De pessoa, de voor en nadelen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen_M

De pessoa, de voor en nadelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 21:17

Ik ben wel eens benieuwd !

Ik hoor heel erg goede dingen over. Heb zelfs gehoord dat je na gebruik je paard niet meer terug kent (en dan op een goede manier)

Ook ik heb een pessoa set aangeschaft, moet hem alleen nog binnen krijgen. Ben wel bekend met het systeem, weet ook hoe het gebruikt moet worden, maar heb zelf nooit een langere tijd mee kunnen longeren voor resultaat te kunnen zien. Heb hiervoor altijd de elastische halsverlenger gebruikt maar vind het niet fijn.. paard gaat er te veel op hangen..

Kan je hiermee (met opbouwen natuurlijk) vollop aan de slag? Dus echt uiteindelijk 4 tot 5 dagen in de week, 20 tot 30 minuten, een maand lang of langer? Of is dit juist slecht en word 1 x per week maar aangeraden.

Ben benieuwd naar de meningen van andere bokkers :) Wie heeft juist hele goede of juist hele slechte ervaringen met de pessoa ?

zodiacje

Re: De pessoa, de voor en nadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 21:20

4/5 dagen in de week kleine rondjes draaien zou ik niet doen ivm de druk op gewrichten en scheve belasting.
Let bij een pessoa wel goed op dat je m echt goed afsteld anders
Train je de spieren niet op de juiste manier en heb je kans dat jr paard juist de verkeerde spieren vast gaat zetten.
(Als hij er bv tegenin gaat hangen).

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 21:23

@Zodiacje: Bedankt voor je reactie !
Nou ja.. kleine rondjes, worden natuurlijk wel ruime voltes maar ik snap wat je bedoeld.
Ben gelukkig wel bekend met de pessoa :) weet hoe je hem af moet stellen, maar dat verschilt natuurlijk wel per paard. Bedankt voor je tips, ga me er nog iets meer in verdiepen qua afstellen want je kan hem aan meerdere ringen van de longeersingel hangen voor een strengere instelling toch?

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 21:31

ik vind t met de passoa lastig in te schatten of mijn paard li en re gelijke aanleuning heeft, het hele systeem verschuifd namelijk een beetje tijdens t lopen

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 21:40

room10 schreef:
ik vind t met de passoa lastig in te schatten of mijn paard li en re gelijke aanleuning heeft, het hele systeem verschuifd namelijk een beetje tijdens t lopen

Maar is dat juist niet goed dat hij een beetje beweegt? Als het constant vast zou zitten dan zou het toch ook niet goed zijn voor het paard? Of zie ik dat nou verkeerd..

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 21:49

room10 schreef:

Dat is precies de reden dat ik hem eigenlijk nooit meer gebruik. Als je paard aan 1 kant sterker is (wat ze eigenlijk allemaal zijn) dan kunnen ze gewoon in tegenstelling gaan lopen en de pessoa schuift dan mee en stimuleerd vanaf dan de verkeerde buiging.

Ik vind het stimuleren van de achterhand wel prettig, maar dat schuiven dus absoluut niet.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 23:12

dus als je hem zo knoopt dat z'n koppie de goede kant op wijst gaat hij automatisch goed lopen?

Ik denk dat een paard ten eerste al vwnw aan de longe moet kunnen lopen voordat hij uberhaupt aan een hulpteugel gaat. Ook kun je dan al met je lichaamstaal en voorbereidende oefeningen aan de juiste buiging werken. Die hulpteugel is dan alleen nog een hulpje om hoofd hoogte te bepalen en de achterhand te stimuleren.

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 23:13

M_hartje_M schreef:
room10 schreef:

Maar is dat juist niet goed dat hij een beetje beweegt? Als het constant vast zou zitten dan zou het toch ook niet goed zijn voor het paard? Of zie ik dat nou verkeerd..

Heb je helemaal gelijk in hoor ! Het rechtrichten doe ik veelal alleen met longeer lijn, maar met pessoa toch wat actiever op t achterbeen, alleen als het systeem verschuift, dan krijg je meer druk aan één kant (ongewild)

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 23:14

KozieZ schreef:
room10 schreef:

Dat is precies de reden dat ik hem eigenlijk nooit meer gebruik. Als je paard aan 1 kant sterker is (wat ze eigenlijk allemaal zijn) dan kunnen ze gewoon in tegenstelling gaan lopen en de pessoa schuift dan mee en stimuleerd vanaf dan de verkeerde buiging.

Ik vind het stimuleren van de achterhand wel prettig, maar dat schuiven dus absoluut niet.

Precies !!

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 23:15

@Lailapri: Mijn paard loopt correct aan de longe, heeft al vaker aan de longe gewerkt en luistert heel goed naar mijn stemhulpen, enkel terug van draf naar stap wilt soms iets langer duren.. maar dit is geen storend punt voor mij.

@room10: Ik snap het :) Teveel ermee werken is dus ook niet goed, maar ook zeker niet slecht

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 23:17

dan moet de hulpteugel toch ook niet zomaar gaan schuiven als dier het zonder wel al netjes kan?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 23:18

lailapri schreef:
dan moet de hulpteugel toch ook niet zomaar gaan schuiven als dier het zonder wel al netjes kan?

Ik snap de zin niet zo goed :o ?

de hulpteugel zal altijd wat schuiven maar wat heeft dat ermee te maken dat mijn paard zonder hulpteugels wel goed luistert naar me. Als ik niks van hulpteugels gebruik loopt ze maar wat rondjes..

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 23:19

Ik vond het niets. Het verschoof steeds waardoor ik langer bezig was met goed doen dan met trainen. Geef mij maar dubbele longe

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 23:21

de stelling was dat door het schuiven het paard zich in een verkeerde buiging zou drukken. Ik ben echter van mening dat je dit niet oplost met een niet schuivende hulpteugel. Dit is een probleemje uit de basis. Een paard mag best zijn balans verliezen maar moet hem op lichaamstaal en eventueel hulp met longe en zweep weer terug kunnen vinden en niet door hem in een houding (buiging) vast te knopen.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 23:22

lailapri schreef:
de stelling was dat door het schuiven het paard zich in een verkeerde buiging zou drukken. Ik ben echter van mening dat je dit niet oplost met een niet schuivende hulpteugel. Dit is een probleemje uit de basis. Een paard mag best zijn balans verliezen maar moet hem op lichaamstaal en eventueel hulp met longe en zweep weer terug kunnen vinden en niet door hem in een houding (buiging) vast te knopen.

Oke ik snap het :)

was is dan volgens jou wel een goed zittende hulpteugel die niet schuift ?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 23:24

Ik vindt hem heerlijk. Ik heb de achterhand activeerder wel 'vast' gezet En dan bedoel ik dat hij niet vreselijk scheef kan trekken. Ik vindt dat als je hem los laat hangen je paard inderdaad verkeerde stelling aan kan nemen.
Verder gebruik ik hem iets anders als de bedoeling is.
Ik hang namelijk de katrol aan een ring aan de singel. Doe het touwtje door de bitring en maak de klipjes dan weer terug bij de singel vast. Voordeel daarvan is dat ik zonder al te veel gedoe de touwtjes hoger dan wel lager af kan stellen.
Ik begin namelijk altijd lang laag met de uiteinde tussen de benen. Waarna ik haar omhoog werk. Dus in ongeveer 4 stappen maak ik de lijnen steeds iets hoger vast waardoor ze meer oprichting krijgt.
Paard loopt overigens op Z niveau.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 23:26

@Ponyparadijs: Ik snap je gebruik :) ik kan dat wel doen maar mijn paard loopt niet op Z niveau en is daar denk ik ook niet klaar voor
Echter wel bedankt voor je reactie! Toch fijn om te lezen dat er wel mensen zijn die er positieve ervaringen mee hebben

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 23:27

lailapri schreef:

Elk paard is van nature scheef. Net als mensen hebben ze 1 kant die makkelijker gaat dan de andere kant.
Wij zijn daarom links of rechts handig.
Een paard wat balans verliest of niets te maken met een paard wat een verkeerde stelling of buiging aanneemt.
En dat heeft ook al niets te maken met of een paard juist aan de hulpen gesteld is en zonder veel moeite terug komt of voorwaarts gaat.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 23:28

Mocht je paard aan het begin van de training staan en nog nooit hebben gelopen met pessoa wees er dan voorzichtig mee en longeer niet te lang.
Door het activeren van de achterhand is het heel belastend. 15 minuten is dan al een hele zware training. Bouw het dus op.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 23:29

Ik zou er eerder voor kiezen een elatische bandage langs zijn billen te doen. Zodat zijn achterbenen gestimuleerd worden. En dan longeren met dubbele longe.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 23:32

Met dubbele longe hoef je toch geen bandages achter de achterhand te doen
dan loopt je longe daar en heb je dus bijna hetzelfde effect

crazy4horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 23:37

Ik heb ook ervaring met een paard die reageerde er totaal niet goed op. In overleg met de instructrice toen twee keer per week gaan longeren met een simpel touwtje. Paard was al wel nageeflijk maar gebruikte zijn rug verkeerd en kon daardoor niet ontspannen. Dit heb ik een half jaar gedaan als aanvulling op de gewone training en hij liep veel lekkerder en was ook fijner te rijden.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 23:37

@crazy4horse: hoe reageerde hij dan op de pessoa?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 23:38

Lekker laten schuiven of dubbele longe nemen.

Dan heb ik toch wat anders geleerd op school, maakt wat mij betreft niet uit.

Als ik erop zit vraag ik stelling en buiging met mijn zit, raakt het paard uit balans verliest hij daarbij vaak ook de buiging, of behoud deze maar zwengt uit, valt op de voorhand. In geen geval zal het hier helpen om mijn handen vast te zetten. Onttrekt hij zich aan de buiging, trek je hem er ook niet even in terug of ze je je handen vast tenzij dit voor de veiligheid nodig is.
Waarom een natuurlijk scheef paard dan zo vast knopen dat hij niet meer in zijn natuurlijke houding kan, maar hem niet leren hoe het wel moet. Werk aan de hand, longeren op alleen een kaptoom of dubbele longe kunnen hierbij helpen. Daarbij kun je ook een paard in vrijheid uitnodigen met je lichaam om naar binnen te buigen. Ookal is dit een groen paard. Waarom zou dit dan niet uit te bouwen zijn voordat je er uberhaupt een hulpteugel aanvast maakt?

Zelfs vanuit de orun heb ik geleerd dat je een paard om je been moet buigen en hem niet aan de voorkant in een stelling moet zetten. Het paard kan dan gaan compenseren en je schiet er niets mee op.

edit een bandage en een longe geven wel elk een ander gevoel. Het ene die zal beter lopen op de bandage met de longe over de rug, de ander op de longe en weer een ander op pessoa.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 00:12

ponyparadijs schreef:
Met dubbele longe hoef je toch geen bandages achter de achterhand te doen
dan loopt je longe daar en heb je dus bijna hetzelfde effect

Ik vind dit niet prettig. Omdat je paard op deze wijze continu gerommel voeld in zijn mond door dat de lijn beweegt ( been gaat naar voor en ander, geeft veranderende spanning op de lijn)

Ik zou er dus voor kiezen de lijn over de rug te laten lopen.