vrijheidsdressuur, parellie , grondwerk en bitloos onzin ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

unihorses

vrijheidsdressuur, parellie , grondwerk en bitloos onzin ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 19:00

hoi,
ik ben met me paardje bezig met een beetje vrijheids dresuur en veel grondwerken , omdat ze een peesblesure heeft. hierdoor doen we geen buigingen en dingen.

nou was ik gister lekker bezig met haar, het gapen op comando gezet en gedaan ging prima.
zeg ik vanochtend tegen mam ik ga vanmidag beginnen uni het flemen aan te leren.
begint ze helemaal te schreeuwen van dat ik ben doorgedraaid en dat het zinloos is een pony gekke bekken laten trekken dat doen ze gewoon ook al en ik was helemaal doorgeschoten en achtelijk met me domme vrijheidsdresuur en het sloeg nergens op en wat had dat nou met dresuur te maken en dat soort domme dingen.

ik zij dus ik doe het voor de afwisseling en omdat ze nu dus niet veel kan.
mam is er zo tegen dat ik het haast niet eens meer mag doen.

ook vind ze volgen, halthouden achterwaarts, longeren op lichaamstaal en dit soort dingen onzin . ook met cross rope bridle en neckrope rijden is achtelijk.

je moet met bit/slof en prut rijden.

ik ben het hier dus totaal niet mee eens. vrijheidsdresuur is goed voor de band met je paard en goed voor de afwisseling. ook kan ik nu niet veel en zo kan ik lekker met haar bezig.
ik vind dat je zonder bit net zo goed kunt rijden als met .

wat is jullie mening daar over?

Borisje

Re: vrijheidsdressuur, parellie , grondwerk en bitloos onzin ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:04

-O-
Je moeder een artikel laten lezen waarom Natural Horsemanship juist goed is voor een paard en ook voor jou.

Waarom doet je moeder zo? Wil ze dat je wedstrijden gaat rijden oid? Wat een rare reactie..
Ik zou even met haar gaan praten dat je zelf wel kiest of je alles voor jezelf doet of ook leuke dingen voor je paard :=

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:08

Wat raar van je moeder als ik zeg dat mijn paardje een nieuw kunstje heeft geleerd reageerd ze normaal zoals okee.

Wat wil jou moeder wat jij dan met de paarden doet?

Naja ik zou dan niet te veel aan je moeder vertellen met vd doe ik ook niet zo vaak;-)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 20:24

tja, ik snap het ook niet helemaal
ze wil dat ik ga rijden, helemaal in de krul enzo want zo doet iedereen het.
Zo rijden al die mensen op tv dus... ( zo is mijn moeder dus )

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:28

En heb je je moeder al verteld dat 'in de krul' alleen maar slecht is voor een paard en dat een paard alleen zo loopt uit pure ontspanning en verzameling?
Je moeder heeft duidelijk geen verstand van paarden :=

Ik zou als ik jou was lekker doorgaan met waar je mee bezig bent, zo te lezen heb jij wel het beste voor met je paardje en je moeder niet. Vind ik echt heel onvolwassen van haar.

Je zou wellicht wel wat site's op kunnen zoeken waar op staat dat 'in de krul' slecht is en dat je alleen heel netjes kunt rijden met goede les.

giaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:30

o,, wat naar!
zelf ben ik eigenlijk ook tegen een bit, ookal rijd ik er zelf mee.
maar hoezo? is jou moeder dan alleen maar van het dressuur?
en rijd jou moeder ook?
laat haar maar zo'n documentaire zien op you tube over het bit, en wat voor gevolgen dat kan hebben.
en trouwens wat is daar zo mis aan als jij dat niet leuk vind?
ik vind dat jou moeder dat dan maar moet accepteren !
en die kunsjes is inderdaad ook goed voor de band tussen jou en het paard.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 20:47

giaad schreef:
o,, wat naar!
zelf ben ik eigenlijk ook tegen een bit, ookal rijd ik er zelf mee.
maar hoezo? is jou moeder dan alleen maar van het dressuur?
en rijd jou moeder ook?
laat haar maar zo'n documentaire zien op you tube over het bit, en wat voor gevolgen dat kan hebben.
en trouwens wat is daar zo mis aan als jij dat niet leuk vind?
ik vind dat jou moeder dat dan maar moet accepteren !
en die kunsjes is inderdaad ook goed voor de band tussen jou en het paard.

ze rijdt zelf niet, ze kijkt bij lessen en denk dan dat ze alles weet, daar gaat het fout. als ik rij gaat ze ook handen hoger, zagen en bla bla bla want ja dat zeggen ze in de les .

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 20:49

Borisje schreef:
En heb je je moeder al verteld dat 'in de krul' alleen maar slecht is voor een paard en dat een paard alleen zo loopt uit pure ontspanning en verzameling?
Je moeder heeft duidelijk geen verstand van paarden :=

Ik zou als ik jou was lekker doorgaan met waar je mee bezig bent, zo te lezen heb jij wel het beste voor met je paardje en je moeder niet. Vind ik echt heel onvolwassen van haar.

Je zou wellicht wel wat site's op kunnen zoeken waar op staat dat 'in de krul' slecht is en dat je alleen heel netjes kunt rijden met goede les.

tja, die andere is getraint door een of andere Z ruiter ( was ik niet me eens !!! ) zo aan de longe dat hij ver achter de loodlijn liep, met de slof eraan en slaan en slaan en slaan want hij zakt niet genoeg , tot bloedens in de mond hij kon niks zo diep zat hij vast.
en nu loopt hij steeds zo mooi in de krul ( met gespannen kaak , veel te hoge nek en aangespannen rug. )

het moet er mooi uitzien, niet correct en helaas hebben veel mensen dit beeld gewoon in de krul trekken en dan lopen ze goed

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:49

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:50

Niet naar je moeder luisteren, haar lekker niks vertellen en fijn zo doorgaan! :)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 20:54

Borisje schreef:
Zeggen ze dat in de les?! :=
Direct van les afgaan en een andere instructrice nemen. :n Daar gaat het al heel erg fout.

http://www.paardnatuurlijk.nl/

Laat je moeder deze hele site even aflezen. :j

http://www.paardenbegrijpen.nl/

En deze ook!

hoe lang denk je dat ik in deze les heb gereden......
was even gedwongen omdat ze bij de ponyclub zat, met haar geen gelul pony in de krul en dan maar bijzets eraan en tussen de sprongen moest ik haar maar sneller en sneller tot ze struikeld over haar eigen benen want het moet snel ( half jaar werk om haar rustig te laten galloperen dus was blij dat het beheerst ging )

helaas bijt ik dat heel snel van me zelf af maar na een paar lessen volgenden steeds meer mensen mijn mening .

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 20:56

maar iedereen is er dus wel zo'n beetje mee eens...
alles wat trouwens niet in het "plaatje" van dresuur past van mam vind ze niks... ik mag niet langeteugelen, sleeen enzo. ( trek me daar zooo veel van aan not :p het vanmiddag nog gesleet )

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:57

Laat je die site's dan aan je moeder lezen?
En als dat nog niet werkt. Negeren en lekker je eigen gang gaan. :)

Tuurlijk, wie gaat hier nou openlijk uiten dat hij een paard in de krul wil zagen? := Dan heb je heel bokt over je heen.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 21:03

Borisje schreef:
Laat je die site's dan aan je moeder lezen?
En als dat nog niet werkt. Negeren en lekker je eigen gang gaan. :)

Tuurlijk, wie gaat hier nou openlijk uiten dat hij een paard in de krul wil zagen? := Dan heb je heel bokt over je heen.

wil ik dus absoluut niet ( het zagen ) . ga zo in discussie met mam. ( met site )
mijn paard is braaf en rijbaar. die van me zus heb ik 3x opnieuw helemaal beleerd zelfs wedstrijden mee gereden en als hij weer mooi liep ging me zus hem rijden en die is van sla, ram en por want hij moet luisteren... heb hem dus 3x opnieuw braaf moeten maken...
en nog snappen ze niet dat zachtaardig ( maar wel rechtvaardig en streng ! ) soms beter werkt.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:02

Zo te horen weet ze weinig van paarden. Afwisseling is juist goed, een paard kan alleen goed lopen wanneer hij zich goed voelt. In de krul lopen lijkt mij juist helemaal niet goed. Snapt ze niet dat die mensen op TV het ook niet zo doen? Ik denk toch echt niet dat die nooit eens iets anders doen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:54

laat je moeder dit maar eens zien. ;)

giaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:44

en is het gelukt met je moeder ?
ik las dat je het had laten zien .
groetjes!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 22:46

nee, ze wou niet eens kijken/ lezen het was alleen a kom op nou waar slaat dat nou op om je paard te leren gapen en om altijd anders dan de rest te moeten rijden enzo.... *zucht*

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:16

Gewoon bij jezelf blijven dan, mensen die geloven dat een paard in de krul rijden en met bijzet, sporen, scherpe bitten etc. echte rijkunst is, die mensen zijn zo simpel. Ik vind het hartstikke goed van je, dat je je niet laat meeslepen door de menigte, want geloof me er zijn veel mensen die denken dat dat het echte paardrijden is, maar zulke mensen zijn blind voor paarden en hebben er geen weet van wat dit dier bezighoudt, die zien niet het wezen paard, maar die zien alleen hoge punten bij wedstrijden e.d. Walgelijk vind ik het. Zo krijg je nooit een band met je paard, hij zal nooit je partner worden, maar hij wordt een robot waar ze denken alle knopjes van te kennen en dat is gewoon triest. Blijf gewoon bij jezelf en je eigen ideeën, je doet het goed.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 20:52

dank jullie !
ookal heeft het mam niet overtuigt. :n

giaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:00

wat stom zeg! ;(
dan kan je het best gewoon je eigen ding blijven doen .
en vooral NIET letten op je moeder.
want
1: ze heeft geen verstand van paarden , ze neemt het alleen over van andere mensen.
en 2 daarom kan ze niet weten hoe LEUK het is om een band met je paard te hebben!
maar je moet het niet verstopt houden voor je moeder! gewoon je eigen ding doen !
lekker laten praten :j
groetjes!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 22:14

ze komt toch 1 x in de 3 maand eens mee als ik geen les heb .... heb wel veel ruimte dus om vanalles te doen :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 23:37

Ken je de term happy athlete? Zo niet, zoek eens wat info en vertel het haar!

Dingetjes die het paard lichamelijk niet trainen, zoals het rijden met een neckrope, vrijheidsdressuur etc., kunnen wel bijdragen aan het krijgen van een happy athlete. Dus het is zeker geen onzin! Maar het hangt natuurlijk erg van je paard af (en van de baas).

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 23:08

Jeetje, ik vind de gedachte van je moeder echt not-done. Ik doe zelf ook vrijheidsdressuur en ik merk dat mijn pony veel aan die afwisseling heeft en daarna met rijden veel beter meewerkt en ook vrolijker. Ook het volgen is juist handig, stel je paard ontsnapt of het touw breekt, dan kan jij hem/haar leiden omdat hij/zij weet dat jij de leider bent en te vertouwen bent!

Gewoon doen wat jij met je paard wil!

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 00:06

Mijn moeder reageerde eerst precies het zelfde ! Dat flemen vond zij ook helemaal niks !
Inmiddels zijn we een jaar verder. Nu ik zo vooruit ben gegaan, vind ze het ineens helemaal geweldig :j
Ze laat mijn foto's en filmpjes zelfs zien aan haar collega's en vrienden omdat ze het zo mooi vind.

Doe maar gewoon wat je zelf wilt , wie weet reageert je moeder dan ook helemaal anders :)