Spagaat.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Isabelle98

Spagaat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 10:36

Hoi! :)

Ik wil mijn pony graag de spagaat aan leren, maar het lukt niet echt, ik heb het geprobeert met een balkje, maar ze stapt er gewoon overheen.
Met een laag blok, maar daar stapt ze ook gewoon over.
Zonder iets, en dan haar voeten vooruit zetten, en als ze loopt, weer terug zetten.
Maar niks werkt eigenlijk echt.
Moet ik dan gewoon nog even wachten met het aanleren en het later weer een keer proberen, of weten jullie nog iets anders?

Bedankt! :j
Laatst bijgewerkt door Isabelle98 op 23-10-12 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Maureen95

Re: Vrijheidsdressuur met shet, filmpje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:38

ziet er leuk uit!

NikkivanOlst

Re: Spagaat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 11:36

Gewoon met balkje :Y)
En heel erg snel tevreden zijn.
Elk stapje voorwaarts met de voorbenen clicken en belonen, elk stapje over de balk heen terug zetten. En dat volhouden. Niet na 3 keer denken 'het lukt niet'

Probeer zelf laag te blijven en je paard als het ware naar voren te lokken, zodat er maar 1 voetje mee komt per keer ;)

nellekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:37

met balkje is echt en goede :) mijne hadt het in een kwartiertje door met de balk heeft wel langer geduurd zonder ik heb eerst geleerd met en snoepje dat ze der achterbenen er achterlaat en later met zweepje geleerd dat ze haar benen vooruitmoet doen

lucake99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:38

Oh , Hallo
Wil dat ook graag aanleren , maar wat moet hij dan met zijn achterbenen doen ?

xJorgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:02

Ik heb heb het aangeleerd om de achterbenen naast elkaar te zetten en dan de voorbenen voetje voor voetje naar voren te zetten en elk stapje belonen.

Greek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:31

Haha, had het zelfde probleem, gaat nu gelukkig beter :))

Blacky stapte altijd over éen balkje heen, dus voortaan gebruik ik er twee :Y)
Gewoon uit zichzelf stapjes naar voren doen snapte hij niet, dus ik pak zn been op, zet het een stukje naar voren en wacht tot ie zn gewicht er op zet. En dan belonen.

Ik ben nu denk ik twee weken bezig met de spagaat en hij doet het steeds sneller en ik hoef steeds minder te 'helpen', gewoon volhouden dus!
Succes :)
Laatst bijgewerkt door Greek op 23-10-12 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

lucake99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:33

Greek schreef:

Blacky stapte altijd over éen balkje heen, dus voortaan gebruik ik er twee Y:)
Gewoon uit zichzelf stapjes naar voren doen snapte hij niet, dus ik pak zn been op, zet het een stukje naar voren en wacht tot ie zn gewicht er op zet. En dan belonen.

Ik ben nu denk ik twee weken bezig met de spagaat en hij doet het steeds sneller en ik hoef steeds minder te 'helpen', gewoon volhouden dus!

welk stemcommando gebruiken jullie , en raken jullie nog iets aan , of doen jullie iets met armen , wat is jullie commando ?

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:33

Pfoe, ik heb er ook last mee. M'n merrie kan jambette prima en doet dat ook enthousiast, maar snapt niet dat ze haar achterbenen stil moet houden. Die ziet het gewoon als een 'oh, sorry, kwam ik in je ruimte' kind of thing, lijkt het wel. Hmm..

Greek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:41

lucake99 schreef:
Greek schreef:

Blacky stapte altijd over éen balkje heen, dus voortaan gebruik ik er twee Y:)

welk stemcommando gebruiken jullie , en raken jullie nog iets aan , of doen jullie iets met armen , wat is jullie commando ?

Nu is het nog niet op commando, ik zeg wel telkens 'Strek' als ik z'n voorbeen optil.

Esbjerg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:25

lucake99 schreef:
Oh , Hallo
Wil dat ook graag aanleren , maar wat moet hij dan met zijn achterbenen doen ?

De achterbenen moeten blijven staan. ;)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:37

Greek schreef:
Nu is het nog niet op commando, ik zeg wel telkens 'Strek' als ik z'n voorbeen optil.

Ik zou niet teveel benen op gaan tillen...
Kan gevaarlijk zijn als je paard eens beslist dat hij het zelf wel kan, en zo gaat hij het niet zo makkelijk op commando snappen :)

Gewoon 'error en trial' werken: naar voren vragen, komen de voorbenen mee blijven de achterbenen staan = belonen
En als de achterbenen meekomen = corrigeren (achterwaarts terug zetten)

Greek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 20:53

@VisibreTeam, naar voren 'lopen' snapt hij simpelweg gewoon niet. Dan neemt hij het op als 'ik moet lopen, oké, dat doe ik toch?'
Daarom tik ik zelf de onderbenen aan om ze naar voren te zetten (eerst was het oppakken, nu is het aantikken) omdat hij anders de link helemaal niet legt :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 08:42

Aantikken is al een stuk veiliger :j

Maar, elk paard is wel over te halen om een stapje naar voren te zetten met lichte druk van het halster of een paar brokjes toch? :P
heb er nog nooit problemen mee gehad :)

Yanne_RP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 22:18

Bij Pepper had ik hetzelfde probleem hij liep gewoon heel lomp over het balkje en anders ging die wel op het balkje staan, iniedergeval hij deed alsof hij het balkje niet zag liggen. Toen ben ik begonnen met omste beurt de jambette te vragen en dan telkens een stapje verder werken nu kan hij vlekkeloos de spaghaat. Je moet wel opletten dat je vanaf het begin goed je commando derbij gebruikt anders kan je paardje zich gaan vergissen tussen de jambette en de spaghaat ;)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 22:47

yape schreef:
Bij Pepper had ik hetzelfde probleem hij liep gewoon heel lomp over het balkje en anders ging die wel op het balkje staan, iniedergeval hij deed alsof hij het balkje niet zag liggen. Toen ben ik begonnen met omste beurt de jambette te vragen en dan telkens een stapje verder werken nu kan hij vlekkeloos de spaghaat. Je moet wel opletten dat je vanaf het begin goed je commando derbij gebruikt anders kan je paardje zich gaan vergissen tussen de jambette en de spaghaat ;)

En als je dan naar de spaanse pas wil gaan werken, is er een kans dat je die niet gaat krijgen omdat je paard denkt dat zijn achterbenen moeten blijven staan voor de spagaat :)

ShannonFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:37

En als je niks gebruikt, maar alleen een snoepje voor zijn/haar neus houdt en dan bij elk stapje dat ze zet met haar voorbenen gelijk het snoepje geven en heel goed belonen! En als ze toch haar achterbeen meeneemt tik je zachtjes op haar achterbeentje met je zweepje en als die dan naar achter gaat zonder dat de andere benen ook naar achter gaan ook gelijk belonen! Hoop dat dit je helpt! :)

Saab99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:14

Greek schreef:

Blacky stapte altijd over éen balkje heen, dus voortaan gebruik ik er twee :Y)

mijn pony blacky schuift steeds zijn voet weer terug als ik hem naar voren zet ookal zet hij eerst z'n gewicht er op

c_upcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 19:22

bij mij duurde het ook een tijdje voor hij het door had...
maar nu kan hij het

Saab99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:37

blacky kan nu eindelijk de 1e drie pasjes ik hou mijn vuist voor zijn mond en zeg dan steeds spagaat hij heeft nu een dagje of 2 vrij en dan gaan we proberen 4 pasjes te doen maar hij kan zelf zijn grens ook aangeven ik zeg niet dat elke pony dat kan

BruineWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 08:58

Dat heb ik dus ook met mijne, maar ik ga het eens een keer écht volhouden! :D
Want de vorige keer was hij ook niet zo geconcentreerd bezig!

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 17:42

Bedankt allemaal!:)
sorry voor mn late reactie. :o
Als ik der voet oppak, dan geeft ze m wel zegmaar, maar dan kan ik hem niet naar voren neerzetten, (?)
En als dat dan soms wel lukt, dan zet ze m op de grond, maar voordat ze haar gewicht erop zet, heeft ze der voetje al weer terug staan, terwijl ik toch écht gelijk beloon als der voet er op staat en niet alleen met een snoepje maar ook met mn stem, terwijl ze normaal echt heel goed op mijn stem reageerd ..
Maar ik blijf het oefenen. :)

Ohjaaa, en nee hoor ik ben niet zo'n iemand van ' oh het lukt 5 x niet, ze kan het niet, het duurt me te lang, ik heb er geen zin meer in. :')

Saab99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 19:37

loveblacky99 schreef:
blacky kan nu eindelijk de 1e drie pasjes ik hou mijn vuist voor zijn mond en zeg dan steeds spagaat hij heeft nu een dagje of 2 vrij en dan gaan we proberen 4 pasjes te doen maar hij kan zelf zijn grens ook aangeven ik zeg niet dat elke pony dat kan

blacky is vandaag met grote sprongen vooruit gegaan!meneer hoefde maar 4 pasjes in de spagaat maar meneer wou persé 8.huij kan het nu ook aleen op stem comando. morgen zou hij wel spierpijn hebben. :\ nouja ik masseer hem dan wel.
ben wel trots op hem.ik ga kijken of hij over 2 weken in het weekend een buiging wil.maar nu eerst de spagaat en sretchen.

BruineWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 23:08

[UPDATE]
Mijn pony kan nu de spagaat! :j
Mijn vriendin heeft me geholpen met de spagaat.
Ik zette de hoeven van mijn pony over de balk en mijn vriendin hield de achterbenen tegen.
Zo heb ik het geleerd. Mijn pony kan nu EINDELIJK de spagaat! :o

Saab99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:27

een fototje van blacky's spagaatAfbeelding