is gekomen belonen.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 14:16

Eline_S_S schreef:
Ik heb hier geen verstand van maar mischien kun je er iemand naar laten staan die hem vast houd bij het halthouden. Als hij niet om hoog is gekomen belonen.

Bedankt voor je tip maardat hebben we al geprobeerd.
Het probleem is puur het alleen stilstaan voor de wagen.
En dan helemaal als hij net begint met werken aangezien hij dan nog goed fris is.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:20

Het is echt als ie stil staat?
Niet als hij stil staat en jij weer het commando geeft om voorwaarts te mogen?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 15:08

Just_Sannee schreef:
Het is echt als ie stil staat?
Niet als hij stil staat en jij weer het commando geeft om voorwaarts te mogen?

Nee, echt op het moment dat hij stil moet staan.
Voorwaarts stappen is totaal geen probleem

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 15:10

Misschien kun je in de bak of weide oefenen dat hij toch echt moet luisteren ook lange lijnen werk kan misschien nuttig zijn.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 15:12

Ostra schreef:
Misschien kun je in de bak of weide oefenen dat hij toch echt moet luisteren ook lange lijnen werk kan misschien nuttig zijn.

Bak en weide is hetzelfde probleem.
Lange lijnenwerk is geen probleem, daar loopt hij keurig voor :)
Het is echt voor de kar of onder het zadel

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 15:14

Ik lees even mee, ik heb een soortgelijk probleem met mijn shet. Zij heeft 1 keer heel zwaar moeten wegtrekken vanuit stilstand en sindsdien wil ze niet meer halthouden... Alsof ze weet dat dat zwaar is...
Aan de lange lijnen (met compleet tuig) en aan de hand geen probleem...

Ik hoop dat er iemand is met de oplossing!

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 15:18

Ik bedoelde dat je dan in de weide of bak oefent met stilstaan, zodat je geen gevaarlijke situaties op de weg veroorzaakt. Gewoon consequent op jou hulp stilstaan, eerst kort dan uitbouwen ik weet niet tot hoe hoog je paard opgeleid is maar wissel het halthouden ook eens af met achterwaards of bijv vanuit draf halthouden. Wanner hij steigert ohz rustig omtrekken, gaat hij te hoog dan kun je het misschien beter aan een professional overlaten.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 15:40

Achterwaarts is ook geen probleem :)
Alle basisgangen en verruimingen zitten erop.
Onder het zadel wordt hij amper bereden dus het gaat echt om een oplossing voor de kar :)

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 16:07

Hij doet het dus altijd wanneer hij moet halthouden. Of is het in het begin heftiger dan aan het einde van de rit?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 16:16

Eerst longeren?
Als je paard gaat steigeren/bokken omdat ie niet stil wil staan tijdens het rijden of gewoon te fris is, doe je dat ook, dus ik zie niet in waarom dat met mennen niet hoeft te gebeuren.. Ik zou echt eens kijken of het helpt wanneer ie zn ergste energie een beetje kwijt is..

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 16:52

Wellicht kun je alvast een stukje wijzer worden met soortgelijke topics over steigeren uit de FAQ

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 17:01

tallechie schreef:
Hij doet het dus altijd wanneer hij moet halthouden. Of is het in het begin heftiger dan aan het einde van de rit?

Hetbegin is inderdaad erger.
Longeren ga ik eens proberen.
Bedankt gem voor je tips, maar die heb ik allemaal al doorgespit ;)

Saab99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 17:04

osteopate al geprobeerd?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 17:06

Saab99 schreef:
osteopate al geprobeerd?

Fysio is geweest, pony is onderzocht op blokkades, niks gevonden.
Nogmaals pony is kerngezond en het probleem richt zich bijna alleen op het mennen.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 17:08

Die van mij wil in het begin ook slecht stil staan. Ik ga dus altijd eerst rijden, (draf) en zodra hij rustig is ga ik stappen en halthouden. Ik heb het voordeel dat ik eerst in de wei of de bak kan rijden. Daarna is hij nog onrustig met stilstaan, maar wordt wel beter.

Tijdens het rijden laat ik hem regelmatig halthouden, ik probeer dit steeds langer te doen, maar zodra ik merk dat hij weg wil ben ik hem een slagje voor en laat hem weg stappen of draven. Zodra hij moe is of weet dat hij klaar is kan hij namelijk heel goed stilstaan, dus tussen door moet hij dat ook gewoon kunnen.

Maar met veel oefenen en veel geduld moet het een stuk beter gaan.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 17:09

Bedankt voor ej goede tips! :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 20:14

Heb op mijn werk een paard die dat deed en ben (zij het dat het wel even een tijdje heeft geduurd met flink wat geduld) continue op dezelfde wijze gaan vragen. Als ik het ferm zei (HO!), dan werkte dat niet (werd hij nerveus van). Bij hem werkte "En hooooooooooooo maar" goed, waarbij het hoooooooo naar beneden ging in toon. Daarbij een korte ophouding met de leidsels (en meteen ontspannen bij reactie) en licht bijgeremd (dus niet vol erop) om een abrupte halthouding c.q. klap van de menwagen in de broek te voorkomen. Hij kon lange tijd ook niet stilstaan en dat heb ik echt moeten uitbouwen van "een fractie van een seconde" naar steeds een tel langer. Als ik te ferm met de leidsels was (lees: hij ging echt door alles heen), dan bouwde hij spanning op die er later uit explodeerde: steigeren, zich in het tuig gooien en keihard er vandoor gaan. Nu was dit wel een extreem geval en heeft het langer dan normaal geduurd voor hij helemaal vertrouwd was. Uiteindelijk kon hij op veel plekken langere tijd stilstaan: bij stoplichten, op bruggen, etc. en inmiddels is het zo goed als helemaal geen probleem meer. Dit werkte dus voor dit paard. Bij het ene paard vergt het wat meer geduld dan bij de ander en het is echt per paard verschillend hoe ermee om te gaan. Ik kan je dus niet een eenduidige oplossing geven, daar het in elke situatie anders is. Hopelijk zit er tussen alle tips iets wat voor jouw paardje helpt! ;)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 12:10

Bedankt voor je goede tip.
Vooral de tip van je rem is super.
Ik heb hiervoor een ongeremde kar gehad en ben er achter gekomen dat de kar hem altijd een druk tegen zijn billen gaf bij het stil gaan staan.
Vandaar dat hij er zo'n hekel aan had.
Ik hield hem een beetje tegen met de teugels en hij heeft geen andere oplossing gezien dan omhoog komen.
Nu ik bijrem en er rustig de tijd voor neem gaat het geweldig :)
Dankjulliewel, problem solved! :)

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 08:10

hoi, weet niet of je probleem inmiddels met de tips op het topic al opgelost is?
Ik zie een Parelli-onderschrift staan, wellicht doe je iets met NH? Bij Parelli is het namelijk een oefening om je paard ontspannen stil te laten staan (friendly game) terwijl je hem aanraakt. Wellicht is het mogelijk dit uit te breiden naar het ontspannen stilstaan voor de wagen?
tuig op, aaien en ontspannen, inspannen, aaien en wachten tot hij ontspant, op de wagen gaan zitten, en je groom laten aaien tot hij ontspant, etc.
vanaf de wagen kun je zelf aaien met je zweep tot hij ontspant. Zo kun je hem leren dat "stilstaan" eigenlijk "beloning-ontspanning" betekent. Wellicht dat hij dan beter stilstaat.

lacuna

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 11:40

Dankjewel voor je tip.
Met dit soort oefeningen zijn we ook constant bezig en dat werkt prima.
Ook een vriendelijk woord is voor hem al heel fijn :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 04:16

Mijn pony deed dit ook, bleek dat hij steeds z'n tong over het bit gooide

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 10:20

Dat doet ie van mij niet ;)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 12:59

Als druk van de broek de oorzaak is moet ie daar maar gewoon mee leren omgaan lijkt mij.

Nouja mijn pony doet het ook. Met inspannen geen problemen met stilstaan, maar als hij eenmaal is vertrokken en je wil dan weer (binnen paar meter van vertrek) stil staan; dan komt meneer omhoog. Best hoog ook soms. Hij wil gewoon lopen en niet stil staan en het is nogal een dominant karaktertje.

Ik blijf gewoon rustig poging doen tot halthouden totdat hij ook werkelijk (al is het een paar tellen) stil staat. Dan meteen wegstappen. Als je eenmaal stukje gedraafd hebt is het weg. Longeren van te voren helpt ook, maar ik vindt dat ie gewoon moet luisteren; en moet zeggen dat hij het al steeds minder cq bijna niet meer doet de laatste tijd.