Niet vooruit te branden met longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Miekemuis_

Niet vooruit te branden met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 20:49

Na weer een poosje longeren dat vermoeiender was voor mij ipv voor haar... Vraag ik hier even naar tips...

Mijn jonge merrie (4j) is met longeren dus ECHT niet vooruit te krijgen. Ze blijft mooi op haar volte en gedraagt zich wel, maar haar tempo is ZO laag dat het longeren dus eigelijk geen nut heeft.
Ik longeer haar niet zo vaak, omdat het altijd zo'n helse klus is. Met zadelmak maken wou ze ook echt niet lopen aan de longe, eenmaal los was een geen probleem meer.
Ik heb wel ervaring met jonge paarden en zadelmak maken, maar dit heb ik nou echt nog nooit meegemaakt.
Ik kom met haar binnen in de piste (longe gewoon vast aan het bit, ze krijgt namelijk binnen de 10 seconden wondjes van een longeerbitstukje en ik ben hier niet zo voor omdat ze daardoor met buitenstelling gaan lopen), ze wacht netjes tot ik haar op de volte zet en stapt in een normaal tempo. Eens ze moet draven gaat ze 1 of 2 rondjes goed en daarna begint ze te slenteren of gaat zo traag draven dat een paard haar in stap voorbij kan. In galop gaat ze ook heel traag en valt regelmatig in draf. Ze springt wel metteen weer aan bij het commando gálop! Maar het is nooit voor lang.

Een longeerzweep helpt niet. Ze is absoluut niet bang voor een zweep. Kort, lang, zwart, oranje, dun, dik,.. Het maakt niet uit, ze reageert er niet op.
Ik let erop dat ik altijd naar haar achterhand gericht sta met mijn gezicht, in de driehoek dus. Zweep achter haar en hand met de longe naar haar hoofd toe.
Ze staat wel op stemcommando's, dus dat gaat goed.

Wie o wie heeft de gouden tip voor mij?

Miekemuis_

Re: Niet vooruit te branden met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 20:50

O ja, ze is rx en klinisch goegekeurd, tanden zijn nagekeken en ze heeft buiten een hoofdstel niets om.

Marijke_Dub

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:52

En proberen een plastic zakje aan je zweep uiteinde te doen?

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:53

Heb je het al met een dubbele longe geprobeerd waarbij 1 deel achter haar langs loopt en "opdrijft"? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:53

Hoe loopt ze onder het zadel dan? Wel gewoon voorwaarts? Heb jij haar gelongeerd met zadelmak maken?

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 20:54

Ik wil het wel proberen maar ben eigenlijk 99% zeker dat ze hier niet van zal opkijken. Het is geen kijkerig type en laat zich niet snel opjutten. Met rijden daarentegen is ze vlot en heb je zeker geen zweepje nodig, ze is fijn aan het been, soms zelfs iets te. (Maw ik kan mijn been niet stil genoeg houden voor haar).

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 20:55

Een dubbele longe heb ik nog nooit gebruikt dus dat zou ik dan beter met iemand met ervaring erbij doen.

Met zadelmak maken was ik er wel bij, maar heb ik haar iet aan de longe gehad.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:55

RT-P >> TVG

Anoniem

Kan het zijn dat je niet goed staat? Als je namelijk teveel voor het paard uit staat, dus voor de schouder kun je het paard daarbij blokkeren.

Surprise_

Ik heb een tijd gehad dat ik zelf verkeerd stond, naar haar hoofd gekeerd ipv achterhand, toen was m'n verzorgpaard ook niet vooruit te branden. Maar je zegt dat je daar al goed op let. Kun je haar niet een tijdje zonder touw 'longeren'?

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:56

Ik lees even mee, ik had dit wel kunnen schrijven.. Lastig, ben benieuwd naar tips!

star_hutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:57

Mijn paard is/was ook snel traag aan de longe.
Tip van mijn instructeur was om overgangen te maken.
Ik bedoel hiermee:
Stel je paard is in stap en loopt veel te langzaam, laat ze dan 3-4 pasjes aandraven en laat haar weer terug stap gaan. Waarschijnlijk gaat je paard dan iets sneller stappen. Op het moment dat het tempo weer inzakt, laat je het paard weer een paar pasjes draven en neem weer terug. enz. enz. Het paard wordt dan snel wat 'heter' en zal uiteindelijk uit zichzelf doorstappen. Als het paard twee rondjes netjes op tempo heeft gelopen: laten stoppen en belonen. Daarna weer van voor af aan beginnen.
Zo kun je dit ook in de draf doen: steeds een paar passen galop en weer terugvragen in draf.
Bij mijn paard heeft dit heel erg geholpen.
Voor de rest proberen actief te houden aan de longe, veel overgangen en op tijd belonen!
Succes!

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 20:58

Neen daar let ik echt op. Heb ervaring met paarden die zich omkeren dus ik let er echt op om naar haar achterhand gericht te staan.
Ik heb haar al door iemand ander laten longeren maar daar doet ze net hetzelfde.
Zonder longe longeren kan, maar dat heeft hetzelfde effect. Als ik haar gerust laat zal ze wel eens bokken of rennen, maar als ik in het midden ga staan loopt ze haar rondjes net zo traag.

Spritz: wat heb jij al geprobeerd?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:00

Loop je zelf mee? Juist dat kan namelijk helpen, op het moment van draf verhoog je zelf ook je energie en loop je wat sneller dan in stap, in galop nog wat sneller.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 21:01

Ik loop op een klein cirkeltje om niet te duizelig te worden, maar als ik haar op die manier vooruit probeer te houden ben ik meer aan de loop dan zij.. '

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:02

Air schreef:
Loop je zelf mee? Juist dat kan namelijk helpen, op het moment van draf verhoog je zelf ook je energie en loop je wat sneller dan in stap, in galop nog wat sneller.

Dat kan zeker helpen, ik ben af en toe een halve leipo als het paard niet reageert, dan ren ik op ze af of met ze mee of galoppeer naar ze toe om het ritme en tempo aan te geven :')

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 21:03

Joolien: haha zo loopt ik ook regelmatig. Of staan springen en dansen in de hoop dat ze toch even door zou draven. Jammer genoeg is dat vermoeiender voor mij dan voor haar want ze kijkt nergens van op :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:08

Misschien kun je het eens omdraaien. Met het rijden er een longeerlijn aanhangen en dan kijken of je het om kan draaien, dus de ruiter doet alles, de persoon die de lijn vast houdt staat alleen in het midden. En als dat goed gaat langzaam laten overnemen door de longeur.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 21:12

Dat lijkt me wel een goed idee! Nu nog een slachtoffer vinden }>

Ik vind het net zo belangrijk dat ze het leert, omdat ik haar dan ook nog beweging kan geven naast het rijden. Door haar jonge leeftijd rij ik haar maar 2 of 3 keer per week gedurende 20 minuten of een half uurtje. 1 x longeren zou daar wel nog bij mogen vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:14

Longeren is zeker goed voor jonge dieren :j

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:16

heb je haar wel eens aangetikt met de longeer zweep ?

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 21:19

De fout ligt eigenlijk bij de persoon die haar zadelmak maakte. Ze was toen nog niet van mij maar ik heb wel geholpen. Ze was ook niet vooruit te krijgen toen ze er de eerste keer op gingen, dus we hebben dit dan zonder longe gedaan. Ze is voor de rest wel echt een engeltje, braaf maar toch vooruit onder het rijden, niet kijkerig en heeft haar eerste parcoursjes foutloos gesprongen. Opdat ze toch braaf is hebben ze haar na het zadelmak maken niet meer aan de longe genomen, en ze heeft dus eigenlijk nooit echt moeten doen.

Little_birdy: Ja hoor. Dan slaat ze eens uit of gaat ongeveer 4 passen beter vooruit, maar het duurt niet lang. Ze heeft sowieso al losse achterbenen dus dat wil ik wel zo veel mogelijk vermijden.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:20

Ben jij actief dan is het paard actief.
Sta je sloom te kijken naar het paard, dan valt het paard stil.

Dus longeren doe je met lichaams taal.

Actief bezig zijn en je paard is actief.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:20

Ja inderdaad, reageert ze niet als je haar gewoon eens een goeie tik verkoopt?

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 21:21

Jawel, na een goede tik gaat ze even beter, maar ik kan toch niet constant lopen meppen... Dat zou wel nodig zijn als ik het op die manier moet oplossen.