Te weinig bespiering en slechte conditie, hoe longeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lotte_horses

Te weinig bespiering en slechte conditie, hoe longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 21:26

hoi! :)

Ik lease een 8 jarige ruin (we vermoeden dat het een draver is, maar hij si altijd recreatief gereden).
De eigenaresse heeft hem nu bijna 1 jaar (en ik lease hem ook al van die tijd), maar het heeft 4maand geduurd voor hij relaxed op zijn weide kon staan (samen met de andere pony dat ik lease).
In het begin was er niets mee aan te vangen en hij kon niets meer (door de stress reageerde hij echt op niets, geen enkele hulp je kon hem zelf niet longeren en hij verschoot bij een vallend bladje van de bomen).

Nu is hij al hard veranderd en na 20 min goed actief rijden en soepel maken loopt hij aan de teugel en nageefelijk (nog niet helemaal hoe het hoort maar het is al hard verbeterd tegenover vroeger). Maar hij is heel slecht in verhouding en heeft een slechte conditie. NU kunnen we hem ook longeren.

We zouden hem in het voorjaar graag doorrijden (hij kent echt alleen maar de basis).
We willen nu al aan zijn spieren en conditie beginnen werken. Maar nu vroeg ik me af, wat is het beste voor hem? Ik hoor van alles, ook nadelen en er zijn zoveel verschillende manieren.

Hij staat 24/7 buiten en we rijden op een smalle (ong 10m), maar lange weide (je kan dus enkel kleine voltes maken). Er is nog wel een stuk dat groot genoeg is, maar voor de moment ligt het veel te slecht en als hij er 5min op zou lopen zit hij door de modder te ploeteren.

Nu zijn we wel bezig met het verkeersmak maken (maar dit gaat nog wel lang duren (aangezien hij vanaf hij 1stap buiten zijn vertrouwde omgeving zet, hij verstijfd, hij is wel braaf, maar hij kis een blok spanning, geen enkel cel in in zijn lichaam is ontspannen). Eens hij verkeersmak is kan hij mee naar een grote buitenpiste die heel het jaar door goed ligt.

Het is zelf een zeer kijkerig paardje, dat meer al genoeg energie heeft (maar hij is wel rustig), Van nieuwe dingen in zijn vertrouwde omgeving word hij wel een beetje zenuwachtig maar als hij het eenmaal kent is het geen probleem, nieuwsgierig is en graag voor je werkt.

Het hoeft niet perse longeren te zijn, zolang het maar zijn conditie verbeterd en zijn spieren sterker maakt. Zodra hij verkeersmak is gaan we beginnen met lange wandelingen buiten maken.

Even een paar fototjes zodat jullie zijn 'bespiering' :+ kunnen zien.
Zo was hij in het begin (ook veel te mager en hij zag er echt ongelukkig uit)
Afbeelding

Afbeelding

https://lh4.googleusercontent.com/-KiI7 ... 252023.JPG

Het rijden helemaal in het begin in de piste: (ik heb er helaas geen recente foto's van)
Afbeelding

https://lh5.googleusercontent.com/-WCCl ... 252015.JPG

Deze zomer:
(Hij was iets té ontspannen aan het eten :+ , ik heb het maar weggewerkt, want het was noga euhm... afleidend? :') )
Afbeelding

https://lh6.googleusercontent.com/-7M4y ... 520034.JPG

En nu (nog helemaal vuil :+ )
Afbeelding

Als hij op rust staat zie je echt duidelijk dat zijn achterhand echt groot is tegenover de rest van zijn lichaam.

Hij krijgt voldoende eten (vooral veel hooi), en is gezond volgens de DA. Hij komt gewoon moeilijk aan en deze zomer is zijn buik vanachter beginnen uitzetten (door veel eiwitrijk gras) maar op zijn ribben komt maar geen vet.

Hebben jullie tips? :)
Alvast bedankt!

TheJokerr

Re: Te weinig bespiering en slechte conditie, hoe longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 21:39

Ik volg even

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 22:17

Heb je hetzelfde probleem? :)

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:26

Als ik hem zo zie, zou er eerst wat vlees op moeten, voordat er spieren komen.
Weet niet wat hij precies krijgt? Miss meer voordroog ipv droog hooi geven.
En merriebrok/veulenbrok, slobber, of iets voor oudere paarden.

Als je hem wil helpen om onder het zadel verder te komen, zou ik hem aan de dubbele longe trainen.
Maar heb je misschien een recentere trainingsfoto, om te zien wat voor houding hij aanneemt?

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:31

Mijn haflinger wordt ook snel schraal, die staat in de winter op onbeperkt hooi, daar doet hij het super op, is voor jou paardje misschien ook een optie!

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:37

Hoi Lotte,

Even een reactie op je laatste zin, waarin je zegt dat hij op zijn ribben maar geen vet krijgt. Een paard heeft bepaalde plekken op zijn lijf waar hij vet opslaat, zoals de manenkam, op de schouder, op de kont. Een dikke buik betekent niet een dik paard, want een buik kan ook opzwellen door grasjes eten. Daar zetten ze pas als ze echt supervet zijn een vetlaagje op. Op de ribben slaan ze ook niet als eerste vet op. De ribben horen op zijn minst voelbaar te zijn, en als ze zichtbaar zijn is dat ook niet per definitie slecht. Je moet altijd het totaalplaatje bekijken. Goede filmpjes over fat scoring/body scoring en heel veel informatie of je paard te dik of te dun is staan in het volgende topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=110&t=1603834&hilit=paard+te+dun. Je verdeelt je paard in 3 delen en beoordeelt die op een aantal punten (zie filmpjes) en dat doe je elke maand. Dan weet je ook of je paard aankomt, afvalt of gelijk blijft.

Wat je verder kunt doen aan zijn conditie en bespiering op zo'n beperkt stukje land vind ik moeilijk. Af en toe rijden, maar al die kleine voltes zijn natuurlijk niet echt super voor de benen. En verder zou ik toch zeggen: ga lekker met hem wandelen. Kun je een ander paard meenemen waar hij achteraan kan lopen? dan durven ze vaak wat meer en zijn ze minder bang. En grondwerk doen om hem meer vertrouwen in jou te laten krijgen.

Succes!

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 22:38

ze krijgen nu 2 grote plakken (van in zo'n grote blokken met groen plastiek rond), en hiervan verspillen ze nog heel veel.
Voor de rest krijgen ze 1 schep krachtvoer (een recreatie mix van aveve). In de zomer reed hij 3x per week, maar door het slechte weer kunnen we nu niet rijden en staat hij al 1maand stil (op 1x per week 15min op straat na).

edit: en nog 20 wortelen, en regelmatig nog oud brood

Ik heb geen recente rijfoto's, maar zodra ik nog eens ga rijden zal ik ze laten maken (het moet daarvoor wel even droog blijven)

Wat ik er nog vergeten bij te zeggen was: Buiten gewoon longeren heb ik geen ervaring met de andere soorten.
Laatst bijgewerkt door lotte_horses op 13-12-12 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:39

hij moet eerst eens aankomen...geef hem maar geweekte pulp.
Als een paard te schraal is teert hij in op zijn spieren,dan helpt trainen echt niet hoor.
Loopt hij nog steeds zo hoog met zijn hoofd zoals op die rijfoto?

1 schep krachtvoer per dag is niet veel.

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 22:39

Atent schreef:
Mijn haflinger wordt ook snel schraal, die staat in de winter op onbeperkt hooi, daar doet hij het super op, is voor jou paardje misschien ook een optie!

Hij krijgt nu veel genoeg hooi, waar nog van over blijft en hij veel op de grond uitloopt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:40

Begin met goed voeren ,geef hem eens wat extra vitamine en eventueel wat meer krachtvoer om energie op te doen en spieren te voeren..

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 22:45

Annemarievzr schreef:
Hoi Lotte,

Even een reactie op je laatste zin, waarin je zegt dat hij op zijn ribben maar geen vet krijgt. Een paard heeft bepaalde plekken op zijn lijf waar hij vet opslaat, zoals de manenkam, op de schouder, op de kont. Een dikke buik betekent niet een dik paard, want een buik kan ook opzwellen door grasjes eten. Daar zetten ze pas als ze echt supervet zijn een vetlaagje op. Op de ribben slaan ze ook niet als eerste vet op. De ribben horen op zijn minst voelbaar te zijn, en als ze zichtbaar zijn is dat ook niet per definitie slecht. Je moet altijd het totaalplaatje bekijken. Goede filmpjes over fat scoring/body scoring en heel veel informatie of je paard te dik of te dun is staan in het volgende topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=110&t=1603834&hilit=paard+te+dun. Je verdeelt je paard in 3 delen en beoordeelt die op een aantal punten (zie filmpjes) en dat doe je elke maand. Dan weet je ook of je paard aankomt, afvalt of gelijk blijft.

Wat je verder kunt doen aan zijn conditie en bespiering op zo'n beperkt stukje land vind ik moeilijk. Af en toe rijden, maar al die kleine voltes zijn natuurlijk niet echt super voor de benen. En verder zou ik toch zeggen: ga lekker met hem wandelen. Kun je een ander paard meenemen waar hij achteraan kan lopen? dan durven ze vaak wat meer en zijn ze minder bang. En grondwerk doen om hem meer vertrouwen in jou te laten krijgen.

Succes!

Bedankt!
Hij is ook gewoon smal gebouwd, ik denk dat je er altijd de ribben wel zachtjes zult door zien.
Bedankt! Ik zal het topic met de filmpjes morgen bekijken!

Op wandeling gaat Oriska (zijn weidemaatje) altijd mee, zei is bomproef en stelt hem ook regelmatig gerust, dit helpt hem toch een beetje, maar niet genoeg ook loopt er nog eens iemand naast hem om hem gerust te stellen en eventueel tegen te houden moest het nodig zijn (hij verstijft altijd en springt soms een opzij, hij is wel braaf, maar zit zo onder de stress (je voelt zelfs zijn hart kloppen) )

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:46

In principe klinkt het niet als weinig voer, hoewel ik wel iets zou geven speciaal om hem dikker te krijgen.
Zou dan met grondwerk en los longeren (evt iets rustgevends te eten) proberen z'n stress-level omlaag te krijgen, anders kun je er in stoppen wat je wil, maar helpt het niks :)

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 22:49

geerke schreef:
hij moet eerst eens aankomen...geef hem maar geweekte pulp.
Als een paard te schraal is teert hij in op zijn spieren,dan helpt trainen echt niet hoor.
Loopt hij nog steeds zo hoog met zijn hoofd zoals op die rijfoto?

1 schep krachtvoer per dag is niet veel.

Oké, dit zullen we doen, waar kan je de pulp kopen?
In het begin loopt hij soms nog een beetje met zijn hoofd in de lucht (net iets hoger dan de normale hoofdhouding van een paard, of hoe moet je dat zeggen? :D ), maar na 10min loopt hij normaal en wordt hij al een beetje nageefelijk (in stukjes) en na 20min loopt hij mooi nageefelijk (natuurlijk niet zo als bij een echt dressuurpaard, maar voor recreatief gereden te worden is het bijna goed :) )

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:52

Ik heb een hooibak met een net erover, sinds ik deze gebruik zie ik hem opknappen en ze vertrappen het hooi niet.
lotte_horses schreef:
Atent schreef:

Hij krijgt nu veel genoeg hooi, waar nog van over blijft en hij veel op de grond uitloopt :)

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 22:54

Het hooi ligt nu in een gewone ronde bak, maar dat helpt toch niet al teveel, dat kan ik idd eens proberen, maar als het bijna op is, ligt het net dan niet veel te los, of kunnen we ze dan nog wel aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:54

Vraag mij af of pulp wat doet, zit geen voeding in, zijn puur vezels.....is gewoon voederbieten met wat melasse, leuk pm extra te voeren voor de vezels en buikvulling, verder voegt het niets toe, buiten dat het goedkoop voer is.......

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:58

Laatst bijgewerkt door geerke op 13-12-12 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:59

Eerlijk gezegd zou ik niet proberen hem op een stuk van 10m breed zijn conditie op te bouwen.
De komende maanden zou ik steken in verkeersmak maken en hem wat dikker te krijgen. Als je hem nu laat werken is het heel moeilijk om spieren op te bouwen.

Voor zijn conditie is het goed om lange rechte stukken te rijden. Daarvan gaat hij ook goed op zijn eigen benen lopen. In de bak en bij longeren je richten op lang en laag waarbij hij zich goed gaat ontspannen in rug en hals, terwijl hij wel actief blijft.
Maar dit zou ik zeker niet doen op zo'n klein stukje. Dat is niet geschikt voor een getraind paard, maar zeker niet voor een ongetrainde. Erg belastend voor zijn pezen.

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 23:21

russel schreef:
Vraag mij af of pulp wat doet, zit geen voeding in, zijn puur vezels.....is gewoon voederbieten met wat melasse, leuk pm extra te voeren voor de vezels en buikvulling, verder voegt het niets toe, buiten dat het goedkoop voer is.......

Ik had ook al iets van maismeel of snijmais gelezen, is dit beter dan?

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 23:26

Lieke schreef:
Eerlijk gezegd zou ik niet proberen hem op een stuk van 10m breed zijn conditie op te bouwen.
De komende maanden zou ik steken in verkeersmak maken en hem wat dikker te krijgen. Als je hem nu laat werken is het heel moeilijk om spieren op te bouwen.

Voor zijn conditie is het goed om lange rechte stukken te rijden. Daarvan gaat hij ook goed op zijn eigen benen lopen. In de bak en bij longeren je richten op lang en laag waarbij hij zich goed gaat ontspannen in rug en hals, terwijl hij wel actief blijft.
Maar dit zou ik zeker niet doen op zo'n klein stukje. Dat is niet geschikt voor een getraind paard, maar zeker niet voor een ongetrainde. Erg belastend voor zijn pezen.

Het stuk is idd heel smal (het is wel de lengte van een gewone piste, maar het is maar de helft in de breedte.Voltes doen we er zoiezo niet veel op, eerder binnenstelling en buitenstelling en soms een een 'volte' dat eerder een ovaal word, zodat ze toch niet té kort moeten draaien.

Als hij verkeersmak is zijn we van plan om lange wandelingen te maken in het bos (er zullen ook wel heuvels tussen zitten, dus dat is dan ook weer goed voor zijn achterhand)

In de zomer als we reden, dan lieten we hem altijd op het einde uitdraven aan een lange teugel, waarbij hij lang en laag liep, maar toch nog actief en hem zijn achterhand liet onderbrengen. Is dit goed?

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:35

IK zal eens foto's zoeken van mijn bak, sinds ik ermee voer zien ze er allemaal beter uit

lotte_horses schreef:
Het hooi ligt nu in een gewone ronde bak, maar dat helpt toch niet al teveel, dat kan ik idd eens proberen, maar als het bijna op is, ligt het net dan niet veel te los, of kunnen we ze dan nog wel aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:42

lotte_horses schreef:
russel schreef:

Ik had ook al iets van maismeel of snijmais gelezen, is dit beter dan?

Zijn dikmakers, maar ik denk dat jullie paard eerst voeding nodig heeft om zich op te bouwen...als hij dat krijgt en dan nog wat body nodig heeft kan je dat bijvoeren, maismeel zet heel snel aan.

Maar leeg voer en dan conditie trainen en spieren trainen, dat is sporten op een zak patat...

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:45

Ik heb mais gezien in de AVEVE, zowel gewoon mais als maisvlokken als gesneden/snij mais dacht ik, welke zou dan geschikt zijn om bij te voederen? Gewone mais? (zoek ook een dikmaker) mijn paardje quarter , heeft ook niet veel vet op de nek en ribber enkel de typische kont is aanwezig
Laatst bijgewerkt door SmartBH op 13-12-12 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:47

zou hem inderdaad als vol stoppen met goed voer en vooral een berg ruwvoer(geen idee op wat voor rantsoen hij staat). Daarbij zou ik hem met een elastiek longeren of dubbel longe(buiten lijn van het bit, door de singel, achter de billen naar je hand en de binnenlijn van het bit naar je hand om hem zo lang en laag mogelijk te laten lopen. Eerst z'n lange spieren trainen dan gaan oprichten en z'n kortere spieren trainen

ik ben zelf voorstander van hele mais, moeten ze meer kauwen houdt het gebit ook goed bij

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 23:47

We zullen de eerste maanden pulp bijvoeren en als dat niet genoeg is er maismeel bij?
Voor nu niets te doen heeft hij zeker niet te weinig energie (zijn weidemaatje van 22 krijgt de helft en is hier ook mee gesteld). In de zomer gaven we hem een halve schep extra.

Maar als we beginnen met conditie en spiertraining zullen we 2 scheppen geven?