[AR] Tinkerhengst voor het eerst voor de wagen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Tinkerhengst voor het eerst voor de wagen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 22:27

Nuadhu (aka Noedel) is onze 4 jarige goedgekeurd tinkerhengst. Hij is al een tijdje onder het zadel beleerd en ik rij hem zelf in de dressuur.
Maar eigenlijk, is hij het paard van mijn vriend. En na een menlesje met een paard van een vriendin vond hij het mennen toch eigenlijk wel erg leuk.

Opzoek gegaan naar iemand die Noedel kon beleren. Iemand waar wij heen konden gaan en zowel paard als mijn vriend wat kon leren (ook hebben wij zelf [nog] geen tuig en wagen, niet geheel onbelangrijk bij het menne :Y)).

Vandaag was het dus zo ver. Wij opweg naar beleermeneer.
Noedel is een paard die niet snel onder de indruk is, eigenlijk verkeersmak/zadelmak geboren zo ongeveer := Nooit problemen gehad en die verwachte ik nu ook niet, maargoed, zo'n wagen erachter is toch wel even wat anders.

Eerst het tuig op, wennen aan de kleppen en kijken of de commando's er goed opzitten (ik heb hem zelf al wel vaker aan de lange lijnen dus touwen tegen zijn benen etc was hij al mee bekend).

Na een 10 minuutjes kwam de vraag 'zullen we hem er maar voor zetten?'
Nouja, ik ben de kenner niet. Dus ga je gang als je denkt dat het verantwoord is.

Dus Noed voor de kar gezet. 'Beleermeneer' gaat altijd gelijk de weg op, lekker rechtuit. Dus dat hebben ze dan ook gedaan. Noed is toch verkeersmak dus dat scheelt :).

Hij liep er zo mee weg. Onderweg wel wat kleien dingetjes natuurlijk, bij het weer wegstapen vanuit halthouden willen draven, beetje slingeren en hij had een flink tempo. Maar verder ging alles super goed.
Ze zijn ook een klein stukje door het bos geweest (al met al maar een krap half uurtje weggeweest hoor). Normaal deed hij dat pas na een week of 3 (paarden die bij hem staan en dus dagelijks ingespannen worden).
Noedel deed het braaf.

Hier wat foto's en een filmpje. Bij het filmpje kwamen er, zoals te zien is, allemaal paarden op hem afgerend :Y) En tja als hegnst zijnde moet je je dan even uitsoven (staart erop).
Ik ben niet meegeweest dus kon verder niet filmen. Mijn vriend heeft filmpjes op zijn telefoon van onderweg, misschien dat die later nog online komen.

Oja, cap had ik op dat moment niet bij nagedacht voor mijn vriend := Ooooops, heel fout. Beleermeneer ment altijd zonder.
Volgende keer moet mijn vriend wél een cap op :j

Mijn vriend tijdens zijn eerste menles een poosje terug. (paard Silas van bokker silas)
Afbeelding

Thuis aan de lange lijnen, paar weken terug
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vanmiddag
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Netjes halthouden
Afbeelding

Afbeelding

Inspannen, hij bleef zo heerlijk sullig staan.
Afbeelding

En het filmpje.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:39

Ah, knappe Noedel! <3
Wat heb je een geluk met hem, hij doet het toch maar mooi, nog op onbekend terrein ook!

(Silas is trouwens ook errrg knap zeg! :9)

silas

Re: Tinkerhengst voor het eerst voor de wagen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:42

Super Noedel dat doet hij super knap! Leuk!!!!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:42

Stoere Noedel!! Super gaaf zoals hij dat doet!

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 23:22

Wauw Noedel <3 ! Wat is hij braaf zeg! <3

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:01

Braaaaaaf paard!! :D

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:02

Echt zo leuk, Noedel voor de wagen <3 *\o/*

Hier wil ik wel meer beelden van zien :D

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:16

mn hart zat in mn keel te kloppen bij dat filmpje... maar wat een stoere vent zeg, en zo onder controle, onwijs knap!

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:23

Wat een enorm braaf en prachtig dier! Zo cool, alsof hij voor de kar geboren is. Heerlijk ook zoals hij lekker staat te suffen bij het inspannen :z Wereldpaard!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 16:33

LecyTinker schreef:
mn hart zat in mn keel te kloppen bij dat filmpje... maar wat een stoere vent zeg, en zo onder controle, onwijs knap!

Bij mij ook hoor! := haha. Maar de meneer zei ach dat kan die wel, hij is niet bang. En dat klopt, hij is absoluut niet bang aangelegd.
Hij is de kenner dus ik had zoeits van nou als hij het zegt, doe maar :)

cissi schreef:
Wat een enorm braaf en prachtig dier! Zo cool, alsof hij voor de kar geboren is. Heerlijk ook zoals hij lekker staat te suffen bij het inspannen :z Wereldpaard!

Ja écht een wereldpaard! Met zadelmak maken was het exact zo!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:40

TS, ik merk dat ik met de jaren een grotere schijterd word. Vroeger dan sprong ik overal op en had ik weinig angst voor wat dan ook. Tegenwoordig zie ik de drama's al van mijlen ver en heb ik overal zenuwen voor. Ik doe het je niet na, daar zo even om het hoekje kijken ( neem aan dat jij dat was) mijn angst zou de hele boel al besmet hebben.
Toen hij over ging in een drafje dacht ik gelijk al dat het fout ging en toen hij de bocht om ging en de paarden gingen rennen, dacht ik weer... oh jee, dat gaat fout... en toen ging hij er gewoon de straat mee op en toen had ik zo iets van... gelukkig einde filmpje...
Ik vind het zo ontzettend knap, vooral omdat ik een bijna 4 jarige heb die nog schrikt als de kip zijn veren uitwappered!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 17:04

Ik was aan het filmen. Ik ben express niet meegegaan omdat ik zo'n paniekzaaier ben := zie ook altijd overal doemscenarios :=
Vroeger was dat wel anders, maar sinds ik een keer een flink ongeluk gehad heb met rijden ben ik een schijtluis hoor :=

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 17:17

trots mag je zijn op je knappe Hengst!

Hoezo eng dat hij daar aandraaft? voorwaarts oplossen, je wilt zo'n paard niet bij je op schoot hebben.
Hij doet t knap, en dat slingeren stopt vanzelf als hij wat meer ervaren raakt.
heel veel menplezier!!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 17:19

Dat hij aandraaft vond ik ook niet zo eng. Altijd vooruit, als ze stoppen of achteruit gaan heb je een groter probleem :=
Maar die paarden die aan kwamen rennen in het weiland is voor een hengst wel even een heftig momentje natuurlijk :+ Maar hij liep wel gewoon braaf door :j

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 17:23

ik snap jouw wel TS, het is jouw paard en ook nog hengst.
Met je eigen paard, ben je altijd anders dan met een paard van een ander.
Benieuwd geworden naar het vervolg!

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 17:23

Wat een super gaaf paard zeg! :D

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 18:21

Knap paard voor de wagen :+:
Leuk zeg!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 18:55

TS, idd, zelf een aantal serieuze ongelukken gehad en ook tijden werk een aantal flinke ongelukken gezien en gehad en dus ben ik ook van de dappere tiener en twintiger in een angstige 30er veranderd. Vooral als het mijn eigen paard is, oh hemel, dan zie ik over dingen die haar kan overkomen. Ben echt zo een overbezorgd moedertje geworden met de jaren. Dus ik vind het knap dat je het allemaal zo goed hebt kunnen verwerken. Maar daarin tegen is Noedel wel een stoere knol!

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:04

Mooi hoor! Helemaal de smaak te pakken dus na dat lesje met Silas! Ziet er leuk uit! Post maar snel weer nieuwe foto's en filmpjes!

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:04

Sorry, kennelijk ben ik dan de enige die deze wijze van beleren onverantwoord vindt.
Er worden de nodige stappen overgeslagen (ook te zien in het filmpje), ook al is je paardje nog zo braaf, die stappen horen er gewoon bij.
Beleren doe je niet in dag, dat is nu kennelijk wel gebeurd.

Ik vind het wel super hoe je paardje het heeft op gepakt, maar mijn advies, zoek iemand anders om hem verder te beleren. Dit is vragen om ongelukken. Sorry.

Je hebt een geweldige leuke, brave tinker hengst, wees er trots en zuinig op!
Veel succes verder met mennen & rijden e.d..

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:38

Ik ben hier niet de expert hoor, maar de commando's 'zitten erop', er is vaker aan de lange lijnen gewerkt en verkeersmak 'geboren'. Misschien eerst met de sleep door de bak, maar als het verder prima gaat en hij alles goed oppikt, dan zijn er toch geen problemen? Welke stappen zijn zo cruciaal die er dan missen?
Ze gaan toch vaker naar de 'beleermeneer'. Daarmee doen ze naar mijn mening dus niet aan 'beleren in één dag'.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 19:40

Welke stappen worden overgeslagen? Commando's waren al bevestigd, verkeersmak was hij al, hij heeft gecontroleerd hoe hij reageerd op wat er achter hem gebeurd (achter hem op de bakrand rammelen etc). En banden slepen oid deed hij niet omdat hij dat gevaarlijk vond. Zelf heb ik daar ook een ongeluk mee gehad (been over streng) dus was het daar geheel mee eens.

Als ik het niet vetrouwde, of niet vertrouwde op het oordeel van de beleermeneer, had ik ze het niet laten doen hoor ;)
Maar ik ken mijn paard en wist van te voren eigenlijk al wel dat dit zo zou gaan :j
Laatst bijgewerkt door cp112 op 23-10-12 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 19:41

@farpz, inderdaad :j, dit was de eerste keer, dus volledig beleerd is hij inderdaad niet. We gaan de komende tijd wekelijks.
De meneer zei zelf ook dat je beter vaak en kort bezig kan dan lange stukken. Dan verwerken ze het niet goed meer.
Dus zaterdag gaan we weer, gewoon eerst weer op de grond beginnen en als het weer goed gaat mag hij er weer voor. Zo herhalen we dat de komende weken.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:17

Als je het zo vertrouwd vind ga je er toch zo mee door?
Niets aan de hand :) , ik vind het echter niet veilig en verantwoord.
Met slepen is niets mis, ook niet als de met een been er over komen, weten ze gelijk wat dat is, mocht het eens voorkomen later (wat altijd kan gebeuren).
Op het filmpje staat de hulp er niet recht voor met inspannen, dan kan het paard (in principe) niet weg, nu wel (staat aan de zijkant), ook was het veiliger geweest eerst te mennen in een bak (1 op de bok, de ander met de longe, later die mede voor op de bok en daarna pas achterop), stel dat hij schrokken was, had je meer te vertellen gehad, nu niet in het verkeer............
Hij liep niet voor niets hard.......... en slingerd iets.........
Maar goed wie ben ik :o
Ik heb niets genoemd over lange stukken mennen, dat klopt inderdaad, beter vaak iets korter dan lange stukken achter elkaar, werkt ook zo met beleren onder het zadel. :) en met ieder jong dier :)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 21:31

Uh, hij liep rustig weg. Het aandraven deed hij vanwege de paarden die aan kwamen rennen. Tja als hengst zijnde, wat doe je dan :+

Slepen was een goede reden voor om niet te doen. Had ik zelf ook niet gewild. Dat er niemand naast loopt is ook een reden voor. Hij moet leren op zichzelf te lopen, niet iemand te volgen. Mennen in een bak is veel zwaarder, helemaal voor een jong paard. Contstant wendingen en bochten. Plus dat de bak veel zwaarder loopt/trekt.
Nee juist de weg op, laat ze maar lopen. Rennen/op hol oid doet hij sowieso niet. Dus laat maar lekker voorwaarts en rechtuit lopen (het is ook niet een hele doorgaande weg hoor).

Ik zal kijken of ik de filmpjes van onderweg erop kan krijgen.

Even erbij, onder het zadel hebben we 1 ronde naast gelopen met de eerste keer iemand erop, nooit aan de longe oid. Daarna liep hij al los en is nooit meer vast geweest. Even om een indicatie te geven van hoe het werkt met dit paard.