[AR] paard voor slee wie ervaringen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

renskesanne

paard voor slee wie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 21:15

hallo ik wil graag deze winter me verzorgpaardje voor de slee zetten.
ze heeft al eerder voor de kar gelopen enzo. maar heb nog nooit gesleed meet haar.
heeft iemand daar ook ervaring mee en hoe je de slee het beste vast kan maken.
even ter info we hebben geen tuig meer. en hier een foto van me verzorgpony.
en zoals je ziet doen we regelmatig lange lijnen met haar.
foto's van hoe jij je paard voor de slee zet mag ook! :j

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door renskesanne op 19-11-12 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:19

Omdat je vraag beter thuishoort op het forum Aangespannen Rijden [AR] ga ik je topic verplaatsen.
ED --> AR

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 21:20

Marga schreef:
Omdat je vraag beter thuishoort op het forum Aangespannen Rijden [AR] ga ik je topic verplaatsen.
ED --> AR

oke sorry ik dacht dat het hier goed stond

PippaLuca

Re: paard voor slee wie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:21

Denk dat een tuig toch wel heel handig en veilig is, dus ik zou eerst daar voor gaan sparen. :j

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 21:22

T_hijs schreef:
Denk dat een tuig toch wel heel handig en veilig is, dus ik zou eerst daar voor gaan sparen. :j

ja kan ook zo ergens een tuig voor maar 40 euro kopen :j dus dat is niet lang sparen ;)

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 21:27

niemand tips?

bonnie1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:28

ik hyeb haar er gewoon voorgegooid met een borsttuig onbeleerd dus ik zdeg logisch nadenken en naar je paard kijken wat in elkaar zetten en doen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:29

Zweng gebruiken om strengen aan je slee te knopen.

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 21:30

bonnie1998 schreef:
ik hyeb haar er gewoon voorgegooid met een borsttuig onbeleerd dus ik zdeg logisch nadenken en naar je paard kijken wat in elkaar zetten en doen

heb je er ook een foto van om een beter beeld te krijgen?

bonnie1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:33

ik heb wel een forum met foto`s het heet: bonnie met mennen hier staat 1 foto want nu heb ik even niks op de pc staan

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:34

ik heb mijn shetten voor de slee gespannen
ze staan dan wel met extra touwen aan de strengen en ook met veiligheidsknopen en sluitingen
ik heb aan mijn slee een soort boom te zitten met een zweng en ik heb skilatten onder mijn houten slee.
(dan glijdt hij veel beter en ook lichter)

dus in jouw geval: zorg voor een tuig !

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 21:40

ikke_draver schreef:
ik heb mijn shetten voor de slee gespannen
ze staan dan wel met extra touwen aan de strengen en ook met veiligheidsknopen en sluitingen
ik heb aan mijn slee een soort boom te zitten met een zweng en ik heb skilatten onder mijn houten slee.
(dan glijdt hij veel beter en ook lichter)

dus in jouw geval: zorg voor een tuig !

en heb je ook een foto?

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 22:05

Ik heb hier ook gesleed met een van de shetten. Ik had de strengen bewust niet vast gemaakt aan een zweng aan de slee, was veel te bang dat het mis zou gaan en dat hij aan de kletter zou gaan met de slee achter zich aan. Brrr moet daar niet aan denken! Ik heb gewoon zelf de strengen vastgehouden, als het dan mis zou gaan hoefde ik alleen de strengen maar los te laten. Voeten goed op de slee zetten en gaan!

(had wel gewoon een mentuig trouwens)

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 22:08

Ingrid_92 schreef:
Ik heb hier ook gesleed met een van de shetten. Ik had de strengen bewust niet vast gemaakt aan een zweng aan de slee, was veel te bang dat het mis zou gaan en dat hij aan de kletter zou gaan met de slee achter zich aan. Brrr moet daar niet aan denken! Ik heb gewoon zelf de strengen vastgehouden, als het dan mis zou gaan hoefde ik alleen de strengen maar los te laten. Voeten goed op de slee zetten en gaan!

(had wel gewoon een mentuig trouwens)

[ Video ]

dankje met het filmpje :))

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 22:18

Afbeelding
en
Afbeelding

ik rijdt dus met borsttuig en leren band aan de strengen over de kont. zo kan ze doen wat ze wilt zonder over de strengen te springen.

de verbinding tussen de stang voor de strengen en de slee zit vast met 3 dunnere stangen aan de slee (1 onder t bankje en 2 aan de onderkant net boven de skilatten. de stang zelf naar voren is gemaakt van 2 naast elkaar gelaste staven en is nu 1cm dik en 3 breed.

voor de verbinding gaan we nu wel een boom maken zoals je ook voor een gewone kar hebt. deze word wel ongeveer 20 cm langer omdat er ruimte moet zijn bij de stokken van onder de slee

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 11:07

[AR-ITP] Bambi voor de HCA slee!
Ik heb onder mijn sulky een slee onderstel :D
Is eigs voor de cavaletti, maar beetje bijslijpen en hij past op mijn HCA.
Heb je mooi goede vering dus zit lekekr en een rem dmv broek.

[AR-ITP] Bambi en Max voor de slee!
Afbeelding
En had ook gewone houten slee erachter, weliswaar zonder zweng (wel lange strengen), dus daar doe ik volgende keer wel zweng op maar ging dit keer prima.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 11:09

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 11:17

ik heb een positieve en negatieve ervaring met de slee,
1 keer de draver voor de slee gezet, zij stond al voor de kar. we hebben toen een half uur lang in de bak gesleet, helaas geen getuigen want het was nog vroeg, anders zou het laagje sneeuw weg zijn. Dit ging erg goed en rustig.

de 2de keer met mijn pony, hij was van de zomer beleerd voor de kar, en van de winter hing ik er dus een slee aan en in het land sleeen, helaas viel ik er af in de bocht, hij raakte in paniek omdat die slee los aan hem hing (geen lamoen die m tegen houd) Hij is in paniek de weg op geraakt en tegen een auto aan geknald. Gelukkig met een paar schrammetjes en een trauma voor mennen er vanaf gekomen.
Dit was tevens mijn fout, ik had nooit moeten gaan sleeen in een open weiland. Dus mijn tip, een afgesloten stuk gebruiken!!
Afbeelding

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 19:31

dankje wel voor al die tips enzo en ben aan het kijken voor een tuigje voor de pony. want dat lijkt mij wel het veiligst :))

Indra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:36

Je kan je pony ook eerst wat gewicht laten slepen, neem bijvoorbeeld een klein bandje. Dan kan je pony alvast wenen dat er gewicht achter hangt :) Ook daarbij heb je idd goed tuig nodig

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:56

Afgesloten stuk weiland hoeft niets uit te maken, een paard in paniek rent gewoon door het stroomdraad.
Ik heb ook gesleed met mijn fjord, zelf een degelijke constructie gebouwd, maar die is denk ik wat te zwaar voor een shet..

Hier linkje naar het topic.
Jeskim @ [AR-ITP] Fjord voor de slee.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:50

Het veiligst is idd om een tuigje te kopen, het liefst compleet, maar anders kom je met een borsttuig en schoftje ook al ver. Ik zou je pony nu alvast aan het tuig laten wennen en haar ook een paar keer een band laten slepen. Ook laten wennen aan strengen tegen en tussen de benen zodat ze daar niet van in paniek raakt. Ik zou dit wel doen met een ervaren menner in de buurt, zodat je weet hoe je moet reageren als ze schrikt of gek doet. En dan is het wachten op sneeuw.

Verder zou ik ook een zweng maken. Een handige post over een zweng maken: Keet @ [AR] Advies gevraagd bij strengvoering bij slepen

En vergeet ook je menzweep niet, mocht hij dan schrikken dan kun je hem iig bijsturen met je zweep.

Als je een compleet tuig gebruikt dan kun je de broekriemen als strengdragers gebruiken. Er is dan minder kans dat de pony erop gaat staan. Hier was net mijn zweng gebroken, dus ik had de slee even minder goed vast zitten dan normaal.
Afbeelding

En hier dan met zweng, je ziet dat de strengen achter mooier zitten dan bij de foto hierboven.
Afbeelding

En afgelopen jaar allebei tergelijk voor de slee :D
Afbeelding

AlexZura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:15

Ik ben er ook mee bezig, kan niet wachten tot de sneeuw! Heb wel een echt tuig, moet alleen noog een sleetje fiksen!

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 21:17

ik heb nog tuig en slee nodig aar ga morgen haar lange lijnen doen ga ik kijken of ze een balke of kratje ofzo wilt trekken.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 20:58

Stipje! Ze geven hier deze zondag sneeuw (hopelijk genoeg om te gaan sleeën dus :)) ) Mijn shetter staat nu al enkele maanden voor de kar en doet dit super! Heb dus ook een volledig tuig.

Zit wel nog te twijfelen of ik zweng zou maken of niet.