wat te doen met mijn 1.5j paardje ??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bentley11

wat te doen met mijn 1.5j paardje ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 11:39

hey,
Ik heb een vraagje ik heb vorig jaar heb ik en veulen gekocht van 3maande(hengst) hij is nu al 1.5j.
Ik wou hem het longeren aanleren(dit is het 2de paard dat ik aant opleren ben)maar hij beweegt niet hij stapt enkel en dan stopt hij.
Ik kan er met een zweep achter knetsen en hij geweegt gewoon, ze hadden mij gezegt een plastike zak aan de zweep hangen maar heb 1keer gepropeerd en hij heeft er gewoon geen schrik van hij bekijkt mij zo is van ''moet ik hier echt schrik van hebben''
Weet er iemand wat ik kan doen op natuurlijkewijze want die plastike zak vind ik niet echt zo super... als je snapt wat ik bedoel.
alvast bedankt bentley11

Ladygiroc

Re: wat te doen met mijn 1.5j paardje ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 11:43

Je baby voorlopig nog een jaar baby laten zijn, nog niet eens denken aan longeren of iedere andere vorm van werk.

Je kunt lekker gaan wandelen, verkeersmak maken, schriktraingen enz., beetje vrijheidsdressuur dus bovenal LOL met je knol en nog geen WERK voor je knol..

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 11:44

Een paardje van anderhalf hoor je dan ook niet te longeren... Bouw er een leuke band mee op, en laat hem verder gewoon paard zijn :)

bentley11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 20:00

schriktraining helpt niet dit vind hij super saai ik met koren zwaaien rond zijn oren en op de baan doet hij niks zelf trectors vind hij helemaal niks ,
en ik longeer hem ook niet zoals de echt he gwn wat stap werk daar doe toch niets verkeerd mee ??
en grondwerk 2lessen en hij vond het weer saai en hij kent allemaal al verkeermak grondwerk enzo dus ik den dat het beste is dat ik wacht tot zen 2j of 3j endan pas begin met het longeren en dat ik hem de komende 2j gwn verwennen en borstelen enzo.
mvg,
bentley11

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 20:03

Dan kun je toch gewoon lekker wandelen? Heb met mn vorige pony heel wat kilometers gemaakt, die was als jonkie ook al bomproof... Vond ie altijd weer leuk :) Longeren echt niet doen, ook niet alleen maar wat stappen. Wacht daar lekker mee tot je paardje 3 is :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 20:03

Zo te horen mag je heel blij zijn met dit dier, nu al zo cool in zijn koppie! Verder idd lekker laten groeien in een kudde en niets mee doen tot pakweg 2.5/3 jaar. Daar worden het sociale gebalanceerde dieren van.

bentley11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 22:53

@troi ja idd dit is een heel cool paardje in zijn hoofd...bedankt voor de reactie...

bentley11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 22:55

@amyz stap werk mag toch dit doe je toch ook met grondwerk dus dan zou grondwerk ook niet goed zijn voor hem dan ?? :?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 23:31

Grondwerk is net hoe je het doet natuurlijk... Ben zelf geen voorstander van een jong paard laten draven/stappen etc op commando, of dat nu los is of aan een lijntje (sprintje trekken aan de hand is weer wat anders natuurlijk ;) ). Ik doe mijn jaarling wel eens ''opjagen'' in de bak, maar dat is vooral spelen (en als ie geen zin heeft kan ik op mn kop gaan staan, staat ie me hooguit stom aan te kijken := ).

Grondwerk in de zin van spelenderwijs leren wijken voor druk (dus stapje achteruit, stapje opzij, etc) is een mooie basis. Met reguleren van tempo zou ik wachten tot hij een jaar of 2,5, 3 is.

Lekker wandelen en spelenderwijs dingen aanleren is prima voor een jaarling. Voor longeren etc is zo'n jonkie nog lang niet klaar. Houd je paard in de gaten en doe steeds dingen kort. Ook wandelen kan flink wat vergen qua concentratie, is ook iets wat je rustig op moet bouwen :)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 23:42

Ik ben daar heel kort in. Kudde in en trek hem er met 2 1/2 maar af en toe uit voor wat te doen. Daarna weer terug de kudde in. Mensen laten jou ook niet al universiteit doen op je 5de jaar toch?

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 23:50

ik zou hem ook lekker naar de opfok doen lekker spelen met ze leeftijd genoten en volgend jaar kijken hoe hij is. en dan langzaam hem zo nu en dan der af halen. hij is nu echt nog te jong om dingen te gaan doen.

RoeanneT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 23:55

Hoppa, lekker met vriendjes de wei in! :)

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 23:56

De opfok in met dat dier! Lekker baby laten zijn en er over een paar jaar pas mee aan de slag! :)

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 00:06

tja ik ben het gedeeltelijk eens met bovenstaande, behalve dat een paard 3,5 jaar in een opfok hoort zonder hem iets te leren ,
want dan ben j ein mijn ogen onredelijk bezig

een jong paard behoord gedeeltelijk lekker in de opfok,
alleen dan bv het halve jaar en het andere halve jaar in groep huisvesting/stal zodat hij in de hand komt en went aan mensen en geluiden geend raakt uti de groep gehaald te worden enz

mijn eigen 4 jarige is daardoor super sociaal geworden maar ik heb hem wel jong kunnen leren dat ook al ben je 2 hij gewoon voeten dient te geven en als ik met hem wandel hij mee dient te lopen,
ook hij kijkt nu nergens naar en het was op stappen en weg rijden zo leerder ik hem op 1,5 jarige leeftijd wat een deken was en wandele er mee door de bossen ook kreeg hij beschermers aan zijn benen om te wennen

ik bezit nu ook een 3,5 jarige zo uit de opfok gekocht is schrikachtig voeten optillen??? mee lopen??? alles is eng , en nu moet hij gekeurd worden maar dat moet hij dus nog leren terwijl je binnen de afgespoken tijd dient te keuren lukt dat nu niet omdat dit paard niets ken en waarom omda thij lange tijd zo de opfok in geflikkerd is zonder hem een basis bij te brengen paard is nu 170 , en nu moet hij soms harder aangepakt worden omdat hij in onbenul met je gaat wandelen terwijl hij het niet geleerd is

vandaar mijn keuze ieder jong paard wat nog komt gaat maar halve jaren in de opfok
ik zou hem leren stappen/stoppen/draven op commando , ook zonder omheining en dat natuurlijk niet iedere dag en zeker geen kwartier maar genoegen nemen met bv 2 keer in de week 10 minuten .
daarnaast zou ik hem een flinke tik verkopen als hij niet gaat lopen als jij dat wil ( er van uit gaande dat jij netjes je fase volgt van stem comando , stem plus druk comando en dan een tik wan thij moet luistern
hem op een correcte manier voeten leren geven is ook erg belangrijk afspolen met water enz je kan genoeg met hem doen

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 09:33

Ik heb ook een 1,5 jarige maar deze staat gewoon heerlijk in de opfok van zijn jeugd te genieten. Komt regelmatig in de hand en word ook regelmatig bekapt. Imo dus lekker laten staan totdat hij oud genoeg is om wat meer te gaan doen. De mijne blijft tot hij 3 is (dus voorjaar 2014) lekker daar staan en daarna komt hij terug naar huis (mag hij wennen aan nederland want hij staat nu in Duitsland). Dan ga ik pas met hem aan de slag, moet wel zeggen dat hij nu in n hengstengroep staat van 17 hengsten en dat GEEN van de hengsten er ook maar aan denkt om lelijk/gemeen te doen tegen mensen.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 09:36

Lekker in het land laten staan.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 10:55

Lekker in het land laten staan is nergens voor nodig ;) een kleuter gaat toch ook al naar de kleuterschool om de basisprincipes te leren?
Jong geleerd, oud gedaan.

Longeren is echter wel écht te vroeg voor een 1,5 jarige, gooi dan liever een keertje lekker los of ga 'spelen'.

Verder kun je wandelen, basis VD (achteruit, voetje optillen, voerweigeren) dat is alleen maar mooi meegenomen voor later bij bijvoorbeeld de hoefsmid. Ook trailer laden en gekke dingen een keer geoefend hebben is altijd handig.

Maar bedenk wel dat een jonkie een wat minder lange concentratie boog heeft en dat je dus niet te lang bezig blijft.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 11:16

Zo te horen heb je een enorm fijn paard :)

Weet je, de basisdingetjes zijn belangrijk..voetje geven, overal aanraken, halster om kunnen doen en eventueel aan de waterslang laten wennen..en verder? Lekker de groep in, lekker paard laten zijn en pas op zn 3e eruit halen.
Al het geleerde vergeten ze niet echt nl en je krijgt er een relaxt goed opgevoed paard voor terug (in de meeste gevallen).

Longeren op deze leeftijd is not done..zoek meer aan op google, de grwichten moeten zich nog sluiten, alles is nog in de groei (tot zeker hun 5e jaar) en kans op OCD vergroot je met longeren op die leeftijd. Nogmaals, het hoeft allemaal niet zo te zijn, maar de wetenschap die we hebben is er niet voor niets en wat is er dan fijner als je je dier dat kunt gunnen?

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 14:14

hij is nu al 1,5 zeg je. Dat is voor een paard nog heel jong. Lekker met zijn leeftijdsgenootjes het land op en niet te veel ermee doen. Basis dingen kan je best gaan oppakken. Let erop dat je ook niet te lang per keer bezig bent houdt de sessies kort.

bentley11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 20:15

ja zo ver was ik al dat een paard van 1.5 te jong is maar jullie moeten mij is vertellen wat ik ermee moet doen aan iets laten wennen vergeet het maar hij verschiet niet halster aan kopstuk aandoen hij doet dit allemaal precies al 5j leren wijken dat doet dien alleml al en longeren bedoel ik wel mee gwn aan de longe wat stappen enzu en halt houden op commando ik doet dit ook niet elke dag he ! en naar de opfok doe ik hem niet want hij staat samen met een jaarling van mijn mama haar vriendin en die is al bezig met haar jaarling elke week te longeren en ze wilt op zijn 2j al zadelmak maken dat vind ik te jong en ze zei tegen mij doe jij dat ook eens met je paardje van 1.5j aan de longe maar dat doet hij niet daarom dat ik deze vraag stelden aan jullie.
bentley11

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 20:22

Wow en nu in normale zinnen? Als je al zover bent dat je dat niet moet doen.. waarom doe je het dan?

bentley11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 20:31

omdat ik totaal niet weet wat ik moet doen met hem hj vraagt aandacht mr als ik met hem iets doe vind hij het saai dus ik weet niet wat ik met hem moet doen ze hij houd niet van herhaling ene keer oke maar geen twee keer hoor ...
want dat vind hij dat saai ben met hem nu kunstjes aant aanleren omdat ik het anders niet weet hoor tegen de bal sjotten, een emmer oppakken, buigen ,spagaat ...
Weten jullie mss nog wat tips wat ik er nog mee kan doen ofzo van trukjes ofzo...

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 20:33

Buigen en spagaat is al veel te veel voor zo'n jonkie. Dat is hetzelfde als een 3 jarige kleuter vragen de flikflak even te doen.

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 20:35

Schriktraining, wandelen en kleine VD kunstjes. :)

Heb ik gedaan met mijn toen jaarling, pony is ondertussen 2,5 jaar oud en schrikt buiten bijna nergens meer van. Handig voor als ie straks oud genoeg is om voor de kar/ohz naar buiten te gaan.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 20:36

Nog een keer.. je moet helemaal niks doen. Beest mag prima buiten de wei even gepoetst worden, en verder gewoon terug de wei op (als hij uberhaupt in de winter op de wei komt). Hij verveelt zich niet, hij staat te groeien. En als hij zich wel verveelt, dan moet je hem in een kudde zetten. Een kudde van 2 is geen kudde. En staat ie alleen op de box? Of mag hij samen met andere paarden in een grote loopstal staan?

Zou fijn zijn als mensen 's na zouden denken en niet zomaar jonge paarden aanschaffen zonder te ewten waar ze in hemelsnaam mee bezig zijn. Sorry hoor.. zal vast heel bot klinken, maar dit snap je toch zeker zelf ookw el dat je jonge dieren gewoon met rust moet laten.

Mijn jonge paard heb ik bijna 3 jaar niet naar gekeken toen hij in de opfok stond. Die wist niet anders als paard paard paard. Loopt nu kuikenmak met me mee en is niks aan de hand.