[AR] 1e menles en 2e keer echt mennen met shetlander Ti Amo!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

x_Heidi

1e menles en 2e keer echt mennen met shetlander Ti Amo!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 14:37

Hoi!

Vandaag had ik mijn eerste menles! :D Ik krijg nu voortaan ong om de week 3 kwartier les van Jan van den Broek voor degene die dat willen weten! En vandaag was dus de eerste keer. Heel spannend allemaal! Vooral omdat dit eigenlijk de 1e x echt mennen was voor mij en voor Ti Amo. Na veel langelijnen, slepen ect. heb ik haar een paar keer (met begeleiding) voor de sulky gezet en een rondje gelopen maar ik had er pas 1x echt zelf op gezeten en een een keer gedraaft. Omdat ik niets wilde gaan verpesten heb ik dus gewacht tot de lessen!

Ti Amo deed het echt supergoed! We hebben heel veel geleerd, het begon met in de ring blijven (ja, dat is al best lastig met een shetlander die erruugg graag precies een andere kant op wil), en dat ging al na een kwartier goed tot mijn verbazing! We hebben nog figuren gestapt en gedraaft, geoefend dat ze rechtuit blijft lopen en geen verkeerde stelling gaat aan nemen, en tot slot hebben we ook nog door de pionnen gestapt en gedraaft, dat was eerst even spannend maar later ging het prima!

Ik heb expres geen menhoofdstel, ik wil haar (nog) geen oogkleppen opdoen zodat ze het overzicht ook zelf fijn kan houden, en ik wil ook nog geen strenger bit omdat het zo prima gaat, misschien over een paar maanden dat ik een ongebroken bitje haal om te verfijnen, ze heeft een klein en best gevoelig mondje dus daar wil ik niet te veel in gaan zitten. Oh en de zweng komt er gewoon weer aan, die was ik kwijt (ik heb hem er nooit aan gehad) en ik heb hem weer gevonden net. Dus de volgende keer weer netjes met een zweng.
Als het over een paar weken nog goed gaat ga ik rustig voor een nieuw tuigje kijken, deze is al best oud en is ook echt voor het beleren bedoeld. Ik wil nu een mooiere en soepelere, daar ben ik ook al voor aan het sparen :))
Verder heeft Jan mijn tuigje gecheckt voor we gingen rijden(de strengen zijn iets te lang en die ga ik inkorten), en doe ik volgende keer mijn cap op! (vergeten door de zenuwen denk ik :+ )

Ti Amo is een 6jarige shetlander, we zijn nu ruim 3 jaartjes samen! :#

1. Pony opgetuigd en ingespannen, ready to go!
Afbeelding
2. Het is 15 minuutjes stappen met een shetlander naar het clubterrein, gelukkig is ze helemaal verkeersmak dus ging alles heel goed!
Afbeelding
3. Na het instappen en een oortje gekregen te hebben (dan hoor ik hem beter omdat het zo'n groot veld is) gingen we draven!
Afbeelding
4. zoekende met haar hoofdje
Afbeelding
5. Blije pony!
Afbeelding
6. Indraaien op de volte
Afbeelding
7. Nog een volte
Afbeelding
8. Ze kauwt wel op haar bitje af en toe
Afbeelding
9. Hier weet ik eigenlijk niet wat ik doe :+
Afbeelding
10. Dit was een fijn stukje! (ook wel aan mijn bigsmile te zien haha!) lekker ontspannen
Afbeelding
11. En op naar het slalommen! (geen foto's daar van jammer genoeg)
Afbeelding

Nouja, dat was het! Ik vind het heel leuk dat Ti Amo nu ook officieel als menponytje (in wording) door het leven kan! *\o/*
Afbeelding

Tips zijn altijd welkom maar houd er rekening mee dat dit dus onze 1e echte keer mennen was voor pony en mij! :j
:wave:

bonnie1998

Re: 1e menles en 2e keer echt mennen met shetlander Ti Amo!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 14:38

heel knap en gewoon lekker zo door gaan je komt er wel

98xsophiex98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 14:41

Dat ziet er leuk uit!!!!
Die roze peesbeschermers!!! *\o/*

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 14:49

ziet er leuk uit zeg! :D

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 17:10

Leuk zeg! :)) Ziet er goed uit! :)

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 17:19

leuk dat je aan het lessen bent, maar ik krijg wel echt de kriebels van het lamoen wat steeds bijna uit de lichtogen valt. Brrr. En ook vraag ik me af waarom de instructeur niet aan heeft gegeven dat de broek niet goed zit. Aan de lange Keelriem zou ik ook even wat doen. Het geeft een heel apart effect als je ineens een pony zonder hoofdstel voor je wagen hebt lopen

sybser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 17:26

Ziet er super goed uit voor de eerste keeer ! Leuke shettie ;p

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 18:45

Bedankt voor de reacties! :D

Over de broek is niks gezegd, dus ben benieuwd wat er verkeerd aan is, dan kan ik m goed doen :)
Het lamoen blijft inderdaad echt net hangen, daar is wel naar gekeken of het niet net niet bleef hangen, hij kan er niet uit. Maar de touwstrengen zijn eigenlijk heel irritant dus die ga ik inkorten (en dat is ook een tijdelijke oplossing tot ik een mooi nieuw tuigje heb) en dan komt het weer helemaal goed!

Het lijkt me heel erg sterk dat het hoofdstel af kan door de kinriem eerlijk gezegd want dat gaat echt niet lukken, hij kan nog wel wat strakker inderdaad ik heb de vuist die ertussen moet wel heel ruim genomen :+

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 18:52

Leuke pony!
Goed dat je les neemt.
Je broek zit te hoog. Vraag volgende keer tijdens je les maar even.
Verder zou ik kijken of je op je boom een pennetje aan kan laten lassen wat naar beneden steekt waardoor je lichtogen daar achter blijven hangen.

Succes

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 18:56

Okee! Ik zal hem wel even lager doen, want wil tussentijds ook nog een paar keer mennen zodat ik de tips van vandaag kan verwerken en over 2 weken daar weer op verder kan gaan! :D

Nu ik naar andere menfoto's kijk zie ik het inderdaad, ik neem aan dat ie ongeveer zo moet hangen?
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CN4ZFUDC.jpg

Over dat pennetje denk ik nog even na, ken zo even niemand die last. Het is wel een goed idee!

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:09

Anders een gaatje boren in je boom en dan bout met moeren erdoor? :)
Broek op die foto hangt weer net iets te laag lijkt.
De bedoeling van de broek is dat je pony de kar met zijn kont de kar kan afremmen. Bij bijvoorbeeld een steile helling naar beneden en in de overgangen.
Succes

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 20:35

Hmm okee! Ik zal van de week weer eens gaan mennen en een foto maken hoe alles dan zit! :) Dat met die bout is een goed idee trouwens.

bonnie1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:00

en als ze met het hoofdstel achter de lamoen gaan schuren schiet die zo af met mennen moet de keelriem best wel strak

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:16

Ziet er leuk uit hoor!
Met mennen moet er geen vuist tussen keel en keelriem, gewoon goed vastmaken.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 21:51

okee bedankt! :)
Ik heb nog een filmpje van wat mobiel beelden in elkaar geknutseld zodat je een beetje een beeld kan krijgen over hoe het ging!

bonnie1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 22:29

wel een tipje voor de ponnen pas sturen als je pony eruit is anders zet je te vroeg in en dan ga er sneller tegenaan.

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 10:46

Wauw ziet er goed uit! :D
Leuke pony, Heidi! <3

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:58

Ziet er leuk uit :D
Knappe Ti Amo :D

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 20:23

Je hebt nu geen zweng eraan zeg je?
mag ik vragen waar je je strengen dan aan vast hebt gemaakt?

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 12:21

Aan de plek waar de zweng hoort te zitten dus opzich is het geen ramp. Ik had de sulky 2e hands gekocht en de oude eigenaar zei tegen mij dat ie niet nodig was en dat ze hem nooit gebruikte. Ik wist er zelf ook nog niks van (daarom heb ik nu ook les) en toen kwam ik er pas achter dat het toch wel heel handig was :+, zweng weer gevonden gelukkig en nu hangt ie er al weer aan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 12:34

Wat leuk dat je aan het mennen bent geslagen! Je pony doet het ook erg goed zo te zien en dat wordt met les alleen maar beter.

Ik vind het alleen wel apart dat je menhulp en instructeur niets gezegd hebben over het tuig. Als je een beetje menervaring hebt dan weet je wel hoe een tuig moet zitten lijkt me en dan valt het op. Zelf heb ik altijd geleerd dat de strengen ondoorbroken moeten doorlopen. Nu heb je ze door een riempje lopen en zijn ze onderbroken als het ware. Een menhoofstel moet je idd goed vastmaken met de keelriem. Mijn pony was haar hoofdstel met lange lijnen al een keer kwijt toen ze flink ging schudden. Ik vond hem toen al strak zitten, maar mijn meninstructeur deed hem nog een paar gaten strakker :P Maar nu blijft hij wel zitten zoals het moet.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 13:04

De riempjes waar de strengen doorheen zitten zitten vast aan de lamoen en zijn daar toch voor bedoelt? Of zeg ik nu iets heel geks :o

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:25

Geen idee, op mijn wagens zit het niet. Maar ik zou het riempje dan losser doen dat je strengen in een rechte lijn lopen.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 15:27

Okee! :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:30