[filmpjes] grondwerk met mn tinkertje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Papillone

[filmpjes] grondwerk met mn tinkertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 18:45

hallo bokkers,
hieronder staan een paar grondwerk filmpjes van me pony en mij ik zou het heel fijn vinden
als jullie ze bekijken en commentaar willen geven(wat ik wel goed doe en wat niet en hoe ik het dan beter kan doen enz enz)
omdat ik graag wil weten wat anderen ervan vinden
(al de oefeningen die ik overigens doe heb ik uit het boek grondwerk met uw paard)
(ik weet niet of dit goed staat)

http://youtu.be/wEQ7VRkLcG4

http://youtu.be/66ZgO_F4IUw

http://youtu.be/1rj6lC3v8yw

dat waren ze

Papillone

Re: [filmpjes] grondwerk met mn tinkertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 18:52

geen tips?

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 18:53

Geduld..

Filmpje 1 en 2, waarom ga je zo raar voor je paard staan? Je wacht op haar reactie. Ze heeft op jou te letten, jij niet op haar. Ook mag ze je bij normaal volgen en halthouden nooit voorbij lopen. Ook is een stick of zweepje handig voor je, zodat je gemakkelijker je hulpen door kan geven en ik zou een langere lijn, leadrope gebruiken.

Filmpje 3, Laat je paard naar jou toe komen en haal haar aan, daarna zend je haar rustig op de circel. Wees je bewust van je positie en energie en om zelf niet zo te hoeven rennen is een leadrope als werplijn erg fijn.

Algemeen, je paard niet zo dicht onder het halster vastpakken en niet wachten tot je kan vragen. Ze heeft gewoon op te letten.

Tot slot, erg leuke pony en goed bezig!

Papillone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 19:56

bedankt voor de tips,heb er zekker wat aan

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:58

Fijn :D

Papillone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 21:47

Heb je tips geprobeert heb nog geen leadrope maar ben er wel van plan een aan te schaffen werk nu met longeer lijn dat vind ik ook erg fijn ook ben ik met zweepje gaan werken ook stuk fijner weet ook waarom ikzo raar sta op filmpje een En twee ik wauw met me handen proberen of ik zeiwaartse draai enz kon doen,maar met zweepje is het veel fijner (twijfel nog alleen of ik een korte leadrope neem of een waarmee je ook kan longeren.)

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 00:37

Ik heb een 4 meterse voor het gewone grondwerk én een longeerlijn voor het rondjes slingeren. Fijn dat de tips hielpen!

Papillone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 21:55

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 23:25

Ziet er goed uit! Nog wat tips, je paard niet zo veel rondjes laten lopen. Dit is erg geestdodent. 3a 4 rondjes per hand. En dan wat anders. Ga tussen je oefeningen door ook veel aaien en kroelen, ook met je zweepje of met je lijn. Zodat hij je op beide handen vertrouwd. En ook nog een puntje wat betreft het achterwaarts gaan. Ik denk dat je beter voor je paard kunt gaan staan, je hand met lijn helemaal de lucht in, dan "terug" zeggen en als hij dan niet achterwaarts gaat ritmische tikjes met je zweepje richting borst, tot hij 1pas achteruit gaat en dan belonen/druk van je paard halen.

Verder nog vragen?

Papillone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 20:28

Bedankt voor de tips ga het proberen,nee verder geen vragen meer vorlopig

Papillone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 23:14

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:26

Ziet er goed uit! Weer wat tips, probeer alles eerst met een ingeklapte paraplu en ga daarmee aaien en kriebelen enzo. In het begin gaat paardlief lopen, sta dit toe, maar laat haar om je heen lopen. Wel moet je tijdens het lopen van het paard de paraplu op het paard blijven houden. Als je paard stil gaat staan haal je de paraplu even van je paard weg (niet als je paard loopt, zoals in het laatste stukje. Dan leert ze, als ik loop gaat de plu weg, en dat is niet de bedoeling.). Geef haar even mentale rust als beloning voor het stilstaan terwijl je wordt aangeraakt door een plu. Herhaal dit en maak de plu steeds iets groter tot hij helemaal uit is geklapt. Dan het naderen van de paraplu op de grond. Als je paard de intentie toont of daadwerkelijk naar de plu gaat beloon haar met je stem, geef haar even de tijd en leid haar daarna zelf weer bij de plu weg. Daarna benader je de plu weer. Verder Succes!

Papillone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 00:25

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:55

En hoe hoe vind je je leadrope? Het ziet er relaxed uit.

Mijn tips zij voornamelijk bij het achterwaards gaan. Ik zo in het begin als je paard achterwaards gaat de druk laten vervallen. (Geen druk meer op je touw). De andere manier met naast je paard staan snap in niet helemaal. Wat is daarmee je bedoeling?

Verder is het 1x vragen, doet hij het niet, dan ga je je signaal duidelijker maken, doet hij het niet dan volgen er sancties. Bijv. Je wilt voorwaarts, je vraagt je paard aan je touw en met lichaamstaal voorwaarts. Reageert je paard niet, dan gaat de zweep naar achter omhoog. Reageert hij dan nog niet dan gaat de zweep richting achterhand van je paard. Deze fases volgen elkaar snel op. (Binnen 2 sec) De eerste fase duurt het langst..

Hoe gaat het verder?

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 22:26

TVG>>TVG-ITP

Papillone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 23:56

Bedankt voor de tips,ja vind leadrope echt fijn wel wennen omdat het invergelijking met halstertouw en longeerlijn een dun touwtje is,dat wat ik deed was zeiwaartse draai,ik doe de oefeningen ook aan antllebei de kanten l en r om alleen aan een kant snapt ze niet echt verder alles goed

Papillone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 20:51

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:36

Longeren gaat niet zoals ik zou doen, het ziet er uit als doelloos rondjes rennen. Als ik al longeer dan is het een echte training met veel (schijn)overgangen en bijna altijd aan de dubbele longe, zodat ook de zijgangen ed geoefend kunnen worden. Als ik rondjes doe tijdens het echte grondwerk dan is het niet meer dan 5rondjes per hand met heel bewust lichaam gebruik van mijzelf en in geef het paard de verantwoordelijkheid om zelfstandig de cirkel te volgen en de gang te behouden. (Parelli's circling game).

Verder vind ik wel je stemgebruik erg goed.

Papillone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 21:49

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:31

Weer netjes stemgebruik. Ik zou meerdere balkes neerleggen en die aan buitenzijde op een emmer leggen. Zo moet paardlief ook echt nadenken waar hij z'n benen plaatst.

Ik vond het op de cirkel zetten de 2e x erg netjes, de eerste keer heb ik gemist.. Dat moet niet vanuit het paard gaan, maar jij moet hem dat vragen.

Het halthouden is zo te zien een uitdaging. Volgens mij sta je niet helemaal goed. Je staat nog in de drijvende positie terwijl je vraagt halt te houden.

Ik denk dat de freestyle dvd van Emiel Voest je heel veel kan helpen.

Papillone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 22:44

bedankt voor je complimentjes,stilzetten met lichaamstaal is inderdaad wat moelijker ben wel aan het oefenen met stilstaan schuin naar het hoofd lopen dan soms stopt ze dan en soms versnellen in stap als ik dan stemcommando erbij doe dan stopt ze "meestal"wel.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 10:29

In de dvd van Emiel wordt je denk ik een heleboel verhelderd.

Papillone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 22:58

ik zal eens kijken of ik emiels dvd kan vinden wil eerst verder met oefeningen uit dit boek waar het in sit topic over gaat.

Papillone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 22:06

binnenkort weer van plan om filmpjes in dit topic te plaatsen.

Papillone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 17:57