Veulen en vd?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mikkiej

Veulen en vd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 00:43

Er zijn vast al topics geopend met dit onderwerp, dus als iemand zo'n topic weet ben ik ook blij.

Maargoed,

Sinds kort staat er bij mijn verzorgpaard een nieuwe shetlander. Een veulen van bijna 1 jaar (05-05-2012)
Nou lijkt het me leuk en goed voor onze band om vrijheidsdressuur te gaan doen.
Uiteraard weet ik dat je met een veulen nog niet zoveel kan. Ze moet nog lekker veulen zijn, veel eten, groeien en paardentaal leren.
Maar zijn er dingen waar ik alvast mee kan beginnen zodat, als ze uitgegroeid is, ik dingen verder (en makkelijker) kan uitbreiden?

Ik ben overgens bekent met klikkertraining (kat en konijn) en heb mijn verzorgpaard ook een aantal trucjes geleerd..

Bedankt voor het lezen en alvast bedankt voor je reactie!

joda

Re: Veulen en vd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:48

je kan beginnen met een halster aan en aan een touwtje meelopen..even kort een borsteltje erover en even de hoefjes krabben. Verder zou ik er persoonlijk voor kiezen het paardje lekker zichzelf te laten zijn

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:49

Een veulen van een jaar is te jong voor VD. Ik raad je met klem aan om dit NIET te doen. Helemaal als het om een verzorgpaard gaat en je het dier op jonge leeftijd dingen aan gaat leren waar een nieuwe eigenaar -mocht het dier ooit verkocht moeten worden - misschien niet al te blij mee is. En een jaarling kan het lichamelijk NIET aan.

Zorg voor een goede basis: voetjes geven, meelopen, vaststaan, en verder er vanaf blijven!

Edit: tikfouten verwijdert.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 05-02-13 01:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 00:51

Oke, bedankt voor jullie reacties!
Dan lijkt het me idd beter om te wachten tot ze oud genoeg is. :j

Edit; typfoutje

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 01:03

@Cassidy: Niet helemaal mee eens, het is wel te jong voor de kunsten als buiging, knielen etc. Maar je kunt wel leren bijv kleuren herkennen en andere 'hersen spelletjes'

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 01:05

En wat houden die hersenspelletjes in? Ik zou niet blij zijn met een paard dat om de haverklap zou staan flemen, ongewenst dingen gaat apporteren of andere dingen uit de vd laat zien.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 01:06

Zoals ik al schreef kleuren herkennen, geen apporteren, zou ik idd niet doen, want dan neemt ie omdat ie zo jong is wellicht alles in z'n mond das juist vaak wat je ze moet afleren haha..
Maar je kunt wel wat dingen in de wei zetten en de naam noemen en leren dat ze daar naar toe lopen om het aan te raken bijvoorbeeld.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 01:10

Oke, even denken aan het tijdsbestek.
Wil jij een jaarling tot en met zijn derde levensjaar alleen maar gaat vervelen met het benoemen van dingen om te targetten?

Een beetje slimme shet heeft dat met een aantal dagen door. Waar is je progressie? Waar blijft de uitdaging voor een jaarling totdat hij drie is en je echt wat met hem kunt gaan doen?
En hoeveel eigenaren zijn er blij mee als verzorgers hun nieuwe paard verkeerde dingen hebben aangeleerd?
Als ik een veulen of paard zou kopen, wil ik hem zo blanco mogelijk hebben, en niet de bagage nog weg moeten werken die een al dan niet kundige verzorger erin heeft gebracht.
Een veulen waar niet correct mee om is gegaan is garantie voor een enkeltje slager....

Misschien iets om over na te denken.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 01:16

Is dat niet ietwat kort door de bocht? Als een Shet zich zo snel zou gaan vervelen gaat hij dat misschien nog wel erger doen zonder uitdaging.
En ook een veulen waar niet correct mee is omgegaan heeft nog zat kansen bij een volgende ervaren eigenaar. Het enkeltje slager krijgt het dier alleen maar als hij daarna in verkeerde handen terecht komt.

Ik hou niet van die superlatieven.

Ik doe geen spelletjes en geen vrijheidsdressuur, ook niet met de ouderen maar ik denk niet dat de manier waarop ik met paarden om ga de enige juiste manier is en het ene paard is het andere niet.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 01:19

Niet zo boos Cassidy...
Mijn shetlander is nu 19 maanden en kent de basis als meelopen en stilstaan etc allemaal erg goed.
En je moet zn gedrag eens zien als hij een mag "wachten" en "stay", helemaal trots en vrolijk als hij het goed heeft gedaan!
En uhm...dit is al een tijdje zo, niet een paar dagen.
Ik doe dat ook niet elke dag, maar 1-3x per maand en dan max 10 minuten.

Maar voor het jaarlingetje waar Ts het over heeft, lekker de basis erin :)
Manieren leren, respect voor voer, overal aanraken, meelopen aan een halstertje, voetjes optillen.
Dat is voorlopig meer dan genoeg om aan te werken :)
En vooral lekker jong laten zijn en laten opgroeien :)
Mentaal is het heftiger dan je denkt :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 01:25

En ik hou er niet van als een verzorger wat gaat aanklooien met een veulen en er een niet gewenste basis inbrengt. Paarden die leren om sterk te zijn omdat mensen niet op tijd druk laten varen, die veulens allerlei onhebbelijkheden aan gaan leren waar ik niet van ben gediend zoals bedelen en schuren, schrapen, over je heen walsen..... Ik ben daarom ook erg blij met een kinderarme stal en tot twee keer aan toe redelijk groene veulens. De basis is er snel genoeg ingebracht zonder dat ik eerst de fouten van een ander mag wegpoetsen. Als dat al lukt....

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 01:28

Cassidy: Ik denk dat je het wat te zwart wit ziet, kan komen door slechte ervaringen? Maar als iemand gewoon de basis erin brengt en af en toe wat simpele spelletjes doet waarbij de clicker van te voren goed geladen is en weet hoe je moet trainen, valt het allemaal reuze mee... ;)

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 01:29

Ts vraagt toch gewoon wat...ze is 22 niet 12 :+
En uhm...jouw jaarling raakt ze niet aan Cassidy ;)
Neem aan dat er wel commumicatie is tussen haar en de eigenaar :)
Doe toch eens lief en niet zo aanvallend ^_^
Je kan ook nomaal zeggen, VD is ze nog wat jong voor, maar probeer dr rustig te laten wennen aan meelopen met het laster om :)
Bijvoorbeeld :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 01:31

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 01:33

Er bestaat ook nog zoiets als een combinatie.Voor de vd clicker, voor de opvoeding en basis natuurlijk niet. :) Een middenweg is bijna altijd het beste :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 01:34

YamaSaki schreef:
Ts vraagt toch gewoon wat...ze is 22 niet 12

Leeftijd is daarin absoluut niet relevant.
Ik ken 12 jarigen die bepaalde dingen niet in hun hoofd halen
en 22 jarigen die dat wel doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 01:36

saskiakefie schreef:
Er bestaat ook nog zoiets als een combinatie.Voor de vd clicker, voor de opvoeding en basis natuurlijk niet. :) Een middenweg is bijna altijd het beste :j
En ik ben een voorstander van de basisopvoeding. Dat houdt ook in dat je hem met rare dingen confronteert en een keer op de trailer zet en een ritje maakt. Alle extra's zijn op die leeftijd overbodig.

De vraag is natuurlijk wat je op die leeftijd als basis verstaat. Dat houdt in mijn ogen in dat je het dier laat wijken voor druk, op alle delen van het lichaam. Spelenderwijs. En zonder clicker....

http://www.youtube.com/watch?v=rLlZ8WFi9ME

http://www.youtube.com/watch?v=GJN7AKpg8zI

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 01:40

Vd kan ook zonder clicker ;)

-edit: ts werkt wel graag met clicker en dat is haar keus en haar recht als de eigenaar het goed vind :)
En dit is haar topic dacht ik?
Niet een Cassidy topic? ;)
Laatst bijgewerkt door YamaSaki op 05-02-13 01:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 01:41

VD met een jaarling is te vroeg.
Filmpjes al bekeken?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 01:42

wijken voor druk is logisch zonder clicker :D Ik weet precies wat je bedoeld hoor haha.. En het zou ook niet mijn keuze zijn, maar om het meteen helemaal af te wijzen vind ik nog steeds niet echt nodig..

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 01:42

YamaSaki schreef:

-edit: ts werkt wel graag met clicker en dat is haar keus en haar recht als de eigenaar het goed vind :)

En ja ik ken parelli enzo ook erg leuk :)
Doe ik ook met mn uk ;)
Laatst bijgewerkt door YamaSaki op 05-02-13 01:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 01:45

YamaSaki schreef:
YamaSaki schreef:

Als Ts toestemming heeft van eigenaar, dan moet ze vooral haar gang gaan.
Maar blijkbaar is ze niet helemaal overtuigd want anders had ze dit topic niet gestart.
Mijn advies. Niet doen. Bekijk filmpjes, zie je genoeg tips wat je kunt doen.
Geen VD, en geen clicker. Niet bij een veulen, niet bij een jaarling. Niet als het niet je eigen paard betreft.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 01:46

Misschien heeft ze toestemming maar zijn beiden er niet mee bekend met leeftijden om te beginnen ;)
Daarom vraagt ze het ook :)

En parelli is bij mij vanzelfsprekend, ik weet pas sinds kort dat het een naam heeft haha
En VD is ook leuk.
Prima te combineren :)
Laatst bijgewerkt door YamaSaki op 05-02-13 01:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 01:47

Mijn advies: bij twijfel niet doen.

Filmpjes al bekeken?

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 01:51

Cassidy schreef:
Mijn advies: bij twijfel niet doen.

Filmpjes al bekeken?

JA BEKEKEN SCHATTIG DIE VEULENS PARELLI IS OOK LEUK!

blij? Sorry ts...maar Cassidy dramt door met dr herhaalde vraag in enkele minuten
Parelli is ook erg leuk om te doen, je kan er de gekste dingen voor gebruiken :P
En dan kan je als de basis er is (want zonder basis begin je ook niet aan VD), met kleine VD dingen beginnen :)
Maar dan bem je wel een paar maanden verder ;)