[AR] Goedkope kar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ketly

Goedkope kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 21:46

Hallo! :D
Omdat ik momenteel bezig met mijn paard voor de kar te beleren, ben ik op zoek naar een kar/sulky. Ik ben van plan om wat recreatief te mennen, dus hoef ik niet een extreem goedkope kar. Maar de grootste vraag is, waar vind ik die? Ik ben al wat op bokt aan het rondkijken, maar ben de perfecte nog niet tegengekomen. Hoe komen jullie aan je kar? En wat zouden jullie me aan kunnen raden?

Maartje1990

Re: Goedkope kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 08:37

Wat heet 'goedkoop' want kwaliteit is natuurlijk ook belangrijk en er is veel goedkope rommel op de markt wat je beter niet kunt hebben.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 15:44

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:53

Zelf zou ik hier dus echt niet voor kiezen. Niet comfi voor jou en misschien ook niet voor je paard.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 15:59

Wil hem nog opknappen, en ja, kan ook niet verwachten dat ie voor dat geld comfi voor mij is. Maar waarom zou dit niet comfortabel voor mijn paard zijn?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:01

Wat voor grond ga je mennen? Zandgrond of alleen asfalt?
Je moet niet bezuinigen op tuig en je kar. Dat is van levensbelang.

En ik vind het vaak gewoon lelijke karren. :o

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 16:03

Asfalt. Is gewoon recreatief. Het is wel makkelijk gezegd dat ik daar niet op moet bezuinigen, maar helaas zit ik gewoon erg krap bij kas. Ik kan het dus zelf niet helpen, maar zou wel graag willen mennen. Ik kan gewoon geen dure kar kopen omdat ik het geld er niet voor heb.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:04

Ik vind hem erg klein ogen.
Je moet wel over je paard heen kunnen kijken bij oversteekplaatsen.

En met niet comfi voor je paard bedoeld ze denk ik de ligging van het lamoen. Die komt dan te ver naar beneden bij de achterbenen, waardoor het draaien niet prettig kan gaan.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 16:05

Is er bij deze kar eventueel dan ook de mogelijkheid om de lamoen hoger te laten zetten? En bankje is wel een mogelijkheid om deze hoger te zetten.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:07

Ketly schreef:
Het is wel makkelijk gezegd dat ik daar niet op moet bezuinigen, maar helaas zit ik gewoon erg krap bij kas. Ik kan het dus zelf niet helpen, maar zou wel graag willen mennen. Ik kan gewoon geen dure kar kopen omdat ik het geld er niet voor heb.

Dan zou ik gewoon niet gaan mennen :n
Sparen voor een degelijke kar en je kan jaren vooruit.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 16:09

Ik wil gewoon zo nu en dan gaan mennen. Omdat mijn paard veel meer gereden wordt dan dat ermee wordt gemend, wil ik niet al mijn geld besteden aan een kar. Ik snap eerlijk gezegd niet, dat als een paard gewoon goed voor de kar staat, de kar dan erg 'luxe' moet zijn. Als mijn paard hier niet voor past is dat een goed argument, en dan wil ik de kar liever ook niet aanschaffen. Dat is ook de reden dat ik hier om wat hulp vraag.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 16:14

http://www.bokt.nl/markt/ad/113044/menwagentje

Ik ben bijvoorbeeld nu ook aan het mailen voor deze. Zou 'm dan graag op willen knappen. Zou dit een betere kar zijn? En waarom? Ik vind het namelijk ook erg interessant om te weten wat bij mijn KWPNer van 1.60 zou passen. Heb zelf niet veel verstand in van een kar zelf, zoals het soepel draaien enz.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:16

Ketly schreef:
Is er bij deze kar eventueel dan ook de mogelijkheid om de lamoen hoger te laten zetten? En bankje is wel een mogelijkheid om deze hoger te zetten.

Naar mijn idee moet je aan deze kar niet teveel verbouwen.
Word hij niet steviger van.

Als je het lamoen verhoogd, heb je weer kans dat hij bij het draaien tegen het voorboord komt. Waardoor je dus helemaal niet meer kunt draaien.

Een kar hoeft niet luxe te zijn, maar moet wel bij je paard passen.
Deze past naar mijn mening niet bij een paard. Alles is te laag en te klein.

Daarnaast is je kar en je tuig wel je connectie met het paard. Als daar iets het van begeeft onderweg, heb je een levensgroot probleem.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 16:17

Bedankt voor je reactie :D wat vindt je van de kar in mijn vorige post? Deze is in ieder geval al een stuk hoger.

Deebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:18

Je bent zelf je paard aan het beleren en hebt geen menles of koetsiersbewijs? Zonder ervaring zou ik zowiezo de weg niet opgaan, er gebeuren al zat ongelukken...

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:18

Het tweede wagentje wat je plaatst is een concourwagentje.
Deze zijn leuk voor op concour of een dressuurwedstrijdje. Maar minder geschikt voor buiten op de weg.

Ze zijn heel licht en ze hebben over het algemeen een veel grotere draaicirkel dan een gewone menwagen.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 16:20

Deebee schreef:
Je bent zelf je paard aan het beleren en hebt geen menles of koetsiersbewijs? Zonder ervaring zou ik zowiezo de weg niet opgaan, er gebeuren al zat ongelukken...

Nee. Mijn paard wordt momenteel door een professioneel iemand beleerd. Deze bezit een goede kar en goed tuig dat past, alleen wil ik hierna toch wel graag mijn eigen spulletjes hebben.

@Sabbientje, mijn eerste voorkeur was een sulky. Is dit een verstandige beslissing?

pippenstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:26

Ketly wij hadden al gemaild ivm met mijn kar maar zag nu ook je topic. Ze hebben wel gelijk hoor dan maar beter even niet mennen. Zo'n wagentje is erg kwetsbaar en met een groot paard komen er toch behoorlijke krachten tov van het wagentje te staan, dat heeft met comfort en luxe niets te maken. Ik zou even doorsparen idd voor een wat degelijker model. Ik weet niet voor welke prijsklasse je zoekt ? Heb eventueel wel een zeer stevige draverssulky ( met brommervelgen van tomos ) staan die je ook een beetje moet verven of opleuken.

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:30

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:31

Waar je vooral naar moet kijken is of je paard ervoor past.
Hoe de vering is en de afwerking. Of de kar voldoende stevig is.
Eventueel met of zonder rem.

Een tweewieler/ Sulky kan wel.
Zijn genoeg mensen die met een tweewieler rijden.
maar ga niet voor de goedkoopste. Kijk ook naar kwaliteit.
Beter wat langer sparen, dan in de problemen komen.

pippenstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:40

He T_hijs leuk dat je mijn wagen aanprijst ! Ha gratis reclame. Ik had Ketly mijn wagen al laten zien maar de prijs was te hoog.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 16:43

Nogmaals bedankt voor alle reacties! Dan denk ik dat ik voor een sulky ga, en dan een iets luxere
Prijsklasse weet ik nu nog niet precies, ik zal dan eerst wat langer moeten sparen. Welke (ietwat goedkoop, maar goede kwaliteit) sulky kunnen jullie me aanraden?

pippenstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:53

Hans van der Mee maar dan kan je lang sparen want die beginnen bij 2000 euro. Op Bokt markt staat er een 2e hands voor 2200. HCA heeft ook mooie maar die zijn ook best prijzig ( maatje paard ) Op Mp staan er weleens mooie maar die zijn ook allemaal rond de 1000,- voor paard.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 17:18

Ik bedoel dan ook wat goedkopere sulky's. :D

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 17:23