[AR] Paard voor de kar beleren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ketly

Paard voor de kar beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 21:12

Ik wil van te voren alvast zeggen dat ik niet één of ander pennymeisje ben, ik weet wat ik doe en heb goede hulp, goed tuig en een goede kar tot mijn beschikking.

Binnenkort wil ik mijn paard voor het eerst voor de kar zetten. Heb haar vroeger al eens voor de slee gehad, wat ze prima deed. Ook ben al wat bezig geweest met wat grondwerk in de bak. Ze pikt altijd alles snel op, daardoor vind ik het erg lastig om in te schatten. Zelf zou ik zeggen: Inspannen, wat in de bak oefenen, kar erachter en alles rustig opbouwen. Lekker kilometers maken enz.

Ondanks dat ik hierbij goede hulp heb, zou ik graag wat tips willen van de menners van bokt! Ik ben erg benieuwd of mijn bomproof-paard na 2 keer al voor de kar kan, en eventueel ook naar eigen ervaringen. Alvast bedankt!

JoyCiej007

Re: Paard voor de kar beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:22

Wat zegt je 'goede hulp' er van? Neem aan dat indien het iemand is met ruime ervaring van het beleren van paarden voor de wagen, die persoon dit zelf ook wel goed kan inschatten.

Persoonlijk vind ik het vrij snel. Zitten alle stemcommando's er goed in? Kan paard goed stilstaan (en dan ook écht stil staan), heb je ook werk aan de lange lijnen en werk aan de dubbele longe gedaan? Kent ze het sturen van achteren? Weet ze dat ze moet aantrekken bij druk op de borst? (een slee of lichte sleep geeft nauwelijks druk op de borst, je kan er beter eens iemand een eindje achter laten lopen en die eens flink aan de strengen laten hangen, pony manen om vooral door te lopen. Ook vanuit stilstand. Terwijl er iemand anders bij het hoofd van het paard loopt).

Kent ze het wijken voor druk, en het wijken voor de menzweep? Dat ze dit ziet als sturende hulp?

Heb je haar wel eens met de benen over de strengen laten stappen? Zodat, mocht dat gebeuren, ze niet meteen in paniek raakt?

Hoe reageert ze op de broek?
etc. etc. Dat zijn imo wel dingen die je je moet afvragen, wil een paard klaar zijn om voor de wagen te zetten.

Daarnaast; ieder zo z'n voorkeur, maar beginnen in de bak doen sommige mensen liever juist niet, aangezien dat vaak een stuk zwaarder trekken is, en de bak is vaak maar beperkt qua ruimte. Een binnenbak zit je ook nog eens met de bakrand (buitenbak vaak ook wel) en heb ook wel gehoord van gevallen waarin toch de wagen perongeluk de bakrand raakte, en paard in paniek raakte. Daarnaast moet je vaak draaien en bochten maken vanwege de beperkte ruimte. Voor de meeste groene paarden is dit nog erg lastig, het draaien/wenden in het lamoen. Ze hebben meestal vooral baat bij lekker veel rechtuit rijden. Dat is de reden waarom veel mensen het liefst zo snel mogelijk de weg op gaan met een groene aanspanning. Heb je geen grote wei? Of een weg waar weinig verkeer komt?

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 21:33

JoyCiej007 schreef:
Wat zegt je 'goede hulp' er van? Neem aan dat indien het iemand is met ruime ervaring van het beleren van paarden voor de wagen, die persoon dit zelf ook wel goed kan inschatten.

Persoonlijk vind ik het vrij snel. Zitten alle stemcommando's er goed in? Kan paard goed stilstaan (en dan ook écht stil staan), heb je ook werk aan de lange lijnen en werk aan de dubbele longe gedaan? Kent ze het sturen van achteren? Weet ze dat ze moet aantrekken bij druk op de borst? (een slee of lichte sleep geeft nauwelijks druk op de borst, je kan er beter eens iemand een eindje achter laten lopen en die eens flink aan de strengen laten hangen, pony manen om vooral door te lopen. Ook vanuit stilstand. Terwijl er iemand anders bij het hoofd van het paard loopt).

Kent ze het wijken voor druk, en het wijken voor de menzweep? Dat ze dit ziet als sturende hulp?

Heb je haar wel eens met de benen over de strengen laten stappen? Zodat, mocht dat gebeuren, ze niet meteen in paniek raakt?

Hoe reageert ze op de broek?
etc. etc. Dat zijn imo wel dingen die je je moet afvragen, wil een paard klaar zijn om voor de wagen te zetten.

Daarnaast; ieder zo z'n voorkeur, maar beginnen in de bak doen sommige mensen liever juist niet, aangezien dat vaak een stuk zwaarder trekken is, en de bak is vaak maar beperkt qua ruimte. Een binnenbak zit je ook nog eens met de bakrand (buitenbak vaak ook wel) en heb ook wel gehoord van gevallen waarin toch de wagen perongeluk de bakrand raakte, en paard in paniek raakte. Daarnaast moet je vaak draaien en bochten maken vanwege de beperkte ruimte. Voor de meeste groene paarden is dit nog erg lastig, het draaien/wenden in het lamoen. Ze hebben meestal vooral baat bij lekker veel rechtuit rijden. Dat is de reden waarom veel mensen het liefst zo snel mogelijk de weg op gaan met een groene aanspanning. Heb je geen grote wei? Of een weg waar weinig verkeer komt?

Heel erg bedankt voor je reactie. De hulp in questie heeft inderdaad veel ervaring met het beleren van paarden voor de kar, maar zelf ken ik mijn paard het beste, en daarom wil ik voor ik er mee begin, graag weten of mijn paard er geschikt voor is.

Paard is erg rustig, geen heftig karakter en heel koel. Het paard is enkel erg sterk, maar dat kan ook in zijn voordeel werken. Werk aan de lange lijnen en de dubbele longe is beide gedaan, ging erg goed en paard liep alsof ze het al jaren deed. Sturen van achteren kent ze dus. Volgende stap is om een zwaarder voorwerp erachter de hangen, voordat de kar erachter gaat. Dan komt er dus druk op de borst.

Wijken voor druk kent ze, ook voor de menzweep. Ze is erg gevoelig. Reactie op de broek weet ik nog niet, heb het tuig nog niet omgehad.

We hebben onze paarden buiten het dorp staan, dus misschien inderdaad dan een betere optie om de weg op te gaan. Paard schrikt over het algemeen nergens van.

Ik hoop dat ik zo een beetje uitgelegd heb hoe en wat mijn paard reageert.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:47

Persoonlijk prefereer ik het meestal om dus een persoon aan de strengen te laten hangen (strengen evt. verlengen met stevige touwen er aan, dat persoon er niet té dicht op loopt), ipv. een paard laten slepen.
Er zijn helaas een heleboel voorbeelden dat het flink mis gaat met het slepen.
Als je een persoon aan de strengen laat hangen, kun je veel beter inspelen op de situatie en in geval van nood kan die persoon ook meteen loslaten (strengen dus niet om handen slaan of hand ín de strop van de streng doen, maar dat spreekt voor zich natuurlijk). Daarnaast kun je dan de druk op de borst vaak veel hoger opvoeren dan bij het slepen van een 'zwaarder' voorwerp. Voer de druk eerst heel rustig op, terwijl het paard lekker doorstapt. Gaat dat goed, probeer dan ook eens om het paard vanuit stilstand in stap weg te laten trekken terwijl er meteen bij het wegstappen volle druk op de borst wordt uitgeoefend. Sommige paarden hebben hier in het begin wat problemen mee, en gaan dan bijv. steigeren of in draf vertrekken als ze de wagen er achter hebben hangen en vanuit stilstand moeten vertrekken. Ook altijd handig om dat even te oefenen.

'erg sterk' als in hard in de mond? Of een 'doordouwer'? Of gewoon fysiek sterk? Let er op dat HO wel écht HO moet zijn, waar en wanneer jij maar wilt.

Indien ze verkeersmak is en bijv. ook niet schrikt van witte haaientanden/strepen op de weg, dan zou ik inderdaad, als je die mogelijkheid hebt, wel zsm de weg op gaan. Inspannen op eigen, afgesloten terrein en bijv. 2 grote rondjes stappen, of dus in de bak, liefst dus zoveel mogelijk rechtuit. Gaat dat goed? Even een stukje de weg op, lekker rechtuit lopen.

En dan kan je van te voren die route op de weg nog eens aan de lange lijnen doen bijvoorbeeld, met iemand er bij om in te grijpen waar nodig.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 21:51

Inderdaad misschien veiliger om er een persoon achter te zetten, bedankt voor de tip. Ze kan sterk in de mond zijn, ook al gaat dat de laatste tijd stukken beter. Wel vind ik het belangrijk dat ze de stemcommando's goed kent, dat is misschien een puntje om aan te werken.

Ik ben van plan om dit weekend vrij te houden en lekker met haar aan de slag. Wat kan ik in zo'n weekend van haar vragen? Hoeveel uren kan ze aan? Hoe moet snel moet ik het verloop opvoeren? Persoonlijk vind ik dit erg lastig in te schatten, omdat ze erg snel leert en ik niet teveel van haar wil vragen.

Jess1435

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:00

Ik heb mijn paard laatst laten beleren voor de kar, sulky kon er direct achter zonder problemen. Een vierwieler was toch een ander verhaal en daar had hij dan ook een stuk meer moeite mee door voornamelijk de hogere druk op de borst bij het trekken van een vierwieler. Ik zou de tip van JoyCiej007 opvolgen :j
Ik zou het verder rustig aan doen, liever wat langer er mee bezig dan dat een paard overdonderd wordt door de prikkels van het beleren. Vaak zijn ze dan schaapmak en krijg je later problemen. Jij kent je paard het beste, dus ik denk dat jij dit het beste zelf in kan schatten!

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 22:04

Ja klopt, maar dat vind ik juist wel lastig om in te schatten. Ze is werkwillig en geniet van alles, daarom heb ik snel de neiging om te snel te gaan. Heb helaas geen sulky tot mijn beschikking.

Jess1435

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:08

Misschien een tip om nu een plan op te stellen wat je per week wilt gaan doen? En dan absoluut niet meer dan dat :) Kan je niet te snel gaan en daardoor je paard overvragen.
Mijn paard vond de druk op zijn borst redelijk "eng" en werd er een beetje onzeker van. Daarbij heb ik niet genoeg ervaring met mennen, dus vandaar mijn keus om hem weg te brengen naar een professional. Voorwerk heb ik wel zelf gedaan en vandaar dat de sulky er meteen achter kon.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 22:13

Ja klopt wel een goed idee. Ben dus al met de lange lijnen bezig geweest, alleen nog zonder groot gewicht. Wat zou dan de volgende stap moeten zijn? Ik wil haar liever niet weg brengen, omdat ik alleen recreatief zo nu en dan een blokje om wil.

Jess1435

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:25

Ik men ook alleen recreatief, en juist dan vind ik het belangrijk dat er geen foutjes in sluipen m.b.t. de zekerheid van paard & kar. Ik heb al wel ervaring met mennen, maar niet veel. Om ongelukken te voorkomen is het dan juist belangrijk dat je paard alles kent en ik onder begeleiding verder kan leren mennen.
Dit is er laatst gebeurd met degene die mijn paard heeft beleerd, een vakman;
[ON] Paard rijdt met wagen en vier inzittenden sloot in Kruisland

Een ongeluk zit in een klein hoekje en kan iedereen overkomen, maar overschat je kennis niet.
Tuig haar de volgende keer eens op; kijken hoe ze op oogkleppen e.d. reageert. Dan zou ik nog eens een tijdje opgetuigd gaan oefenen met sturen d.m.v. leidsels.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 22:39

Ja snap wat je bedoeld, maar een ongeluk zit altijd in een klein hoekje. Natuurlijk snap ik ook dat je met veel ervaring wel veiliger de weg op gaat, maar zoals je zelf zegt, het is degene die jouw paard heeft beleerd, met veel ervaring. Ik ga rustig te werk, alle tips zijn welkom en hoop iedereen ook wat op de hoogte te houden. :o

Jess1435

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:43

Een gewaarschuwd mens telt voor twee :Y)
Ik wil je er ook niet mee ontmoedigen, maar ben voorzichtig! :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:43

Ketly schreef:
Inderdaad misschien veiliger om er een persoon achter te zetten, bedankt voor de tip. Ze kan sterk in de mond zijn, ook al gaat dat de laatste tijd stukken beter. Wel vind ik het belangrijk dat ze de stemcommando's goed kent, dat is misschien een puntje om aan te werken.

Ik ben van plan om dit weekend vrij te houden en lekker met haar aan de slag. Wat kan ik in zo'n weekend van haar vragen? Hoeveel uren kan ze aan? Hoe moet snel moet ik het verloop opvoeren? Persoonlijk vind ik dit erg lastig in te schatten, omdat ze erg snel leert en ik niet teveel van haar wil vragen.

Tsja........ hoe oud is je paard trouwens? Of heb ik daar overheen gelezen?
Voor ons is het natuurlijk nóg lastiger in te schatten. Wij kennen je paard niet, en via de computer is het al helemaal lastig te bepalen.

Mijn Welsh A merrie kocht ik op 5 jarige leeftijd. Ze kende toen nog hélemaal niets. Kon redelijk aan de hand meelopen, maar daar was wat dat betreft ook alles wel mee gezegd. Veel kende ze niet of nauwelijks. Die moest ik dus vanaf begin af aan nog alles helemaal leren. Heb héeel veel gewandeld met haar, eerst aan de hand, later met hoofdstel met oogkleppen, nog later ook aan de lange lijnen.
Die pony genoot er ook ontzettend van, was érg leergierig en super werkwillig. Ze leerde dan ook supersnel.

Toch heb ik bewust her en der wat rustmomenten ingebouwd. Dan bleven we even bij het dubbele longeren, of het lange lijnen, terwijl ik eigenlijk al een stapje verder had kúnnen gaan. Heb dat bewust niet gedaan, want ik wilde haar niet overvragen. Ondanks dat het geen héel jonge pony meer betrof, wilde ik haar toch niet te snel gaan en haar 'overdonderen'.

En inderdaad, als je ze echt overdonderd hoor je nog wel eens dat ze de 1e, soms ook de 2e keer nog, heel braaf zijn en dat er niets aan 't handje is. Maar dan ineens gaan ze flink draken, raken in paniek of worden heel vervelend.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 22:48

Mijn paard is 8 jaar. Ze kan wel ouwehoeren, maar is gelukkig wel erg koel en zal niet snel in paniek raken. Wil er natuurlijk wel rekening mee houden dat in bepaalde situaties dat niks zegt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 08:09

Alles staat met goede reacties van de menner en de grooms: tijdig rustig ingrijpen en naar voren oplossen om problemen te voorkomen. Vooral duidelijk, consequent en rust.
Een ervaren menner ziet veel zaken van tevoren aankomen en met goed ingespeelde grooms kan je veel ellende voorkomen.

Dus jouw vraag hangt meer van jouw team af dan van het paard, als het paard goed is opgeleid: stemcommando's kent, tuig kent, ook tussen de benen en onder de buik etc., dan het liefst naast een ervaren menpaard in het dubbelspan: mijn ervaring is dat ze het beste leren van een ervaren spangenoot, voordat ze in het enkelspan gaan.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 11:23

Voor mij is het geen optie om een ervaren menpaard er bij te zetten. Ten eerste in mijn paard niet heel erg aardig tegen een paard dat zo dicht tegen haar aan staat, ben bang dat het juist dan mis gaat. Ten tweede is het enige ervaren menpaard bijna 20 cm hoger, en heeft hele andere gangen dan mijn paard. Persoonlijk denk ik dat mijn paard eerder in paniek raakt in dubbelspan dan in enkelspan.

Een goed team heb ik zeker. Zelf zou ik de menner zijn, ben erg rustig met haar en heb ook veel men-ervaring. Mijn groom is mijn bijrijdster, die dan naast mij zou zitten voor de nodige ondersteuning, dus eventueel de teugels overnemen. Als derde neem ik mijn vader mee, voor het vasthouden en lopen naast het paard, vooral omdat mijn vader sterker is dan twee meisjes van 15 en 17 jaar. We zijn allemaal erg op elkaar ingespeeld, omdat we altijd met zijn drieën met de paarden bezig zijn. We kunnen mijn paard dus alle 3 door en door.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:12

Je hebt eigenlijk alle tips al gehad van Joyce. Ik zou ook nog eerst gaan longeren met hele tuig om. Daarmee ook buiten gaan droogmennen.

En wat ook al gezegd is: overschat jezelf niet!

Succes.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 13:09

Ketly schreef:
Voor mij is het geen optie om een ervaren menpaard er bij te zetten. Ten eerste in mijn paard niet heel erg aardig tegen een paard dat zo dicht tegen haar aan staat, ben bang dat het juist dan mis gaat. Ten tweede is het enige ervaren menpaard bijna 20 cm hoger, en heeft hele andere gangen dan mijn paard. Persoonlijk denk ik dat mijn paard eerder in paniek raakt in dubbelspan dan in enkelspan.

Een goed team heb ik zeker. Zelf zou ik de menner zijn, ben erg rustig met haar en heb ook veel men-ervaring. Mijn groom is mijn bijrijdster, die dan naast mij zou zitten voor de nodige ondersteuning, dus eventueel de teugels overnemen. Als derde neem ik mijn vader mee, voor het vasthouden en lopen naast het paard, vooral omdat mijn vader sterker is dan twee meisjes van 15 en 17 jaar. We zijn allemaal erg op elkaar ingespeeld, omdat we altijd met zijn drieën met de paarden bezig zijn. We kunnen mijn paard dus alle 3 door en door.

No offence, maar ik vind dat je toch erg onzeker overkomt. Door dit topic te plaatsen, door je angst voor een ervaren leerpaard, door de gedachte dat een volwassen man sterker is dan 2 meisjes en blijkbaar dus ook sterker dan een volwassen paard?
Het kan goed gaan, maar toch zou ik bij mezelf nagaan of je echt wel kennis en ervaring genoeg hebt voor het beleren van een volwassen paard...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 13:21

Ik zie nu dat je wel 'goede hulp' hebt, met je bijrijdster/groom en je vader, maar ik dacht bij 'goede hulp' eerder aan een ervaren persoon die ruime ervaring heeft met het beleren van paarden voor de wagen. Maar die heb je er dus niet bij, zoals ik het begrijp?

Vind je het dan niet een verstandig idee om juist die laatste stap, het daadwerkelijk voor de wagen zetten, te laten doen door/doen onder begeleiding van een 'professional'? Dat zal een hele hoop onzekerheid en twijfel wegnemen, bovendien zijn dat soort mensen ervaren met het beleren van paarden voor de wagen, en dan heb je toch een stuk meer kijk op de dingen. Die weten wat ze doen, en ook hoe ze moeten ingrijpen in panieksituaties, of hoe ze deze moeten voorkomen. Hoe goedbedoeld ook, als je iets verkeerd reageert of verkeerd ingrijpt maak je het vaak alleen nog maar erger. Er zijn bepaalde handigheidjes die ook voor een groot gedeelte de veiligheid bepalen.

Tel het ontbreken van zo'n persoon (toch?) op bij het feit dat je toch eigenlijk aardig snel gaat, en idd wellicht een tikje onzeker bent, dan lijkt het mij een stuk verstandiger als je er even een ervaren persoon bijhaalt, die je kan ondersteunen in die laatste stap.

Hoe lief, braaf en bomproof je paard ook is, het kan altijd mis gaan. En dan is het des te belangrijker dat je precies op de juiste manier reageert, om grote ongelukken te voorkomen. Zo zijn er helaas ook een hoop paarden waar mensen zelf mee hebben 'aangeprutst' om te beleren, maar waarbij het toch flink mis gaat. Zie zo'n paard dan maar weer goed en vol vertrouwen opnieuw voor de wagen te krijgen....
Een menner/beleerder weet bijv. ook dat je als menner nóoit zomaar van de bok moet stappen, en dat je het paard niet voor de wagen moet inspannen en laten lopen, zonder menner op de bok. Heb zelfs gezien dat mensen een groen paard hadden ingespannen, en toen vervolgens zonder menner het paard met de wagen er achter gingen longeren...... dat liep niet lekker af.

Niet dat jij dat soort dingen zou doen, maar om maar even wat voorbeelden te geven. Want dat soort acties klinken voor sommige mensen misschien wel heel logisch, terwijl ze er soms geen idee van hebben dat dat soort acties nou niet bepaald slim en veilig zijn te noemen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 13:25

En nog even de opmerking: een ervaren menner is nog geen ervaren beleerder. Ik men al heel wat jaren, maar zou niet zomaar even een paard gaan beleren. Wel al het voorbereidende werk, maar echt de wagen erachter :n

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 13:32

Mijn Fjord (goed bereden en voorbereid met dubbele lijnen en volledig mentuig) liep met een ervaren beleerder binnen 1 week door het dorp.
Ik kreeg hem met 2 weken terug (ze willen nl minimaal een x aantal keer voor de kar hebben), kosten per week 150E.
Ondanks mijn ervaring met beleren zijn hun zo ontzettend handig, ook als er wat gebeurd; zij weten gelijk in te grijpen op de goede manier. Ze zijn ook altijd met z'n tweeën en weten precies hoe en wat.
Zij is heel goed beleerd en ik kan haar rustig 2 a 3 maanden stilzetten en zo weer inspannen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 13:36

Dat valt nog wel mee met de prijs trouwens Maaike, heb volgens mij wel eens hogere prijzen gehoord.

welsh4span

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:07

wees toch verstandig haal er een ervaren beleerder bij.

White_Fella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:13

Heb je geen sleep of autoband wat je erachter kan hangen? Zo doen wij dat altijd met beleren. Paar keer de band erachter en laten slepen. Als dat goed gaat, gaat snel genoeg de kar erachter, en dan is het een kwestie van kilometers maken. Na de band vinden ze de kar ook 9 v.d. 10x totaal geen probleem..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:37

White_Fella schreef:
Heb je geen sleep of autoband wat je erachter kan hangen? Zo doen wij dat altijd met beleren. Paar keer de band erachter en laten slepen. Als dat goed gaat, gaat snel genoeg de kar erachter, en dan is het een kwestie van kilometers maken. Na de band vinden ze de kar ook 9 v.d. 10x totaal geen probleem..

TS heeft volgens mij hier al geschreven dat ze al had gesleept, en dat ze met wat zwaarders wilde gaan slepen misschien. Vervolgens schreef ik waarom ik daar persoonlijk niet zo weg van ben. Het kan ook anders; met een persoon die aan de strengen gaat hangen.
Zie de posts hierboven.........