Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Ibbel schreef:Ik zou me om de hoeven niet zo druk maken.
Hoe oud is de pony? Met een 3-jarige die net 1,5 maand voor de kar staat zou ik het echt niet doen. Daar zou ik trouwens ook niet dagelijks 30-40 minuten mee mennen
Hou even in de gaten dat 15 km 3 uur stappen is. En je zult er met af en toe een drafje niet al te veel tijd van af kunnen snoepen, want je moet misschien ook weer af en toe wachten met wegen oversteken etc., dus je mag best op 2,5 uur rekenen. Ik vind dat nogal een verschil met ritjes van 30-40 minuten tot nu toe...
Shenavallie schreef:Dat vind ik zelf overvragen. De jonge, onontwikkelde spieren en gewrichten moeten tijd krijgen om te herstellen na een dag werken. Dat is het gevaar van een brave pony: men wil meteen meer... Op (de lange) termijn komen daar alleen maar (lichamelijke) problemen van en mogelijk zelfs verzet. 50% Bergafwaarts is al helemaal een belasting voor de gewrichten (rem je wel bij????). Ik wil je niet aanvallen, maar wat je schrijft vind ik niet goed klinken. Gun het beestje de tijd om uit te groeien en laat hem 2 tot hooguit 3 keer per week zo'n 20 minuten tot 30 minuten voor het karretje stappen en een stukje draven op gelijke, verharde weg of 20 minuten op zand (bak, bos, maakt niet uit). Voor de pezen en gewrichten is een zachte ondergrond het beste. Over een half jaar kun je de tijd wat gaan uitrekken met 10 minuten. Op andere dagen kun je hem lekker poetsen of met hem spelen en hem verder zijn gang laten gaan. Als je in ieder geval na een dagje mennen maar een dagje "rust" inbouwt. Naast dat het lichamelijk beter is voor je pony om niet te overvragen, hou je het ook leuk voor het diertje. Niets saaier dan elke dag hetzelfde moeten doen.
Shetter schreef:Ik heb vervoer om hem te verhuizen. Maar ik dacht dat ik het misschien zo ook kon doen dan hadden we er beiden misschien nog iets aan? Gisteren hebben we ook gemend dat betekend dat we drie dagen achter elkaar gemend hebben, maar de dinsdag was dat een rit van 20 minuten, de woensdag was het vrij zwaar en zijn we echt door het bos uit gegaan en gisteren heel even door het bos en zo door naar de weg terug waar 50% bergaf was ...