[AR] welk bit gebruik jij bij mennen ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pippenstein

welk bit gebruik jij bij mennen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 21:26

Ik zit even in oude topics te kijken en ik kom nogal wat verschillende bitten tegen. Ik heb eigenlijk nooit zo nagedacht over mijn huidige Liverpool stang met tongboog ( Harry's horse ) Mijn men instructeur adviseerde deze destijds. Ik heb een haflinger van 5 en ik heb de leidsels altijd in bovenste sleuf. Weet eigenlijk helemaal niet of dit bit nog steeds voldoet of dat ik een andere zou kunnen of moeten gebruiken omdat mijn pony nu ouder is ?
Waarmee mennen jullie ( Liverpool met dunne/dikke stang of bokkebit etc ) en waarom ? Ik hoor graag ervaringen

xSCWx

Re: welk bit gebruik jij bij mennen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 21:42

Ik men met mijn shet met een simpel dubbel gebroken trensje.
Luisteren doet ze toch wel (of niet), bit maakt daarin niet uit. En die kin kettinkjes, erg vervelend dat ze nog weleens los willen gaan.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 21:46

Mijn ruintje loopt op een bokkebitje, mijn merrie loopt op een Myler liverpool, level 2-3.
Ik koop altijd gewoon een bit als ik die tegenkom en nodig heb, als het bevalt blijft hij. Wat in beide gevallen zo was. Wel beide bitten in het bovenste sleufje.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 21:56

Waarom zou je opeens met een ander bit moeten / willen rijden? Als de huidige bevalt, en je haflinger loopt er goed op, is er toch geen reden om er opeens iets anders in te willen hangen?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 22:06

Gem schreef:
Waarom zou je opeens met een ander bit moeten / willen rijden? Als de huidige bevalt, en je haflinger loopt er goed op, is er toch geen reden om er opeens iets anders in te willen hangen?

Ga ik helemaal in mee. Als je pony het goed doet op je huidige bitje, dan is het toch prima? Waarom zou een paard een ander bit nodig hebben 'omdat 'ie nu ouder is'?

Ik heb mijn Welsh A op een liverpool lopen met dun mondstuk en wat pompwerking, daar reageert ze fijner op dan een bit zonder pompwerking. Leidsels heb ik vrijwel altijd in de bril, maar wel om de schaar heen, optie 2 van dit plaatje:
Afbeelding

Wordt ze echt te heet (met name bijv. tijdens de Paardenvierdaagse in Epe vorig jaar) dan wil ik nog wel eens in de 1e sleuf vergespen. Alleen gaat dat helaas nu niet meer, omdat de stoten van mijn leidsels een tijd terug door m'n tuigenmaker zijn gemaakt (verstevigd met nylon) en nu zijn ze te dik om door de sleuven te passen..........

Mijn shetmerrie liep altijd voor de wagen met een ander liverpooltje met écht heel dun mondstuk (dikke mondstukken kan ze niet tegen, geeft teveel druk op haar tong) en nog meer pompwerking.

pippenstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 22:12

nee ik was niet van plan er iets anders in te gaan hangen, ik vroeg me alleen af wat de tongboog nou voor toegevoegde waarde had> Voorlopig houd ik dit bit want dat bevalt idd nog goed. tenzij mijn nieuwe men instructeur vind dat er iets anders in zou moeten denk ik

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 22:17

Tongboog heb je in allerlei soorten en maten; veel/weinig tongvrijheid, hoogte v/d boog etc.

Functie is vaak om te zorgen dat de tong wat meer ruimte krijgt; bij sommige paarden drukt het mondstuk een beetje op de tong, en als je dan wat meer druk op het bit hebt drukt het nog erger op de tong.
Aan de andere kant kan een tongboog bij andere paarden er soms juist voor zorgen dat deze teveel omhoog komt, en dan tegen het gehemelte komt en daar irriteert. Of dat er meer druk op de lagen ontstaat ipv. op de tong.

Is dus echt een kwestie van uitproberen, en is per paard en situatie weer anders.
Mijn shetmerrie had de gewoonte om als ze heet werd, het bit flink vast te pakken/te klemmen, en dan het liefst aan de rechterkant en op de tong.
Gevolg was (ik had de ribbels van het bit naar achteren liggen, dus op de tong) dat ze die ribbels van het mondstuk ín haar tong kreeg gedrukt, en dat veroorzaakte irritatie. Ze heeft een relatief dikke tong, en weinig ruimte in de mond.
Tongboog zorgde er voor dat ze haar mond ook niet goed meer dicht kreeg (te weinig ruimte), ook moet bij haar het mondstuk niet te dik zijn (ook te weinig ruimte).

Toen ik haar met een recht, dun mondstuk met flink pompwerking ging rijden, was dat een wereld van verschil. En gaat ze ook fijn kauwen op het bit, laat ze het eerder los, ipv. het bit vast te klemmen. Nadeel van pompwerking kan zijn dat het bit wat minder stil ligt in de mond. Voor mijn pony werkt het fijn, terwijl een andere pony daar misschien juist heel onrustig van wordt.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 22:20

ik rij met een bokkebit.
waarom ? omdat diegene waarvan ik het tuig heb gekocht mij dat adviseerde.
e ndan gewoon in de bovenste sleuf :j

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 23:34

Wij mennen op een dubbelgebroken pelham bitje. En dan op de bovenste ring.
Hebben verschillende bitten geprobeerd, en hier loopt hij het fijnste op.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 09:06

Ik rijd met een bokkenbitje, maar hang er (zeker de eerste dag, misschien alle dagen van de 4-daagse) een liverpoolstang in. Welke sleuf ik dan ga gebruiken weet ik nog niet,want de vorige 1e dag van de 4-daagse was voor mij als menner geen pretje: Madame pakte het bit beet en ik mocht mee rijden! Dat nooit weer! Dat was dus met een bokkenbitje. Voor de ritten hier bij huis (dus rustige ritten; niet in collone) is een bokkenbitje prima!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:49

Sandrina schreef:
Ik rijd met een bokkenbitje, maar hang er (zeker de eerste dag, misschien alle dagen van de 4-daagse) een liverpoolstang in. Welke sleuf ik dan ga gebruiken weet ik nog niet,want de vorige 1e dag van de 4-daagse was voor mij als menner geen pretje: Madame pakte het bit beet en ik mocht mee rijden! Dat nooit weer! Dat was dus met een bokkenbitje. Voor de ritten hier bij huis (dus rustige ritten; niet in collone) is een bokkenbitje prima!

Zo deed Ot het dus voorheen ook op de vierdaagse. Vastpakken maar en doorbuffelen. En dan vooral zo hard mogelijk willen. Kwam ik dan andere ruiters of menners voor mij tegen die ik graag wilde passeren, dan moest ik echt m'n uiterste best doen en bijna spierballen trainen om Ot terug te houden. Zo slecht, maar automatisch ga je dan zelf ook vasthouden. Want als ik haar ook maar 1 mm. meer leidsels en ruimte gaf, dan was ze weg........ Gelukkig liet ze het laatste jaar wel steeds meer los.

En Roos wordt niet zo zeer sterk als ze heet wordt, maar die gaat dan voornamelijk proberen om de druk van het bit (die vrij weinig is, heb altijd vrij weinig in handen) te ontwijken, dus achter het bit kruipen. Ook vervelend want dan heb je weinig tot geen contact meer. Maar 't scheelt een hoop dat die niet zo sterk wordt, en ik kan haar gemakkelijk bij me houden :j
Alleen wordt de stap dan soms een passage/piaffe-achtige gang :') , zet ze haar nek er op en lijkt het net een woeste stier. Moet dan juist altijd vreselijk lachen :')

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:56

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:59

Ik rijd beide paarden met een sweet iron western bitje :)

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 19:04

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 15:02

ik men met een ongebrokentrens bit

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 16:35

Ik men zelf niet maar wil dat misschien wel gaan doen met m'n shetlander (met begeleiding) dus ik volg even!
Een vriendin van mij ment bitloos met haar Welsh, zijn er hier nog meer die dat doen?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 20:11

@Liespower men je met een western bitje? Vind de western bitjes altijd erg dun.... en 'gemaakt' op dat de pony geen druk pakt, maar druk heb je wel nodig, vind ik dan met mennen, maar zal mijn idee zijn misschien :o

Men momenteel met mijn D-pony met een Zilco bitje (half liverpool licht gebogen), bevalt erg goed. Wat ik heerlijk vind is zo'n strap ipv een kinketting. Dus leertje. Kan niet losgaan (en ik weet wat er mis kan gaan als opeens je kinketting losschiet). Bitje zelf vind ik mooi dun maar dus niet te, en met lichte tongboog waardoor ze moeilijker tong eroverheen doen. Pony loopt er fijn op.

http://www.ems-webshop.com/a-25026670/m ... ort-mouth/

Maar hoor hier ook andere verhalen over hoor, is sterk afhankelijk van je pony. Maar die strap laat ik erin, want ben wel eens in hele spannende situaties terecht gekomen met losse kinketting :=

Met mijn paardje mende ik met een happy mouth liverpooltje. Met mijn andere paard met een hele simpele echte liverpool (gewoon 'ijzer', dus de meest basic versie). En met de Welshjes ook wel met trensje.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 20:17

Hier ook géén bit, ook dat is een optie.
Voor een pony die ik binnenkort ga beleren heb ik een stangetje met hefboom gekocht, weer eerlijk gezegd de naam niet precies meer, maar het was me met oefenen al vrij snel duidelijk dat deze wat in z'n mond nodig had.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 20:34

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 21:15

@ van huis uit

Ik men met een sweet iron bitje, zoek maar even op google.
Die heeft een heel andere werking dan een normaal western bitje :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 08:13

finnens schreef:
Ik men zelf niet maar wil dat misschien wel gaan doen met m'n shetlander (met begeleiding) dus ik volg even!
Een vriendin van mij ment bitloos met haar Welsh, zijn er hier nog meer die dat doen?

rij dus met een ongebroken trensje,maar men ook vaak bitloos inderdaad

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 12:26

Mijn ruin loopt op een liverpoolstang met vaste bril en een tongboog, en mijn hengst loopt op een liverpoolstang met losse bril en een naar boven gebogen mondstuk.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 17:58

Mijn ene paard rijdt op liverpoolstang met pompwerking en lichte tongboog, mijn andere op rechte liverpoolstang met pompwerking, en de pony op een watertrens.

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 18:47

Ik rij met een gebroken trensje, mijn pony is net beleerd rij haar voornamelijk nog recreatief. Ze staat onwijs goed op de stemhulp. Ik ben altijd voor het zo vriendelijkste bit, uiteraard hang dit af van hoe je rij, marathon en scherpe bochten moeten maken bijv. is een trens niet geschikt voor. Het hangt af van hoe je rij, hoe je paard aan de hulp staat. Maar zoals hierboven al gezegd is, als dit bevalt waarom veranderen. Succes!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 07:55

Tolbergfan schreef:
Ik rij met een gebroken trensje, mijn pony is net beleerd rij haar voornamelijk nog recreatief. Ze staat onwijs goed op de stemhulp. Ik ben altijd voor het zo vriendelijkste bit, uiteraard hang dit af van hoe je rij, marathon en scherpe bochten moeten maken bijv. is een trens niet geschikt voor. Het hangt af van hoe je rij, hoe je paard aan de hulp staat. Maar zoals hierboven al gezegd is, als dit bevalt waarom veranderen. Succes!

denk dat je ,je nu zelf voor het hoofdstoot met vriendelijkste bit.want een enkelgebroken trens is helemaal niet vriendelijk.niet voor het mennen en niet voor onder het zadel.het heeft een notenkrakers effect en het prikt in het gehemelte.wil je vriendelijk dan kun je beter voor dubbelgebroken kiezen of ongebroken(dit vind ik het vriendelijkste,geen notenkrakers effect en geen geprik,gewoon een rustig liggend bit)