Welk bitloos hoofdstel is het beste?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

flanel

Welk bitloos hoofdstel is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 21:31

ik zou heel graag willen beginnen met bitloos rijden met mijn haflinger, maar nu heb ik gezien dat er allemaal verschillende soorten bitloze hoofdstellen zijn. Met welke hebben jullie de beste ervaring? Want ik ken er echt niets van en wil niet na een week een ander hoofdstel moeten kopen.
ik heb momenteel een kaakgekruisd besteld..

MirjamRobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:45

Leuk dat je bitloos wilt gaan rijden!
Aangezien er inderdaad veel verschillende bitloze optomingen zijn, is het het beste eerst wat verschillenden uit te proberen voordat je er een koopt.
Het hangt gewoon af van het paard en de ruiter welk hoofdstel voor jullie het beste werkt.
Misschien dat mensen in je omgeving een bitloos hoofdstel hebben die je kan lenen, anders kan je eens kijken op http://www.bitloos.nl/bitloos.php. Zij hebben een uitleenservice waarbij je bitloze hoofdstellen kan uitproberen.
Wat je ook zou kunnen doen is gewoon eens met een stalhaster rijden. Niet te veel druk zetten dan, want het is natuurlijk niet bedoeld om mee te rijden. Maar je kan dan wel zien hoe je paard erop reageert.

Ikzelf rijd ook op een haflinger. Ik heb een tijdje met kaakgekruist gereden, maar merkte dat de pony dit verwarrend vond. Hoewel ik weinig contact maakte via het hoofdstal, bleef het toch strak tegen zijn kaak zitten, met andere woorden de release was niet zo goed. Stelling geven vond de pony ook lastig, vanwege het kaakgekruiste systeem. Nu rijd ik (naast met bit) met een touwhalster of neckrope. Hij reageert prima op een touwhalster, maar ik rijd zo veel mogelijk op mijn zit en gevoel en geloof ik dat dit je uitgangspunt moet zijn bij het (bitloos) rijden. Het gaat niet om de optoming, want je prestaties moeten daar niet van afhangen. Het gaat om de relatie met je paard en hoe jullie op elkaar reageren. Desalniettemin kan bitloos heel fijn zijn voor je paard. Maar ik raad je dus aan om eerst wat hoofdstellen te proberen. Veel succes ermee ;)

TinePine

Re: Welk bitloos hoofdstel is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:53

even de zoekfunctie gebruiken. Zijn al meerdere topics over
Succes. Leuk dat je ook bitloos gaat!

Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 09:25

Niet een hoofdstel is het beste, het ligt aan je paard!
Ik rijd mijn haflinger met touwhalster of sidepull want daar reageerd hij het beste op.
Maar sommige haflingers zijn stukken sterker en eigewijzer en is een hackamore handiger!
De site die degene 2 posts boven mij heeft geplaatst, daar moet je idd even kijken! :j

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 15:34

dat verschilt per paard , op sommige sites kun je een testhoofstel huren , zodat je alles eens een keer uit kunt proberen :)

marthaXaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:38

Nou, ik heb een overkruist bitloos hoofdstel, ik weet niet welk merk. Maar zoals velen al zeggen, ligt het aan het paardje. (: Je kan ook met touwhalster rijden, maar sommige paarden vinden dit niks.

marthaXaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:39

Maar wat ik wilde zeggen, ik hoor over overkruiste keelriemen veel goede berichten, dus dat raad ik je wel aan. Maar let erop wat je paar dhet fijnst vind, dat is het allerbelangrijkst :)!

sunnybellami

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:51

Ik gebruik een gekruisde keelriem! heel fijn vind ik het maar moet je ff wat verschillende proberen, elk paard reageerd anders!
veel sucses! :P

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:52

Ik heb die van Emiel Voest superblij mee.

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 20:11

Een echte aanrader: de Rambo Micklem Multi. Op meerdere manieren bitloos te gebruiken maar ook met bit. Ik ben er erg blij mee!

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:13

ik vind alle hoofdstellen waar iets gekruist zit meestal niet heel fijn, omdat ik de ervaring heb dat ze vaak strak blijven zitten. dit zal vast niet bij elk hoofdstel zo zijn natuurlijk. touwhalster vindt ik zelf ook niet geweldig, omdat het toch een erg scherpe inwerking heeft als je er iets te hard mee omgaat. als je een paard hebt dat makkelijk is en wat je met lichte hulpen kan berijden is het wel fijn, maar dat is bij mijn paard nog niet het geval. ik rijdt zelf met de sidepull, en dat vindt ik tot nu toch nog het fijnste hoofdstel. als je de teugels "loslaat" houdt hij geen druk omdat het hoofdstel los om het hoofd zit. ik heb deze en ben er erg tevreden over: http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Hoofd ... -pull.html

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 23:15

Ligt echt aan het paardje. Die van mij loopt bijvoorbeeld totaal niet op een touwhalster, waar anderen weer bij zweren.
Ik vind zelf kaakgekruist heel fijn werken om dressuurmatig te trainen, maar let goed op de 'release' van de kaakgekruiste riempjes. Het komt vaak voor dat de druk niet goed wegvloeit of je de druk niet goed kan wegnemen wanneer nodig. Kingekruist is ook een optie, al lijkt mij dat persoonlijk altijd zo 'afknellen' rond de neus... hier kan ik natuurlijk helemaal fout mee zijn hoor, anderen zullen misschien andere ervaringen hebben! :)
Sidepull werkt gewoon bij veel paarden aangezien het nog het meeste lijkt met sturen via het hoofdstel op het bit. Je kan direct druk afnemen en erop zetten als het ware.

Goed, gewoon even kijken of je hoofdstellen kunt testen of misschien dat je al wel weet wat voor jouw paardje het meest geschikt zou zijn! Veel succes in elk geval! :D

JvBfoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 23:00

Ik ga inderdaad mee met de rest dat het aan het paardje ligt. Wij hebben zelf voor onze haflinger een Meroth en zijn er erg tevreden mee. Zijn er paardlief mee aan het beleren en tot nu toe reageert hij hier erg goed op. Geeft een fijne release :)

onlijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:13

Ik rij met een touwhalster of een kaakgekruist hoofdstel van Barefoot. Ik heb mijn keuze gemaakt aan de hand van een boek van Lisanne Thomas: http://www.bol.com/nl/p/feiten-en-fabel ... 010672204/ Echt super duidelijke en eerlijke informatie die je kan helpen bij het maken van je keuze.

lindavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 20:31

Ik rijd mijn jonge merrie met een sidepull, werkt echt super voor haar. Heb ook wel andere dingen uitgeprobeerd, eerst van anderen geleend en later pas zelf iets gekocht.

Davy1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 23:17

Ik zou het toch wel willen zoown bitloos hoofdstel, maar maar mn pony is best hard in de mond. iemand ervaringen ermee?

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 00:12

Davy1993 schreef:
Ik zou het toch wel willen zoown bitloos hoofdstel, maar maar mn pony is best hard in de mond. iemand ervaringen ermee?

ik kreeg een pony die ook erg hard in de mond was/is en die ben ik bitloos gaan berijden, daar reageerd ze echt veel beter op! als een pony hardt in de mond is reageren ze vaak wel goed op bitloos. druk op de neus of in de mond is heel verschillend.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 00:49

minkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 15:24

Zelf rijd ik met een bosal, paard en ik vinden het heel fijn.
Maar deze moet wel op de juiste manier gebruikt worden!

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 15:28

Ik heb nu een sidepull en kaakgekruisd (nouja 2 in 1, kan er ook nog een bit aan hangen en gebruiken als halster :') dus ideaal).... vind kaakgekruisd zelf iets fijner rijden dan de sidepull.. Maar dat is gewoon omdat hij daar beter op reageerd, ken ook mensen die weer iets anders fijner vinden. Het is dus echt afhankelijk van het paard.

Tamaar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:01

Ik weet niet of e inmiddels al samen met je paardje een keuze hebt kunnen maken?
Maar ik heb een crosrope bridle/sidepull in 1. is een soort touwhalster met 2 functies.
Is een maar full maar kan kleiner gemaakt worden.
Deze heb ik gekocht om het uit te testen wat het beste bij mij en me paard paste.
Wij kwamen uit op een sidepull systeem.
Mocht je interesse hebben stuur je me maar een pb ;)

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:03

Vind een (Engelse) sidepull het fijnst, ongeacht welk paard eigenlijk.

fla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 13:21

Ik rijd met een kaakgekruisd en met een sidepull. Mijn pony is eigenlijk met beide hoofdstellen goed te rijden. Ik vind zelf het idee van de kaakgekruisde het fijnste omdat de druk beter verdeeld word. Het nadeel van het kaakgekruisde systeem is dat de riempjes onder de kaak soms strak blijven zitten. Ik heb het barefoot walnut hoofdstel maar ben eigenlijk op zoek naar een kaakgekruisd hoofdstel waar de riempjes onder de kaak van koord zijn ofzo waardoor de release beter is.

mosyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:57

het blad Bit heeft een heel onderzoek gedaan naar de verschillende bitloze optomingen en alle voor- en nadelen op een rijtje gezet. Dat scheelt veel uitzoeken.
Wel even oppassen met de term "hackamore", deze wordt nl op meerdere manieren gebruikt. Sommige noemen het touwhalster met aangeknoopt touwteugel ook een hackamore en dat verschilt enorm met het super scherpe hackamore dat normaal hiermee wordt bedoeld.

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 12:08

ik rij met een sidepull, heeft enorm duidelijke hulpen. soms ook met een touwhalster. Beide goede ervaringen mee. Een gekruisd hoofdstel zou ik wel nooit gebruiken.