[AR] Kim voor de sulky, eerste keer op bokt

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ayla

Kim voor de sulky, eerste keer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 10:42

Al een tijdje spookte het rond in m'n hoofd om een topic te openen op bokt met menfoto's van mij en Kim, helaas had ik er geen. Tot zondagmiddag een vriendin langs kwam met haar spiegelreflex camera. We hebben eerst portretfoto's gemaakt aangezien ik daar nog heel graag nieuwe van wilde hebben en later heb ik Kim ingespannen en heeft mijn vriendin foto's gemaakt langs de dijk. Deze keer wat dressuurmatiger opgepakt, maar ik merkte goed dat Kim het lastig vond. Ik heb haar rond juni/juli zelf beleerd, dus ze loopt nu een kort half jaartje bijna voor de sulky. Voor die tijd pakte ik haar aan de lange teugels wel dressuurmatig op, nu zijn we vooral km's aan het maken en alle knopjes er juist in krijgen.
Over een tijdje laat ik nog een keer naar het tuig kijken en hoe de sulky erachter hangt, ik weet niet of ik er helemaal tevreden over ben. Ik heb het tuig op maat laten maken door iemand die hier verstand van heeft en haar destijds samen ook ingespannen. Het bontje zit nog om de neusriem omdat ze een tijdje geleden nog een wondje/schuurplekje had, wat nu al weg is maar ik ben vergeten het eraf te halen, dit doe ik de volgende keer wel. Er zijn niet veel foto's van het losrijden, maar dat hebben we uiteraard wel lang genoeg gedaan.

Ik weet dat Kim te dik is, daar was ik tot kort voor de herfst mee bezig en toen was ze netjes afgevallen, door het voer wat ze s'winters krijgt is ze helaas weer aangekomen.. ik zie het niet zitten om nog op ander voer over te gaan dit jaar dus ik laat het even zo, na de winter is ze er toch weer vanaf. Volgend jaar gaat ze op ander voer.

1. Meet Kim, mijn 7,5 jarige mini.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3. Losrijden
Afbeelding

4. Drafje, wel wat op de voorhand.
Afbeelding

5. Wat Kim doet als ze het wat moeilijker krijgt..
Afbeelding

6. Tussendoor even stappen.
Afbeelding

7. Galopje
Afbeelding

8. Idem
Afbeelding

9.
Afbeelding

10. Draf
Afbeelding

11. Met wat meer vaart galoperen.
Afbeelding

12.
Afbeelding

Wees een beetje lief voor ons, commentaar en tips heb ik graag, maar het liefst opbouwend. Ik vind het al heel wat dat ik weer een foto topic 'durf' te openen aangezien ik dit een lange tijd niet heb gedaan.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 30-10-12 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast op verzoek.

saskiakefie

Re: Kim's voor de sulky, eerste keer op bokt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:45

Het ziet er goed uit, en beweging kan ze wel gebruiken haha :))

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:49

Hele leuke foto's ! Ik vindt je een hele mooie shet hebben en ik vind der niet te dik hoor hihi :j

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 10:49

Dankjullie! En dat weet ik, zoveel ik er de tijd voor heb krijgt ze dat ook. :)

Zie nu pas dat ik een fout heb gemaakt in de titel, dus heb gelijk maar even een mod gepbt.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:05

leuke pony en je hebt er veel plezier mee.lekker door gaan.kijk wel even dat de oogkleppen niet tegen de ogen zitten want op de onderste foto lijkt dit wel zo.en vooral foto's blijven posten

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 11:12

Klopt.. ik krijg ze niet verder meer 'uit elkaar', maar op de foto vertekent het wel wat, ze kan iig genoeg zien haha.
Dankjewel! :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:16

xAylie schreef:
Klopt.. ik krijg ze niet verder meer 'uit elkaar', maar op de foto vertekent het wel wat, ze kan iig genoeg zien haha.
Dankjewel! :)

je hebt fijne men hoofdstellen waar ijzer draad in de riempjes van de kleppen zit zo kun je ze naar buiten buigen,misschien is dat in de toekomst ook wel iets voor jullie

xmichxrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:23

Super kimmie <3
Wat is het toch een rete brave pony hè ay!!
Ziet er goed uit meis!

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:40

Wat is het toch een leuke pony <3

Ziet er goed uit!

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 11:41

Dankjullie <3

En dankje keona, zal het onthouden voor als ik voor een nieuwe aan het kijken ben.

CuteApplePie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:48

ik vind kim zo schattig he <3
Ziet r verder wel goed uit!

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:17

Super leuk ay!
Mooie kim <3

Kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:55

Knappe pony <3 <3
lieve kim, jullie zijn een superteam samen :D

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 18:01

Ayla, wat is Kim toch een leukje he! Ik vind Kim er verder goed uitzien voor een shetje hoor! Ga zo door! :D
<3

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 18:16

Dankjullie!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 18:24

leuk ! wat voor sulky is dat?

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 18:25

Dobel schreef:
leuk ! wat voor sulky is dat?
De cavalettie :j

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 18:27

Zou zo een mini willen als die schattige foto's zie, wat een schatje.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 19:25

Haha dankjewel :)

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:18

Wat een leuke pony, staat hem goed!
Mij lijkt het lamoen alleen niet helemaal lekker te zitten, maar kan er de vinger niet precies op leggen. Hij lijkt wat aan de lange kant en hij is geloof ik niet uitgebogen? Prikt dit niet in de schouder van je pony wanneer hij bochten maakt?

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 21:24

Deze loopt idd 'recht', maar wel schuin naar buiten zegmaar en niet omgebogen op 't einde, lastig uit te leggen. Hij is idd te lang, maar als ik er een stuk afhaal ben ik bang dat de lichtogen er af kunnen schieten wanneer ik haar op de rem moet zetten oid. Het prikt bij hele scherpe bochten enkel wat maar daar loopt ze gewoon 'doorheen', ze heeft er eerder last van dat ze haar kont net niet goed genoeg kan keren. Dus ik heb al gekeken naar losse voorstukken voor de boom die dit wel hebben zoals deze:

http://www.horseshopinternational.nl/in ... -boom.html

Moet alleen even kijken of ze even brede buizen hebben en ze op mijn sulky bevestigd kunnen worden. Uit de link is verstelbaar, dus zou wel fijn zijn.

MiniLoe

Re: Kim voor de sulky, eerste keer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:27

Kimmie ruleszzzzz

Veerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:08

Ziet er echt heel leuk uit ayl! Wat een schatje is het <3

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 02:19

Wat een leuke pony! 1e foto is erg mooi vind ik.
Vind haar idd wel echt wat aan de dikke kant, zou ik toch mee oppassen ivm. risico op o.a hoefbevangenheid. Mag ik de reden vragen waarom je deze winter niet op ander voer wil overgaan?

Is dit trouwens de 'oude' versie van de sulky cavaletti?
Daar is het lamoen idd meestal te smal en te lang van, en de zweng zit ook te hoog. Dat is ook bij jou heel goed te zien; de strengen lopen vanaf de borst naar de zweng in een opwaartse lijn, terwijl de zweng eigenlijk minimaal op borsthoogte of liefst zelfs nog wat lager zou moeten zitten. En volgens mij heb jij ook geen stophaken op het lamoen zitten. De oude versie van de Cavaletti had ook geen stophaken.

Dat de pony 'er door heen loopt' als het lamoen wat in haar hals prikt bij (scherpe) wendingen, zegt echt niet alles. Ik heb helaas in het verleden ook lange tijd mijn shetlandmerrie met een te lang en te smal lamoen gereden. Gevolg was een pony die na enkele jaren erg vast in haar lichaam zat en zo scheef als een banaan door de wending ging, met extreme buitenstelling. Heeft mij héeeel wat bloed, zweet en tranen gekost om dat nog een beetje recht te kunnen breien.

Je zegt dat je bang bent dat als je het lamoen inkort, dat het lamoen dan uit de lichtogen schiet. Als jij je strengen op de juiste lengte hebt, gebeurd dat niet zomaar. Daarnaast kun je het lamoen inkorten en vervolgens de uiteinden wat naar buiten uitbuigen in een halve boog :j
Verder is het lamoen idd zeker van achteren gewoonweg te smal voor de pony om letterlijk haar kont te kunnen keren. Ze moet haast gaan wijken als ze een wending wil maken.

Ik zou je toch adviseren om het lamoen een stukje te laten inkorten, uiteinden wat naar buiten laten buigen, stophaken er op laten zetten en het lamoen van achteren wat te laten uitbuigen.

De oude versie van de Cavaletti is eigenlijk gewoon troep, om het even l*llig te zeggen. Lijkt wel alsof er totáaaal niet over na is gedacht. Is bedoeld voor (mini)shetten en andere kleine pony's. Maar heeft wel een lamoen wat áltijd veels te lang blijkt te zijn voor het formaat pony waarvoor ze zijn bedoeld, én altijd veels te smal, met name ook van achteren. Er missen stophaken, de zweng is te hoog en is zo gemaakt dat de stroppen van de stengen meestal naar het midden toe glijden... etc. etc.

Je idee van die verstelbare, losse lamoenbomen is leuk bedacht, maar dat gaat helaas niet werken. Dat is een systeem wat je niet zomaar even zonder aanpassingen op je huidige sulky kan maken.
Jij hebt nog een lamoen 'uit 1 stuk'. Die losse, verstelbare bomen kun je gebruiken op een lamoen wat aan beide kanten een buis heeft, waar je die losse lamoenbomen dus weer inschuift, en vervolgens vastschroeft met een paar boutjes.

Dus dat vergt wat meer aanpassingen dan alleen die losse lamoenbomen en van die buizen kopen, ik denk dat het bevestigen daarvan op jou huidige sulky best nog wel lastig kan gaan worden. Het moet nl. wel allemaal veilig en stevig in elkaar gezet worden. Je kan je afvragen of je al dat geld en al die moeite wil steken in een relatief goedkope sulky van niet ál te beste kwaliteit.

Kortom; Die oude versie van de Cavaletti is echt niet goed over nagedacht (daarnaast is de kwaliteit van het metaal vaak erg slecht) en ik zou hem eerder proberen te verkopen of in te ruilen voor een nieuwere versie v/d Cavaletti, of evt. een HCA of Cavalier sulky.
't is een relatief goedkope sulky, maar als je alles goed voor elkaar wil hebben moet je een hoop geld en tijd spenderen om alles zelf te verbouwen.........

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 02:39

Hee, ik ken dat bitje...
Wat een ontzettend leuke pony! Ze lijkt het heel braaf te doen voor de kar.