Zonder zadel op fries help

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

x_Kimberlyxx

Zonder zadel op fries help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 14:07

Ik hoop dat m,n bericht goed staat..

Ik rijd dus sinds kort een fries en wilde hem ook graag zonder zadel rijden. Ik heb altijd veel zonder zadel gereden op verschillende paarden (Shetlander, Arabier, NewForest, Haflinger, Welsh en nog meer). Ik had er zover ik het me kan herinneren nooit moeite mee en kan ook zonder zadel springen.
Nou ik dus op mijn nieuwe Friese vriend, dat valt me toch zwaar tegen :D . Stap ging goed, maar draf. Ik zat niet echt in evenwicht en stuiterde gewoon op en neer.
Weet iemand misschien hoe dit ineens kan komen? En wat ik eraan kan doen beter te zitten? :)

arizonagreen

Re: Zonder zadel op fries help

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:09

oefenen, oefenen, oefenen, en gewoon net zo zitten al op ieder ander paard, meer kan je eigenlijk niet doen. :P

jorika1986

Een fries loopt heel anders dan de andere rassen die jij genoemd hebt. Een fries gooid heel hoog op en zal daarom nooit makkelijk zonder zadel te rijden zijn.

Iris92

Oefening baart kunst? Misschien moet je nog wennen aan de gangen van de fries zonder zadel?

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 14:11

Dat zal het dan wel zijn: oefenen :). Hij gooit idd heel hoog op.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:11

jorika1986 schreef:
Een fries loopt heel anders dan de andere rassen die jij genoemd hebt. Een fries gooid heel hoog op en zal daarom nooit makkelijk zonder zadel te rijden zijn.

Nooit makkelijk? Ik zit op friezen toch echt even makkelijk zonder zadel dan op ieder ander paard hoor. :+

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:13

arizonagreen schreef:
jorika1986 schreef:

Nooit makkelijk? Ik zit op friezen toch echt even makkelijk zonder zadel dan op ieder ander paard hoor. :+

Ik ook...

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 14:14

Haha dan is er nog hoop :p

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:16

Komt vast allemaal goed! Gewoon lekker oefenen, je hoeft toch niet gelijk te galoperen :P

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:17

Friezen gooien inderdaad hoog op.
Probeer het eerst eens in het zadel maar dan zonder beugels. Heb je toch meer grip als zonder zadel.
Ik heb voorheen ook op Friezen gereden en ik kon bij vrijwel allemaal netjes in het zadel blijven plakken. Zonder zadel reed ik niet omdat ik er daar niet op kon komen met een bakrand of een krukje.

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 14:47

Haha dat ik daar zelf niet aan gedacht heb, gewoon zonder beugels om te oefenen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:47

Ik denk dat je Fries zijn rug vastzet, dat doen ze van nature gemakkelijk door hun hoge halsaanzetting.
Kijk of je hem met de hals aanzienlijk lager geplaatst kunt rijden.
Mogelijk vindt hij het ook een beetje eng dat je zonder zadel op zijn blote rug zit en spant zich daarom wat.

Bellabeerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 17:41

Je kan voor de stevigheid een longeersingel pakken en een dekje op de rug vastzetten. Op deze manier glij je minder op de rug en zit je misschien wat steviger terwijl je je paard rijd. Probeer je paard rustig te laten draven en ook goed ontspannen rijden. Zodra je paard zijn rug vastzet is het sowieso lastig om goed te blijven zitten.

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 19:22

Ik weet niet of hij z,n rug vast zet ik ga in ieder geval oefenen, eerst zonder beugel en dan met alleen dekje denk ik. Kunnen we er ook allebei aan wennen :)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 19:24

jorika1986 schreef:

nou mijn fries niet hoor, die zit heerlijk zonder zadel en is heel gelijkmatig.

Een barebackpad kan je ook helpen, helemaal als de bovenkant van suede is en je een rijbroek met lederen zitvlak hebt, dan kleef je als het ware aan de pad.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 19:26

x_Kimberlyxx schreef:
Ik weet niet of hij z,n rug vast zet ik ga in ieder geval oefenen, eerst zonder beugel en dan met alleen dekje denk ik. Kunnen we er ook allebei aan wennen :)

dan moet je wel zeker een longeersingel gebruiken, want met een dekje alleen glij je heel gemakkelijk weg! veel plezier en succes ermee!

Tazziexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 19:27

Verschilt per Fries hoe hoog die opgooit, maar inderdaad oefenen oefenen oefenen oefenen oefenen.

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 19:30

Ik heb ook een Fries gereden, die gooit ook best hoog op. Na veel oefenen kon ik in het zadel doorzitten, maar zonder zadel vind ik het veel makkelijker! Dat lukte vanaf het begin al best goed. Gewoon veel oefenen! Succes!

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 20:37

Haha bedankt iedereen!

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:18

Zoals hierboven al gezegd heel veel oefenen,
Ik ben er in het begin heel vaak afgestuiterd, maar uiteindelijk zat ik zonder handen (die had ik opzij gespreid) en zonder zadel te galoperen,
Lekker doorzetten en als je nog tips nidig hebt mag je altijd een pb sturen :)

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:20

haal eerst is de beugels van je zadel af en ga dan rijden. Doe dit net zolang totdat je stabiel zit en daarna als het mogelijk is met dekje en voltigeerbeugel, gaat dit goed gaat ga je op de blote rug :j

claylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:35

sommige friezen zijn best groot en nemen dan ook grotere stappen wat je meestal wel voelt as je zonder zadel rijdt. probeer anders eerst te rijden zonder beugel, totdat je je evenwicht kunt houden. leun vooral veel naar achter dan maak je je zwaar en dan is het ook makkelijker voor jou om te blijven zitten.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:37

Niet te hard klemmen , als hij aandraaft je rust weer vinden , benen lang en meebewegen. Doe eerst alleen de rechte stukken draven. Zo rustig opbouwen. Touwtje om nek en aan vast houden helpt voor je vertrouwen.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 21:25

En...... Gaat het al beter?

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-13 21:45

Jaa ik heb heel veel zonder beugels geoefend en daarna zonder zadel gaat nu al veel beter, we moesten denk ik even aan elkaar wennen :) ik blijf oefenen bedankt iedereen voor alle tips !