[AR] Eerste officiele wedstrijd met tandem!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lienepien610

Eerste officiele wedstrijd met tandem!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 09:48

Ook ik mocht meerijden met de SGMW in Eefde/Gorssel. Na een aantal jaar enkelspan gestart, afgelopen jaar anderhalve oefenmarathon en een oefendag met het tandem geprobeerd. Dat liep toch best lekker, mijn grootste oefenpunt is het op tijd lussen pakken en blijven kijken naar de voorpony; ik kijk toch liever nog even of de wagen ook goed door de poort komt. Vanwege drukte op het werk heeft dit even stilgelegen, met m'n achterpony nog 2 indoor- D&V wedstrijdjes gereden, puur voor haar ervaring.

Meet mijn pony's:
Velvet, voorpony 18 jaar. Heeft meer van de wereld gezien als ik. Is zo ervaren dat je de training én de wedstrijd voor hem interessant moet houden, anders doet hij het niet. Vind de dressuur niets aan, bij de vaardigheid is het moeilijk hem van een poort af te houden (als hij er 1 ziet, móet hij erdoor). Marathon in enkelspan is geen succes, hij wil niet zo graag de wagen trekken. Heb 2 jaar met hem in enkelspan SGMW gereden.

Laphroaig (lees Lafroik), achterpony 8 jaar. Is net 2 jaar geleden beleerd. Werkt keihard voor je, doet super haar best. Je moet haar eerst netjes begroeten voor ze met je mee wil. Als ze je vertrouwd doet ze alles voor je. Heeft tot haar 6e in de Engelse heuvels gelopen. Beleerd in enkelspan, tweespan, vierspan en nu ook in tandem. Deze winter heeft ze 2 D&V wedstrijdjes gelopen, ik ben zuinig op haar.

Maar dan deze wedstrijd. Afgelopen weken alleen maar km's gemaakt over de weg met die ijskou, en 1x dressuur en 1x vaardigheid in het tandem. Voor de rest enkelspan. Ik ben nog nooit zo ontzettend zenuwachtig voor de dressuur geweest, wat idioot. Met het losrijden ging het wel aardig, tot Velvet het wel welletjes vond en er vaak schuinvoor ging lopen. Dat deed hij in de proef ook, dus ik moest er keihard aan werken om ze recht voor elkaar te houden. In het 2e onderdeel (slangenvolte) na de eerste boog raakte de streng van m'n voorpony los. 5 strafpunten. Toch met dezelfde concentratie door kunnen rijden, waarbij er hele mooie stukken waren maar waar er ook absoluut nog verbeterpunten waren. Toch best tevreden, maar er zit nog meer in...

Vaardigheid was ik ook al zo zenuwachtig voor. Ik snapte er niets van, normaal ben ik misselijk van de zenuwen voor de marathon! Ik bleef van te voren de vaardigheid maar verkennen. Ook nog net voordat de wedstrijd begon. Wist daardoor precies waar de moeilijke punten lagen, fijn gevoel geeft dat. Toch niet alle lijnen kunnen rijden zoals ik wilde, omdat Velvet het voortouw vaak nam. 1-2-3-4 lag in een volte, waarbij ik hem echt moest tegensturen.

Marathon was ontzettend gaaf, maar ook hard werken. Ik had totaal geen zenuwen (????). Velvet bleef de hele tijd achter mijn hand, liep niet op, waardoor constant de leidsels slap hingen. Lastig lussen maken op die manier. Tussen en net voor/in de hindernissen was het goed, liep ie goed aan, maar echt in de hindernissen kon ik er niets mee. Ben zo trots op Laphroaig! Zodra ik m'n handen naar voren deed, vloog ze weg! Vaak duwde ze Velvet aan waardoor hij toch ook mee moest.
Wat ik vooral gaaf vind, dat ik helemaal niet zo ver achter lag na de marathon. In 1 hindernis volgen we ( 5 tandems) elkaar in 5 seconden op! Iedereen net 1 sec later dan die ervoor, echt zo gaaf!!

Dressuur: 52,16 punten, met 5 strafpunten voor de streng is 57,16. 1e plaats.
Vaardigheid: foutloos en binnen de tijd. net 0,3 seconden achter de 1e. (NL kampioen van vorig jaar, rijd klasse 3)
Marathon: 7,8 punten achter op de nr 1. Ben zo dik tevreden.
Ging naar huis met de 2e plek bij de tandems en de 1e plek bij de Baader bokaal (beste lid van de menvereniging)!!

Dressuur:
Afbeelding

Vaardigheid:
Afbeelding
Afbeelding

Marathon:
Afbeelding

H1:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

H2:
Afbeelding
Afbeelding

H3:
(Hier pakt Velvet dus op de goede manier aan)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

H4:
Afbeelding

H5:
Afbeelding

sasika

Re: Eerste officiele wedstrijd met tandem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 11:34

Onwij gaaf

ziet er super uit en wat een mooie combinatie heb je zo!!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 11:36

Gaaf zeg!

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 12:39

Voor een eerste sgmw tandem rijdt je wel echt super netjes! Hele mooie fotos! En wat hebben de ponys sjieke namen

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 21:42

Dank jullie wel.. Ben er ook echt trots op!

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 22:31

Ziet er echt super uit, gefeliciteerd!
Ik blijf tandemrijden zo lastig vinden, geef mij maar een vierspan, dat rijd echt relaxter. Vindt het heel knap hoe je het zo door de hindernissen stuurt en dan meteen ook zo'n goed resultaat!

Je schrijft dat je achterpony meteen vertrekt op het moment dat je iets ruimte geeft en dat je voorpony eigenlijk continue te veel inhoudt. Heb je ze weleens omgedraaid?

Ik zou wel je voorpony harde peesbeschermers omdoen aan de achterbenen. Ik doe het zelf ook bij mijn vierspan bij de voorpony's. Pezen zijn zo kwetsbaar en pony's in een langspan lopen vaak zo dicht op elkaar. In principe zullen ze elkaar niet raken, maar iedereen (ook pony's) maakt weleens een inschattingsfoutje of glijd weg of wat er ook gebeurd. Zou echt zonde zijn als je achterpony hem vol op zijn pees raakt.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 07:28

Stoer span!

Wat me opvalt is dat je voorpony iedere keer rechts van je achterpony loopt.

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 07:47

@ Peelie, op de foto's staan ook voornamelijk bochten naar rechts, dan klopt het dat de voorpony eerst de bocht omgaat en dus de achterpony de buitenbocht neemt.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 07:54

Romytessa, dat snap ik zelf ook.

Maar op.foto h1, de eerste 2 foto's, h2, de foto's waar ze niet door de bocht gaan, en idem voor H3. Daar staat de voorpony toch echt schuin voor de achterpony, zonder door de bocht te gaan.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 08:48

Gaaf hoor, ziet er super uit. Ik doe het je echt niet na met mijn dames!
Tandem rijden is zo enorm mooi, maar zo verschrikkelijk moeilijk.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 08:52

Dat ziet er zo gaaf uit!!!! Gefeliciteerd met de super resultaten, wees maar trots op je tandem :D

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 08:54

Leuk! Wij hebben jullie zien rijden :D
Mooi span hebben jullie! Lijkt mij best moeilijk om zo te rijden!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 09:01

Wat leuk om te zien!
Komt het gewicht vooral op de achterste pony aan of ook wel van de eerste pony?

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 09:05

Machtig, wat een super foto's!

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 09:39

Wat gaaf zeg!

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:41

Daar hebben we het mooie tandemspan :D

Super gereden! Hier ook dezelfde vraag als Tessa, heb je ze wel eens omgedraaid?
Omdat je achterpony meteen wil vertrekken is het misschien in de marathons een idee om ze om te draaien?

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:46

Ziet er echt supergaaf uit zeg! Ga je vaker tandem starten?

steph94xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:32

heeeeeeeeeeeeeeeeel gaaf!! super leuke pony's ook :)

East_Valley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 13:28

ziet er super gaaf uit!!

Gerjanne_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 13:47

wat een leuke foto's!

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 16:07

wat een geweldig span heb je <3 en wat een stuurkunst :j

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 16:12

Wauw, echt heel knap! Alleen op een van die laatste foto's vind ik je achterwielen echt heel eng staan, of ben ik de enige? :o heb er heel weinig verstand van hoor, maar ik vroeg het me even af!

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 16:25

Dank je wel voor alle leuke reacties!

Romy_Tessa en Poeltje: Dank voor de tip. Ik ga ze zeker eens omdraaien, kijken hoe dat gaat. Maar feit blijft dat hij niet zo graag werkt/trekt, ook niet achterop in het vierspan. Ook dan is hij de zwakste schakel, maar ik kan nu eenmaal nog veel van hem leren.
Peesbeschermers achter doe ik de voorpony niet (meer) om. Heb het een paar keer gedaan tijdens de andere oefendagen, maar daar werd de voorpony zo naar van (lees slaan, zie foto in profiel) dat ik dat maar niet meer doe. Dit keer reed ik ze ook zonder stiften dus vond ik het probleem ook minder groot.

Peelie: Wat je ziet gebeurt in werkelijkheid ook. Zeker als ik een rondje over de weg maak en dus dressuurmatig niet zoveel van ze vraag. M'n achterpony loopt graag wat harder dan m'n voorpony. Ze zoekt dan altijd links de uitweg, nooit rechts.

F_Orumster: Bedoel je het trekken van de wagen? Officieel hoort dat de achterpony te doen, de voorpony moet los in de strengen lopen en het bit netjes aan willen pakken. In de marathon laat ik de voorpony graag meetrekken.

kschulte: Het is wel de bedoeling dat ik ze vaker start, hoewel dat dit jaar een beetje lastig te combineren is met mijn groom-werk. De vrije dagen houden een keer op....

Fientje80: Ik snap precies wat je bedoelt. Het zit zo: Sinds dit jaar is het verplicht op KNHS wedstrijden een minimale spoorbreedte van 1.25m te hebben. Mijn wagen was 1.20m en ben dik tevreden met de wagen, dus ik moest hard op zoek naar een oplossing. Die heb ik gevonden bij ECC, die voor mij de achteras heeft verbreed door de achterwielen schuin te plaatsen. Hierdoor heb ik bij de voorwielen een spoorbreedte van 1.20m en achter 1.26m. Ze hebben extra 'Ricker vleugels' aan de zijkant op de wagen gezet, zodat mocht ik een paal raken, deze niet de achterwielen eraf ketst maar netjes via de wagen geleid word.

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 16:40

Ahaa, bingo!! :D thanks voor je antwoord! :)

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 17:25

Wow gave combi! Ik heb hier niet veel verstand van, maar het ziet er leuk uit!