[AR] Diddle zijn definitieve carriereswitch!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Akshay

Diddle zijn definitieve carriereswitch!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 22:17

Mijn fjordje Diddle heeft inmiddels 6 jaar 'verleden' met mij. Wat vooral bestaan heeft uit wat rijden, en heel soms voor de wagen.
Echter is 't Diddletje maar 1,38 hoog. En heeft ook voor zijn geringe hoogte een rampzalig kort ruggetje.. Wijsheid komt met de jaren, en ik wilde een goed passend boomzadel na jaren stunten met boomloosjes en ''net-niet-jes''..
Passer laten komen, en met 28 cm draagvlak op zijn rug, en maat 42 bij mij was dat een kansloze onderneming...

In januari had ik mijn 4wielige wagen verkocht. Ik gebruikte hem te weinig, en kon er niet fijn meer op zitten ivm blijvende rugklachten door een crash (van ons lieve 1,38 hoge fjordenbeest :)) )
Maar! Inmiddels, sinds vrijdag, in bezit van een mooie sulky oxer! Deze zit relatief goed, en is lekker licht zodat we ook wat zwaardere ondergronden kunnen trotseren! :D

Dus, Diddle is een menpony geworden! Fulltime professioneel ''voor de kar het bos in paard'' ;)

Goed, fotos :) Deze fotos zijn van vrijdag, zondag en vandaag :) 3 keer voor de wagen in 1 weekend. En dat terwijl het gebeurde dat hij er in een jaar 3x voor stond ;)
De sulky hangt nog niet optimaal in balans, ik ben er nog wat mee aan het schuiven spelen en stunten :)

Vrijdag:
Bokker VanHuisUit was het vorige baasje van deze bijna nieuwe sulky, ze kwam hem brengen en is op onze eerste rit mee gegaan! :)
Afbeelding

Afbeelding

Zondag:
Op deze rit ging mijn vriend mee. Heeft niet veel met paarden, maar durft wel in te grijpen als ik het vraag. Toch nog niet helemaal alleen dus ;)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maandag (vandaag):
Ik wilde alleen over het terrein wat sturen. Maar het voelde zo goed, ik ben lekker het bos in gegaan :) Cap op, telefoon bij, en niet te ver weg. Ik hoef geen wegen over.

Afbeelding
Hee! Vrouwtje! Gaan we weer? :):)

Afbeelding
En in het bos. Ik heb 2x hetzelfde (kleine) rondje gedaan. Totaal 5,7 kilometer. Zo was ik continu dichtbij stal, en in bekende omgeving :) Maar het ging super :)
Hier heb ik ook nog een filmpje van gemaakt, een stukje bewegend beeld van mijn uitzicht :)
Afbeelding

En dan tenslotte. Een totaalplaatje van de aanspanning vandaag.
Ik zit nog te roeren in het afstellen, en misschien dat er vanuit hier nog handige ''hee als je dat nou eens'' tips komen :)
Afbeelding

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 22:41

Wat is het toch een knappert <3 <3 <3

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 22:48

Wat leuk dat je weer dids zo leuk op pakt en wat ziet hij er goed uit.
Hij is volgens mij al behoorlijk afgevallen is het niet?

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 22:52

Ach, wat een leuk paardje <3 Leuk dat jullie weer lekker bezig zijn :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 22:54

Diddle-drie-daagse *\o/* hij ziet er momenteel echt goed uit Aks, zo mooi op gewicht en helemaal happy +:)+

Heerlijk zeg, zo het bos in vanaf het weiland **ben erg jaloers op je superplekje**

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 06:30

Ziet er goed uit _/-\o_

Ben je erg gehecht aan die klepel op het voorhoofd van Dids? Anders kan je hem er gewoon afhalen, tenzij je ooit van plan bent tweespan te gaan rijden voor de sulky :D

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 07:28

Ziet er super uit, knappe diddle.
Kar in balans is alleen te zien met koetsier erop...zo zonder ziet het er niet verkeerd uit.
Moooooie omgeving !

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 08:34

Wat een leuke pony, en het tuig is ook mooi, dat bruin staat hem goed!
Veel plezier, maar dat lukt vast wel... *\o/*

Akshay

Re: Diddle zijn definitieve carriereswitch!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 08:41

@Lrivaldo; hij is inderdaad gigantisch afgevallen ten opzichte van 2 jaar terug :) ik ben heel benieuwd hoe hij onder zijn wintervacht uitkomt ;) En dat terwijl hij nu eigenlijk heel de dag gewoon een berg hooi voor zijn neus heeft liggen, onbeperkt eten dus :) En werken hoeft hij pas vanaf nu te doen, want het afgelopen half jaar heb ik amper gereden :D

@biancacoo; dat klopt, maar ik was alleen en verder vergeten foto te laten maken.
Ik vind dat hij nog teveel schommelt in draf. Vooral op het harde. Wilde vandaag de bomen wat verder naar buiten draaien, misschien dat die op zijn schoftje ''liggen'' en daarom mee wiebelen.
Omgeving valt niet tegen inderdaad O:) :P

@janouk; ik vind die flap schattig :)) Anders krijgt ie zo'n plof-voorpluk :P

Bedankt verder :D

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 09:49

Ziet er goed uit Aks. Nog heel veel menplezier.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 10:09

ben een grote fjorden fan, hebben er jaren 2 gehad onder het zadel (western) prachtige plaatjes <3

CrazymelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 12:15

wat gaaf zeg nu je eigen oxer :D veel men plezier nog!!!

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 12:18

28cm draagvlak?! Dat zou betekenen dat er tussen 5cm achter de schouder en laatste rib slechts iets meer dan een hand zit?

Wel leuk hoor, leuke foto's! :)

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 12:28

@mel; yep, dat wordt toch mennend mee als jij richting rijsbergen komt ;)

@rianne11_42: Ik heb zo'n tekening/afdruk van zijn rug gekregen na het zadelmeten. Het aangegeven draagvlak daarop is echt 28 centimeter..

De rugriem van het tuig heb ik ook echt vreselijk drastisch moeten inkorten (of nouja, gaatjes bij prikken).
Volgens mij hebben ze ooit operatief 2 ruggenwervels verwijderd ofzo en is ie daarom zo kort _O-

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 22:08

Mooie aanspanning en leuke pony!
Maar zit je niet te laag achter je pony om nog een goed overzicht te hebben?

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 18:47

Thomas5 schreef:
Mooie aanspanning en leuke pony!
Maar zit je niet te laag achter je pony om nog een goed overzicht te hebben?

Ik vind dat wel meevallen. Wel een grensgeval hoor! :)
Mijn pony is gelukkig geen ''met het hoofd hoog loper'', dus het voelt vrij overzichtelijk :)
Afbeelding
Hier een zij aanzicht. Dezelfde pony, alleen met een oxer van toen een stalgenote :)

Dat ze van de sulky's aangeven dat het tot een E pony kan snap ik niet hoor. Dit is een C'tje en dat is voor mij aan de grens zegmaar :) :j

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:39

Zo ziet het er inderdaad net gepast uit. Lager mag de sulky echt niet zijn achter Diddle :)
Ik heb ook nog zitten twijfelen voor een oxer voor mijn haflinger van 1m42... Ben er nog steeds niet uit :P

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 19:42

Thomas5 schreef:
Zo ziet het er inderdaad net gepast uit. Lager mag de sulky echt niet zijn achter Diddle :)
Ik heb ook nog zitten twijfelen voor een oxer voor mijn haflinger van 1m42... Ben er nog steeds niet uit :P

Mijn mormeltje is max 1.40..
In balans krijg je 'm wel, daar ben ik dan weer niet zo bang voor, hij is prima te verstellen wat dat betreft. Maar of je zelf naar wens het overzicht kunt houden..

Als je in de buurt van Breda woont mag je wel 's komen kijken/mennen met de oxer en mijn Dids?
Ik vind het een heel fijn wagentje. Vandaag weer alleen op pad geweest, en het voelt heel erg vertrouwd :)
Afbeelding
Als hij z'n hoofd hoog houdt zit hij precies voor mijn gezichtsveld :))

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:47

Jouw fjord staat mooi voor de sulky!
Veel menplezier :)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 00:42

Erg leuk zeg! Hoop de mijne binnenkort voor de koets te hebben, zodat ik voor te beginnen 1x per week kan gaan mennen er mee en eventueel uitbreiden naar vaker. :)

Mijne is ongeveer 1m40 :D

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 07:37

De Diddle driedaagse, erg leuk om te zien.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 07:58

Wat een knapperd! en zo braaf, heerlijk!
Op het laatste plaatje, hangt de sulky wat achterover? of lijkt dat zo door de rugleuning?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 08:13

Wat goed van je dat je je keuze afstemt op je paard... Leuke combi is het zo. Fijn dat hij het zo goed doet

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 08:23

Snackie schreef:
Wat een knapperd! en zo braaf, heerlijk!
Op het laatste plaatje, hangt de sulky wat achterover? of lijkt dat zo door de rugleuning?

@snackie; dat hij zo braaf is prijs ik me elke keer weer gelukkig mee :j
Al was hij gisteren een beetje grenzen aan het zoeken. Stom doen met stilstaan etc (er zijn elke keer weer mensen die een praatje willen, dus het gebeurt nog wel eens dat ik daarop inga en we zo een kwartiertje stil staan. Is goed voor 'm :P )
Als hij niet zo braaf was kon dit niet..

De sulky hangt qua bankje inderdaad iets achterover. Maar qua balans niet. Hij kantelt dus niet omhoog uit de lichtogen. Als ik het geheel met het bankje recht zet komt het zwaartepunt verder naar voor = meer druk op zijn rug. Vandaar dat hij zo staat. Ik hoop komend weekend te kunnen finetunen met de positie van het bankje, want het is nog net niet optimaal :)

@liljebo; dankjewel :)

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:14

TOF!! knappe didsje in actie!!
Hij is gewoon een geboren menpoownie joh! Doe je niks aan ;)
Ik kom gauw een keer langs!

*hihi je staat op de voorpagina!*

groetjes, lacuna