[AR] lamoen kopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle

lamoen kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 13:58

Misschien een gekke vraag en wellicht hoort hij hier niet thuis, maar waar kun je een 'nieuw' lamoen kopen???

Ik heb me rotgezocht op marktplaats maar kan niets vinden en google leverde me ook niet echt wat op. Ik wil namelijk bij mijn huidige menwagen graag een 'nieuwer' lamoen, de huidige vind ik te lang, en zit geen fijn bevestigingssysteem op voor het tuig.

Nou ik hoop op bruikbare reacties. *\o/*

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 14:00

Michelle

Re: lamoen kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 14:36

Dat lijstje had ik al gezien ja......

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:12

.........en geen van de koetsleveranciers kon je helpen aan een passend lamoen?

Tweedehands een passend lamoen vinden, dat bij jouw koets en de grootte van jouw paard past, lijkt een hele lastige opgave.
Laatst bijgewerkt door janouk op 21-03-13 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

vijftelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:12

Je zou eens bij Andries van HCA koetsen kunnen vragen.
Hij heeft voor mij een keer een bestaand lamoen aangepast en voor een andere wagen een compleet nieuw lamoen gemaakt.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:15

Je kan ook een ijzerwerker in de hand nemen en hem op jouw wensen laten maken.

Michelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 15:47

@JANOEK: Je toon bevalt me eerlijk gezegd gewoon niet zo, ik ben geen klein kind en ik had dat lijstje heus wel opgemerkt voordat ik een bericht plaatste, niet iedere 'wagen leverancier' is zo vriendelijk om te antwoorden dus dacht ik ik vraag het even aan mijn mede bokkers.

@Vijftelgen & Sabbientje: thanx ik denk dat het misschien idd het beste is om in de buurt even langs iemand te gaan, want uit ervaring heb ik gemerkt dat mensen via mail of telefoon toch gauw zeggen 'nee lever ik niet'.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 16:06

Wat jij wil. Ik ben ook geen klein kind.

Jij vraagt waar je een nieuw lamoen kan kopen. Ik geef je een link naar een heleboel adressen waar je een lamoen kan kopen. Niets onaardigs aan, volgens mij.

vijftelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 17:00

Michelle schreef:
@JANOEK: Je toon bevalt me eerlijk gezegd gewoon niet zo, ik ben geen klein kind en ik had dat lijstje heus wel opgemerkt voordat ik een bericht plaatste, niet iedere 'wagen leverancier' is zo vriendelijk om te antwoorden dus dacht ik ik vraag het even aan mijn mede bokkers.

@Vijftelgen & Sabbientje: thanx ik denk dat het misschien idd het beste is om in de buurt even langs iemand te gaan, want uit ervaring heb ik gemerkt dat mensen via mail of telefoon toch gauw zeggen 'nee lever ik niet'.

Mijn ervaring met de plaatselijke 'ijzerboer' (zoals Sabbientje voorstelt) is dat je heel erg goed moet weten wat je wil en het zeer nauwkeurig moet uitleggen/uittekenen anders is de kans groot dat je niet krijgt wat je wil. Helemaal als je het iets anders wil hebben dan nu de oude dan is iemand met verstand van de mennerij die even praktisch met je meedenkt/kijkt wel erg wenselijk.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 17:14

nadeel aan 'ijzerboeren', mensen die kunnen lassen etc. is idd dat deze personen dan meestal qua mennen van niets weten, terwijl die informatie samen juist zo handig en praktisch is.
Zo heb ik een tijdje met een wagen gereden die in elkaar was gezet door een persoon die handig was met ijzer etc. en goed kon lassen en bouwen, maar die geen verstand had van mennen en het specifiek bouwen van menwagens.
De punten die juist cruciaal zijn voor de veiligheid, begaven het het eerst, gewoon onder het rijden, zonder dat er iets aan de hand was.

Hoeft natuurlijk voor een gewoon los lamoen niet gelden, maar het is wel handig om daar een wagenbouwer specifiek naar te laten kijken. Want die houd er rekening mee dat het lamoen van achteren genoeg ruimte moet hebben (liefst zo veel mogelijk, soms zelfs zo breed als de wagen zelf!) om paard fijn te kunnen laten wenden, en dat hij van voren netjes aangesloten moet zitten ivm. lichtogen en schoftje. Ook moet er naar gekeken worden waar en hoe de broek moet worden vastgemaakt. Open lamoen, gesloten lamoen? Bij open lamoen moet er ook aan stophaken worden gedacht.

Dan zou je eerder voor een geheel nieuw lamoen kunnen gaan, soms is dat in verhouding nog goedkoper ook. En tegenwoordig heb je ook lamoenen die zowel in lengte als breedte (bij de voorkant) verstelbaar zijn, dus da's helemaal handig!

Ik heb bij HCA in Klarenbeek in het verleden zowel een eigen lamoen laten aanpassen (inkorten en uitbuigen) en later heb ik daar ook een nieuw, los lamoen gekocht.

Michelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 17:29

@JoyCiej007 & vijftelgen : ik zou inderdaad ook voor een nieuwe willen gaan, een gesloten lamoen. puur omdat anders de kans zeer groot is dat het weer niet is wat je verwacht hahaha.

nienkefandeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 17:39

even Hagedoorn Linde bellen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 17:57

Ik zou dan idd gaan voor een gesloten, verstelbaar lamoen. Zodat je ook fijn in de lengte kan verstellen, en aan de voorkant de breedte ook kan aanpassen. Let er ook op dat de achterkant breed en ruim genoeg is. Hoe breder van achteren, hoe fijner te draaien en wenden, dan hoeven ze niet 'pootje-over' te lopen maar kunnen ze letterlijk en figuurlijk fijn hun kont keren.

HCA in Klarenbeek dus, verkoopt ook nieuwe. Verder zou je idd Hagedoorn-Linde kunnen benaderen, of de Lemerij. Of Kraay uit Nijkerk, verkoopt ook nieuwe, en past ook aan. Dat zijn er enkelen.

Michelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 18:30

Kraay nijkerk is redelijk dichtbij.... dat zou mooi zijn niet zo gauw aan gedacht.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 18:44

Goh, laat Kraay Nijkerk, met adreslink, nu ook in het beroemde lijstje staan. :D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 18:47

:')

En dan heb ík niet eens in 't lijstje gekeken....... :D
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 21-03-13 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Michelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 18:47

@janouk: tja wat zal ik zeggen het is me duidelijk dat op bokt alleen met zoekfuncties en lijstjes gewerkt mag worden en er eigenlijk geen nieuwe topic geopend mogen worden ;-) want daar komt het een beetje op neer, ik vind het gewoon leuk om hier even over te kletsen LAAT ME.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 18:50

Michelle: ik kan jou reactie begrijpen, maar die van Janouk ook wel.
Die lijstjes en zoekfuncties etc. zijn er nl. niet voor niets. Je wil niet weten bijv. hoe vaak er op SMP een topic wordt geopend met de vraag: 'hoeveel kost een shet?', 'wat kun je allemaal doen met een shet', of hier op AR 'welk menbit?', 'op welke leeftijd paard voor de wagen beleren?'.

Dat is behalve irritant, ook nog eens onoverzichtelijk. Dan zijn er al talloze topics waar precies dezelfde relevante info staat...... waarom dan dingen constant herkauwen en herproduceren, als deze kennis al lang in veelvoud beschikbaar is, met 1 of 2 simpele klikjes?

Michelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 19:00

Ja en weet je wat het is, als je dan verder wilt kletsen in zo'n topic omdat dat nou net is waar jij ook over wil praten..... dan krijg je weer commentaar dat het een oud topic is......

kortom dat was de reden waarom ik bijna NOOIT een topic open.... en dus voorlopig ook niet meer doe.

zucht bokt......

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 19:54

je maakt er wel een groot drama van zeg...........
Met zo'n groot forum als bokt.nl kan ik me voorstellen dat ze dit nog enigszins overzichtelijk willen houden. 't is toch ook niet fijn als het 1 grote zooi wordt lijkt mij.

die regels zijn er niet voor niets volgens mij.

Michelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 20:00

ik vraag wel een slotje aan want nu wordt het topic gebruikt voor een discussie waar vast ook al tig topics over zijn ;-) :D

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 20:13

Michelle wat een belachelijke reactie. Janouk is zo aardig om je een linkje te geven en schopt tegen haar aan. Misschien even goed lezen, er staat niets onaardigs in.

Michelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 20:21

Ik kan werkelijk waar alleen nog maar lachen om je reactie Sillyhorse..... want schoppen is het enige wat jij hier komt doen in het topic. niets inhoudelijks dus.... typisch.

het was de manier waarop Janouk schreef: hier is een link en leef je uit. zo van 'je had dit niet moeten posten want ik vind dat je eerst al die linken af moet bellen'

als er iets geplaatst wordt, kan het getypt heel anders overkomen dan dat het wellicht wordt bedoelt. En laten we er dan vanuit gaan dat het niet zo bot bedoelt was en daar geef ik JoyCiej007 ook gelijk in dat het idd zo is dat er soms onnodige topics worden geopend. maar we zijn allemaal volwassen en zo zinloos was dit topic ook weer niet, maar inmiddels wel. En dat vind ik dan weer zoooo jammer.

maar het slotje is aangevraagd, en ik zal nooit meer iets vragen voor ik heeeeeeeeel bokt heb doorgelezen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 23:48

Moderatoropmerking:
Slotjes worden normaal gesproken niet op verzoek geplaatst. Wel wil ik jullie vragen nu weer ontopic te blijven, en TS van advies / tips te voorzien over de vraagstelling, zoals in de OP vermeld.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 00:06

Wauw TS, jammer dat je je zo kinderachtig opstelt, misschien normaal op elkaar reageren kan ook.
En als je alleen maar ja en amen wilt horen, is een forum waar veel mensen op zitten niks voor jou.

Denk dat er in de link inderdaad zat links staan met bedrijven die jou kunnen helpen.

Er valt ook weinig anders op te antwoorden, de link is het meest uitgebreidde antwoord wat je krijgen kunt.
Tenzij je vraag weer specifiek over iets van het lamoen ging, dan was het een ander verhaal.
Maar dat topic is speciaal voor vragen als deze gemaakt. En erg handig. :j