hoe leer je een jong paard longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nagano

hoe leer je een jong paard longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 08:26

ik heb zins 3 weken mijn haflinger op een eigen weitje
en ben met hulp aan het proberen om hem te gaan longeren
maar nu blijft mij maar mo ons heem draaien en wil niet van ons af gaan
ook al drijven we hen weg met de lijn of zweep
wie heeft er goede tips voor ons
naast hem lopen hebben we al gedaan maar zo dra we dan los laten komt hij n ons toe

Buffelo

Re: hoe leer je een jong paard longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 08:28

bij sommige paarden duurt het even voordat ze het door hebben, de mijne had het in 2 keer door en maakt er nog wel eens een spelletje van. volhouden en veel geduld, word vanzelf beloond wacht maar af

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 08:28

Heb je ook gewoon naast hem gelopen en steeds een stapje verder weg gedaan? Zodra die terug komt loop je weer naast hem en loopt ie weer doe je weer een stapje weg, zo heb ik het mijn eigen geleerd toen die jong was ;)

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 09:38

we hebben zeker gedult hoor al doet hij een ahalf jaar over mij ook goed en ja we hebben het ook zo gedaan met een stapje trug en als hij weer kwam even beet pakken weer en dan weer los dan loopt hij een half rondje los maar komt dan weer naar je dus hij gaat het wel snappen toch hahhaha

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 19:20

niemand meer tips?

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:22

Zorg dat je in een soort driehoek komt te staan, dus hoofd van het paard- jij - achterhand van het paard. Zorg dat je een zweep hebt waarme je het dier kunt raken. En dan hoef je niet te meppen, maar gewoon van je af sturen.
Als ze van mij meer naar buiten moeten, zwiep ik de slag van de longeerzweep richting de voorhand en zeg meteen het commando 'buiten'.
Gewoon rustig verder gaan, maar wees ook niet te bang om even duidelijk te zijn, uiteindelijk heeft het paard daar meer aan dan het in onzekerheid te laten over wat het nu toch moet doen.
Kost ook even tijd, hij heeft altijd geleerd netjes mee te lopen en ineens moet hij dat verderop gaan doen, is best verwarrend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:26

kan hij al goed meelopen? ik zou eerst leren dat hij naast je meeloopt, en dat jij langzaam in een klein rondje gaat lopen, dan steeds het touw iets langer laten zodat hij verder van je weg gaat, maar je nog wel 'samen' met hem loopt. ook in draf e.d. en dan steeds wat verder weg en minder meelopen tot je stil kunt staan in het midden, uiteraard ook goed belonen steeds!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:28

Mijn jonkie heeft het op de simpelste manier geleerd: met een longeerlijn icm een bitje & de longeerzweep. Met de zweep duidelijk gemaakt wat mijn ruimte was & het paard voorwaarts gestuurd. Gaat twee keer onwennig en soms wat lomp (van beide kanten), maar dat doe ik liever dan prullen omdat het paard steeds naar binnen komt.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:32

Ook een paard longeren is een vak apart.

Lichaams taal, dat is de basis bij longeren.

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:42

Ik heb nu precies het zelfde als jij. Ben nu ook bezig met het aanleren van longeren. Alleen aan een touwtje loopt ie netjes mee en luistert hij ook goed. Maar zodra ik wil gaan longeren in een bak blijft ie naar me toe komen..

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:45

Veseosunce: Dus duidelijk maken dat dat jouw ruimte is & hij daar niet in mag komen. Let op dat je een drijvende houding aanneemt (navel op de achterhand richten, niet blokkeren met de schouders) en zorg ervoor dat het paard voorwaarts gaat.

spiranca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:51

Hey meid,
maak de ruimte waar je longeert kleiner, en laat hem los rondlopen, jijzelf met een zweep in t midden,
totdat hij begrijpt dat hij rond moet lopen.
Ook kun je zo al de commando's stap-draf-galop-halt oefenen..
Als hij eenmaal begrijpt dat hij niet naar je toe moet komen als jij dat niet wilt,
en rond loopt, is de overgang naar de longeerlijn echt een kleinigheid.succes :)

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 23:01

Doubtless schreef:
Veseosunce: Dus duidelijk maken dat dat jouw ruimte is & hij daar niet in mag komen. Let op dat je een drijvende houding aanneemt (navel op de achterhand richten, niet blokkeren met de schouders) en zorg ervoor dat het paard voorwaarts gaat.

Thanks voor de tip!

Denk ook eigenlijk wel dat het aan mij ligt.. Het is ondertussen alweer 5 jaar geleden dat ik voor het laatst een paard heb beleerd en heb gelongeerd. := Het is allemaal weer even inkomen hoe het ook alweer moest..

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 23:03

Zou daar niet zelf in komen maar vooral met behulp van iemand die weet waar 'ie mee bezig is. Mijn ervaring is dat het een situatie is waarin paarden nog wel eens willen laten zien hoe dominant ze kunnen zijn.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 02:39

Frederieke_ schreef:
kan hij al goed meelopen? ik zou eerst leren dat hij naast je meeloopt, en dat jij langzaam in een klein rondje gaat lopen, dan steeds het touw iets langer laten zodat hij verder van je weg gaat, maar je nog wel 'samen' met hem loopt. ook in draf e.d. en dan steeds wat verder weg en minder meelopen tot je stil kunt staan in het midden, uiteraard ook goed belonen steeds!

ja hij loop heel goed mee dat is het niet te goed naar mijn sin hahahhaha en ik kan helaas niet in drag en verder mee lopen met hem door een ongeluk kan ik nietrenen helaas

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 02:41

spiranca schreef:
Hey meid,
maak de ruimte waar je longeert kleiner, en laat hem los rondlopen, jijzelf met een zweep in t midden,
Als hij eenmaal begrijpt dat hij niet naar je toe moet komen als jij dat niet wilt,
en rond loopt, is de overgang naar de longeerlijn echt een kleinigheid.succes :)

deze ga ik zeker proberen !!!!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 06:10

Wat ik met de jonge pony's doe is op een speelse manier wat grondbeginselen bijbrengen. Ik stuur ze van me weg, draai 90 graden en dan loop ik van ze weg en mogen ze weer volgen. Wegsturen is namelijk een bepaalde dominantie en merk dat ze dit veel makkelijker accepteren als meteen rond te moeten lopen. Ik doe dit 2 kanten op en als wegsturen gaat, dan een paar pasjes meer van je af/om je heen lopen (evt. loop je er eerst schuin achteraan met genoeg ruimte tussen jou en achterbenen natuurlijk) en ook dan weer van hem af zodat hij weer achter je aan kan lopen. Als dit soepel gaat kun je wat rondjes links afwisselen met wat rondjes rechts. En de volgende stap is natuurlijk longeren.

anneegeraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 17:27

Het is mij geleerd dmv lichaamstaal, weet niet zo heel erg goed meer hoe ik het heb gedaan, ging vanzelf uiteindelijk..

Tinker11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 17:30

In mijn beleving kun je een paard alleen op een normale manier leren longeren d.m.v. lichaamstaal..

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 17:44

Nagano schreef:
spiranca schreef:
Hey meid,

deze ga ik zeker proberen !!!!

heb deze tip vandaag gedaan en hij deed het super toe even vast geklikt en hij stapten gewoon een paar rondjes ook vast *\o/*

spiranca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:23

super joh, en veel geduld erbij, dan komt het helemaal goed :j

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 21:25

spiranca schreef:
super joh, en veel geduld erbij, dan komt het helemaal goed :j

ja ben zo trots op hem (en een beetje op mij )
bedankt voor je tip hij snapte het zo veel meer en vond het ook echt leuk merte ik
heb het maar 5 min gedaan maar was genoeg

lovelady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:35

okee ik lees ook heel goed mee want ik wil met die van mijn gaan beginnen,
dan wou ik een stukje gras afzetten omdat we geen bak hebben met die paaljes voor in het weiland
zou daar stroom op moeten of niet als ze er probeert over heen te komen

spiranca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:34

kan heel goed hoor,met die paaltjes, maar dat kan alleen jijzelf inschatten,of ze daar over zou springen.
Zou de afzetting niet te groot maken,dus geen aanloop, niet springen, he:) succes

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 23:13

lovelady1 schreef:
okee ik lees ook heel goed mee want ik wil met die van mijn gaan beginnen,
dan wou ik een stukje gras afzetten omdat we geen bak hebben met die paaljes voor in het weiland
zou daar stroom op moeten of niet als ze er probeert over heen te komen

ik heb een stukje af gezet met de zelfde stroon draat die er rond de wei staat en hij komt er niet door heen ook al staat er geen stroom op