Hoe moet ik dit aanpakken bij mijn merrie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lxndsey

Hoe moet ik dit aanpakken bij mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 12:20

Hey,
ik heb een vraagje over de overstap van bit naar bitloos.
Nu, ik weet dat er al topics bestaan over dit onderwerp,
maar op deze vind ik toch niet de informatie die ik zoek.
Ik ben in het bezit van een tinkermerrie (kruising Tinker x New forest) van 15 jaar oud.
Mijn merrie heeft bij vroegere eigenaars in de koets gereden, ook is zij zeer goed beleerd in de dressuur.
Volgens mij heeft ze toen een zeer zwaar bit in gehad.
Wan toen ik haar de eerste keer bereed (met een normaal, redelijk licht bit) ging ze er gewoon met mij vandoor.
Ik kon haar niet stoppen, ze is straten overgegalopeerd (gelukkig kwamen er geen auto's) en ik kon haar niet stoppen.
Nu stelde mijn papa voor om een straffer bit te gebruiken, dit heb ik ook gedaan.
(wat heel slecht van mij was! En dat ik nu echt besef dat ik fout zat om dit te doen)
In stap en draf doet ze alles wat ik vraag, maar als ik overga naar galop is ze nog steeds zeer moeilijk te stoppen.
Ik rij haar nu met dit bit:

Afbeelding

En hier een foto van Pinker met het bit in:

Afbeelding
(dit ben ik niet op de foto, maar mijn vriendje die eenmalig eens een foto wou nemen met Pinker,
vandaar dus de jeansbroek!)

Nu ben ik echt tot de conclussie gekomen dat een straffer bit dus echt niet de oplossing is.
Ook doet ze meteen haar hoofd helemaal naar de grond als ze mij ziet aankomen met het bit.
Ik wil dus echt niet meer met dit bit rijden, maar is bitloos de juiste oplossing?
Aangezien ze nu al zo moeilijk te stoppen is?

Ook ben ik niet in het bezit van een piste, dus ik rij altijd buiten,
op de weide rijden met haar is ook vreselijk moeilijk aangezien haar maatje daar ook rondloopt en zij dus niet van zijn zeide wil wijken :')

Alvast bedankt!

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 12:25

Zou eerst les nemen, met als doel dat je aan de losse teugels tempo- en richtingcontrole hebt.
Dan pas overgaan op een bitloze optoming (wel via een vriendelijker bit, zonder hefboomwerking).

Lxndsey

Re: Hoe moet ik dit aanpakken bij mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 12:32

Had ik ook al aan gedacht, maar in mijn buurt zijn er volgens mij niet veel mensen die les geven in NH.
Ik woon in België. Heb er al enkele gevonden, maar die zijn redelijk ver rijden.
(aangezien ik geen van heb is dit niet zo makkelijk)
(en aangezien mijn vader al niet wil dat ik overstap naar bitloos, is hij ook niet van plan er één te huren)
Maar ik zal nog eens goed zoeken op het internet, of ik geen vind die dichter woont.

Bedankt voor je reactie! :)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 12:35

Misschien kan je met grondwerk beginnen. want dan kan je je relatie verbeteren.

Lxndsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 12:53

Ja, inderdaad, daar ben ik al aan begonnen (2 x geprobeerd).
Wel heb ik dus ondervonden dat ze een hele slechte concentratie heeft -O-
En belonen met snoepjes lukt ook niet. Als ze eenmaal een snoepje heeft geroken of gezien,
is haar concentratie helemaal weg en zit ze nog enkel aan mijn zakken te friemelen :')
Dus nu zat ik te denken aan clickertraining in plaats van snoepjes?

Ik probeer haar via grondwerk nu het wijken voor druk aan te leren.
Maar dat schiet niet echt goed op.
Iemand tips?

Bedankt voor de tip Maureen95!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 12:58

Ik weet niet waar je woont? Ik wil anders ook wel langskomen om je te helpen! doe anders even een privé berichtje naar mij

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:02

Maureen95 schreef:
Ik weet niet waar je woont? Ik wil anders ook wel langskomen om je te helpen! doe anders even een privé berichtje naar mij

Sorry Maureen, maar ik vind het echt vervelend hoe jij jezelf opdringt in plaats van gewoon antwoord te geven op een vraag. Kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die zich hier aan stoort.

@ TS: optoming is nooit de oplossing voor een rijtechnisch probleem. Paard lichter aan de hulpen zetten, dan andere optoming proberen. Misschien is een neckrope naast dit bit een oplossing? Mijn ervaring met een neckrope zijn heel positief, omdat je op een ander punt remt. Ik zou dit bit er wel bij houden voorlopig.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:07

Ik ben het met je eens Wicky, ik zie haar overal verschijnen, bovendien staat de woonplaats gewoon onder TS haar avatar.
Ik zou ook beter werken aan je relatie met het paard, eventueel eerst vanaf de grond ernaast zodat ze weet wat haar plek is. Later kan je afbouwen naar een vriendelijker bitje, meteen helemaal bitloos hoeft natuurlijk ook niet. Misschien kan je trainen met behulp van stemhulpen? Als ze voor de kar heeft gestaan zitten die er misschien al in.

Lxndsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 18:10

Ik rij haar normaal met een martingaal, deze zou ik dan wel kunnen vervangen door een neckrope.
Ik heb al gezien dat er 2 soorten neckropes zijn, die 'harde' en dan heb je ook de gewone 'touwen'.
Die harde lijken mij het beste, niet?
Ik bedoel deze:

Afbeelding

Of blijft dit ongeveer hetzelfde?

Bedankt voor je reactie! :)

Lxndsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 18:14

set_elkol schreef:
Ik ben het met je eens Wicky, ik zie haar overal verschijnen, bovendien staat de woonplaats gewoon onder TS haar avatar.
Ik zou ook beter werken aan je relatie met het paard, eventueel eerst vanaf de grond ernaast zodat ze weet wat haar plek is. Later kan je afbouwen naar een vriendelijker bitje, meteen helemaal bitloos hoeft natuurlijk ook niet. Misschien kan je trainen met behulp van stemhulpen? Als ze voor de kar heeft gestaan zitten die er misschien al in.

Ja, inderdaad. Wel weet ik niet precies welke stemhulpen er vroeger gebruikt zijn met haar.
Ik heb haar zelf al enkele woordjes geleerd.
Ze reageert zeer goed wanneer ik 'huphup' (ja, ik weet het, dit klinkt mischien een beetje een rare stemhulp)
zeg, weet ze meteen dat ze moet overgaan naar galop al van voor ik beenhulpen heb gegeven.
Dit doet ze allemaal perfect, het is enkel het stoppen dat een beetje een probleem vormt bij haar. -O-

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:20

is geen rare stemhulp hoor, als het paard het goed begrijpt :) ik bedoelde inderdaad ook stemhulpen voor het stoppen, dus hoooo of brrrrr bijvoorbeeld
als mijn paard langzamer moet gaan (dus niet stoppen, alleen vertragen) gebruik ik eaaaasy, en dan heel rustig en lang zeggen.

Lxndsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 18:25

set_elkol schreef:
is geen rare stemhulp hoor, als het paard het goed begrijpt :) ik bedoelde inderdaad ook stemhulpen voor het stoppen, dus hoooo of brrrrr bijvoorbeeld
als mijn paard langzamer moet gaan (dus niet stoppen, alleen vertragen) gebruik ik eaaaasy, en dan heel rustig en lang zeggen.

Ik heb dit al vaak geprobeert, maar niets lijkt te werken.
Uiteindelijk stopt ze wel, maar ze zou meteen moeten stoppen.
Ik heb net op het internet een site gevonden waarop je in stappen uitgelegd krijgt hoe je de 'one rein stop' kan toepassen,
denk dat ik dit eens zal uitproberen. Eerst van op de grond, en dan opbouwen.
Hopenlijk zal dit werken.

Bedankt voor je reacties! :)

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:15

Ik heb met beide gereden, zowel met touwtje als met harde neckrope. In het begin vond ik de harde fijner, nu heb ik de voorkeur voor een gewone savvy string. Dat komt weer omdat ik meestal m'n touwtje niet meer vast heb en zo'n harde bungelt dan zo raar.

onlijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:10

Wat vervelend zeg dat je paard niet kan/wil stoppen en je geen rijbak hebt om dat goed in te oefenen. Ik zou dan persoonlijk niet rijden (iig niet in galop) tot je dat gefixed hebt. Een One Rein Stop (ORS) lijkt mij inderdaad nu iets heeel handigs om je paard aan te leren. Maar dat is absoluut geen goed idee met het bit dat je nu gebruikt! Je mag geen ORS doen met een bit dat met hefboom werkt. Een ORS kun je het beste aanleren met een touwhalster (eerst vanaf de grond!), daarna kun je bijvoorbeeld een kaakgekruist bitloos hoofdstel gebruiken.
Als je niet weet of een bitlooshoofdstel wel iets voor jou is, zou je het boek van Lisanne Thomas eens moeten lezen: http://www.bol.com/nl/p/feiten-en-fabel ... 010672204/
Voor lessen kun je bijvoorbeeld eens kijken op het NH Forum, daar vindt je veel mensen met NH interesse die goed weten hoe ze dit soort problemen kunnen oplossen.
Heel veel succes, ik hoop dat je een passende oplossing voor jou en je paardje vindt!

Lxndsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 21:08

onlijntje schreef:
Wat vervelend zeg dat je paard niet kan/wil stoppen en je geen rijbak hebt om dat goed in te oefenen. Ik zou dan persoonlijk niet rijden (iig niet in galop) tot je dat gefixed hebt. Een One Rein Stop (ORS) lijkt mij inderdaad nu iets heeel handigs om je paard aan te leren. Maar dat is absoluut geen goed idee met het bit dat je nu gebruikt! Je mag geen ORS doen met een bit dat met hefboom werkt. Een ORS kun je het beste aanleren met een touwhalster (eerst vanaf de grond!), daarna kun je bijvoorbeeld een kaakgekruist bitloos hoofdstel gebruiken.
Als je niet weet of een bitlooshoofdstel wel iets voor jou is, zou je het boek van Lisanne Thomas eens moeten lezen: http://www.bol.com/nl/p/feiten-en-fabel ... 010672204/
Voor lessen kun je bijvoorbeeld eens kijken op het NH Forum, daar vindt je veel mensen met NH interesse die goed weten hoe ze dit soort problemen kunnen oplossen.
Heel veel succes, ik hoop dat je een passende oplossing voor jou en je paardje vindt!

Dank je wel voor de reactie!
Ik vind het zeer goed dat je mij dit hebt verteld van de one rein stop en mijn bit.
Gelukkig dan dat ik het nog niet heb uitgetest!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:35

Lxndsey schreef:
Hey,
Ik ben in het bezit van een tinkermerrie (kruising Tinker x New forest) van 15 jaar oud.
Mijn merrie heeft bij vroegere eigenaars in de koets gereden, ook is zij zeer goed beleerd in de dressuur.
Wan toen ik haar de eerste keer bereed (met een normaal, redelijk licht bit) ging ze er gewoon met mij vandoor.
Ik kon haar niet stoppen, ze is straten overgegalopeerd (gelukkig kwamen er geen auto's) en ik kon haar niet stoppen.
Nu stelde mijn papa voor om een straffer bit te gebruiken, dit heb ik ook gedaan.
(wat heel slecht van mij was! En dat ik nu echt besef dat ik fout zat om dit te doen)
In stap en draf doet ze alles wat ik vraag, maar als ik overga naar galop is ze nog steeds zeer moeilijk te stoppen.

Leg eens uit, wat is er zo slecht aan dit bit??

Ik heb jaaaaaarenlang mijn paard op een soortgelijk bit gereden.
Voor mij is het heel simpel: ik wil het laatste woord, ALTIJD en onder ALLE omstandigheden!!!! Veiligheid voor alles!!!!

Besef heel goed dat als die auto's (of erger: een kind op een fietsje) er wel geweest waren, JIJ verantwoordelijk was voor de gevolgen!!!!!
Je vader had dus niet alleen gelijk om een degelijk bit te laten gebruiken, het was de enige juiste beslissing die hij kon nemen, aangezien HIJ de eindverantwoording draagt voor jouw (nog niet volwassen) gedrag en HIJ dus op zou draaien voor de gevolgen van het feit dat JIJ geen controle over je paard had!!!!

Natuurlijk moet je altijd streven naar vriendelijk, maar besef dat sommige paarden, zeker op een bepaalde leeftijd, heel lastig om te scholen zijn. Beter gebruik je een degelijke Pelham waarmee je de boel onder controle hebt en waarmee je uiteindelijk aan een losse teugel kunt rijden, dan dat je minder inwerking hebt, maar daarom constant op druk moet rijden. Mag jij bedenken wat vriendelijker is voor het paard.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 18:44

Ik zie op de foto dat je pelhamriempjes gebruikt aan je pelham. Dat is dus niet verstandig, want je kunt dan geen onderscheid maken tussen bovenste bitring en onderste en daar zit nou juist het voordeel van dit bit. Dubbele teugels aanhangen en in principe gebruik je dan de bovenste teugel en heb je de onderste voor het geval ze doordendert. En als ze doordendert moet je niet bang zijn om het te gebruiken!
Een paard dat doordendert en de ruiter negeert is levensgevaarlijk, zowel voor de ruiter (maar die kiest ervoor om met dat paard te rijden) als voor de omgeving (het verkeer om je heen dat het niet kan helpen dat jij met een onbestuurbaar paard de weg opgaat). Beter dat zij een keer een zere bek heeft dan dat ze op een auto terechtkomt met een gewond gezinnetje tot gevolg en mogelijk een afgemaakt paard.......

Lxndsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 19:31

ikke schreef:
Lxndsey schreef:
Hey,

Voor mij is het heel simpel: ik wil het laatste woord, ALTIJD en onder ALLE omstandigheden!!!! Veiligheid voor alles!!!!

Besef heel goed dat als die auto's (of erger: een kind op een fietsje) er wel geweest waren, JIJ verantwoordelijk was voor de gevolgen!!!!!
Je vader had dus niet alleen gelijk om een degelijk bit te laten gebruiken, het was de enige juiste beslissing die hij kon nemen, aangezien HIJ de eindverantwoording draagt voor jouw (nog niet volwassen) gedrag en HIJ dus op zou draaien voor de gevolgen van het feit dat JIJ geen controle over je paard had!!!!

Natuurlijk moet je altijd streven naar vriendelijk, maar besef dat sommige paarden, zeker op een bepaalde leeftijd, heel lastig om te scholen zijn. Beter gebruik je een degelijke Pelham waarmee je de boel onder controle hebt en waarmee je uiteindelijk aan een losse teugel kunt rijden, dan dat je minder inwerking hebt, maar daarom constant op druk moet rijden. Mag jij bedenken wat vriendelijker is voor het paard.

Dit wegrazen over straat was 3 jaar geleden. Daarom dat er ook staat 'de eerste keer dat ik op haar reed'.
Ondertussen vertoont ze dit gedrag al lang niet meer.
Het is enkel zo dat ze nog steeds niet metteen stopt wanneer ik met haar galopeer. Maar na eventjes met haar bezig te zijn lukt dit wel hoor.
ook zorg ik ervoor dat ik enkel op velden, ver van de geasfalteerde weg vandaan, galoppeer.
Mijn merrie is zeker te vertrouwen en is altijd zeer keurig wanneer ze met mij op straat rijdt.

En ook weet ik dat dit op die moment verstandig was van mijn vader om over te stappen naar een straffer bit.
Maar nu zou ik toch graag overstappen naar bitloos..

Lxndsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 19:33

Waratje schreef:
Een paard dat doordendert en de ruiter negeert is levensgevaarlijk, zowel voor de ruiter (maar die kiest ervoor om met dat paard te rijden) als voor de omgeving (het verkeer om je heen dat het niet kan helpen dat jij met een onbestuurbaar paard de weg opgaat). Beter dat zij een keer een zere bek heeft dan dat ze op een auto terechtkomt met een gewond gezinnetje tot gevolg en mogelijk een afgemaakt paard.......

Even voor de verduidelijking: ze 'dendert' nu niet meer zo door hoor.
Ze wil gewoon niet metteen stoppen wanneer ik dat van haar verlang in de galop.
Ik vertrouw mijn merrie voor 100%. Voor derest doet ze altijd keurig wat van haar verlangt wordt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 19:37

Lxndsey schreef:
ikke schreef:

Dit wegrazen over straat was 3 jaar geleden. Daarom dat er ook staat 'de eerste keer dat ik op haar reed'.
Ondertussen vertoont ze dit gedrag al lang niet meer.
Het is enkel zo dat ze nog steeds niet metteen stopt wanneer ik met haar galopeer. Maar na eventjes met haar bezig te zijn lukt dit wel hoor.
ook zorg ik ervoor dat ik enkel op velden, ver van de geasfalteerde weg vandaan, galoppeer.
Mijn merrie is zeker te vertrouwen en is altijd zeer keurig wanneer ze met mij op straat rijdt.

En ook weet ik dat dit op die moment verstandig was van mijn vader om over te stappen naar een straffer bit.
Maar nu zou ik toch graag overstappen naar bitloos..

Ik zou me er eerder op richten dat je met dit bit uit de voeten kunt. Een goed gebruikte pelham is gewoon een normale trens maar dan met rembekrachtiging.

Begin met die stomme pelhamriempjes eraf te halen, zoals Waratje ook al aangeeft; leer rijden met dubbele teugels en klaar ben je.
Dat je daarnaast ook wil (leren) rijden zonder bit, dat kun je doen, maar laat je niet wijs maken dat het paardvriendelijker is want dat is regelrechte flauwekul!
Een pelham in kundige handen is een vriendelijkere optoming dan een bitloos hoofdstel met het nodige ruk- en plukwerk!

Lxndsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 18:58

ikke schreef:
Ik zou me er eerder op richten dat je met dit bit uit de voeten kunt. Een goed gebruikte pelham is gewoon een normale trens maar dan met rembekrachtiging.

Begin met die stomme pelhamriempjes eraf te halen, zoals Waratje ook al aangeeft; leer rijden met dubbele teugels en klaar ben je.
Dat je daarnaast ook wil (leren) rijden zonder bit, dat kun je doen, maar laat je niet wijs maken dat het paardvriendelijker is want dat is regelrechte flauwekul!
Een pelham in kundige handen is een vriendelijkere optoming dan een bitloos hoofdstel met het nodige ruk- en plukwerk!

Iedereen zijn mening.

Nermal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 18:01

Als ze zo opdringerig is als je voer meehebt kan je inderdaad beginnen met clickertraining, dan geef je nog wel snoepjes, maar enkel NA de click als ze iets goed gedaan heeft. Met clickertraining kan je vanaf de grond dan een stemcommando voor stoppen of vertragen aanleren. Als ze het op de grond kan, neem eens je clicker en snoepjes mee in het zadel en probeer het commando uit vanuit het zadel en beloon als ze het goed doet.
Als ze dit goed kan en je het regelmatig oefent hebt je steeds een commando achter de hand als ze niet luistert naar je hulpen of om je hulpen te versterken.

De andere opties die al vermeld zijn zoals het oplossen door je bit goed te gebruiken (zal je sowieso moeten doen), of met de one rein stop (dit is echter echt wel een NOODrem en moet je niet gebruiken als je gewoon wil vertragen), zijn ook goede oplossingen.

Mooie paarden heb je trouwens! ;)

Lxndsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 19:25

Nermal schreef:
Als ze zo opdringerig is als je voer meehebt kan je inderdaad beginnen met clickertraining, dan geef je nog wel snoepjes, maar enkel NA de click als ze iets goed gedaan heeft. Met clickertraining kan je vanaf de grond dan een stemcommando voor stoppen of vertragen aanleren. Als ze het op de grond kan, neem eens je clicker en snoepjes mee in het zadel en probeer het commando uit vanuit het zadel en beloon als ze het goed doet.
Als ze dit goed kan en je het regelmatig oefent hebt je steeds een commando achter de hand als ze niet luistert naar je hulpen of om je hulpen te versterken.

De andere opties die al vermeld zijn zoals het oplossen door je bit goed te gebruiken (zal je sowieso moeten doen), of met de one rein stop (dit is echter echt wel een NOODrem en moet je niet gebruiken als je gewoon wil vertragen), zijn ook goede oplossingen.

Mooie paarden heb je trouwens! ;)

dankje :)
Ik heb vandaag voor de derde keer clickertraining met haar gedaan.
Ik moet zeggen dat dit echt wel zeer goed lukt.
Ook begint ze nu echt goed door te hebben dat ze niets krijgt voor ze iets goed doet (en dus na de click).
Ze gaat nu al perfect op commando achteruit, doet haar hoofd laag, tikt met haar neus haar linker en rechter schouder aan, ..
Ik ga hier zeker mee doorgaan, en dan kan ik mijn clicker inderdaad eens meenemen wanneer ik ga rijden.
Bedankt voor je reactie :D

Nermal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 20:39

Leuk om te horen :) ! Ze pakt het precies goed op, dus stoppen en vertragen zal ook wel lukken dan.
Veel succes ermee.

Lxndsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 21:26

Nermal schreef:
Leuk om te horen :) ! Ze pakt het precies goed op, dus stoppen en vertragen zal ook wel lukken dan.
Veel succes ermee.

Inderdaad, dankje ! :)