aan de teugel laten lopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bracha013

aan de teugel laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 21:16

hee, ik had een vraag
wat moet je doen als je paard niet goed aan de teugel blijft lopen?
want mijn paard die gaat altijd heel erg met zijn hoofd schudden als ik het probeer
en eentje lukt het niet eens die houd zijn hoofd heel de tijd omhoog, ik heb ook al stieken geprobeerd maar dan helpt ook niet veel.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:19

Zo te horen snap jij het idee van aan de teugel niet helemaal. Hoe laat je hem aan de teugel lopen? :)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:22

Mag ik vragen hoe je dit precies aanpakt? Het klinkt namelijk alsof je je paard de krul in probeert te trekken. Dat gaat dus inderdaad niet werken.

bracha013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 21:25

ik zorg dat die ontspanne is en ik speel dan beetje met mijn handen zegmaar en ik geef beenhulpen dat die wel vooruit blijft lopen. en met je teugels gewoon soms iets vaster en soms losser. maar hij gaat nooit met zijn hoofd echt ver naar beneden.
ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen wat ik doe haha :x
nee ik probeer me paard echt niet in de krul te trekken, ik doe het steeds maar een klein stukje proberen en als hij zo gaat doen dan stop ik al met opbouwen zegmaar

vosjevos

Re: aan de teugel laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:30

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:33

Misschien kan het paard het niet? In iedergeval omdat er rijtechnisch iets niet goed gaat (laat ik aan andere bokkers over) maar misschien zijn er ook nog andere dingen die ongemak veroorzaken zoals het zadel, etc. Hoe loopt het paard als hij aan de longe is of gewoon los loopt?

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:35

Ik neem even snel aan dat jij de volgende manier gebruikt om je paard 'aan de teugel' te krijgen:
Kneepjes, lings rechts trekken of handen laag en vast zetten. Even een uitlegje:

Dat is niet de manier. Aan de teugel is namelijk niet iets wat je beheerst. Het komt ook zeker niet door alleen kneepjes. Aan de teugel is namelijk een beloning van goed werk met je paard. Een paard gaat goed aan de teugel als hij lekker voorwaarts, gebruikt zijn achterhand (kont en achterbenen) en rug goed en brengt zijn benen goed onder. Als het dier dan ontspant, laat het zijn hoofd wat zakken, loopt hij wat opwaarts (het paard lijkt iets naar boven te lopen.) dan komt er een licht boogje in de hals. Als jij het paard aan de teugel wilt laten lopen door kneepjes, lijkt het alsof hij echt aan de teugel loopt, in werkelijkheid, drukt het paard zijn rug weg (pijnlijk, en slecht voor de rug) en krijgt een knikje in de hals (valse knik). Dat heeft niks met goed rijden te maken en is alleen maar erg pijnlijk (het paard buigt zijn hoofd ook om de pij te ontwijken!) aangezien je paard en rugklachten en een zere mond heeft. Stop hier dus alsjeblieft mee en ga in plaats daar van gewoon goed proberen te rijden, rijd veel overgangen en figuren en heb gewoon plezier. Dan komt het vanzelf goed. Vraag ook hulp een goede instructeur (juf/meester) die je de goede kant op kan helpen.

Voor een uitgebreidere infromatie: http://www.aandeteugel.nl

interessante linkjes:
http://www.bokt.nl/wiki/Aan_de_teugel
[RT-D] [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V
http://www.bokt.nl/wiki/Aanleuning
En zou je volgende keer misschien de zoekfunctie willen gebruiken? Dit is namelijk al het zoveelste topic met dit onderwerp.

Succes!
Vragen zijn altijd welkom natuurlijk. :D
Laatst bijgewerkt door hannah41 op 04-06-13 21:38, in het totaal 5 keer bewerkt

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:36

Spelen met je teugels om hem aan de teugel te krijgen is niet hem ontspannen laten lopen. Dat is druk uitoefenen op zijn mond waardoor hij zijn hoofd krult om dit te verminderen. Hij ontwijkt de pijn.

bracha013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 21:40

ik heb al een instructeur en die heeft mij het zo geleerd. en dat jullie zeggen dat ik mijn paard pijn wil doen ofzo, vind ik niet kloppen want ik wil dat echt niet doen hoor.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:41

Hmm de bovenstaande mensen hebben gelijk, als jij je instructeur wilt geloven moet je dat lekker doen joh! Het boeit je dus niet dat jij je paard zo dwingt om in een krul te lopen omdat hij anders nog meer pijn heeft!

ga vooral zo door. :roll:

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:42

Ik geloof dat niemand zegt dat je je paard pijn WILT doen, maar dat je het we doet. Helaas is het tegenwoordig in om aan de teugel met pijn voor je paard aan te leren. Zo leren veel instructeurs het je dus ook. Als jij het zo wil prima, maar dit is niet de manier.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:44

Het kan inderdaad kloppen, veel instructeurs leren dit helaas verkeerd aan. Daar geef ik ook als tip om misschien een andere zoeken. Je wil je pony natuurlijk niet expres doen, maar je doet je pony toch echt wel pijn. Lees je mijn uitleg even? :)
En mensen wees even aardig, haar instructeur is fout niet zij.

bracha013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 21:45

MarlindeRooz schreef:
Hmm de bovenstaande mensen hebben gelijk, als jij je instructeur wilt geloven moet je dat lekker doen joh! Het boeit je dus niet dat jij je paard zo dwingt om in een krul te lopen omdat hij anders nog meer pijn heeft!

ga vooral zo door. :roll:

het boeit mij niks zeg je? lees het vorige bericht..

bracha013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 21:47

hannah41 schreef:
Het kan inderdaad kloppen, veel instructeurs leren dit helaas verkeerd aan. Daar geef ik ook als tip om misschien een andere zoeken. Je wil je pony natuurlijk niet expres doen, maar je doet je pony toch echt wel pijn. Lees je mijn uitleg even? :)
En mensen wees even aardig, haar instructeur is fout niet zij.

okee dankjewel! ja ik heb t al gelezen en ik ga er de volgende keer mee aan de slag!
ik wist dat eerst niet omdat mij instructeur het mij dus zo leerde en zei dat dat de juiste manier was.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:49

Goed dat je er mee bezig gaat! Je klinkt niet als iemand die je pony expres pijn wil doen. Heel veel succes en je weet dat mijn pb-box open staat voor je vragen.

bracha013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 21:51

hannah41 schreef:
Goed dat je er mee bezig gaat! Je klinkt niet als iemand die je pony expres pijn wil doen. Heel veel succes en je weet dat mijn pb-box open staat voor je vragen.

nee en dat wil ik ook echt niet! ik wil het beste voor me paard.
okee dankjewel!

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:51

hannah41 schreef:

denk dat bijna niemand dat toch wil? .......... :D

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:52

Als je het paard echt geen pijn wilt doen, verdiep je er dan in.
Dan zal je zien dat je met zagen en trekken het paard wel pijn doet.

Stel dat jij het paard bent. Zou jij je dan goed kunnen ontspannen met een metalen ding in je mond die de hele tijd opnieuw in je gehemelte prikt, heen en weer gaat en je mondhoeken kapot maakt? Wat doe je dan? Dan zorg je dat je geen pijn meer hebt. Dus je gaat staken dmv je hoofd omhoog en schudden, of je gaat naar beneden zodat je minder pijn in je mond hebt.
En dan ga je hem ook nog drijven. Als je pech hebt, ziet hij straks als enige uitweg om omhoog te komen: steigeren dus.

Niet elke instructeur geeft op de goede manier les. *spreekt uit ervaring* Ga nadenken of je wel op deze manier wilt rijden. Een paard dwingen om z'n hoofd omlaag te doen.
Ik zeg niet wat goed of fout is, zolang je het paard er niet mee in de weg zit. (wat je dus wel doet met zagen en trekken). Ik wil ook niet zeggen dat een bit slecht is.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:52

JustMyZtje schreef:
hannah41 schreef:

Dat zou je denken, maar ik ken er een paar die er zeker anders over denken. :(

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:53

Maar wat als een paard uit zich zelf bitloos aan de teugel loopt dat doet mijn paard namelijk komt dat dan uit ontspannong of wat en laat hij dan ook zijn rug los?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:54

JustMyZtje schreef:
hannah41 schreef:

Toch wel, als je sommige mensen ziet rijden := die zien een paard niet als levend wezen, maar als een 1 of andere machine die geen pijn kent...

bracha013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 21:55

ik ben ook al eerst van manege overgestapt omdat ze op mijn eerste manege niet het beste wouden voor de paarden maar gewoon zoveel mogelijk geld wilde verdienen.
maar bedankt @hannah41 voor je uitleg, want nu weet ik dus wel hoe het moet.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:56

othelloster:
Bit of bitloos maakt geen verschil. Jij voelt zelf het beste of hij ontspant, als je goede voorwaartse drang voelt en hij daarbij zijn hals buigt (zonder dat je daar kneepjes voor gegeven hebt) dan zit je waarschijnlijk goed. :D
Laatst bijgewerkt door hannah41 op 04-06-13 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:56

Friemellen met je handen is helemaal niet verkeerd! Zo kun je het paard ook vriendelijk vragen om nageeflijk te worden. Maar dit moet geen gezaag en trekwerk worden, moet met beleid. Als ik dit met mijn paard doe nadat ik flink heb losgereden laat ze makkelijker los. Zodra ze dat doet beloon ik haar door niet door te vragen maar juist te ontspannen, zij blijft dan zo lopen. Dus ze ontspant wel degelijk.

Vooral in het begin had ze hier moeite mee, maar dus hoef ik maar twee tellen te friemelen en ze laat al los. Dit is geen pijn hoor, want de oren staan er mooi op.
Laatst bijgewerkt door jst_lyske op 04-06-13 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Edisons

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:58

Goed dat je het wil veranderen, kijk even in het centrale topic. Wel zou ik even kijken of je echt zo'n goede instructeur hebt, want met trekken je paard aan de teugel rijden is natuurlijk absoluut niet de bedoeling.