Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
JoyCiej007 schreef:Wat zegt je 'goede hulp' er van? Neem aan dat indien het iemand is met ruime ervaring van het beleren van paarden voor de wagen, die persoon dit zelf ook wel goed kan inschatten.
Persoonlijk vind ik het vrij snel. Zitten alle stemcommando's er goed in? Kan paard goed stilstaan (en dan ook écht stil staan), heb je ook werk aan de lange lijnen en werk aan de dubbele longe gedaan? Kent ze het sturen van achteren? Weet ze dat ze moet aantrekken bij druk op de borst? (een slee of lichte sleep geeft nauwelijks druk op de borst, je kan er beter eens iemand een eindje achter laten lopen en die eens flink aan de strengen laten hangen, pony manen om vooral door te lopen. Ook vanuit stilstand. Terwijl er iemand anders bij het hoofd van het paard loopt).
Kent ze het wijken voor druk, en het wijken voor de menzweep? Dat ze dit ziet als sturende hulp?
Heb je haar wel eens met de benen over de strengen laten stappen? Zodat, mocht dat gebeuren, ze niet meteen in paniek raakt?
Hoe reageert ze op de broek?
etc. etc. Dat zijn imo wel dingen die je je moet afvragen, wil een paard klaar zijn om voor de wagen te zetten.
Daarnaast; ieder zo z'n voorkeur, maar beginnen in de bak doen sommige mensen liever juist niet, aangezien dat vaak een stuk zwaarder trekken is, en de bak is vaak maar beperkt qua ruimte. Een binnenbak zit je ook nog eens met de bakrand (buitenbak vaak ook wel) en heb ook wel gehoord van gevallen waarin toch de wagen perongeluk de bakrand raakte, en paard in paniek raakte. Daarnaast moet je vaak draaien en bochten maken vanwege de beperkte ruimte. Voor de meeste groene paarden is dit nog erg lastig, het draaien/wenden in het lamoen. Ze hebben meestal vooral baat bij lekker veel rechtuit rijden. Dat is de reden waarom veel mensen het liefst zo snel mogelijk de weg op gaan met een groene aanspanning. Heb je geen grote wei? Of een weg waar weinig verkeer komt?
Ketly schreef:Inderdaad misschien veiliger om er een persoon achter te zetten, bedankt voor de tip. Ze kan sterk in de mond zijn, ook al gaat dat de laatste tijd stukken beter. Wel vind ik het belangrijk dat ze de stemcommando's goed kent, dat is misschien een puntje om aan te werken.
Ik ben van plan om dit weekend vrij te houden en lekker met haar aan de slag. Wat kan ik in zo'n weekend van haar vragen? Hoeveel uren kan ze aan? Hoe moet snel moet ik het verloop opvoeren? Persoonlijk vind ik dit erg lastig in te schatten, omdat ze erg snel leert en ik niet teveel van haar wil vragen.
Ketly schreef:Voor mij is het geen optie om een ervaren menpaard er bij te zetten. Ten eerste in mijn paard niet heel erg aardig tegen een paard dat zo dicht tegen haar aan staat, ben bang dat het juist dan mis gaat. Ten tweede is het enige ervaren menpaard bijna 20 cm hoger, en heeft hele andere gangen dan mijn paard. Persoonlijk denk ik dat mijn paard eerder in paniek raakt in dubbelspan dan in enkelspan.
Een goed team heb ik zeker. Zelf zou ik de menner zijn, ben erg rustig met haar en heb ook veel men-ervaring. Mijn groom is mijn bijrijdster, die dan naast mij zou zitten voor de nodige ondersteuning, dus eventueel de teugels overnemen. Als derde neem ik mijn vader mee, voor het vasthouden en lopen naast het paard, vooral omdat mijn vader sterker is dan twee meisjes van 15 en 17 jaar. We zijn allemaal erg op elkaar ingespeeld, omdat we altijd met zijn drieën met de paarden bezig zijn. We kunnen mijn paard dus alle 3 door en door.
White_Fella schreef:Heb je geen sleep of autoband wat je erachter kan hangen? Zo doen wij dat altijd met beleren. Paar keer de band erachter en laten slepen. Als dat goed gaat, gaat snel genoeg de kar erachter, en dan is het een kwestie van kilometers maken. Na de band vinden ze de kar ook 9 v.d. 10x totaal geen probleem..