longeren.. ramp

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LauLoveTosca

longeren.. ramp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 22:27

Hee

Ik longeer mijn shetlanders elke keer als ik er ben.
Maar ze zijn eigenwijs enzo dus 2 probleempjes.

Jilla:
Ze wil het liefst keihard crossen. Ik laat haar altijd maar maar ik wil gewoon normaal kunnen longeren zonder getrek of gerace. Ik longeer met halster.

Bella:
Ze heeft weinig conditie dus daar werken we aan. Ik longeer haar elke dag niet al te lang maar dan tussendoor andere dingen en weer even longeren. Maar ze vind de galop aan de longe lastig en ze gebruikt haar achterhand weinig. Ook met springen dan springt ze van voor zo mooi en haar rug gebruikt ze goed maar dan gooit ze de balk der af met haar achterbenen. Balkjes draven doe ik al maar het helpt niet...

wie heeft er tips voor me??

xxx alvast bedankt

Borisje

Re: longeren.. ramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 19:11

Hulp vragen aan iemand die verstand heeft van goed longeren :j En met die hulp gaan longeren met
een bijzet (bijvoorbeeld een pessoa teugel). NIET zelf gaan aanklooien met bijzetteugels, doe dit altijd met iemand die er verstand van heeft, anders willen je pony's straks alleen nog maar rennen en staken met het longeren. :j

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 19:15

Vooral het.. ze wil crossen dus laat ik haar altijd maar, zegt genoeg over de ervaring van de longeerder!
Consequent zijn is een eerste vereiste bij het longeren ( en eigenlijk bij wat je ook doet bij welk dier dan ook!)Nee is nee!
Maar hulp zoeken is de beste optie zoals Borisje al zegt!

LauLoveTosca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 00:02

Borisje Ze vind het vooral leuk het longeren ik hoef maar longeerlijn te pakken of ze staat al klaar en nadat ze 10 rondjes gecrosst heeft loopt ze super niet trekken niet vervelend maar moet ik haar gewoon lekker laten rennen eerst? Nee ik wil ook zeker niet met allemaal touwen gaan zeuren bij ze.

aerdenhout1 Als ze heeft gerend en ze trekt 1 keer dan zeg ik: Jilla EH niet doen. en dan stopt ze en ook ho is ho maarja eerst rennen en dan luisteren..

maar hoe moet ik dat doen met Bella? omdat ze teveel op achterhand loopt?

bedankt voor het advies!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 02:15

TVG ITP >> TVG

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:23

Bij de eerste pony, wat ik doe bij mijn Fries: wanneer ze niet luisterd, harder laten gaan totdat ze moe is en luisterd. Daarna makkelijk te bewerken.

Voor de 2de pony: ik heb een tuiger waarmee ik spring, helaas.. het is gewoon geen talent. Elke sprong tikt hij een balkje. Sommige is het niet te leren. misschien herhaaldelijk oefenen helpt?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:33

Onvoorstelbaar: TS is 14 jaar, hoe zo ben je dan al aan het longeren?

En dan: eerst een paar rondjes "crossen", hier is totaal geen sprake van iets wat ook maatr in de buurt komt van "longeren".

Meiden: boeken en op YouTube instructie filmpjes genoeg m.b.t. longeren.
Wat jullie nu doen is een paard/pony een beetje rondslingeren aan een lijntje, heeft niets met "trainen" te maken.

LauLoveTosca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 19:39

[quote="L_Vie"] Ja ik laat haar nu lekker racen en daarna loopt ze super ik zal morgen filmpje maken ervan haha.

Bella kan heel mooi springen en springt nu 85 cm (aan hand hoor!) ze is zelf rond de 1 meter. Maar soms dan word het slordig en dan na 4 keer gesprongen te hebben gaat ze achterhand laten hangen... Maar dan na paar rondjes steeds aansporen en dan gaat wel weer. maar ik wil een andere oplossing hebben dan steeds weer haar moeten aansporen constant. Zal voor haar ook niet prettig zijn....

wel bedankt voor tips

{quote="terpentijn'] hoe moet ik anders zo'n beestje aan het werk zetten? gewoon direct gaan springen?
Ik heb longeerlessen gehad maar Jilla is 7 en heeft veel energie en die moet gewoon eerst even haar energie kwijtraken en daarna doet ze normaal.
Maar ik ga er niet op in dat ik hun niet train... want heb longeerlessen gehad maar vanwege dat ik nu niet geld heb om iemand te laten komen om de achterhand te versterken of kijken hoe ik beter haar haar energie kan laten kwijtraken vraag ik hier nu tips.

Lotusje555

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:35

Wat ik met mijn oudste fries doe is, wanneer ik merk dat hij echt te veel energie heeft, hem eerst even opjagen zodat het er lekker uit is. Met Bella zou je dubbele lijnen kunnen proberen of een bijzetteugel, maar ik zou sowieso hulpnvragen aan iemand die er verstand van heeft

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:49

terpentijn schreef:

En dan: eerst een paar rondjes "crossen", hier is totaal geen sprake van iets wat ook maatr in de buurt komt van "longeren".

Wat jullie nu doen is een paard/pony een beetje rondslingeren aan een lijntje, heeft niets met "trainen" te maken.

Hoezo zou iemand van 14 niet kunnen longeren?

Ik longeer mijn fjord ook, met dubbele longeerlijnen.
Hij heeft wel af en toe, bijvoorbeeld bij de eerste keer galop, dat hij even iets harder dan zijn normale tempo gaat, maar als je gewoon doorgaat met longeren, komt dat tempo ook wel goed hoor.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:53

Zou vooral niet aan de gang gaan met dubbele lijnen of bijzet teugels. Maar eerst eens goed naar jezelf kijken. Ligt het probleem bij jou of bij je pony's? Sowieso is het lastig tips geven zonder een filmpje of foto's. Wat is jouw houding wanneer je aan het longeren bent? Je zegt dat je les hebt gehad heb je toen ook dit probleem besproken?

LauLoveTosca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 16:02

ik heb mezelf, pony, lijn, zweep in driekhoek staan ik heb tenen constant naar oren van pony staan.
Toen ik les had had ik deze pony's nog niet ik heb ze nu bijna 1 jaar in mei en heb de les anderhalf jaar geleden gehad
dubbele lijnen doe ik nog maar niet en bijzet wil ik liever niet gebruiken

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 16:28

@LauLoveTosca je tenen en de recht van je lichaam je schouders? Ook constant naar de oren van je pony?

LauLoveTosca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 17:26

ja ik draai goed mee anders blok je de pony en ik merk bij Bella als ik niet goed meedraai dat ze dan snel terug valt en niet lang in galop blijft (blijft ze ook niet heel lang vanwege slechte conditie want in winter heeft ze stilgestaan ben nu weer aan trainen haar afvallen ze is te dik haha) maar ik heb geleerd dat je altijd driehoek moet vormen met jezelf, pony, zweep en longeerlijn en dat je goed recht naar oren van pony wijzen ;)

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 17:30

Je moet met je lichaam (dus echt je romp, je borstkas) naar de schouder/buik wijzen. Niet naar zijn hoofd, daar rem je hem mee af.

LauLoveTosca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 17:40

liekec schreef:
Je moet met je lichaam (dus echt je romp, je borstkas) naar de schouder/buik wijzen. Niet naar zijn hoofd, daar rem je hem mee af.
Okee dankjewel voor tip ik ga straks erheen en kijken hoe dat gaat!

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 17:41

LauLoveTosca schreef:
liekec schreef:
Okee dankjewel voor tip ik ga straks erheen en kijken hoe dat gaat!

Vraag anders of iemand een keer een filmpje kan maken, levert meer een beeld op... :)

LauLoveTosca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 17:52

Ja isgoed zal vanavond vragen of vriendin me wilt filmen of dat ik camera neerzet.
en dan als uploaden lukt dan zet ik hem er vanavond direct op

Heleenzz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 17:55

terpentijn schreef:

Sorry, maar ik snap niet waarom iemand van 14 jaar niet zou kunnen longeren? Ik ben zelf ook 14 jaar, heb een eigen paard en longeer hem ook geregeld.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 18:02

Inderdaad, ik zie niet in waarom iemand van 14 niet zou kunnen longeren. Fysiek heb je er weinig kracht voor nodig, mentaal heb je een kennis nodig. Maar ik denk dat iemand van 14 net zo goed over die kennis kan beschikken als iemand van 40.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 18:02

Kijk wellicht zit het dus toch gewoon deels in je houding dat je pony je niet begrijpt. Hier staat een goede uitleg op: http://www.paarden-blaadjes.nl/algemeen/longeren.html

En dan kijken onder techniek van het longeren. Scheelt mij een heel verhaal typen en waarschijnlijk zie je met de tekeningen ook beter wat er bedoelt word.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 18:10

hoi TS,

Longeren is veel minder makkelijk dan mensen denken en het is ook helemaal niet raar dat je hier moeite mee hebt.Ten eerste is het altijd handig dat je longeert met zijn 2en wanneer je paard het nog moet leren. Hoe is de houding van je pony verder? Kijkt ze veel naar buiten of meer naar binnen? moet je veel druk zetten om haar een beetje in stelling te krijgen. Als je sneller wil dan wat jij aangeeft kun je de lijn steeds iets korter maken,hierdoor wordt het voor het paard lastiger om door te draven,wanneer je paard de overgang naar stap maakt beloon je.

wat betreft de galop;
je kunt dan proberen om je paard geen 'rondjes' te laten maken maar zelf mee te lopen zodat ze min of meer wat op de hoefslag loopt,je kunt haar in een hoek aan laten springen. vooral veel ruimte geven en het liefste met zijn 2en longeren zodat de andere persoon het paard met behulp van longeerzweep en stem in galop kan houden en daarbij ter hoogte van de achterhand blijft.Jij houd je intussen bezig met het meelopen.

succes!

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 19:05

Zou eerst goed uitsluiten dat het niet aan je eigen houding ligt. Lijn korter maken om je paard minder hard te laten gaan kan prima zijn mits de fout bij je paard ligt en niet bij jezelf. Altijd eerst goed naar je lichaamshouding kijken!

LauLoveTosca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 21:51

hee allemaal
heb vandaag weer gelongeerd en heb eerst haar goed laten galopperen (niet aan de longe) en daarna aan de longe gedaan ook mijn houding veranderd en ze liep super ze liep netjes en ze liep met een beetje stelling naar binnen al het ging echt heel goed. Met galop beetje trekken en op einde heb ik haar aan longe nog even hard laten gaan en nog daarna paar sprongetjes aan hand gedaan want vind ze zelf heel leuk.
bedankt allemaal voor de tips ik heb er wat aan gehad en ik blijf oefenen.
ik heb een filmpje gemaakt ik zal hem morgen uploaden en kijken of ik hem erop kan zetten.

LauLoveTosca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 16:01

het filmpje uploaden is gelukt maar ik krijg hem er niet op. Wie kan me helpen :oo :oo :oo :oo :oo